Haku

“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa

QR-koodi

“Tähän väliin asiaa meidän sponsorilta” : kaupalliset yhteistyöt suomalaisissa podcasteissa

Podcastien suosio on kasvanut viime vuosina räjähdysmäisesti. Niissä on jo tunnistettu olevan paljon kaupallista potentiaalia, mutta aiempi tutkimus ei ole vielä keskittynyt tutkimaan niiden kaupallisuuden toimintalogiikkaa. Aihe on erittäin ajankohtainen ja puhututtaa myös kaupallisen alan julkisessa keskustelussa.

Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millä eri tavoin podcastien kaupallisia yhteistöitä voidaan toteuttaa ja voidaanko niiden nähdä kytkeytyvän podcastin tai jakson teemaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia ominaispiirteitä kaupallisilla yhteistöillä on. Tutkimus taustoittaa suomalaista podcast-kenttää ja toteutustapoja peilataan markkinointiviestinnän keskeisiin käsitteisiin, kuten natiivimainonta, vaikuttajamarkkinointi ja sponsoroitu sisältö. Tunnistetut ominaispiirteet kytketään viestinnästä tuttuihin tehokeinoihin tarinankerronnasta suositteluun.

Suomalaisista podcasteista syksyllä 2020 kerätty aineisto koostuu 30 podcast-jaksosta, joiden kaupalliset yhteistyöosiot käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä. Aineistosta tunnistettiin ja luokiteltiin neljä erilaista kaupallisen yhteistyön toteutustapaa ja viisi ominaispiirrettä. Tulokset osoittavat, että podcast on monipuolinen media-alusta, joka tarjoaa erilaisia kaupallisia mahdollisuuksia sekä podcastin tekijöille että niiden mainostilaa hyödyntäville organisaatioille. Tutkimus antaa hyvän läpileikkauksen suomalaisen podcast-kentän kaupallisuudesta ja tarjoaa työkaluja podcastien hyödyntämiseen viestinnän ammattilaisille.

Tallennettuna: