Käyntikorttini...
Visitkortet (ruotsinkielinen nimi)
Die Visitenkarte (saksankielinen nimi)
My Calling Card (englanninkielinen käännösnimi)
Voici ma carte... (ranskankielinen käännösnimi)
Meine Visitenkarte (saksankielinen käännösnimi)
Käyntikorttini … (elokuvatarkastamon nimi)
Finna-arvio
Käyntikorttini...
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
S |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
Kesä 1964 - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
Erkko Kivikosken toinen elokuva herätti luonnehdintoja kuten "pieni", "intiimi", "vaatimaton" "sympaattinen", mutta yleensä se koettiin pettymyksenä esikoisteoksen lupausten jälkeen. "Käyntikorttini riittää pienuudessaan ja melkoisessa lapsellisuudessaankin osoittamaan ohjaajan harvinaisen ominaislaadun", kirjoitti Yrjö Kemppi (Ilta-Sanomat 24.10.1964), "paljastamaan hänen valoisan, elämänmyönteisen ja rakentavan kertojaluontonsa. Kun Erkko Kivikoskelle löydetään tyyppiään vastaava kirjoittaja, olen varma, että häneen esikoisfilmin perusteella kohdistetut toiveet eivät jää täyttymättä. Kivikoskella on valpas silmä arkihavainnoille, elävä kuvataju, ja lisäksi aivan kultainen huumorinlahja - - kaikki ominaisuuksia, joita ei voi koskaan liiaksi arvostaa. Mutta hän on elokuvakertoja, ei -kirjoittaja." "Vaikka Käyntikorttini yleiskuva onkin harmaa ja vaatimaton", näki Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 25.10.1964), "löytyy uutuudesta hauskoja detaljioivalluksia ja erityisesti rantakohtauksessa sekä sitä seuraavassa pyöräilyssä on hyvin heleän suvilyriikan sointuja. Tarinan päätös ns. kohtalon ironian sipaisuineen on myös oivallinen. Virke Lehtisen kaunis kuvaus on Käyntikorttini vahvin valtti, Pentti Lasasen kepeä musiikki toinen kokonaisuutta oleellisesti kannattava tekijä." "Jos komedia on filmilajeista vaikein, niin parodia on puolestaan komedian kaikkein vaikein muoto", pohdiskeli Martti Savo (Kansan Uutiset 25.10.1964). "Pentti Lasasen usein apuun tuleva musiikki ja Virke Lehtisen siisti kuvaus eivät pysty pelastamaan lopputulosta, joka oli tuomittu epäonnistumaan jo sillä hetkellä kun kaikki oli valmiina filmaustöitä varten. Käyntikorttini... eroaa kotimaisen elokuvan surullisenkuuluisista 'filmikomedioista' siisteydessään ja mauttomuuksien puutteessa, mutta nämä ansiot eivät tee sitä hivenenkään vertaa kiinnostavammaksi." Eteläpää piti roolimiehitystä "vääränä": "Sellaisena kuin Pentti Lähteenmäki hänet pystyy näyttelemään, sankari vaikuttaa keski-ikäiseltä, ehkä myös älyllisesti hieman alikehittyneeltä, ja pienen tarinan potentiaalinen charmi häviää saman tien melko tarkoin. Sankarittarensa valinnassa Kivikoskella on ollut enemmän onnea. Sirkka Timoskassa on tervettä kukkeutta vaadituissa 'ihannetytön' mitoissa, ja replikoinniltaankin hän on filmin harrastelijaesiintyjistä luontevin." Matti Salo nousi sekä Parnassossa (8/1964) että Projektiossa (4/1964) puolustamaan elokuvaa, jonka hän koki saaneen epäoikeudenmukaisen kohtelun päivälehtien arvostelijoilta: "Miten kopeasti he saattoivatkaan olla huomaamatta ja arvostamatta Kivikosken omaperäistä komiikkaa, nykymuodeista ihailtavan piittaamatonta tunnelmallisuutta ja kurinalaista leikkimieltä?", Salo kyseli Parnassossa, ja jatkoi Projektiossa: "Kivikoski on naivistinen lyyrikko, sympaattinen kuin orava, mutta ei lainkaan muodinmukainen. Juuri eroottisen lohduttomuuden pienenä bagatellina Käyntikorttini... luullakseni ansaitsee huomiota. Hiipin unet on kivasti talletettu, mutta jotkut niistä ovat pitkänpuoleisia... Hiipin arkipäivä, valvemaailma on mahdollisimman niukka, mutta nimenomaan sen välittäjänä Kivikoski on minusta parhaimmillaan, nuo toistot ja kertosäkeet ovat varmoja ja hallittuja - - ja juuri oikealla tavalla uhkarohkeita: mutta ne ovat onnistuneet, niillä on koomista tehoa. Kivikosken komediankäsitys, josta jo Tori ja Kesällä kello 5 antoivat lupaavia näytteitä, on jännittävää: se on lähellä sitä mitä kutsutaan huumoriksi, suvaitsevaisuus ja sympatia ovat sen osasia. Kivikosken huumori ei ole kovin lämmintä, siinä on pohjoismaista koleutta mukana." "Käyntikorttini on suotta vähätelty kotimainen elokuva", kirjoitti Mauri Taviola (Helsingin Sanomat 12.9.1978) vuoden 1978 tv-esityksen aikaan, ja Markku Tuuli (Katso 37/1978) säesti: "Käyntikorttini on kaikin muodoin pieni elokuva, pienieleinen ja pienimuotoinen. Mutta se on samalla niin vastustamattomasti vaatimaton ja täysin vailla itsekorostusta, että siihen on pakko mieltyä. Kivikosken ohjaus on tyylikästä ja Virke Lehtisen kuvaus myötäilee oivasti ohjaajan valitsemaa kokonaislinjaa. Pentti Lähteenmäki pääosassa on myös huomattavan hyvä. Hiipin persoona ja ongelmat sekä elokuvan toteutus ovat mukavasti tasapainossa keskenään." - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Erkko Kivikosken esikoiselokuvan Kesällä kello 5 (1963) hyvä yleisömenestys ja valtionpalkinto aukaisivat hänelle mahdollisuuden jatkaa pitkän näytelmäelokuvan ohjaajana myös seuraavana kesänä. Lähtöideana vaatimattoman pikkuvirkamiehen päiväkuvitelmat hän tilasi käsikirjoituksen kirjailija Veijo Mereltä. Tämän työnjälki ei kuitenkaan vastannut ohjaajan ajatuksia, minkä johdosta hän itse laati käsikirjoituksen ja antoi toimittaja Mikko Haljoen tehtäväksi vuorosanojen sorvaamisen. Meri puolestaan myi tekstinsä MTV-teatterille, joka esitti sen 27.3.1965 näytelmänä nimellä Vapaa iltapäivä. Miespääosaan ohjaaja kiinnitti Ylioppilasteatterin näyttelijän Pentti Lähteenmäen, joka vuosina 1956-58 oli nähty avustajana muutamassa sotilasfarssissa. Rooliin oli ehdolla myös Jukka Sipilä. Naispääosan sai televisiokuuluttaja Sirkka Timoska, jolle elokuvarooli jäi ainoaksi. Käyntikorttini... yleisömenestys oli vuoden 1964 heikoin. Suurista kaupungeista sitä ei esitetty Kuopiossa lainkaan, ja Jyväskylässäkin vasta vuonna 1965. Ainoana Erkko Kivikosken kuudesta näytelmäelokuvasta Käyntikorttini... jäi vaille valtionpalkintoa. Ainoa tunnustus oli Pentti Lasasen musiikki-Jussi, ja senkin yhteydessä mainittiin myös elokuvat Onnelliset leikit ja Vaaksa vaaraa sekä televisiosarja Jörn Donner kertoo Helsingistä. Erkko Kivikosken uralle pitkän elokuvan ohjaajana tuli nyt kolmen vuoden tauko. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. Oottelin onneni kukkaa Säv. ja sov. Georg Malmstén, san. Roine Rikhard Ryynänen 1) Pentti Lasasen orkesteri (off), 0' 30". 2) Esa Nummenkivi (= Eugen Malmstén), laulu, ja orkesteri (off, levysoitin), 1' 05". 3) Esa Nummenkivi (= Eugen Malmstén), laulu, ja orkesteri (off, levysoitin), 0' 45". 4) Pentti Lasasen orkesteri (off), 0' 20". Levytys: Esa Nummenkivi ja orkesteri; Odeon A-228183, 1931. 2. Dixieland Säv. ja sov. Pentti Lasanen Es. "tanssiorkesteri", Asser Fagerström, piano, Reino Niiniranta, rummut, sekä Pentti Lähteenmäki, "trumpetti" (playback, Pentti Lasasen orkesteri), 2' 00". Huomautuksia: Taustamusiikin tyyleinä vaihtelevat mm. dixieland ja slowfox, ja sen teemoista erottuvat "kävelyteema", "pyöräily teema", "ratsastusteema" ja "taisteluteema". Ilmari Tähtelä hyräilee tangoa Belutsistanin yöt (säv. tunnistamaton), 0' 05" (100 %). - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|