Albert Edelfelt Luxembourgin puistossa
Luxembourgin puistossa (rinnakkaisnimi)
Albert Edelfelt in the Luxembourg Gardens (englanninkielinen nimi)
In the Luxembourg Garden (englanninkielinen työnimi)
Finna-recension
Albert Edelfelt Luxembourgin puistossa
Taiteilija Albert Edelfeltin kirjeisiin perustuva dokumentti maalauksen "Luxembourgin puistossa" (1887) syntyvaiheista.
Sparad:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Åldersgräns | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Skådespelare | ||||||||||||
Övriga uppträdare
Arkistoaineisto / esiintyjät: Albert Edelfelt ja Herman Standertskiöld-Nordenstam valokuvissa
Arkistoaineisto / esiintyjät: Albert Edelfelt ja Herman Standertskiöld-Nordenstam valokuvissaSök bland ämnen |
||||||||||||
Övriga upphovsmän | ||||||||||||
Okrediterade
|
||||||||||||
Produktion | ||||||||||||
|
||||||||||||
Visningar | ||||||||||||
|
||||||||||||
Inspelningsplatser | ||||||||||||
|
||||||||||||
Inspelningsdatum | ||||||||||||
Kesä 1987 - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Innehållsbeskrivning | ||||||||||||
|
||||||||||||
Pressöversikter | ||||||||||||
Illusionin koostematinean (3) elokuvaa taiteesta vastaanotosta: "Tapani Lundgrens dokumentariska kortfilmstrilogi Taiteesta är ett nog så välkommet tillägg till det annars obetydliga utbudet av dramatiserade konstnärsporträtt", kirjoitti Ari Seinä (Hufvudstadsbladet 14.5.1988). "När filmhelheten till råga på allt är synnerligen informativ och intressant utan att vara torr, så kan den nog varmt rekommenderas också åt andra än de vanliga kulturfisarna. [- -] Lundgrens retrospektiva teknik är enkel men anmärkningsvärt effektiv; de upptecknande konstnärerna - så kända och sinsemellan olika som de nu än är - och deras tveksamhet, osäkerhet och överhuvudtaget Stora Tvivel får ett svep av liv över sig. Taiteesta är en lätt men saklig, episodartad men sammanhängande skildring om våndan att skapa konst, men filmerna kan förvisso också förstås som en slags epokskildringar." "Lundgren osaa tehdä taidetta eläväksi ja ymmärrettäväksi eikä lankea epämääräiseen musiikilla maalailuun ja tarkoituksettomiin kuvajonoihin", jatkoi Ywe Jalander (Suomen Kuvalehti 22/1988). "Hän pystyy myös sekä kunnioittamaan kuvan kokonaisuutta että poimimaan mielekkäästi detaljeja. Raimo Paanasen kuvaus ja Antero Honkasen äänityö ovat tukeneet ohjaajaa erinomaisesti." Antti Lindqvistin (Katso 20/1988) mielestä Gallen-Kallelaan ja Edelfeltiin keskittyviä jaksoja vaivasi hienoinen akateemissävyinen viileys ja kunnioitus mestareita kohtaan, mutta "Hugo Simbergin kalmankatkuisia sielunmaisemia valottava Kuu nousee [- -] on hersyvän hauska kokonaisuus piruparkoineen ja taiteilijan tempauksineen. Marjatta Levanton käsikirjoittamat elokuvat ovat oloissamme harvinaisen viitseliästä työtä. Visuaalisten hienosäätöjen ja taidehistoriallisten oivallusten ohella huomio kiinnittyy ääninauhojen rikkauteen. Lundgrenin näkemyksessä on runollisuutta, joka nostaa muotokuvat tavanomaisen taidehistorioinnin yläpuolelle." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Bakgrund | ||||||||||||
Tapani Lundgren (s. 1950) on peruskoulutukseltaan kuvaamataidon opettaja, mutta hän kävi Taideteollisen korkeakoulun elokuva- ja tv-työn linjan ja teki lyhytelokuvia 1970-luvun lopulta lähtien. Hänen lopputyönsä elokuva- ja tv-linjalta oli Pentti Haanpään novellin nykyaikaissovitus Vierailu (1982), joka voitti Tampereen lyhytelokuvajuhlien Risto Jarva -palkinnon 1982. Yhteistyössä taidehistorioitsija Marjatta Levannon kanssa Lundgren teki 1980-luvulla sarjan suomalaisia taiteilijoita käsitteleviä lyhytelokuvia. Jos tahtoo... (1985) kertoo Akseli Gallen-Kallelan vuosikymmeniä kestäneestä työstä Kalevalan kuvituksen parissa ja perustuu multivisioesitykseen Akseli Gallen-Kallela - Kalevalakuvia, joka oli tilattu Lundgrenilta Kalevalan juhlavuoden Finlandia-talon konserttisalissa helmikuussa 1985 järjestettyyn pääjuhlaan. Lundgren halusi säilyttää esityksen jälkipolville ja teki aiheesta elokuvan, jolle antoi nimeksi Jos tahtoo..., jottei sitä sekoitettaisi multivisioon. Elokuvan alkuteksteissä on kuitenkin multivideon nimimuoto, koska Lundgrenilla ei ollut varaa kuvata uutta otsikkotekstiä. Myös elokuvan ääninauha on sama kuin multivisiossa, jonka tilannut opetusministeriö vastusti aluksi elokuvahanketta vedoten tekijänoikeuksiinsa, mutta antoi lopulta elokuvalle jälkikäteen tuotantotukea. Elokuvan alku on suoraan multivisioesityksestä. Valokuvat on kuvattu kankaalle heijastetuista diakuvista ja paikoin on käytetty ns. split screeniä eli jaetun kuva-alan kerrontaa. Lundgren yritti päästä kuvaamaan myös Gallen-Kallelan museoateljeessa Ruovedellä, mutta taiteilijan perikunta eväsi pyynnön, ja elokuvassa jouduttiin tyytymään valokuviin. Vielä 1996 Lundgren ja Levanto suunnittelivat Gallen-Kallelan taidetta käsittelevän multivision Rauha on kuolema. Albert Edelfelt Luxembourgin puistossa (1987) on nimensä mukaisesti tutkielma Edelfeltin samannimisen maalauksen syntyvaiheista taiteilijan kirjeenvaihdon pohjalta. Kuu nousee rakentaa Hugo Simbergin taiteilijamuotokuvan sekä elämän dokumenttiaineiston että taiteen teemojen pohjalta. "Hugo Simbergin näyttämöllä eivät esiinny enempää kalevalaiset sankarit kuin olevaisen maailman ihmisetkään", kerrottiin lehdistöesitteessä. "Pääosassa ovat ikuisesti huolestunut kuolema ja yhtä ikuisesti auttavainen piruparka, Simbergin henkinen omakuva." Valokuvia ja luonnoksia elokuvaa varten saatiin taiteilijan pojalta Tom Simbergiltä, ja kertojaääni Johan Simberg on taiteilijan sukua tämän veljen puolelta. Ranskalainen Simberg-tutkija, harmonikkataiteilija Pierre Gervasoni sävelsi elokuvan atonaalisen musiikin. Nämä kolme elokuvaa esitettiin Illusionin matineanäytäntönä toukokuussa 1988 otsikolla (3) elokuvaa taiteesta. Pääohjelmaksi nostettiin 54 minuutin mittainen Kuu nousee, jota edelsivät 22-minuuttinen Jos tahtoo... sekä 13 minuutin Edelfelt-elokuva. Jos tahtoo... oli saanut Valtion elokuvapalkinnon sekä Tampereen lyhytelokuvajuhlien erikoispalkinnon 1986, jonka myös Albert Edelfelt Luxembourgin puistossa voitti kaksi vuotta myöhemmin. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Musik | ||||||||||||
1. A Glorious Day Säv. Albert Roussel Luxembourgin pelastusarmeijan torvisoittokunta (off ja lopputekstit), yht. 3' 00". Huomautuksia: Luxembourgin pelastusarmeijan torvisoittokunnan soittama 1800-luvun lopun musiikki äänitettiin paikan päällä Luxembourgin puistossa. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Tack | ||||||||||||
Ateneumin taidemuseo, Didier Virot, Museoviraston historian kuva-arkisto, Malmö museet, Matti Ruotsalainen, Sénat République Française, Bukowskis, Toivo Kautonen, Östra Nyland -lehti |
||||||||||||
Arkivmaterial | ||||||||||||
Valokuvissa esiintyy Edelfeltin ateljee Porvoon Haikossa. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||
Inspektionsdetaljer | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniska fakta | ||||||||||||
|