Sotapolulla
Sotapoluilla (rinnakkaisnimi)
På krigsstråt (ruotsinkielinen nimi)
On the Warpath (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Sotapolulla
Kirjailijana tunnetun Teuvo Pakkalan mykkä seikkailu- ja sotaelokuva Sotapolulla (1921) kuvaa Suomen sisällissotaa 1918, tosin kesäaikaan sijoitettuna. Sissipäällikkö Karunka (Yrjö Hirviseppä), "Valkoinen Piru" ja kapinallisten kauhu, aiheuttaa tuhoa vihollisjoukoissa, kunnes joutuu vangiksi. Hän saa apua kapinallisten Naissoturilta (Lilli Carén), joka rakkautensa tähden luopuu aatteestaan ja hengestään. Hurjapäisen Eliinan (Lisi Carén) ja nuoren Jorman (Jorma Vaajakallio) kanssa Karunka ja valkoiset kääntävät taistelun lopulta edukseen.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
S |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
Kesä - syksy 1921 |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
Pääkaupungin lehdet eivät tuhlanneet palstatilaa Teuvo Pakkalan yritykselle. "Romaani Sotapolulla voisi olla sangen mielenkiintoista ja jännittävää lukemista", kirjoitti Uusi Suomi (26.11.1921), "mutta siirrettynä filmille ei se tee samaa vaikutusta, juoni ei ole kiinteä eivätkä kohtaukset liity kyllin luontevasti toisiinsa. Ansiopuolelle on merkittävä kauniit maisemat koskenlaskuineen, sekä veneillä että tukilla, ja muutamat hyvin kuvatut yksityiskohdat." "Något större intresse kan den långtrådiga intrigen knappast vinna", säesti Hufvudstadsbladet (26.11.1921). "Bilderna voro bättre än förr. Men ljusläckar hoppade dock ganska ofta över duken. Landskapen voro vackra och skoginteriörerna äkta finländsk natur." Enemmän huomiota ja myötämieltä löytyi maaseutulehdistä. "Erinomaisen onnistunut filmi", kiitti Länsi-Savo (30.1.1922). "Kauniit maisemat Kajaanista, sen ympäristöstä ja Mikkelin seudulta, huimat Lentuan ja Kallion kosken laskut, jotka luonnollisuudellaan lyövät laudalta samantapaiset esitykset ruotsalaisten filmaamissa Laulu tulipunaisesta kukasta ja Juhassa, ovat ihmeteltävän hyvin päässeet oikeuksiinsa tässä filmissä." "Filmi on kajaanilaisille erikoisen mielenkiintoinen", pohjusti Kajaanin Uutiset (16.2.1922), "koska se suurimmaksi osaksi on otettu Kajaanin ympäristöiltä ja koska Kajaanin Näytelmäseuran näyttelijöitä esiintyy siinä huomattavissakin osissa." "Filmi on koko lailla hajanainen", myönsi kirjoittaja ja jatkoi: "Tämä seikka riippuu etupäässä siitä että on täytynyt karsia pois paljon siitä, millaiseksi se oli alkujaan suunniteltu. Tästä puutteellisuudesta huolimatta tarjoaa Sotapolulla kuitenkin paljon mielenkiintoista nähtävää. Usean henkilön näytteleminen on onnistunutta. Näistä mainittakoon erikseen neiti Carén ja muutamat Näytelmäseuran jäsenet. Parasta kuitenkin ovat filmissä olevat maisemat ja luonnonkuvat, Kainuun komeat kosket ja korkeat vaarat. Ohjaajalla on ollut hyvä silmä valitessaan sellaista, joka parhaiten vaikuttaa katsojaan." Perusteellisimman arvion antoi oululainen Kaleva (21.1.1922), jonka nimimerkki Kummi perusteli: "Koska tekijä vanhana oululaisena on suonut meille ilon ihailla ensiksi tätä erikoistaan, niin on ollut syytä kiinnittää siihen tavallista tarkempaa huomiota ja samalla lausua hänelle onnittelumme ja toivomuksemme hyvästä jatkosta." "Taiteilijana ja näytelmäkirjailijana on tekijällä ollut apunaan entinen kokemuksensa, ja niinpä hän onkin onnistunut luomaan filmistään jännittävän, eloisan ja vaihtelevan", Kummi kiitti. "[- -] Kun ihaniin maisemiin on vielä yhdistetty ripeästi kehittyvä ja jännittävä juoni, niin hyvää yleisömenestystä voi filmille toivoa. Juoni on laadittu silmälläpitäen eri ikäluokkain vaatimuksia. Varttuva nuoriso on huvitettu juuri sellaisista seikkailuista joihin filmin nuori sankaritar Elina joutuu serkkunsa Jorman kanssa. Vanhemmatkaan eivät tunne itseään suinkaan ikävystyneiksi, sillä heille on filmin aatteellinen puoli todellista hengen ravintoa. Tekijälle ominainen huumori pistää tuikahduksina esiin tavan takaa antaen miellyttävää vaihtelua katsojalle. Myöskin useat näyttelijöistä ovat onnistuneet luomaan osiinsa tekijän tarkoittaman selvän karakteristisen piirteen. Varsinkin naispuolisen pääosan esittäjä neiti Liisi Carén on onnistunut tehtävässään. [- -] Neiti Carén näyttää syntyneen filminäyttelijäksi. On syytä toivoa, että hän edelleenkin olisi tilaisuudessa kehittämään taitoaan tällä alalla. Sotapolulla-filmi ansaitsee erikoista huomiota senkin vuoksi, että se on alkuperäinen suomalainen sommitelma, joka kirjoitettu valkeaa kangasta varten. Tämä menestyminen ei ole niinkään yhdentekevä asia kuin voisi luulla. Filmituotanto uinuu meillä vielä kehdossaan. Me ostamme ulkomailta kalliilla hinnalla omia maisemiamme, kun sensijaan vankan kotimaisen filmiyhtiön avulla voisimme saada ehkäistyksi Suomen rahan virtaamista ulkomaille ja auttaa maamme taloudellisen tilan paranemista." |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Kirjailija Teuvo Pakkala (1862–1925) oli innokas harrastelijavalokuvaaja, joka vuonna 1921 innostui kokeilemaan taitojaan myös elokuvantekijänä. Tarkoitusta varten hän perusti fil. tri Toivo T. Kailan ja dipl.ins. G. H. Michelsonin kanssa Finn Film Osakeyhtiön. Kukin perustajajäsenistä merkitsi nimiinsä yhden osakkeen, mutta osakepääoman 75 000 mk maksoi Kaila kokonaisuudessaan ja hänet nimitettiin myös yhtiön toimitusjohtajaksi sekä hallituksen puheenjohtajaksi. Muina hallituksen jäseninä olivat Teuvo Pakkala sekä hänen poikansa, ylioppilas Erkki Pakkala. Elokuvan aiheeksi valittiin "romanttinen kuvaus vapaussodasta". Käsikirjoituksen laati luonnollisesti Teuvo Pakkala, joka kuvausten helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi sijoitti tarinan kesäaikaan tapahtuvaksi. Kuvaajaksi kiinnitettiin tehtävään tarjoutunut taiteilija J. W. Mattila, jonka ansiotilillä oli edellisen kesän Häidenvietto Karjalan runomailla. Toisena kuvaajana oli Erkki Pakkala. Teuvo Pakkalan kirjemerkintöjen mukaan Mattila kuvasi kuusiosaisen elokuvan kolme ensimmäistä ja Erkki Pakkala kolme jälkimmäistä osaa. Päärooleihin kiinnitettiin Mikael Vasunta (ent. Palmroth, R. W. Palmrothin vanhempi veli), joka tässä yhteydessä käytti taiteilijanimeä Yrjö Hirviseppä, sekä tanssijatar Lisi (Liisi) Carén. Sivutehtävissä esiintyivät mm. Kajaanin teatterin johtaja Oskari Oka, myöhempi majuri Bertel Nordenstreng (1901–1978; evp. 1944) ja toimittaja J. V. Leino sekä joukko kajaanilaisen näytelmäseuran harrastelijanäyttelijöitä. Erkki Pakkala oli vuonna 1919 mennyt salakihloihin Bertel Nordenstrengin sisaren Esterin kanssa, ja myöhemmin he solmivat avioliiton. "6-osaisen seikkailufilmin" kuvaukset tapahtuivat heinä-elokuussa 1921 Kajaanissa ja Paltamossa. Etelä-Suomen Sanomien 29.9.1921 mukaan joitakin jaksoja kuvattiin vielä syyskuussa Mikkelissä. Valmiin elokuvan teatterikierros alkoi tammikuussa 1922 Mikkelistä ja jatkui sen jälkeen mm. kirjailijan kotikaupungissa Oulussa ja Lahdessa. Helsingissä elokuvaa ei esitetty koskaan kaupallissa näytännöissä. Toivo T. Kailan oma-aloitteisesti Helsingissä 25.11.1921 järjestämän kutsuvierasnäytännön jälkeen Teuvo Pakkala Hufvudstadsbladetin ja Uuden Suomen negatiivisten arvostelujen masentamana leikkasi elokuvan osittain uudelleen. Seuraava Helsingin-esitys tapahtui vasta Historiallisen Yhdistyksen kokouksessa 21.3.1974. Teuvo Pakkala kuoli Kuopiossa vuonna 1925. Erkki Pakkala lahjoitti elokuvan ainoan kopion vuonna 1933 Kuopion museoseurojen valokuvauskerholle. Lahjoitus painui unohduksiin, kunnes kopio vuonna 1958 löydettiin erään paikallisen liikkeen sementtivarastosta. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta eikä valokuvia. Sotapolulla jäi Teuvo Pakkalan ja Finn Filmin ainoaksi elokuvaksi. Heikosta menestyksestä johtuen Pakkala ja Kaila riitaantuivat keskenään, eikö yhtiön toimintaa enää jatkettu. Suomalaisen elokuvan kentässä Toivo T. Kaila sukeltautui uudelleen esiin vuonna 1938, eräänä Erik Blombergin ja Nyrki Tapiovaaran Oy Eloseppo Ab yhtiön perustajista ja rahoittajista. Myös Toivo T. Kaila ja Erik Blomberg riitautuivat Kailan myytyä omin päin Elosepolle varatun studiotontin Blombergin ollessa armeijan TK-palveluksessa. Suunnitteilla olleen studion piirustukset olivat Alvar Aallon käsialaa. |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kieli | ||||||||||
suomi ruotsi |