Haku

Harhaanjohtava suunnittelu & käyttäjäkokemus

QR-koodi

Harhaanjohtava suunnittelu & käyttäjäkokemus

Tämä kandidaattitutkielma on toteutettu kirjallisuus katsauksena ja tutkielmassa käsitellään harhaanjohtavia suunnittelumalleja ja niiden käyttäjäkokemukseen. Tutkielman tarkoituksena on vertailla eri harhaanjohtavan suunnittelumalleja, sekä informoida lukijaa käyttöjärjestelmien suunnitelluista, ongelmista ja vaaroista. Tämän lisäksi tutkielmassa tuodaan esille, mitä käyttäjäkokemuksen piirteitä hyödynnetään minkäkin harhaanjohtavan mallin toteutuksessa. Tutkielmassa esitetään tarkemmin eri harhaanjohtavia suunnittelumalleja, sekä pyritään luokittelemaan ne omiin strategisiin kategorioihin. Kategorisoinnin lisäksi tutkielmassa pyritään avaamaan syitä, miksi harhaanjohtavat suunnittelumallit toimivat, sekä mikä kognitiivinen harha on mallin takana. Tutkielman lähdemateriaali on haettu JYKDOK:ista ja Google Scholarista, sekä lähteitä on vertaisarvioitu Julkasufoorumin avulla. Tutkielman toteutuksessa on painotettu uusia ja asiaan kuuluvia lähteitä. Lähteiden etsimisessä on käytetty hakusanoja ”deceptive design”, ”dark patterns”, ”user experience”, ”UX”, ”design model” ja ”cognitive deception”. Näiden menetelmien ja tutkittujen lähteiden avulla on pyritty vastaamaan seuraavaan tutkimuskysymykseen: Millainen vaikutus harhaanjohtavilla suunnittelumalleilla on käyttäjäkokemukseen? Kirjallisuuskatsauksen perusteella kaikki harhaanjohtavat suunnittelumallit vaikuttavat käyttäjäkokemukseen negatiivisesti. Kuitenkaan monia malleja käyttäjä ei itse huomannut käyttötilanteessa, tai käyttäjä ei huomaa, että häntä johdetaan harhaan ja huijataan. Vaikutus käyttäjäkokemukseen ei siis ole välttämättä äkillistä. Tutkielmassa esitetään eri mallien vaikutukseksi käyttäjäkokemukseen esimerkiksi pakotettuja toimintoja, estämistä, häirintää, salailua ja muita tekijöitä, jotka vaikeuttavat käytettävyyttä ja sen seurauksena vaikuttavat negatiivisesti käyttäjäkokemukseen. Eri lähteistä kävi ilmi, että useissa harhaanjohtavissa suunnittelumalleissa käytetään käyttäjäkokemusta ja sen piirteitä toteutus keinona. Oletukset, ärsykkeet, tottumukset, johdattaminen ja harhauttaminen toteutui hyödyntämällä käyttäjän psykologisia vaikutteita ja kognitiivisia harhoja. Harhaanjohtavien suunnittelumallien tarkoituksena johdattaa käyttäjää ja luomaan tilanteita, missä käyttäjä saattaisi tehdä virheen, mistä suunnittelija hyötyisi. Kognitiivisien harhojen avulla suunnittelijat johdattavat käyttäjiä harhaan.

Tallennettuna: