Haaveiden kehä
Blue Corner (englanninkielinen nimi)
Blue Corner (työnimi)
Kehä (työnimi)
Finna-arvio
Haaveiden kehä
Matti Ijäksen ohjaama ja Heikki Reivilän kanssa käsikirjoittama Haaveiden kehä (2002) kertoo PK:sta, yksinhuoltajaisästä (Sulevi Peltola), joka on elänyt elämänsä työväen aatteelle, nyrkkeilylle ja pojilleen, ammattilaiskehissä käyneelle Jampalle (Petteri Summanen) ja tämän pikkuveljelle Kustille (Mikko Alanko). Tragikoomisen tarinan aineksia ovat kunnianhimo ja häpeä, tukahdutetut tunteet ja rakkaus.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K11 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Avustajat
Risto Ahola, John Ahlgren, Mika Andersson, Nurmo Aritdshan, Geldys Barroso Perdomo, Harri Berglöf, Aarre Elo, Sulimar Espiez, Alberto Grespo Tanjillo Lazaro, Matti Halkomäki, Ripa Hiltunen, Aku Hirviniemi, Rauli Hirviniemi, Anita Häggblom, Timo Ihajärvi, Lauri Isola, Hans Johansson, Jukkis, Unto Jääpuro, Nora Kajantie, Susanna Kallio, Kirsi Kataja-Rahko, Jussi Kersch, Esko Kinnunen, Sirkka Kivi, Miika Kivinen, Jani Kohmonen, Esko Kuokkanen, Martti Kuokkanen, Kirsi Kärnä, Mauno Laine, Gladys Leonor Perdomo, Jan-Gustav Lindberg, Ilmo Lindqvist, Jouko Lumme, Iisak Lusua, Marjatta, Odalys Montiel Alebal, Ariel Murillo Guilarte, Olli Mäki, Eero Ojanen, Tazu Ovaska, Porkkana, Gerrardo Reyes Zamora, Norma Rodriquez Vasquez, Emilsy Ruban Rodriquez, Timo Ryymin, Matti Saarela, Alejandrina Serrano Nieve, Timo Sinivuori, Kalevi Taipale, Ari-Pekka Tervahauta, Tuukka Tiihonen, Ilkka Tikkanen, Juha Tulonen, Esko Turunen, Tuula, Eero Vasara, Max Wiberg, Kari Vilkman, Ilkka Villi, Etelä Sipoon Nuorisoseura, Helsingin Jyry, Helsingin Naisvoimistelijat, Helsingin Tarmon veteraanit ja junnut, Helsingin työttömät ry, Jyrki Koskimies ystävineen, Järvenpään Haukat ry, Kampin palvelukeskuksen eläkeläistanssijat, Karjalainen Näyttämö, Liikauttajat ry, Mestariveteraanit, Pikku Vallilan väki, Riihimäen nuorisoteatteri, Stadia Elokuvanäyttelijät, Toukolan Teräs ry, UHU CREW, Uusi Kukka ry, Vantaan työttömät ry, Viipurin Nyrkkeilijät ry / veteraanit ja junnut ,
Risto Ahola, John Ahlgren, Mika Andersson, Nurmo Aritdshan, Geldys Barroso Perdomo, Harri Berglöf, Aarre Elo, Sulimar Espiez, Alberto Grespo Tanjillo Lazaro, Matti Halkomäki, Ripa Hiltunen, Aku Hirviniemi, Rauli Hirviniemi, Anita Häggblom, Timo Ihajärvi, Lauri Isola, Hans Johansson, Jukkis, Unto Jääpuro, Nora Kajantie, Susanna Kallio, Kirsi Kataja-Rahko, Jussi Kersch, Esko Kinnunen, Sirkka Kivi, Miika Kivinen, Jani Kohmonen, Esko Kuokkanen, Martti Kuokkanen, Kirsi Kärnä, Mauno Laine, Gladys Leonor Perdomo, Jan-Gustav Lindberg, Ilmo Lindqvist, Jouko Lumme, Iisak Lusua, Marjatta, Odalys Montiel Alebal, Ariel Murillo Guilarte, Olli Mäki, Eero Ojanen, Tazu Ovaska, Porkkana, Gerrardo Reyes Zamora, Norma Rodriquez Vasquez, Emilsy Ruban Rodriquez, Timo Ryymin, Matti Saarela, Alejandrina Serrano Nieve, Timo Sinivuori, Kalevi Taipale, Ari-Pekka Tervahauta, Tuukka Tiihonen, Ilkka Tikkanen, Juha Tulonen, Esko Turunen, Tuula, Eero Vasara, Max Wiberg, Kari Vilkman, Ilkka Villi, Etelä Sipoon Nuorisoseura, Helsingin Jyry, Helsingin Naisvoimistelijat, Helsingin Tarmon veteraanit ja junnut, Helsingin työttömät ry, Jyrki Koskimies ystävineen, Järvenpään Haukat ry, Kampin palvelukeskuksen eläkeläistanssijat, Karjalainen Näyttämö, Liikauttajat ry, Mestariveteraanit, Pikku Vallilan väki, Riihimäen nuorisoteatteri, Stadia Elokuvanäyttelijät, Toukolan Teräs ry, UHU CREW, Uusi Kukka ry, Vantaan työttömät ry, Viipurin Nyrkkeilijät ry / veteraanit ja junnutHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
19.3. - 29.5.2002 (41 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
Valtaosalle kriitikoista Matti Ijäksen uutuus ylsi suoraan tekijänsä parhaimmistoon. "Heti alkuun on parempi kertoa, että Matti Ijäksen ohjaama viides pitkä elokuva Haaveiden kehä on erinomainen ja loistava", avasi arvionsa Olli-Matti Oinonen (Savon Sanomat 15.11.2002). "Sen tragikoominen tarina on koskettavan herkullinen, viiltävä ja hervoton. Kaiken epäonnen ja elämän kolhujen keskellä Haaveiden kehä on myös optimistisesti täynnä toivoa paremmasta huomisesta. [- -] Haaveiden kehä ei siloittele eikä sievistele henkilöitään, mutta käsittelee kuitenkin niitä lämmöllä, lasivillan hellästi, rakastaa. [- -] Ijäksen ja Reivilän dialogi on mehevää, kutkuttavaa ja äärettömän purevaa. Monet kuolemattomat sutkaukset naurattavat vielä pitkään elokuvan jälkeenkin." "Haaveiden kehä on ohjaajansa tähän mennessä paras elokuva, todellinen hyvän mielen raina," ylisti myös Harri-Ilmari Moilanen (Kansan Uutiset Viikkolehti 18.10.2002). "Jutussa ovat perusasiat kohdallaan. Tarinassa on hauskankirpeänä poreilevaa elämänmakuista särmää, mukana on toinen toistaan muistettavampia tyyppejä ja mikä parasta, kerronta on suorastaan lennokasta. Haaveiden kehän rytmi on kuin muistuma François Truffaut'n nuorekkaimmista elokuvista." Ijäksen eurooppalaiseen kosketukseen kiinnitti huomiota myös Oinonen. "Mielenkiintoista on myös havaita, että Haaveiden kehä ei asetu selkeästi kategoriaan "suomalainen elokuva". Siinä ei oikeastaan ole mitään suomalaista, vaan enemmänkin jotain ranskalaista tai italialaista, yleismaailmallista. Se on hyvä merkki, kansainvälinen elokuva. Matti Ijäs on Aki Kaurismäen ohella johtavia eurooppalaisia elokuvaohjaajia. Mies vailla menneisyyttä sai vakavasti otettavan haastajan." "Sitten on tämä Sulevi Peltola. Hänellä on leffassa todellinen kuningasrooli, vaikka Shakespeare kierretäänkin kaukaa – onneksi", kiitti Moilanen harvoin pääroolissa nähtyä luottonäyttelijää. "Kasvoryppyjen karaisema Peltola tekee verrattoman roolityön nyreänä miehenä, jonka mukana kulkeva henkilökohtainen painolasti on jotain hiekkasäkin luokkaa." Oinoselta näyttelijävalinnat saivat kiitosta kautta linjan: "Ijäksellä on myös käytettävissä hyvälle käsikirjoitukselleen osuvasti valittu miehitys. Kerrankin voi sanoa, että jokainen näyttelijä venyy parhaimpaansa ja jotkut vielä enemmän. Sulevi Peltola on kerrassaan huippu, samoin Antti Litja ja koko muu kaarti siinä ympärillä. Kerrassaan hienoa!" Pertti Lumirakeelle (Uutispäivä Demari 11.10.2002) elokuvan työväenurheiluteemassa heijastui Ijäksen eetos. "Haaveiden kehä on myös ankaran koomisesti nähty kuva työväenurheilun alennustilasta, ennen uljaiden unelmien muuttumisesta ikääntyneeksi krääsäksi. Tähän arvojen muuttumiseen ja inflaatioon Ijäs tuo tapansa mukaan hellyyttä ja viipyilevää lämpöä, tajua aikojen peruuttamattomasta muuttumisesta. Ijäs ei ole sentimentaalinen nostalgikko, mutta hän havaitsee aina menneisyyden merkityksen henkilöidensä elämässä ja tajuaa kipeästi haaveiden ja todellisuuden usein ankarankin vastakkainasettelun. Kaikesta huolimatta Ijäksen filmeissä ihmisten pyrkimyksille suodaan niille kuuluva arvo ja merkitys, vaikka raaka nykypäivä pilkkaakin entisiä idealistisia pyrintöjä." Yhtenä harvoista Tero Vainio (Kaleva 12.10.2002) kaipasi Ijäkseltä uusiutumista. "Haaveiden kehällä on oma sympaattisuutensa, mutta mielestäni Matti Ijäs on uransa tässä vaiheessa jo uusien kujeiden tarpeessa", tunsi Vainio. "Hieman vaikuttaa siltä kuin ohjaajan neula olisi juuttunut soittamaan samaa kappaletta yhä uudelleen. Keskeisten teemojen pysyvyys on toki yksi omaperäisen taiteilijan tunnusmerkeistä, mutta se edellyttää myös noiden teemojen luovaa variointia ja syventämistä [- -] Käsikirjoitus ei täten kärsikään ajatusten puutteesta, mutta valitettavasti Ijäs hajauttaa kerrontansa liian monen henkilöhahmon palapeliksi. Ja kun kaikki on koko ajan samaa tragikoomista, välillä irvokkaaksi yltyvää pullaa, Eero Ojasen makeilevan musiikin vuoraama kokonaisuus jää jotenkin vivahteettomaksi ja jäntevyyttä kaipaavaksi. Henkilöt laukovat pikkunokkelaa dialogia, josta näyttelijät suoriutuvat vaihtelevalla menestyksellä. Aki Kaurismäen tyylitellympiin teoksiin tällaiset nasevat "onelinerit" sopivat, nyt ne maistuvat usein paperilta." |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Haaveiden kehä oli ohjaaja-käsikirjoittaja Matti Ijäksen (s. 1950) viides teatterilevityksen saanut näytelmäelokuva. Tätä ennen Ijäs oli noin 20:ssa vuodessa ohjannut elokuvat Koomikko (1983), Räpsy & Dolly eli Pariisi odottaa (1990), Pilkkuja ja pikkuhousuja (1992) ja Sokkotanssi (1999). Hänen televisioelokuviaan olivat lapsille suunnatut Läskilinssi (1976), Muni, maailmani muni (1979) ja Minä, siili ja trumpetti (1983). Useasti palkitun Ijäksen televisioelokuvista mainittakoon Viimeinen keikka (1984), Painija (1985), Katsastus (1988), Pieniä valheita (1994) ja Pala valkoista marmoria (1998). Hänen edellinen ohjaustyönsä ennen Haaveiden kehää oli televisioelokuva Aita (2001). Haaveiden kehää työstettiin viitisen vuotta. Ijäs kuvasi Blue Corner -työnimellä kulkenutta käsikirjoitusprosessiaan Heikki Reivilän kanssa lehdistötiedotteessa seuraavasti: "Heikki on runoilija ja osaa kiteyttää asioita paremmin kuin minä, pidän elokuvista, joissa ei hölistä ja siksi yritän saada mahdollisimman lyhyisiin lauseisiin mahdollisimman paljon asiaa." Elokuvassa on myös Ijäksen töille ominaisia humoristisia lauseenparsia, kuten "Aatteet idästä, vaatteet lännestä ja naama Turengista". Haaveiden kehässä eletään 1990-luvun loppua, mutta Ijäs halusi elokuvan maailmasta ajattoman ja kauhtuneen; nyrkkeilysalissa elää työväenliikkeen menneen ajan patina. Ijäs määritteli elokuvaansa Kansan Uutisten Viikkolehdessä 11.10.2002: "Haaveiden kehä on tragikomedia luopumisen vaikeudesta, ei varsinaisesti nyrkkeilyelokuva. Isällä on kaksi nyrkkeilevää poikaa, joiden kautta hän elämäänsä elää ja hänen on vaikea luopua pojistaan. Se on myös rakkauselokuva." Ankaraa yksinhuoltajaisää esittää Ijäksen vakionäyttelijä Sulevi Peltola. 13-vuotias Mikko Alanko kutsuttiin koekuvauksiin Viipurin nyrkkeilijöiden treenisalilta. Hän oli harrastanut nyrkkeilyä viitisen vuotta ennen kuvauksia. Alanko kertoi TV-Maailmassa 44/2002: "Meitä kuvattiin noin sata poikaa, ja osa niistä oli selvästi vakuuttavampia näyttelijöitä, mutta mä nyrkkeilin paremmin." Petteri Summanen oli harrastanut nyrkkeilyä 16-vuotiaaksi asti. Kuvaaja Kari Sohlbergin puhelinhaastattelun 2.10.2023 mukaan Haaveiden kehä kuvattiin Super16mm:n Aaton-kameralla ja Arri 3R -kameralla. Kuvausajankohtana oli maaliskuun puolivälistä toukokuun loppuun 2002, kuvauspäiviä oli yhteensä 41. Kuvauspaikkakuntina olivat Helsinki, Kotka, Riihimäki, Espoo, Vantaa ja Sipoo ja Espanjan Torremolinos, jossa kuvattiin tarinan Kuuba-jakso. Elokuva sai 40 000 euron Valtion taidetoimikunnan laatutukipalkinnon. Jussi-patsaalla palkittiin säveltäjä Eero Ojanen, miespääosanesittäjä Sulevi Peltola ja naissivuosanesittäjä Jaana Järvinen. Seuraavaksi Ijäs työsti televisiolle elokuvaa Tuulikaappimaa (2003), joka pohjautui Jari Tervon kirjaan. Tämän jälkeen hän ohjasi televisiosovituksen KOM-Teatterin näytelmästä Tarpeettomia ihmisiä (2005), sekä televisioelokuvat Kolme suudelmaa (2006) ja Katve (2007). Hän on tehnyt vuonna 2011 televisioelokuvan Petri Tammisen Finlandia-ehdokkaana olleesta romaanista Enon opetukset (2006). - Teksti: Juha Seitajärvi (2010) ja (2023) / Suomen kansallisfilmografia. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
Jussi Björling: Ideale Tosti Pavilion Records 1993 Moskovan valot Khrennikov / Salonen Warner / Chappell Music Finland Oy Kirka: Karvas viini Kassu Halonen / Edu Kettunen Warner / Chappell Music Finland Oy (P) 2000 BMG Finland Oy |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Helsingin Tarmo ry, Duracell, Helsingin Balalaikkaorkesteri, Hämeenlinnan Kierrätyskeskus, Tove Idström, Isku Kouvola, Kallion seurakunta, Kauppapuutarha Olavi Stenius Ab, Kotkan kaupunki, Juha Lehtola, Lenin museo / Tampere, Auli Mantila, MB-purkaamo / Viiala, Noraldon Oy / Twins Finland, Onnenpensas / Kyminlinna, Osatokio Oy, Poliisin tekniikkakeskus, Riihimäen työväenyhdistys, Silja Line, Suomen nyrkkeilymuseo / Tampere, Suomen UNICEF-yhdistys ry, Susu, Toyota Itäkeskus, Työväen urheiluliitto, Veho Oy |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|