Elämän maantiellä
På livets landsväg (ruotsinkielinen nimi)
On the Road of Life (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Elämän maantiellä
Kurt Jägerin ja Ragnar Hartwallin ohjaama mykkädraama Elämän maantiellä (1927) sijoittuu ensimmäisen maailmansodan jälkeiseen aikaan. Köyhä posetiivari Tarini (Waldemar Wohlström) kiertää kaupunkeja aasinsa kanssa ja uneksii öisin kadonneesta tyttärestään. Toisiinsa kiintyneet Tarini ja orpotyttö Irmela (Lia Lae) liittyvät häikäilemättömän impressaario Greevingin (Eric H. Broman) varieteeteatterin esiintyjiksi. Greevingin liehittelemästä Irmelasta tulee varieteen vetonaula ja pian neito kiinnittää myös hyväosaisen Georgin (Halvar Lindholm) huomion.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
|
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kesä 1927 - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Herrojen Kurt Jägerin ja Ragnar Hartwallin uusin luoma Elämän maantiellä osoittaa pyrkimystä päästä omien, kotoisten seutujen ja maisemien kuvaamisesta suureen maailmaan, yritystä kotimaisin voimin luoda kansainvälistä", linjasi Bio-orja (Suomen Sosialidemokraatti 29.11.1927). "Tässä pyrkimyksessään ovatkin nuoret ohjaajat onnistuneet. Mitä uutuuteen elokuvateknillisesti tulee, on valokuvaus kauttaaltaan erinomaisesti suoritettu. Samoin useiden eri kohtausten ohjaus antaa toiveita yhä paremmista saavutuksista." "Vaikka olisikin vielä toivomisen varaa tässä elokuvassa, on kuitenkin Elämän maantiellä pidettävä hyvänä saavutuksena Komedia Filmin tuotannossa", puntaroi I-a (Helsingin Sanomat 27.11.1927). "Valokuvaus on ensiluokkainen, samoin ohjaus. Maisemat ovat hyvin valitut ja valaistus niissä muutamin kohdin harvinaisen hyvä." "Siinä on heikkoutensa, mutta tunnustuksensa ansaitseva arvopuolensa", koki myös U. H. (Uuno Hirvonen, Uusi Suomi 27.11.1927). "Hra Jäger on tottunut filmimies, ja tämäkin teos osoittaa hänen pätevyytensä niinhyvin ohjauksen kuin valokuvauksenkin alalla. [- -] Filmi on tehty alkuperäisen käsikirjoituksen mukaan, ja vaikka juoni (eräänlainen Mignon-tarinan muunnos) ei mitenkään hämmästytä katsojaa erikoisuudellaan, se on paikka paikoin hyvinkin jännittävä. Juoni kehittyy - muutamia pitkäveteisyyksiä lukuunottamatta - suurin piirtein varsin sujuvasti, ja jos vielä tarkemmin olisi pyritty karttamaan joutavaa sentimentaalista tehotavoittelua, filmi juonen puolesta kykenisi kilpailemaan hyvin vastaavanlaatuisten ulkomaisten filmien kanssa." "Hrr Jäger och Hartwall ha visat att de ha mod att beträda den internationella linjen och tala det bildspråk, som förstås över hela världen", korosti Bdt (Hufvudstadsbladet 28.11.1927). "Här är nämligen allting bildmässigt, d.v.s. visuell konst mycket mer än kvasidramatisk. Man spårar i varje scen hr Jagers långa erfarenhet som kameraman. Han har som regissör kunnat ge sin fotografiska fantasi fria tyglar och inte behövt nöja sig med att fotografera vad regissören behagat rada upp framför kameran. Skådespelarnas prestationer ha medvetet utnyttjats som brottstycken, med vilka en bildmosaik sammanställts. Det är inget tvivel om att rätta vägen härmed är beträdd." "Siinä on pyritty saavuttamaan yleismaailmallisen filmin leimaa ja jossakin määrin onnistuttukin", myönsi H-m (Roland af Hällström, Aamulehti 7.3.1928) ja arvosteli: "Komedia-Filmiltä ei filmiä tehdessään näytä puuttuneen muuta kuin ohjaajaa ja käsikirjoitusta, sillä mahdollisuuksia parempaan työhön on ollut. Teknilliseltä puoleltaan - kuten valokuvaus, Kurt Jäger - on filmi usein moitteeton, mikäli ohjauksen puuttuva maku ei ole vienyt harhaan, kuten filmin värityksessä, 'toonauksessa', monessa kohdin melko pahasti sattuu. [- -] Ateljeekuvat ovat toiset valaistuksensa puolesta hyvin onnistuneita, mutta esimerkiksi kaikkein järkyttävimmät kohtaukset miltei naurettavia mauttomuudessaan. - Käsikirjoituksen aihe olisi ehkä ollut mukiinmenevä, mutta käsittely riistää siltä viimeisenkin mehun." Niin ikään Iltalehden (30.11., 7.12.1927) arvostelija näki elokuvassa "erinäisiä puutteellisuuksia" - venytettyjä kohtauksia, mauttomuuksia - mutta jatkoi: "Näyttelijätaiteen kannalta on elokuvasta puhuttava melkein paljasta hyvää. Yksinkertaisia keinoja käyttäen kohoaa vanha posetiivinsoittaja, Waldemar Wohlström, suureen vaikuttavuuteen. Gentlemanniroistosta luo Eric H. Broman monin paikoin hyvin onnistuneen tyypin. Liian nuori ja liian kokematon on Halvar Lindholm, mutta hänessä voi olla hyvää ainesta. Nuori on myös Lia Lae, josta ennustetaan tulevaa suomalaista elokuvatähteä. Hänellä on hyvin edulliset elokuvakasvot, hänessä on luontaista viehkeyttä, jota on kehitettävä elokuvataiteen vaatimaksi viehkeydeksi, mutta sanalla sanoen: hän on lupaava. Komedia-Filmiä voidaan onnitella tästä löydöstään." - Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Komedia Filmin vuoden 1927 elokuva Elämän maantiellä perustui Ragnar Hartwallin alkuperäiskäsikirjoitukseen. Tuotantoyhtiön ilmoituksen mukaan "Elämän maantiellä käsittelee puhtaasti elokuvan tavoin positiivin soittajan kohtaloita ja niitä yleisinhimillisiä ilmoita, joita hän maailmaa kiertäessään kohtaa." Elokuvan suurta pääosaa esitti Waldemar Wohlström, ja Irmelana nähtiin uusi tulokas Lia Lae, oikealta nimeltään rouva Vivan Björkbom. Impressaario Greevingiä esittävän Eric H. Bromanin kerrottiin aikaisemmin esiintyneen yhdysvaltalaisessa elokuvassa Palm Beach Girl / Neiti Tuulenpuuska (1926, ohjaus Erle Kenton). Eräässä lähikuvassa, jossa Greeving ajaa autoa, nähdään lähikuvassa sen nopeusmittarin merkki Jaeger - humoristinen viittaus Kurt Jägeriin. Tarinan tapahtumaympäristö on epäselvä. Tarinilla on Benito Mussolinin kuva, jolle hän esittää fasistitervehdyksen, mutta myöhemmin hänen pukuhuoneensa seinällä on suomalaisen olympiapainija Armas Laitisen juliste. Ulkokuvat otettiin Helsingissä ja lähiympäristössä, ja studioksi vuokrattiin Hankkijan juhlasali. Kurt Jäger ohjasi elokuvan yhdessä Ragnar Hartwallin kanssa. Elämän maantiellä nähtiin Turussa uuden Kinola-elokuvateatterin avajaisohjelmana. Elokuvan valtakunnallinen yleisömenestys teatteriesityskertojen mukaan laskien jäi vähäiseksi, mikä romutti Komedia Filmin suunnitelmat valmistaa kesällä 1928 kaksi elokuvaa, Linnamäen tarina, pääosissa Heidi Blåfield, Axel Slangus ja Waldemar Wohlström, sekä suuriin nälkävuosiin 1867-68 sijoittuva historiallinen aihe De försummade. Lopullisesti yhtiön toiminta päättyi vararikkoon vuonna 1933. Elokuva kuuluu Yleisradion vuonna 2009 käynnistämään Mykkä valo -sävellystilausprojektiin. Ylen tilaaman musiikin sävelsi Yrjö Hjelt ja RSO esitti sen vuonna 2011 elokuvakonsertissaan. Kansallisen audiovisuaalisen instituutin kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta eikä julistetta. - Toim. Juha Seitajärvi Suomen kansallisfilmografia 1:n (1996) mukaan |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kieli | ||||||||||||
suomi ruotsi |