Haku

Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä

QR-koodi

Opettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä

Nykypäivänä valmistuu uusia avoimia oppimisympäristöjä, jotka haastavat oppilaita ja opettajia uuteen toimintakulttuuriin ja -tapoihin. Siitä mitä se aiheuttaa lapsille, joilla on tarkkaavuuden pulmaa, on vielä varsin vähän tutkimustietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia oppilaiden tarkkaavuuden säätelystä avoimissa oppimisympäristöissä. Tarkemmin tutkimuksessa perehdyttiin toisaalta siihen, millaisena oppilaiden tarkkaavuuden säätely ilmenee avoimessa oppimisympäristössä ja toisaalta siihen, millaiset tekijät tukevat oppilaiden tarkkaavuuden säätelyä avoimessa oppimisympäristössä opettajien kokemusten mukaan. Tutkimuskohteina oli kaksi koulua, joissa molemmissa oli avoin, muunneltava oppimisympäristö. Tutkimukseen osallistui yhteensä kuusi alkuopetuksessa työskentelevää opettajaa. Tutkimus toteutettiin keskisuuressa kaupungissa. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina teemahaastattelun muodossa. Aineiston analysoinnissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tämän tutkimuksen perusteella opettajien kokemukset oppilaiden tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja itsesäätelyn ilmenemisestä avoimessa oppimisympäristössä vaihtelivat sen mukaan, millaiseksi avoin oppimistila oli suunniteltu ja rakennettu. Tutkimuksen keskiöön nousivat opettajan pedagogiset taidot, suunnittelu ja oppimisympäristön muokkaaminen oppimiselle sopivaksi. Lisäksi oppilaiden tarkkaavuuden säätelyä opettajat tukivat vertaisryhmässä monipuolisesti ja yksilöllisesti struktuurin, samanaikaisopetuksen ja oppimisympäristön muunneltavuuden avulla.

Tallennettuna: