Haku

"Just let me buy my thing!" : A survey study on consumers' perceptions of social influence in E-Commerce

QR-koodi

"Just let me buy my thing!" : A survey study on consumers' perceptions of social influence in E-Commerce

Tämän tutkielma tutki sosiaalisen vaikuttamisen keinoja verkkokaupassa. Kuluttajien käyttäytymiseen vaikuttaminen on nykyään yleistä, mutta se ei ole saanut kaipaamaansa huomiota tutkimusmaailmassa. Etenkin tutkimus siitä, milloin kuluttaja kokee vaikuttamisyritykset manipulointiyrityksinä, on ollut harvassa. Tämä tutkielma käyttää asiakaskokemuksen muodostumista verkkokaupassa (online customer experience, OCE) lähtökohtana selittämään sitä, miksi yleisiä vaikuttamisen keinoja on usein vaikea luokitella vaikuttamis- tai manipulaatioyrityksiksi. OCE:n mukaan jokainen kuluttaja muodostaa subjektiivisen näkemyksensä kuluttajakokemuksesta vieraillessaan verkkokauppojen sivuilla, ja tämä vaikuttaa siihen, miten kuluttaja kokee hänen käyttäytymiseensä kohdistuvat vaikuttamisyritykset. Tässä tutkimuksessa yleisesti käytetyistä sosiaalisen vaikuttamisen keinoista perehdyttiin arvosteluihin, tuote-ehdotuksiin, badgeihin, ja aktiivisuusilmoituksiin. Tutkimusmetodina oli verkkokysely, jonka avulla pyrittiin selvittämään A) Mitkä näistä vaikuttamisen keinoista koetaan digitaalisina tönäisyinä (vaikuttaminen) ja mitkä synkkinä suunnittelumalleina (manipulaatio); sekä B) Mitkä tutkittavien piirteistä vaikuttivat heidän arviointeihinsa vaikuttamisen keinoista. Arvostelut ja tuote-ehdotukset koettiin digitaalisina tönäisyinä, ja badget ja aktiivisuusilmoitukset synkkinä suunnittelumalleina. Nuoremmat, vähemmän koulutetut vastaajat, joilla oli korkeampi neuroottisuus ja epävarmuuden välttely, olivat alttiimpia synkille suunnittelumalleille kuin vastaajat, joilla oli korkea suostuttelutietämys ja skeptisyys mainontaa kohtaan. Tämä tutkimus hyödyttää sekä verkkokauppatoimijoita että päättäjiä ymmärtämään, miten kuluttajat kokevat heihin kohdistuvat vaikuttamisyritykset verkkokaupassa.

Tallennettuna: