Haku

"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji

QR-koodi

"En oo varmaan koskaan ollu tyytyväisempi mun ihoon" : Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaali ja tekstilaji

Tämä opinnäytetyö tarkastelee Instagramissa julkaistujen kaupallisten yhteistöiden yleisimpiä rakennejaksoja sosiaalisen median vaikuttajien julkaisuissa. Rakennejaksojen tarkastelun pohjalta tutkimuksen tavoitteena on luoda kuvaa Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön rakennepotentiaalista ja siten rakennekeskeisen määritelmän kautta perustella se omaksi tekstilajikseen. Tutkimuksen teoriataustana toimivat systeemis-funktionaalinen kieliteoria, tekstintutkimus sekä rakennepotentiaaliteoria. Tutkimus-kysymykset ovat: Mitä pakollisia ja valinnaisia jaksoja Instagramissa toteutetussa kaupallisessa yhteistyössä on? Minkälainen on rakennejaksojen järjestäytyneisyys ja toistuvuus? Millainen on Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilaji rakenteen näkökulmasta? Tutkimuksen aineistona on 25 Instagramissa toteutettua kaupalliseksi yhteistyöksi määriteltyä julkaisua, joiden tuotekategoria on kosmetiikka. Julkaisut on tehty vuosien 2021–2022 aikana ja aineisto on kerätty tammi-helmikuussa 2022. Aineiston analyysimetodina on teoriaohjaava laadullinen tutkimus. Aineiston julkaisut on analyysissa rakennepotentiaaliteorian mukaisesti jaoteltu pakollisiin ja valinnaisiin rakennejaksoihin. Analyysin lopputuloksena Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tekstilajin pakolliseksi rakennejaksoksi osoittautui kaupallisen yhteistyön maininta. Yleisimmät valinnaiset jaksot olivat seuraavat: tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteen tarpeen pohjustus, suosittelu, tuotteesta pitäminen, tuotteen testaus ja positiivinen kokemus. Rakennejaksojen esiintyvyyden pohjalta selvisi, että Instagramissa toteutetun kaupallisen yhteistyön tulee sisältää kaupallisen yhteistyön maininta -jakson lisäksi jokin seuraavista tuotteeseen viittaavista rakennejaksoista; tuotteen ominaisuudet, tuotteen toiminta, tuotteesta pitäminen tai positiivinen kokemus. Aineiston julkaisujen rakenteen yhtenevyys kielii tekstilajin jonkinasteisesta vakiintuneisuudesta ja siksi tämän tutkimuksen tulosten perusteella Instagramissa toteutetut kaupalliset yhteistyöt muodostavat oman tekstilajinsa. Tutkimus valottaa sosiaalisen median mahdollistamia uudenlaisia markkinoinnin tapoja ja laajentaa vaikuttajamarkkinoinnin tutkimusta tekstilaji- ja rakennetutkimuksen kentälle.

Tallennettuna: