Haku

Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk

QR-koodi

Reflektion av de uppdaterade målen för gymnasiets läroplan (2019) i "Fokus" läroböckerna i svenska som andraspråk

Tässä tutkielmassa selvitin, kuinka vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteiden uudet painotukset laaja-alaisten oppimistavoitteiden sekä oppiainekohtaisten moduuleille asetettujen tavoitteiden suhteen realisoituvat tarkastelemieni sähköisten Fokus -oppikirjojen osalta, joihin minulle annettiin ystävällisesti käyttöoikeus itse kustannusosakeyhtiö Otavalta. Yleisemmän katsauksen lisäksi tarkastelin lyhyesti vielä oppikirjojen tehtäviä opetussuunnitelmassa painotettujen opetuksen eriyttämisen sekä monilukutaidon näkökulmista. Tutkimusmetodina noudatan laadullista sisällönanalyysiä jossa pyrin vertailemaan vuosien 2015 ja 2019 opetussuunnitelmia toisiinsa, sekä analysoimaan oppikirjoja vuoden 2019 opetussuunnitelman ja teorian pohjalta.

LOPS2019 painottaa opetuksen eriyttämistä, oppilaiden yksilöllisten tarpeiden tunnistamista ja hyvinvointia. Oppilaita pyritään ohjaamaan arvioimaan omaa osaamistaan sekä omaksumaan itselleen sopivia oppimisstrategioita muun muassa kieliprofiilin laatimisella sekä itsearvioinnilla oppikirjan kappaleiden lopussa. Monitieteistä osaamista, monilukutaitoa sekä kriittistä lukutaitoa painotetaan myös osana lukio-opetusta. Yhtenä tärkeistä tavoitteista pidetään myös eettistä vastuuta sekä vuorovaikutusta, eritoten suullista vuorovaikutusta, globaalissa yhä digitalisoituvassa maailmassa, niin yhteistyön, tulevaisuuden, ympäristön, kuten myös monikulttuurisuuden näkökulmasta. LOPS2019 korostaa yksilöllisyyden, luovuuden sekä hyvinvoinnin merkitystä yhteisöllisessä, tasa-arvoisessa sekä vastuullisessa globaalissa maailmassa.

Näihin oppikirjoissa on lähdetty vastaamaan tekstikappaleiden sisällöllisillä valinnoilla sekä teemaosioiden aiheilla. Jokaisessa kappaleessa harjoitetaan myös tasaisesti ja systemaattisesti käyttämään kieltä suullisesti erilaisissa viestintätehtävissä. Kielen ääntämisen harjoitteluun on myös varattu aikaa jokaisen kappaleen alusta. Eriyttämisen näkökulmasta tehtäviä on eri vaikeusasteelle, vaikeusaste merkittynä aina jokaisen tehtävän sivuun, sekä useilla sellaisilla soveltavimmilla tehtävillä, joissa saman sisällöllisen idean on voinut toteuttaa muutamalla eri tavalla, esimerkiksi joko videolla tai blogitekstillä. Monilukutaitoa kartutetaan erityyppisillä teksteillä sekä tehtävätyypeillä, erityisesti tiedonkeruutehtävillä. Epäselväksi kuitenkin jäi, kuinka kriittistä lukutaitoa pyritään edesauttamaan kirjan tehtävien osalta. Koska ehdin tarkastelemaan oppikirjoja vain ensimmäisten kolmen moduulin (vrt. kurssi) osalta on tutkimukseni liian rajallinen yleistykseen koko kirjasarjasta.

Tallennettuna: