Haku

Subject to change : queer coming-of-age narratives in award-winning video games

QR-koodi

Subject to change : queer coming-of-age narratives in award-winning video games

Pelitutkimusta on jo pitkään kiinnostanut, miten valtavirtapelit esittävät aliedustettuja ihmisryhmiä. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen kehityskertomusten tutkimus on verrattain olematonta. The Game Awards (TGA) -peligaala ja Games for Change (G4C) -järjestö ovat kuitenkin jo vuosien ajan antaneet tunnustusta useille indie- ja AA-peleille niiden tavoista lähestyä aihetta. Ottaen huomioon palkintogaalojen tuoman näkyvyyden voittajapelejä on syytä tarkastella lähemmin.

Tutkielma pyrkii vakiinnuttamaan uudenlaisia narratiiveja tuottamalla tietoa vaihtoehtoisista esitys- ja kerrontatavoista. Tutkielma tarkastelee sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjä käsitteleviä kehityskertomuksia videopeleissä, joille on vuosien varrella myönnetty jompikumpi seuraavista palkinnoista: Games for Impact (TGA) tai Most Significant Impact (G4C). Hyödyntäen kriittisen ja multimodaalisen diskurssintutkimuksen menettelytapoja tutkielma selvittää, minkälaisia ideologioita hahmoesityksiin ja -kehityksiin kiteytyy.

Tutkimustulokset osoittavat, minkälaisia pelejä pelialan kaupalliset ja ei-kaupalliset järjestöt pitävät merkittävinä. Tarkastellut pelit vastustavat vakiintuneita kerrontatapoja ja niihin liittyviä sukupuolittuneita aikuisuuden määritelmiä. Peleissä korostuvat yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden merkitys. Tavanomaisesta nuoren miehen kehityskertomuksesta poiketen pelit palkitsevat miessukupuoliset pelaajahahmot, jotka vaalivat ihmissuhteita; lisäksi naispelaajahahmot, jotka eivät noudata sosiaalisesti hyväksyttyä aikuistumisen ja naiseuden mallia, pystyvät tästä huolimatta saavuttamaan yhtenäisen ja vakaan aikuisidentiteetin. Valtavirtapelien tavoin pelaajahahmojen seksuaalista identiteettiä käsitellään pääsääntöisesti valinnaisten romanssien yhteydessä. Vastaavaan nuorisokirjallisuuteen verrattaessa merkittävin ero on biseksuaalisten protagonistien määrä.

Tallennettuna: