Mies vailla menneisyyttä
Mannen utan minne (ruotsinkielinen nimi)
Mannen utan minne (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
The Man Without a Past (englanninkielinen nimi)
L'Homme sans passé (ranskankielinen nimi)
Der Mann ohne Vergangenheit (saksankielinen nimi)
Un Hombre sin pasado (espanjankielinen nimi)
L'Uomo senza passato (italiankielinen nimi)
Čovjek bez prošlosti (kroatiankielinen nimi)
Mannen uten minne (norjankielinen nimi)
Irralliset (työnimi)
Irtolainen (työnimi)
Irtolaiset (työnimi)
Soppajono (työnimi)
Finna rating
Mies vailla menneisyyttä
Aki Kaurismäen ohjaajama, tuottama ja käsikirjoittama Mies vailla menneisyyttä (2002) kertoo muistinsa menettäneen miehen (Markku Peltola) tarinan kautta yhteiskunnallisesta osattomuudesta, mutta myös rakkaudesta, solidaarisuudesta ja hyväntekeväisyydestä.
Saved in:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Age Limit | ||||||||||||||||||||
K7 |
||||||||||||||||||||
Actors | ||||||||||||||||||||
Uncredited actors
Acting Ensembles
Uncredited performers
Other performers
Assistants
Inkeri Ahola, Annmari Ajo, Esko Aksela, Christian Aniche, Obiora Aniche, Leiff Berg, Tino Bollström, Erkki Greus, Pia Gustafsson, Reino Halonen, Seppo Harjunpää, Erno Haukkala, Rauno Heikkilä, Pertti Heikkonen, Reima Heiskanen, Kauko Hietanen, Erkki Hiltunen, Marjatta Hiltunen, Ismo Hirvonen, Tauno Holmström, Jyri Hämäläinen, Teuvo Härkönen, Jussi Jalkanen, Jari Jolkkonen, Tommi Kaarna, Mika Kainulainen, Esko Karppinen, Leena Kaurismäki, Arto Keränen, Meeri Kiukas, Toivo Koivisto, Kari Koukkari, Marketta Kujamäki, Maire Kuussalo, Jouni Laakkonen, Ritva Laaksovirta, Henri Lagerroos, Kirsti Lamminen, Liisa Lehikoinen, Juha Lehtonen, Anne Leino, Jorma Leino, Kari Lindström, Lars Lindström, Lauri Linna, Ismo Liukkonen, Jarmo Luoma, Antti Lähteinen, Roosa Lähteinen, Seppo Majasto, Pentti Makkonen, Pekka Malmi, Harri Nieminen, Miira Niska, Juha Nivala, Antti Nuojankoski, Juha Nurmi, Mika Nurminen, Seppo Nykänen, Rikhard Nyman, Kirsi Pasanen, Timo Patjas, Saini Penttilä, Juha Pesonen, Anna Puupponen, Maiju Puupponen, Minna Rahikka, Reino Riihitupa, Antti Ruishalme, Anja Saastamoinen, Juha Salmén, Juuso Salmén, Pertti Salmenjoki, Sanni Salo, Juha Savolainen, Alpo Seppälä, Julle Siika, Tauno Sorsa, Eero Taipale, Marja-Leena Taipale, Maarit Tirkkonen, Veijo Tissari, Martta Tuomaala, Mika Tuuhea, Tuula Törmälä, Sinikka Usvamaa, Petri Uusranta, Kai Valkeala, Ritva Vepsä, Pentti Viljakainen, Raimo Virrantuomi, Kai Vuorinen, Konsta Väänänen ,
Inkeri Ahola, Annmari Ajo, Esko Aksela, Christian Aniche, Obiora Aniche, Leiff Berg, Tino Bollström, Erkki Greus, Pia Gustafsson, Reino Halonen, Seppo Harjunpää, Erno Haukkala, Rauno Heikkilä, Pertti Heikkonen, Reima Heiskanen, Kauko Hietanen, Erkki Hiltunen, Marjatta Hiltunen, Ismo Hirvonen, Tauno Holmström, Jyri Hämäläinen, Teuvo Härkönen, Jussi Jalkanen, Jari Jolkkonen, Tommi Kaarna, Mika Kainulainen, Esko Karppinen, Leena Kaurismäki, Arto Keränen, Meeri Kiukas, Toivo Koivisto, Kari Koukkari, Marketta Kujamäki, Maire Kuussalo, Jouni Laakkonen, Ritva Laaksovirta, Henri Lagerroos, Kirsti Lamminen, Liisa Lehikoinen, Juha Lehtonen, Anne Leino, Jorma Leino, Kari Lindström, Lars Lindström, Lauri Linna, Ismo Liukkonen, Jarmo Luoma, Antti Lähteinen, Roosa Lähteinen, Seppo Majasto, Pentti Makkonen, Pekka Malmi, Harri Nieminen, Miira Niska, Juha Nivala, Antti Nuojankoski, Juha Nurmi, Mika Nurminen, Seppo Nykänen, Rikhard Nyman, Kirsi Pasanen, Timo Patjas, Saini Penttilä, Juha Pesonen, Anna Puupponen, Maiju Puupponen, Minna Rahikka, Reino Riihitupa, Antti Ruishalme, Anja Saastamoinen, Juha Salmén, Juuso Salmén, Pertti Salmenjoki, Sanni Salo, Juha Savolainen, Alpo Seppälä, Julle Siika, Tauno Sorsa, Eero Taipale, Marja-Leena Taipale, Maarit Tirkkonen, Veijo Tissari, Martta Tuomaala, Mika Tuuhea, Tuula Törmälä, Sinikka Usvamaa, Petri Uusranta, Kai Valkeala, Ritva Vepsä, Pentti Viljakainen, Raimo Virrantuomi, Kai Vuorinen, Konsta VäänänenSearch as topic |
||||||||||||||||||||
Contributors | ||||||||||||||||||||
Production | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Distribution | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Locations | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Filming date | ||||||||||||||||||||
6.8. - 5.10., 17.12.2001 (yht. 40, sisältää lisäkuvauspäivän) |
||||||||||||||||||||
Content Description | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Press reviews | ||||||||||||||||||||
Kriitikoiden mielestä Suomi-trilogian toinen osa oli kypsää, täysipainoista Kaurismäkeä. "Mies vailla menneisyyttä on Aki Kaurismäki -elokuvaa puhtaimmillaan näyttelemistyyliä ja replikointia myöten. Jotenkin tuntuu, että Akilandian maailmankuva on entisestään syventynyt", pohti Olli-Matti Oinonen (Savon Sanomat 1.3.2002). "Ilmassa leijuu harmaan pessimismin syvenevät sävyt, kilpailuyhteiskunnan oravanpyörä suistaa ihmisiä kiihtyvää vauhtia yhteiskunnan ulkopuolelle. Tarina yllättävine käänteineen laajenee kohtaus kohtaukselta ironiseksi panoraamaksi nyky-Suomen elämäntilasta. Kaurismäen maailmassa ihminen ei kuitenkaan anna periksi." Myös Helena Yläselle (Helsingin Sanomat Nyt-liite 9/2002) Mies vailla menneisyyttä oli "tuhlailevan ja mahtipontisen EU-Suomen määrätietoinen kritiikki ja samalla Kaurismäen vapautunein elokuva. [- -] Kaurismäki onnistuu itselleen asettamassaan tehtävässä, koska hän on tehnyt vakavan mutta sulokkaan aikuisten sadun. Sen avulla mahdoton muuttuu mahdolliseksi ja silti kosketus todellisuuteen voi olla kipeä ja intensiivinen. [- -] Jos Kaurismäki olisi lahjaton, näillä eväillä voisi syntyä kauhea kiiltokuva. Kyky tehdä kuvaa, jossa on parantavaa voimaa, sydämellinen huumori ja pieni pisara hulluutta tekevät siitä runoa." Ylänen näki elokuvassa Jean Cocteaun Orfeuksen sukua. Elokuvan eetosta pohtiessaan Timo Korhonen (Kirkko & kaupunki 27.2.2002) puolestaan palasi Bressoniin. "Mies vailla menneisyyttä ei ole uskonnollinen elokuva siksi, että toisessa pääosassa on Pelastusarmeijan upseeri tai että ohjaaja käsittelee Pelastusarmeijaa hyvin lämpimästi. Se on uskonnollinen elokuva siksi, että sen maailman läpäisee syvä armon kokemus. Elokuvan avainrepliikki on lainattu ranskalaiselta uskonnollisen elokuvan mestarilta Robert Bressonilta, Papin päiväkirja -elokuvasta. Repliikki on: Kaikki on armoa. [- -] Elokuvan tyyli on puhdasta bressonia, pelkistettyä, karua ja näyttelemisen tietoiseksi tekevää. Kun pääsee taas yli Kaurismäen kirjakielen vieraannuttavuudesta, sukeltaa yhteen tämän ajan hienoimpaan elokuvaan." Kaurismäkeläisessä tyylissä nähtiin myös lieviä ylikypsyyden merkkejä. "En mångfald och förnyelse på det uttrycksmässiga området ska man däremot inte vänta sig av Aki Kaurismäki", koki Hans Sundström (Hufvudstadsbladet 1.3.2002). "'Mies vailla menneisyyttä' följer till punkt och pricka den lakoniska "low key" -stil som regissören odlat i film efter film. Igen driver han sin stil in absurdum, ja här går han egentligen så långt att balansen mellan det tragikomiska och det rent komiska rubbas. Många scener vetter mer mot det senare. Scener som lätt reduceras till fristående sketcher utan större dramatisk kontinuitet." "Markku Peltola on kuin luotu kaurismäkiläiseksi minimalistiseksi 'sankariksi' ja kukapa muu olisi pelastusarmeijan Irma kuin Kati Outinen", kiitti Jarmo Huida (Satakunnan Kansa 2.3.2002) pääosaparia. "Heidän sanaton viestintänsä toimii herkällä ja lopulta koskettavalla tavalla. Kaurismäen maailmassa rakkaus on yhtä puhdasta ja pelastavaa kuin satumaan tangoissa. Timo Salmisen kaunissävyiset ja harkitut kuvakompositiot vielä korostavat rumuuden ja rähjäisyyden romantiikkaa." Suomi-iskelmän elävä legenda sai Tapani Maskulalta (Turun Sanomat 2.3.2002) kauneimman kiitoksen. "Kun Annikki Tähti laulaa filmissä Pelastusarmeijan orkesterin säestämänä perisuomalaisen tangon Pieni sydän, sen kelpuuttaisi sellaisenaan, sanoineen päivineen, virsikirjaan ja kirkossa kuultavaksi. Tähän hartaan liikuttavaan hetkeen on vangittu jotakin olennaista kansanluonteemme juroutta lääkitsevästä toivosta ja lohdutuksesta." "Uskoisin, että Mies vailla menneisyyttä tulee olemaan Euroopassa melkoinen hitti", ounasteli Olli-Matti Oinonen Cannes-voiton muutamaa kuukautta myöhemmin tuomaa ylistyksen vyöryä. "Kerrassaan hieno elokuva, joka tulee mukana monta päivää. Onneksi meillä on Aki Kaurismäki. Hän on täysin omaa luokkaansa." |
||||||||||||||||||||
Background | ||||||||||||||||||||
Mies vailla menneisyyttä (2002) on tuottaja-ohjaaja Aki Kaurismäen Suomi-trilogian itsenäinen toinen osa. Nyky-Suomen ongelmia kuvaavan sarjan ensimmäinen osa Kauas pilvet karkaavat (1996) käsitteli työttömyyttä. Elokuvassa Mies vailla menneisyyttä ollaan asunnottomien ja osattomien maailmassa. Kaurismäki lähti suunnittelemaan elokuvaa työnimillä "Soppajono", "Irralliset" ja " Irtolaiset". Hän suunnitteli aloittavansa kirjoittamisen maaliskuussa 1999 ja aloittavansa kuvaukset toukokuussa (Karjalainen 28.2.1999). Vuonna 2001 nimi oli muodossa "Irtolainen" ja kuvausten kerrottiin alkavan syyskesällä (Helsingin Sanomat 17.5.2001). Elokuvien Kauas pilvet karkaavat ja Mies vailla menneisyyttä välissä Kaurismäki ohjasi Juhani Aho -filmatisoinnin Juha (1999). Pelastusarmeijalla on tarinassa keskeinen osa. Miespääosanesittäjä, Teatteri Telakan perustajajäsen ja Motelli Skronkle –yhtyeen jäsen Markku Peltola (1956 - 2007) kuvailee Keskisuomalaisessa 22.2.2002 yhteistyökumppanin Pelastusarmeijan tärkeää tehtävää: "Kun ihmisellä on nälkä, hän tuskin pystyy ottamaan vastaan mitään henkevää. Tärkeämpää on saada ihminen ensin jaloilleen." Elokuvassa nähtiin uskontokuntaan kuuluvaisuutta olennaisempana tietyn inhimillisyyden toteuttaminen. Elokuvaan etsittiin avustajia Helsingin ja Vantaan Työttömien toimikuntien välityksellä. Kaurismäki käytti avustajina myös aitoja rantojen miehiä (Etelä-Suomen Sanomat 28.2.02). Elokuvaa kuvattiin elokuusta lokakuuhun 2001. Yksi lisäkuvauspäivä oli joulukuussa 2001. Kuvauspäiviä oli yhteensä 40. Kuvauspaikkakuntina olivat Helsinki, Karkkila, Riihimäki, Vihti ja Nurmijärvi. Kaurismäen elokuva sai lukuisia palkintoja, kotimaassa mm. kuusi Jussi-patsasta ja Eläinsuojelun Topelius-palkinnon sekä asunnottomien myöntämän Mies nousee roskalaatikosta –patsaan. Ulkomailla elokuva sai mm. Cannesin filmifestivaalien Grand Prix:n. Lisäksi Outinen palkittiin Cannesissa parhaasta naispääosasta ja elokuva sai ekumeenisen tuomariston palkinnon. Muita myönnettyjä elokuvapalkintoja olivat mm. Pohjoismaiden neuvoston ensimmäinen elokuvapalkinto, ruotsalainen Guldbagge-palkinto parhaana ulkomaisena elokuvana, Espanjan Huescan elokuvajuhlien Luis Bunuel –palkinto, Hampurin elokuvajuhlien Douglas Sirk –palkinto, Ghentin elokuvajuhlien Grand Prix-palkinto ja Euroopan kirkkojen konferenssin kansainvälinen kristillinen Templeton-palkinto sekä Tanskan seurakuntaneuvostojen liiton Gabriel-elokuvapalkinto. Elokuva palkittiin parhaasta käsikirjoituksesta Bangkokin kansainvälisillä filmifestivaaleilla, ja sai yleisön palkinnon Lyypekin elokuvapäivillä. Mies vailla menneisyyttä kilpaili myös Oscar-palkinnosta parhaan ulkomaisen elokuvan sarjassa. Kaurismäki ei kuitenkaan itse mennyt gaalaan, vaan häntä piti edustaman näyttelijä Kati Outinen ja tuottaja Ilkka Mertsola, jotka lopulta kuitenkin boikotoivat gaalaa Irakin sodan alkamisen vuoksi. Helsingin Sanomien 1.2.2003 mukaan Mies vailla menneisyyttä sai yli 1,5 miljoonaa katsojaa ympäri maailmaa, Suomessa katsojaluku oli 176 000. Satakunnan Kansa uutisoi 6.10.2002, että elokuvasta levitettiin esimerkiksi Saksaan 50 kopiota ja Ranskaan 130 kopiota. Ilta-Sanomissa 18.10.2003 todettiin, että Mies vailla on menneisyyttä on Suomen kaikkien aikojen tuottoisin elokuva. Suomen elokuvatuottajien keskusliitto SEK valitsi Kaurismäen vuoden 2002 elokuvatuottajaksi. WSOY julkaisi Kaurismäen elokuvakäsikirjoituksen näytelmäkirjasarjassa vuonna 2003. Elokuvan musiikista julkaistiin cd-albumi The Man Without A Past - A Film by Aki Kaurismäki (Original Soundtrack) (Milan Music, 2002). Levystä on olemassa erikielisiä variaatioita. Helsingin Sanomien (25.5.2002) mukaan Kaurismäki suunnitteli työläistrilogian kolmannen osan juonenkäänteiksi seuraavaa: "Tulitikkutehtaan tyttö 20 vuotta myöhemmin ja haavoittunut mies. Hänellä on luoti vatsassa. Elokuva pyrkii miellyttämään sekä hoivaamisvietin omaavia naisia että haavoittuvia miehiä." Kaurismäki pohti vielä tulevan elokuvansa aihetta Satakunnan Kansan haastattelussa 6.10.2002: "Teema kertoo yksinäisyydestä. Se kertoo ihmisistä, jotka ovat yksin, mutta haluaisivat tavata toisia ihmisiä. Kukaan ei kuitenkaan käy heitä tapaamassa." Kuvauksia kaavailtiin vuodelle 2004. Trilogian viimeisenä osana valmistui kuitenkin elokuva Laitakaupungin valot (2006). - Teksti: Juha Seitajärvi (2010 ja 2022) / Suomen kansallisfilmografia. |
||||||||||||||||||||
Music | ||||||||||||||||||||
Bandoneon säv. Jakoila, sov. Jakoila / Savolainen Antero Jakoila Love kustannus Oy Sinfonia nro 3 A-duuri op. 55 säv. Leevi Madetoja Oulun kaupunginorkesteri / Arvo Volmer, kapellimestari Warner / Chappell Music Finland Oy Madetoja - Orchestral works 4 / Alba Records Oy Valkoiset linnut säv. Veikko Juntunen, san. Pauli Ylitalo, sov. Taisto Wesslin Markus Allan Vee-music Sputnik Oy Kansanlaulu säv. & sov. Matti Rantanen Matti Rantanen Sputnik Oy Mä ystävän löysin Herbert Booth Pelastusarmeijan kuoro & Poutahaukat Serena säv. & sov. Jakoila Antero Jakoila Love Kustannus Oy Do The Shake (Brown / Gibson / Johnsson / Mallet) The Renegades Warner / Chappell Music Finland Oy Warner Music Finland Motto Wasabi säv. & san. Masao Onose Masao Onose BMG Funhouse Music Publishing "Onose Masao Show" / Double Joy Records 2000 That Crawlin’ Baby Blues säv. & san. Blind Lemon Jefferson Blind Lemon Jefferson Älä unhoita minua trad. Tapio Rautavaara Sointu 1951 My Heart Must Do Crying (Brown / Gibson / Johnsson / Mallet) Renegades Warner / Chappell Music Finland Oy Warner Music Finland Veto säv. & sov. Jakoila Antero Jakoila Love kustannus Oy On jumalan lähteessä vettä säv. & san. Ida Björkman Marko Haavisto & Poutahaukat Pieni sydän säv. Tynnilä & san. Pekkarinen Annikki Tähti & Poutahaukat Warner / Chappell Music Finland Oy Paha vaanii Säv. Marko Haavisto / Ismo Leponiemi san. Marko Haavisto Sov. Marko Haavisto & Poutahaukat Marko Haavisto & Poutahaukat Love Kustannus Oy Lokki trad. Tapio Rautavaara Sointu 1946 Su Cara säv. & sov. Jakoila Antero Jakoila Love Kustannus Oy Via Vitae säv. & sov. Taisto Wesslin Jousikvartetti Sputnik Wesslin music Sputnik Oy Hawaii No Yoru säv. & san. Ken Yokoyama Crazy Ken Band BMG Funhouse Music Publishing "Goldfish Bowl" / Double Joy Records 1999 Muistatko Mon Repos’n säv. Erik Lindström, san. Aili Runne Annikki Tähti & Poutahaukat Warner/Chappell Music Finland Oy Stay säv. & san. Marko Haavisto Käännösteksti Vesa Haaja Marko Haavisto & Poutahaukat Love Kustannus Oy |
||||||||||||||||||||
Thanks | ||||||||||||||||||||
Pelastusarmeija, Italkon Oy, Hewlett-Packard Oy<br /><br />Alba Records Oy, Autopurkaamo Venetmäki, Finncontainers Oy, Finnsteve Oy, Helsingin kaupunki / Kiinteistövirasto, Helsingin kaupunki / Ympäristökeskus, Helsingin Satama, Helsingin taksiautoilijat ry., Hotelli Helka, Hotelli Oiva, Kaartin Poliisitalo, Lifa Air Ltd., Kulta-Palmu, Kyllin Hyvä, Lou-Rak Oy, Marian sairaala osasto K1, Marjaniemen vpk, Pelastusarmeijan miesten asuntola / HKI, Pelastusarmeijan palvelukeskuksen keittiö / HKI, Poka Oy, Satamalaitoksen pursiseura, Siltasaaren Palvelukoti, P. Mutasen Elokuvakonepaja, VR<br /><br />Pepe Ahlqvist, Aimo Asikainen, Henry Bollström, Robert Bollström, Clas-Ove Bruun, Pekka Gronow, Tomi Heino, Kari Heiskanen, Teemu Ikonen, Mikki Jaatinen, Sonja Jatuli, Teemu Juntunen, Juha Kannisto, Jaakko Karilainen, Niko Korhonen, Pirkko Kyckling, Aarne Kähkönen, Teemu Laitinen, Robert Lindqvist, Carl Lydholm, Pirjo Neva, Janne Nieminen, Kari Norovirta, Raili Nurminen, Tapio Oksanen, Kaisa Paju, Pekka Palonen, Marja Penttinen, Vesa Perhoniemi, Antero Puotinen, Jaakko Rahkonen, Tuula Saastamoinen, Kaj Silander, Nils Smeds, Tarja-Tuulikki Tarsala, Pekka Usenius |
||||||||||||||||||||
Inspection Details | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Technical Data | ||||||||||||||||||||
|