Haku

Viestinnän rooli työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen

QR-koodi

Viestinnän rooli työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen

Tässä maisterintutkielmassa tutkittiin viestinnän roolia työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, millainen viestintä edistää työntekijöiden sitoutumista yritysvastuuseen. Tutkimuksessa selvitettiin työntekijöiden kokemuksia yritysvastuuseen sitouttavista tekijöistä ja viestinnän merkityksestä yritysvastuuseen sitoutumisessa.

Tutkimuksen kohdeorganisaationa oli työeläkeyhtiö Varma. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla yhdeksää Varman työntekijää teemahaastatteluiden avulla marraskuussa 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tutkimuksen tulosten mukaan viestinnällä on tärkeä rooli työntekijöiden sitouttamisessa yritysvastuuseen. Viestinnällä havaittiin olevan seuraavia rooleja työntekijöiden yritysvastuuseen sitouttamisessa: tiedon ja ymmärryksen lisääjä, yritysvastuun jalkautumisen mahdollistaja, vastuullisuuskulttuurin muodostaja, maineen rakentaja ja vastuullisuuskäsitysten muodostaja. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitoutumista edistäviä viestinnän keinoja, joita olivat esimerkiksi vuorovaikutteinen ja osallistava viestintä.

Tallennettuna: