Sirppi ja kitara
From Russia with Rock (englanninkielinen nimi)
Iz Rossii s rokom (venäjänkielinen nimi)
Sirppi ja kitara - From Russia With Rock (työnimi)
Finna-arvio
Sirppi ja kitara
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Esiintyjät
Kreditoimattomat esiintyjät
Esiintyjäkokoonpanot
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
Marraskuu - joulukuu 1987, helmikuu 1988 (Marjaana Mykkänen 2.11.2001) - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Ensimmäisenä länsimaisena kokonaiskatsauksena neuvostorockiin Sirppi ja kitara tavoittaa vaivattomasti ja elävästi sen edistyksellisen liikehdinnän, joka tällä hetkellä etsii muotoaan", kirjoitti Pertti Lumirae (Demari 9.9.1988). "Mykkäsen hienon dokumentin merkitystä viimetalvisten tuntojen muistiinmerkitsijänä ei voi liiaksi korostaa." "Marjaana Mykkäsen erinomainen dokumentti Sirppi ja kitara on ensisijaisesti rocktaltiointi, jonka kiinnostavuus riippuu saaduista otoksista", jatkoi M. F. (Mikael Fränti, Helsingin Sanomat 10.9.1988). "Kieltämättä elokuvaa on joskus uuvuttavaa seurata, sillä Rockpanoraman kaikki yhtyeet eivät jaksa innostaa. [- -] Lahjakkaana elokuvantekijänä Marjaana Mykkänen ei jää vain rockin ja konserttien varaan. Kuin vaistonvaraisesti hän ilmaisee jotakin olennaista Moskovasta, siitä kaupungilla värisevästä ahdistavasta ja uhkaavasta rumuudesta, niistä henkisistä padoista, joita ei ole vielä saatu murretuksi. Ymmärrän Mykkäsen kuvat hyvin tosiksi. Tunnelmat vastaavat omia kokemuksiani. Sirppi ja kitara on kiinnostava elokuva myös siksi, että se näyttää suorasti taiteen tekemisen ehdot ja esteet." Ari Seinä (Hufvudstadsbladet 10.9.1988) oli hieman kriittisempi: "Sympatiskt, visst, men Sirppi ja kitara är hur relativt sett som helst ett irriterande flyktigt rockdokument. Bandens bakgrund är och förblir förståeligt nog synnerligen diffus, men i stället för att koncentrera sig på antingen musiken eller intervjuerna har Mykkänen valt ett halvdant mellanting; både och samt ingenting. Och den fritt svängande kameran ger ett starkt intryck av att vara direkt på plats men nog också en oredig bild av det hela." "Sirppi ja kitara ei ole neuvostorockin kattava katselmus", kirjoitti Kari Salminen (Turun Sanomat 27.12.1991) vuonna 1991 televisioesityksen yhteydessä. "Se on sukellus maan musiikkielämän ideologisen ristiriidan alkulähteille. Muusikot saavat paljon aikaa tekojensa selittelyyn. Ratkaisu toimii yllättävän hyvin. Suomessahan oman toiminnan perustelu on soittajille aina ollut ylivoimainen tehtävä. Neuvostorock ei aina ollut kovin edistyksellistä, mutta ainakin muusikot olivat luku-, kirjoitus- ja puhetaitoisia." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Marjaana Mykkänen (s. 1954) opiskeli journalismia, valokuvausta ja elokuvaa Suomen lisäksi Ranskassa, Italiassa sekä Yhdysvalloissa, ja valmistui Columbia-yliopiston kuvajournalismin linjalta 1979. Vuodesta 1980 lähtien Mykkänen työskenteli TV-1:n ohjaajana ja teki niin fiktiota kuin dokumenttia, niin Levottomia paloja (1982-1983) kuin konserttitaltiointeja. Lisäksi hän toimi apulaisohjaajana ja näyttelijänä (Calamari Union, 1985) sekä kuvaussihteerinä (Macbeth, 1987) Villealfan elokuvissa. Villealfa Filmproductions tuotti myös Mykkäsen pitkän dokumenttielokuvan Sirppi ja kitara - kyseessä ei ollut varsinainen yhteistuotanto, sillä tuotantopalvelut ostettiin neuvostoliittolaisilta osapuolilta. Dokumentin aiheena oli lännessä varsin tuntematon neuvostorock Gorbatshovin ja perestroikan kaudella ennen Neuvostoliiton hajoamista. Mykkänen halusi tallentaa Rockpanoraman, Neuvostoliiton historian suurimman rockfestivaalin, joka alun perin piti järjestettämän huhtikuussa 1987, mutta joka siirtyi saman vuoden joulukuulle. Pitkän perehtymisen jälkeen Mykkänen aloitti kuvaukset Moskovassa marraskuussa ja hänen ryhmänsä oli lopulta ainoa länsimainen kuvausryhmä, joka sai luvan tallentaa viikon kestäneen Rockpanoraman konsertit ja tapahtumat. "Sirppi ja kitara on ensimmäinen kokonaiskatsaus neuvostorockiin, ja etenkin sen epävirallisiin edustajiin", Mykkänen saattoi kertoa elokuvansa lehdistötiedotteessa. "Se näyttää millaisia nämä bändit omimmillaan ovat ja mikä on niiden potentiaali. Siinä on suuri osa aikakauden tärkeimmistä yhtyeistä ja, uskoakseni, myös aikakauden, perestroikan ensiaskelten ilmapiiri." Elokuvan ensi-iltakierrokseen Suomessa liittyi Rockpanoraman ansiosta läpimurron tehneen Nautilus Pompilius -yhtyeen konserttikiertue. Mykkänen sai työstään valtion laatutukea ja henkilökohtaisen elokuvataiteilijapalkinnon. Kesään 1989 mennessä Sirppi ja kitara oli esitetty yli kymmenellä kansainvälisellä festivaalilla Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa. Tv-esitystä varten elokuvaa lyhennettiin, lähinnä haastatteluosuuksista. Esikoiselokuvansa jälkeen Mykkänen on jatkanut tv-työtään mm. TV 1:n Valopilkku -kulttuuriohjelman tuottajana. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Shar tsveta khaki / Globe Coloured Khaki (ven.) Säv. ja san. Vjatsheslav Butusov 1) Es. Nautilus Pompilius (off ja 100 %, alkutekstit), 2' 40". 2) Es. Nautilus Pompilius (100 % ja off), 1' 40". Levytys: Nautilus Pompilius; omakustannenauha, elokuu 1986, uudelleenjulkaisu: Moroz Records MR 94024, 1994. 2. Get Up, Stand Up Säv. ja san. Bob Marley Es. Billy Bragg & Akvarium (100 %), 1' 35". 3. Ja ne znaju potshemu / I Don't Know Why (ven.) Säv. ja san. Aleksander Vertinski Es. Boris Grebenshtshikov, laulu ja kitara (100 %), 2' 10". Levytys: Boris Grebenshikov sings Alexander Vertinsky; Kurizza Records (CD-levy), 1994. 4. Davai / Come On (ven.) Säv. Vasili Dorohov ja Aleksei Lysenko, san. Aleksei Lysenko Es. Mister Twister (100 %), 2' 10". Levytys: Mister Twister; Melodija (LP-levy), 1990. 5. Yak Säv. Pavel Kuzin, san. J. Moritz Es. Bravo (100 %), 3' 50". Levytys; Bravo; Melodija (LP-levy), 1987. 6. Urok russkogo jazyka / A Russian Lesson (ven.) Säv. AVIA, san. Nikolai Gusev Es. AVIA (100 %), 3' 35". Levytys: AVIA; Melodija C60 27605 007, 1988. 7. Ja obozhaju dzhaz / I Adore Jazz (ven.) Säv. ja san. Igor Sukatshov Es. Brigada S (100 %), 3' 55". 8. False Start Säv. Igor Zhuravljov, san. Konstantin Gavrilov Es. Alliance (100 %), 2' 10". 9. Vstuplenije Säv. Nikolai Gorenko Es. Nuance (100 %), 2' 15". 10. Tak nado! (Obytshnyi paren) / No Choice! (ven.) Säv. Va-Bank, san. Mihail "Mike" Naumenko Es. Va-Bank (100 %), 3' 15". Levytys: Va-Bank; Feelee FL 3 026-2, 1994 (venäjäksi). Va-Bank; Polarvox WISHCD-10, 1988 (englanniksi). Va-Bank; Alba ALCD 00021, 1997 (venäläinen liveäänitys). 11. Devotshka / Virgin (ven.) Säv. Aleksandr Skljar - Va-Bank, san. Igor "Jegor" Nikonov Es. Va-Bank (100 %), 1' 40". Levytys: Va-Bank; Feelee FL 3 014-2, 1992 (venäjäksi). Va-Bank; Polarvox WISHCD-10, 1988 (englanniksi). Va-Bank; Alba ALCD 00021, 1997 (venäläinen liveäänitys). 12. Pilligrim / The Pilgrim (ven.) Säv. ja san. Valeri Gaina Es. Kruiz 1 (100 %), 3' 05". Levytys: Kruiz 1; Melodija (LP-levy), 1987. 13. Easy Livin' Säv. ja san. Ken Hensley Es. Uriah Heep (100 %), 2' 30". Levytys: Uriah Heep; Legacy LLP-118, heinäkuu 1988. 14. Streptease / Strip-tease (ven.) Säv. Vjatsheslav Butusov, san. Ilja Kormiltsev Es. Nautilus Pompilius (100 %), yht. 6' 30". 15. Ja syt / I'm Fed Up (ven.) Säv. ja san. Mihail Bortshykin Es. Televizor (100 %), 2' 45". Levytys: Otetshestvo Illjuzii. Televizor; RDM-F Records (CD-levy), 1994 (alkuperäisäänitys vuodelta 1987). 16. Skovannyje odnoi tsepju / Bound with One Chain (ven.) Säv. Vjatsheslav Butusov, san. Ilja Kormiltsev Es. Nautilus Pompilius (100 %), 3' 20". Levytys: Nautilus Pompilius; omakustanne-LP, 1986. Nautilus Pompilius; Moroz Records, MR 94024, 1994 (uudelleenjulkaisu). 17. Proshtshalnoje pismo / Goodbye America (ven.) Säv. Vjatsheslav Butusov, san. Dima Umetski ja Vjatsheslav Butusov Es. Nautilus Pompilius (100 % ja off, lopputekstit), 3' 20". Levytys: Nautilus Pompilius; Melodija S90 27925 997, 1988. Huomautukset: Nimistä on mainittu myös englanninkielinen, elokuvassa käytetty muoto. Novaja Kollektsia esittää Rockpanoraman avaukseksi alkua instrumentaalikappaleesta (100 %), 1' 05". Taustamusiikkina kuullaan Vasili Solovjov-Sedovin laulua Podmoskovnye vetshera / Unohtumaton ilta (off), 0' 20". Televizor esittää alkua kappaleestaan Three, Four Bastards (100 %), 0' 25". - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Finnish - Soviet Society, Polarvox, Moscow Rocklaboratory, Himki Youth Center, Yle Moscow, Finneast, Oldstars, Studio Alla Pugatshova, Uriah Heep, Nautilus Pompilius, Billy Bragg, Televizor, Klaus Venetjoki, Leena Juuranto, Seppo Vesterinen, Reijo Nikkilä, Anton Nikkilä, Rami Räsänen, Reima Isoaho, Jyrki Saarinen, Jussi Olkinuora, Constant Meijers, Sasha Liptinsky, Misha Borshykin, Sergei Begryloff, Steve Parker, Sasha Kalushky, Svetlana Troitsky, Kostja |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|