Haku

Sustainability reporting in the food and grocery retail industry : development within the years 2015-2022 in the context of stakeholder engagement and the future

QR-koodi

Sustainability reporting in the food and grocery retail industry : development within the years 2015-2022 in the context of stakeholder engagement and the future

Päivittäistavarakaupan rooli on huomattava yhteiskunnassamme. Se toimii merkittävänä työllistäjänä ja on osana jokapäiväistä elämäämme. Muutama toimija hallitsee markkinaa Suomessa. Alan toimijat operoivat sidosryhmien, kuten asiakkaiden, tavarantoimittajien ja tuottajien välissä. Tutkijat ovat myös havainneet sidosryhmien osallisen tärkeyden tehokkaassa vastuullisuusraportoinnissa ja -toimissa. Pro Gradu -tutkielma keskittyy päivittäistavarakauppaan Suomessa ja tutkii, minkälainen rooli sidosryhmien osallistamisella on alan vastuullisuusraportoinnissa ja miten tämä on muuttunut vuodesta 2015 vuoteen 2022. Lisäksi alan vastuullisuusraportointiin tulevaisuudessa potentiaalisesti vaikuttavia heikkoja signaaleja, muutosvoimia ja trendejä pyritään löytämään. Tutkimuksen lähestymistapa on laadullinen ja myös tulevaisuudentutkimusta on hyödynnetty. Laadullinen sisältöanalyysi, joka perustui uusimman GRI-standardin sidosryhmien osallistamiseen liittyviin kohtiin, toteutettiin kolmen suomalaisen alan toimijan vastuullisuusraporteista. Lisäksi tekijöitä, jotka mahdollisesti vaikuttavat alan tulevaisuuden raportointiin kerättiin seitsemän asiantuntijan teemahaastatteluista ja analysoitiin tulevaisuudentutkimukseen perustuvan FSSF-viitekehyksen avulla. Tutkimustulokset kertovat, että sidosryhmien osallistaminen on huomioitu laajasti jo vuoden 2015 raportoinnissa ja vielä laajemmin 2022 raportoinnissa. Samat tekijät ovat yleisimpiä ja samat puuttuvat sekä vuoden 2015 että vuoden 2022 raporteista. Raportointityyli on muuttunut vuosien kuluessa selkeämmäksi ja yksinkertaisemmaksi. Toimijoiden raportoinnissa havaittiin myös eroja. Tutkimuksessa löydettiin useita trendejä ja muutosvoimia sekä kolme heikkoa signaalia, jotka voivat vaikuttaa päivittäistavarakaupan tulevaisuuden vastuullisuusraportointiin. Trendit liittyivät muun muassa lisääntyneeseen lainsäädäntöön, ympäristöön ja sosiaalisiin näkökohtiin. Suurin osa muutosvoimista liittyi olennaisiin sidosryhmiin, mutta myös esimerkiksi teknologiset innovaatiot nousivat esiin. Aiempia tutkimuksia samasta näkökulmasta ei ole tehty, joten tutkimusvaje oli ilmeinen. Tutkimustulokset voivat tarjota tutkijoille uudenlaista tietoa tulevaisuuskuvien muodostamiseen sekä päivittäistavarakaupan toimijoille esimerkiksi heidän vastuullisuusraportointinsa kehittämiseen.

Tallennettuna: