Haku

Utilizing online discussion platforms : a study on requirements elicitation

QR-koodi

Utilizing online discussion platforms : a study on requirements elicitation

Yritykset ja organisaatiot kohtaavat arjessaan paljon haasteita yrittäessään vastata asiakkaiden tarpeisiin ja vaatimuksiin. Välillä näemme yrityksiä, jotka eivät huomioi asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan vaan kulkevat vain tuote tai palvelu edellä. Joskus tuote- tai palvelukeskeiset organisaatiot voivat onnistua, mutta yleisesti ottaen organisaation on oltava asiakaskeskeinen ja otettavat asiakkaiden tarpeet huomioon. Tässä pro-gradu -tutkielmassa oli tarkoituksena tutkia, onko mahdollista hyödyntää keskustelualustoja osana vaatimusten esille saantia ja olla osana vaatimusmäärittelyprosessia. Tutkimuksessa kehitettiin design science -metodilla artefakti, jonka avulla pystytään saamaan esille loppukäyttäjien tarpeita ja vaatimuksia heidän käyttämilleen palveluille ja tuotteille. Tutkimus on tehty finanssipalveluiden näkökulmasta. Kehitetyn artefaktin avulla voidaan myös priorisoida kehitystarpeita. Tutkimuksen alussa käsitellään teoriaa vaatimusmäärittelystä sekä käydään läpi taustoja finanssipalveluista. Teorian avulla pystytään ymmärtämään paremmin sitä, miksi tuotteisiin ja palveluihin tarvitaan muutosta ja miksi asiakaskeskeisyys on erityisen tärkeää. Artefaktia kehitettiin Peffers ym. (2007). DSRM prosessimallin mukaisesti. Artefaktin ensimmäinen versio kehitettiin analysoimalla keskustelualustoilla jo valmiiksi olemassa olevia keskustelunaloituksia ja iteratiivisen prosessin avulla artefaktia kehitettiin tehokkaammaksi ja käytännöllisemmäksi. Prosessimalliin kuului ongelman identifiointi, ratkaisun tavoitteiden määrittely, suunnittelu ja kehittäminen, demonstrointi, arviointi, ja viestintä. Loppujen lopuksi saatiin luotua malli, jota voidaan hyödyntää osana vaatimusten esille saantia. Tutkimuksessa on myös kuvattu artefaktin puutteita ja mahdollisia jatkotutkimusaiheita.

Tallennettuna: