Drakarna över Helsingfors
Leijat Helsingin yllä (suomenkielinen nimi)
Kites Over Helsinki (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Drakarna över Helsingfors
Peter Lindholmin ohjaama Drakarna över Helsingfors (2001) perustuu Kjell Westön samannimiseen romaaniin. Elokuva kertoo helsinkiläisen suomenruotsalaisen Bexarin perheen vaiheista 1960-luvulta 1990-luvun alkupuolelle. Perhetarinan taustalla näyttäytyvät aikakauden yhteiskunnalliset ja taloudelliset ilmiöt, nuorisokulttuuri ja huumeet, kulutuksen kasvu ja kasinotalouden huuma.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K15 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
Muut esiintyjät
Jimbo-koira: Nelson, omistaja A. Holmberg<br />Jimbo-koira pentuna: Kamu, omistaja M. Jääskeläinen ,
Jimbo-koira: Nelson, omistaja A. Holmberg<br />Jimbo-koira pentuna: Kamu, omistaja M. JääskeläinenHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
8.8. - 6.10.2000, 1. - 11.2., 26.2.2001 (Lähde: Pekka Haran tuotantokansio) |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
Kiitetyn sukupolviromaanin filmatisointi sai enimmäkseen ymmärrystä osakseen. "Jos käsikirjoitus noudattelisi tarkoin Kjell Westön vuonna 1996 ilmestynyttä menestysromaania, Lindholmin olisi pitänyt tehdä laaja tv-sarja", totesi Antti Lindqvist (TV-maailma 36/2001). "Nyt kestoa on puolitoista tuntia, eli kyseessä on varsin voimallinen tiivistelmä ja uustulkinta. Tämä näkyy haitallisena vain loppuratkaisuissa, joissa traagiset tapahtumat tulevat kuin ketjussa ja laimentavat toistensa tehoa." Samoilla linjoilla oli myös Klas Fransberg (Vasabladet 8.9.2001): "Lindholms film är ett annat konstverk, som inte bör och kan jämföras med romanen. Att ta fasta på förhållandet mellan fadern och hans två söner gör filmen till ett starkt universellt drama. Kanske till och med för universiellt. [- -] Drakarna är en stor film i den bemärkelse att den handlar om stora känslor och en stor tragedi: En far förskjuter sin son, vilket leder till att sonen går under. I början är det nästan Bergmansk med en julfirarscen som är bekant från många svenska filmer. Mot slutet blir filmen thrilleraktig och kulminerar i en häftig stuntscen. Däremellan ryms mycket och det mesta av det är tankeväckande." "Epäkiitollista hörhöilyä on [- -] karsittu rankalla kädellä minimiin ja muutoksista kiteytetty vankka aikalaisdraama, joka on aikuisempi, uskottavampi ja yleispätevämpi kuin konsanaan alkuperäistarina", kiitti Tapani Maskula (Turun Sanomat 8.9.2001). "Kun vielä ohjaaja Peter Lindholm osoittaa kasvaneensa edellisiä vaatimattomia filmiviritelmiään taitavammaksi ammattilaiseksi, voitaisiin jo puhua odottamattomasta laatuluokan teoksesta." Kuitenkin Markus Määttäsen (Aamulehti 7.9.2001) mielestä elokuva oli "kuin plastiikkakirurgin diplomityö": "Leijat Helsingin yllä on täydellisesti puuteroitu, kiiltävä ja liukas ajankuva. Sisältä se jää yhtä ontoksi kuin loppupuolensa kuvaama kahdeksankymmentäluku. Kjell Westön romaanin alitajuntaan argumentoimaan jäävät vahvat hahmot on virtaviivaistettu elokuvaversiossa stereotypioiksi. Niillä ei juuri ole eroa paperinukkeihin, jotka Lauri Törhönen leikkasi jo 1989 [- -] juppielokuvaansa Insiders. [- -] Westön romaanin lukeneesta tuntuu siltä kuin tarinan päähahmoista olisi elokuvassa prässätty juuri ne rypyt pois, jotka oikeasti tekivät heistä mielenkiintoisia." Muutamista tämä heijastui myös pääosin kiitettyihin roolitöihin. "Paavo Kerosuo on hyvä valinta Rikuksi. Hänen katseessaan ja ilmeissään näkyvät sisäinen ristiriita ja kuohunta, joskus jopa pelko ja hätä", kehui Jarmo Huida (Satakunnan Kansa 7.9.2001) mutta jatkoi: "Jo Pekka Strangillä Danina on vaikeampaa Pirkka-Pekka Peteliuksesta isä-Henrikistä puhumattakaan. Heidän roolinsa ovat yksiulotteisempia ja etenkin Peteliuksen on silminnähden vaikeaa saada otetta näin selkeän ja suoraviivaisen elämänkatsomuksen omaavasta ihmisestä. Siinä on pakottamisen tuntua. Hankalinta on Peter Franzénin Sammyllä, sillä hänen ainoa luonteenpiirteensä näyttäisi olevan ahneus." Moni jäi kaipaamaan tarinan naisia. "I det manliga triangeldramat blir kvinnorna bipersoner", huomautti Henrik Rosenberg (Filmjournalen 2/2001). "Redan Westös roman beskylldes på sina håll för en liknande endimensionell kvinnosyn, men det betyder ju inte att Lindholm måste upprepa samma misstag." Helena Yläselle (Helsingin Sanomat Nyt-liite 36/2001) "kiukun aihe on se, että kirjan viisain ihminen, Didde-mummi, puuttuu kokonaan; ei vain henkilönä vaan myös valokiilana toisenlaiseen, vähemmän narsistiseen ja kestävämpään elämäntapaan." |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Drakarna över Helsingfors / Leijat Helsingin yllä (2001) oli Peter Lindholmin viides pitkän elokuvan ohjaustyö. Sitä ennen hän oli tehnyt poliisielokuvat Anita (1994) ja Isältä pojalle (1996) sekä ohjannut tv-sarjat Ilman kavaluutta (1996), Pieni pala Jumalaa (1999) ja Kylmäverisesti sinun (2000). Kjell Westön romaani (1996) oli ollut yleisö- ja arvostelumenestys sekä ruotsin- että suomenkielisinä laitoksina, suomenruotsalainen Lindholm innostui kirjasta heti luettuaan sen toukokuussa 1997 ja otti välittömästi yhteyttä kirjailijaan. "Kirjassa on tuttuja asioita", Lindholm tilitti ensi-illan aikaan. "Se kosketti ja aktivoi minussa jotakin sellaista, jonka itu oli jo muhimassa. Ajattelin heti, että tämä on pakko tehdä. Kielen suhteen ei ollut missään vaiheessa vaihtoehtoja. Tämä elokuva piti tehdä ruotsiksi, muuten se ei olisi toiminut." (Turun Sanomat 7.9.2001). Tuottajaksi löytyi Kinoproductions Oy:n Claes Olsson, joka niin ikään suomenruotsalaisena koki aiheen itselleen läheiseksi. Olsson kokosi elokuvan ulkomaisen, lähinnä ruotsalaisen rahoituksen ja kiinnitti hankkeeseen ruotsalaiset ammattikäsikirjoittajat Kjell Sundstedtin ja Charlotta Thelinin, joiden kanssa Lindholm oli "syöttöpeliyhteydessä" pitkän, kaikkiaan 16 versiota vaatineen käsikirjoitusprosessin yhteydessä. "Minulle oli erittäin paljon apua siitä", Lindholm tunnusti, "ettei käsikirjoittajilla ollut mitään tekemistä suomenruotsalaisuuden eikä koko Suomen kanssa. He näkivät tarinan paljon yleismaailmallisemmin." (Matkaan, elokuu 2001). Sundstedt tunnettiin parhaiten elokuvan Juloratoriet (1996) käsikirjoituksestaan. Westön yli 500-sivuinen romaani luonnollisesti suoristui käsikikirjoitusvaiheessa. 1940-luvulle ulottuvista aikatasoista jäivät jäljelle vain tärkeimmät, kymmenistä henkilöistä karsiutui suuri osa ja jäljelle jääneistä hahmoista kiteytettiin ydin esiin. Westö antoi elokuvantekijöille täyden vapauden eikä halunnut puuttua sovitustyöhön, koska hänelle kysymys oli kokonaan erilaisista taidemuodoista - vain repliikkien kielen hän halusi olevan helsinkiläistä suomenruotsia. "Etukäteen pelkäsin reaktiotani hiukan", Westö kertoi sittemmin. "Mutta nähtyäni valmiin version isolla kankaalla Savonlinnan elokuvajuhlilla, olin itse asiassa aika otettu. Elokuva on minusta tunnelmaltaan vahva. Se on myös tunnelmaltaan erilainen kuin romaanini, ehkä 'film noir -maisempi', mutta se on minusta vain hyvä asia. Näyttelijäsuorituksetkin ovat minusta hyviä." (Katso 37/2001). Nuorille miesnäyttelijöille Paavo Kerosuolle (s. 1975) ja Pekka Strangille (s. 1977) elokuvapääosa oli ensimmäinen. He olivat valmistuneet Teatterikorkeakoulusta 1999 ja 2001 ja esiintyneet lähinnä ruotsinkielisillä näyttämöillä, Svenska Teaternissa ja Lilla Teaternissa. Elokuvan digitaalinen jälkityöstöprosessi (filmin skannaus, värimäärittely, roskien poisto, digitaalinen cinemascope ja 2K-tulostus) vei Generator Post Production Oy:ltä kaikkiaan kolme viikkoa. Drakarna över Helsingfors on ensimmäinen reaaliaikaisesti värimääritelty pitkä elokuva Suomessa. Drakarna över Helsingfors kuvattiin elo-syyskuussa 2000 ja helmikuussa 2001, elokuva sai ensiesityksensä Savonlinnan elokuvajuhlilla 10.8. ja varsinaisen ensi-iltansa 7.9.2001. Tuottaja Olsson ohjasi making of -dokumentin Hesa är vårt stämningsbilder från inspelningen av filmen "Drakarna över Helsingfors" / Hesa on meidän, joka nähtiin FST:n ohjelmassa TV2:ssa ensi-iltaviikolla 10.9. Elokuvan dvd-julkaisu sisältää tämän dokumentin, trailerin sekä ohjaajan, näyttelijöiden ja muiden tekijöiden esittelyt. Peter Lindholm on sittemmin ohjannut mm. tv-dokumentin Borgåmått / Porvoon mitalla, joka esitettiin FST:n ohjelmassa TV2:n puolella 3.4.2006 sekä pitkän näytelmäelokuvan Kolmistaan (2008). |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Minä olen muistanut / Lyktan / Jag minns dig Säv. ja san. Edu Kettunen, ruots. san. Marita Lindqvist, sov. Edu Kettunen ja Jarmo Nikku Kim Lönnholm, laulu ruotsiksi, ja yhtye (off, alkutekstit), 1' 25". Levytys: Kim Lönnholm (suomeksi); Flamingo FGS 183, 1989. Kim Lönnholm (ruotsiksi); cd-single Lyktan Universal Music 015 354-2, 2001, ja cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. 2. Dani / "Dani seko" Säv. ja sov. Mauri Sumén Twist Twist Erkinharju, rummut, Jimi Sumén, kitara, ja Mauri Sumén, kosketinsoittimet ja taustalaulu, ja Helsingin Kaupunginorkesteri (off), kuusi kertaa, yht. 7' 35". Levytys: Twist Twist Erkinharju, Jimi Sumén ja Mauri Sumén ja Helsingin Kaupunginorkesteri; cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. 3. Substitute Säv. ja san. Peter Townshend 1) The Who (off, autoradio), 0' 45". 2) The Who (off, levysoitin), 0' 10". Levytys: The Who; Reaction 591001, 1966. 4. Tales of Brave Ulysses Säv. ja san. Eric Clapton ja Martin Sharp Cream (off, levysoitin), kaksi kertaa, yht. 1' 45". Levytys: Cream; Polydor 59106, 1967. 5. Muisto Säv. ja sov. Mauri Sumén Mauri Sumén, kosketinsoittimet, ja Helsingin Kaupunginorkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 2' 05". Levytys: Mauri Sumén ja Helsingin Kaupunginorkesteri; cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. 6. My Boy Lollipop Säv. ja san. Johnny Roberts, Robert Spencer ja Morris Levy Millie Small, laulu, ja yhtye (off), 0' 30". Levytys: Millie Small; Fontana TF 449, 1964. 7. Gnejs Säv. ja sov. Mauri Sumén 1) Mauri Sumén, kosketinsoittimet, ja Helsingin Kaupunginorkesteri (off), viisi kertaa, yht. 4' 20". 2) Peter Lerche, kitara, ja Helsingin Kaupunginorkesteri (off), 0' 35". 3) Mauri Sumén, kosketinsoittimet, ja Helsingin Kaupunginorkesteri (off, lopputekstit), 4' 25". Levytys: Mauri Sumén ja Helsingin Kaupunginorkesteri; cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. Peter Lerche ja Helsingin Kaupunginorkesteri; cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. 8. Psalm 535 ("Den blomstertid nu kommer", ruotsinkielisessä virsikirjassa) / Virsi 571 ("Jo joutui armas aika", suomenkielisessä virsikirjassa) Säv. ja san. trad. ruotsalainen Es. Munkkiniemen ruotsinkielisen ala-asteen tyttökuoro, laulu ruotsiksi (100 %), 0' 40". 9. Wind Up Säv. ja san. Ian Anderson Jethro Tull (off), 1' 35". Levytys: Jethro Tull; albumilla Aqualung Island Records ILPS 9145, 1971. 10. Nu har vi jul igen / Nu är det jul igen Säv. ja san. trad. tanskalainen Es. Max Forsman, Oskar Silén, Pekka Strang ja Christoffer Westerlund, laulu ruotsiksi (100 %), kaksi kertaa, yht. 0' 20". 11. Chirpy Chirpy Cheep Cheep Säv. ja san. Harold Stott ja Giuseppe Cassia Middle of the Road (off), 1' 35". Levytys: Middle of the Road; Pepita SP 70035, 1971. 12. Tomtarnas julnatt / Soihdut sammuu Säv. Vilhelm Sefve-Svensson, san. Alfred Smedberg Lapsikuoro, laulu ruotsiksi (off), 1' 00". 13. Do or Die Säv. ja san. Pekka Rechardt ja Jim Pembroke Wigwam (off), 1' 35". Levytys: Wigwam; albumilla Nuclear Nightclub Love Records LRLP 129, 1975. 14. Nocturne Es-dur op. 9 nr 2 Säv. Frédéric Chopin Es. Johanna af Schultén, piano (playback, Mauri Sumén, piano), 0' 45". 15. Don't Ask Me Questions Säv. ja san. Graham Parker, sov. Graham Parker ja The Rumour Graham Parker, laulu, ja The Rumour (off), 1' 00". Levytys: Graham Parker ja The Rumour; albumilla Howlin' Wind Vertigo Records 6360129, 1976. 16. Come on Eileen Säv. ja san. Kevin Rowland, Jim Paterson ja Billy Adams Dexy's Midnight Runners (off), 1' 30". Levytys: Dexy's Midnight Runners, Mercury Records 76189, 1982. 17. Repulsion Säv. ja san. Brandi Ifgray, sov. Shadowplay Es. Shadowplay (playback), 2' 00". Levytys: Shadowplay; albumilla Touch and Glow Sonic Sonic 1, 1988. 18. The Last Waltz Säv. ja san. Les Reed ja Barry Mason Engelbert Humperdinck, laulu, ja yhtye (off), 2' 00". Levytys: Engelbert Humperdinck; Decca Records F 12655, 1967. 19. Poison Arrow Säv. ja san. Mark White, Martin Fry, Stephen Singelton ja Mark Lickley ABC (off), 0' 50". Levytys: ABC; Mercury MK 211, 1982. 20. Nothing's Gonna Change My Love For You Säv. ja san. Gerry Goffin ja Michael Masser Glenn Medeiros, laulu, ja yhtye (off), 0' 45". Levytys: Glenn Medeiros; Mercury 888610-7, 1986. 21. Need You Tonight Säv. ja san. Michael Hutchence ja Andrew Farriss INXS (off), 0' 40". Levytys: INXS; Atlantic Records 0-86645, 1987. 22. Rakkaus Säv. ja sov. Mauri Sumén Peter Lerche, kitara, Mauri Sumén, kosketinsoittimet, ja Helsingin Kaupunginorkesteri (off), 1' 30". Levytys: Peter Lerche, Mauri Sumén ja Helsingin Kaupunginorkesteri; cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. 23. Gotta Go Säv. ja san. Sven Köhler ja Michael Sellers The Sinners (off), 0' 25". Levytys: The Sinners; albumilla Turn It Up MNW Records, 1991. 24. Hallonviken Säv. ja sov. Mauri Sumén Peter Lerche, kitara (off), 0' 45". Levytys: Peter Lerche; cd-albumilla Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä Universal Music 585675-2, 2001. 25. Don't Never Leave Me Säv. ja san. Andy McCoy, sov. The Muddy Twins Hanoi Rocks (off), 0' 50". Levytys: Hanoi Rocks; albumilla Bangkok Shocks Saigon Shakes Johanna JHN 2037, 1981. Huomautuksia: Elokuvan musiikista julkaistiin cd-albumi Musiikkia elokuvasta Leijat Helsingin yllä (Universal Music 585675-2, 2001). Elokuvaan sävellettyjen kappaleiden ohella siinä ovat myös musiikkikappaleet 3-4, 6, 13, 15-16, 18-21 ja 25. Mauri Suménin säveltämän taustamusiikkiin kuuluvat myös "Wah wah" (1' 12"), "Bright Light Jingle" (0' 27") ja "Sammy Rock" (0' 46"). Suménin säveltämän musiikin kokonaiskesto on 20' 19". Televisiosta kuuluu yhdysvaltaisen lännenaiheisen televisiosarjan Alias Smith and Jones (1971) Billy Goldenbergin säveltämää tunnusmusiikkia (off), 0' 10". Lopputeksteissä mainittua John Lennonin kappaleen Mind Games musiikkia ei ole käytetty elokuvassa, ainoastaan sen sanoja lausutaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Robert Paulig, Elina Siltanen<br /><br />Theodor Arhio, Helena Baijars, Mårten Bondestam, Seppo Bonsdorff, Mikael Carlsson, Heikki Färm, Harri Hamari, Markku Helin, My Hermansson, Ole Holmgren, Tapio Hopponen, Tuomo Hutri, Erkki Hyytiäinen, Pekka Hänninen, Antti Härkönen, Hans Iverberg, Pentti Kakkori, Kenneth Klaile, Elina Kurtelius, Jari Kärkkäinen, Tomi Lakonen, Jani Lehtinen, Matti Leinonen, Hannu Liekso, Marita Lindquist, Sami Liljeblad, Pauliina Lindholm, Amanda Löfman, Aleksi Malmberg, Janne Murto, Pasi Mähönen, Harri Naarajärvi, Timo Nousiainen, Markku Nylander, Tiina Palin, Maarit Pedak, Janne Raudaskoski, Anni Rissanen, Ilkka Ruotsalainen, Miska Rämö, Vilja Schepel, Gunnar Hård af Segerstad, Teemu Seppänen, Jarl Stormbom, Jan Strang, Ulf Sundwall, Lauri Tomminen, Kai Troberg, Kimmo Uitti, Mikko Vartiainen, Pete Veijala, Minna Viertonen, Juha Virtala, Mari Vuorinen, Ville Väänänen, Fredrik Willberg, Carl Wolf<br /><br />Aleksin Optiikka, Art Clipper, Artek, Avarte Oy, Digelius Music / EMU, Finnkorkki Oy, Goldwell, Gymnasiet Lärkan, Hakaniemen Lääkäriasema - Poliklinikka / Sirpa Mattila-Lindy, Heinon Tukku Oy, Helsingin Evankelinen Opisto / Petteri Hiienkoski, Hippie Shake Records, Hotell- och Restaurangmuseet, Huset Sand Finland / Sand, Ilmailulaitos, Jakobstads Museum, Jax Trading, Kellariteatteri, K. A. Weiste Oy, Karl Fazer Oy Ab, Lilla Teatern / Kostymförrådet, Louis Poulsen Oy, Lumene, Marimekko, Mersuklubi, Mikonkulta 5 Oy, Munksnäs Högstadieskola, Musta Pörssi Forum, Nokia Mobile Phones / Finland, Osk. Lindroos, Oy Bang&Olufsen Ab, Oy Olvi Ab, Oy Sinebrychoff Ab, Oy Gustav Paulig Ab, Pec-Musiikkitukku Oy, Petritex Oy, Popparienkeli / Ari Heinonen, Poptori Oy, Rintala Meuble, Oy Skanno Ab, Sony Finland, Stockmann, Suomen Muovikassimuseo, Svenska Handelshögskolan, Tobaksmagasinet, Topman / Avec Shoe Oy, Veho, Velj. Degerlund Oy, Z-Trading Oy, YLE kostymförrådet / Marita Vehkaoja, Seija Karasjärvi, Jaana Juntunen, Anne Kurki |
||||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||||
Riku ja hänen kaverinsa katselevat yhdysvaltalaista western-televisiosarjaa Alias Smith and Jones (1971). |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|