Haku

Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin

QR-koodi

Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttaminen ja sen yhteys opettajan työhyvinvointiin

Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tuoda esille tietoa työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä sekä opettajan kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta. Viime vuosina opettajan työn kuormittavuus ja työssä jaksaminen on puhuttanut paljon. Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin opettajan pedagogisena apuna työskentelevän koiran vaikutusta opettajan kokemaan työhyvinvointiin. Tutkielmassa haastateltavat opettajat olivat valinneet itselleen pedagogiseksi avuksi koiran, joka innostaa kehittämään omaa työtä itselle mieleisellä tavalla. Tutkimus oli laadullinen, ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla haastattelemalla viittä pääkaupunkiseudulla työskentelevää opettajaa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat olivat toteuttaneet työssään koira-avusteista pedagogiikkaa. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenologista menetelmää käyttäen. Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita opettajien omista kokemuksista koirasta, joka toimi hänen pedagogisena apunaan luokassa. Tämän tutkielman tulosten perusteella näyttäisi siltä, että koira-avusteisella pedagogiikalla ja sitä toteuttavien opettajien hyvinvoinnilla on merkittävä yhteys. Työhyvinvoinnin edellytys on, että työntekijällä on mahdollisuuksia hallita omaa työtään. Työssä jaksamiseen auttaa opettajien itselleen tärkeäksi kokemien asioiden löytäminen. Yhteistyö koiran kanssa lisäsi opettajien työn mielekkyyden kokemisen tunnetta. Koira-avusteisen pedagogiikan toteuttamisen seurauksena esille tulleet myönteiset työn tulokset kasvattivat opettajien työskentelymotivaatiota ja lisäsivät siten heidän työhyvinvointiaan.

Tallennettuna: