Rakkaus alkaa aamuyöstä
Kärlek börjar på morgonnatten (ruotsinkielinen nimi)
Kärleken börjar i gryningen (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Zwischen Gier und Liebe (saksankielinen nimi)
Die Liebe beginnt im Morgengrauen (saksankielinen nimi)
Valinta (työnimi)
Love Begins in the Small Hours (englanninkielinen käännösnimi)
L'Amour commence à l'aube (ranskankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Rakkaus alkaa aamuyöstä
Jarno Hiilloskorven ohjaamassa romanttisessa draamassa Rakkaus alkaa aamuyöstä (1966) Erkki Härmä (Martti Järvinen) on juuri pääsyt armeijasta. Hän jättää hetkeksi taakseen kaupunkielämän ja naisystävänsä Annen (Liisamaija Laaksonen) ja lähtee perheen huvilalle. Maaseudulla Erkki juhlii railakkaasti armeijaystävänsä Matin (Kari Franck) kanssa ja rakastuu kylän pankkiirineiti Eilaan (Elli Castrén). Kolmiodraaman tiivistyessä Erkki turvautuu naapurissa asuvan puutarhurisetänsä Jalmarin (Leo Jokela) neuvoihin.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Napatanssijatar: Ketty of the Nile<br /><br />Arkistoaineisto / esiintyjät: tasavallan presidentti Urho Kekkonen, tasavallan presidentin adjutantti, eversti Urpo Levo, ulkoasiainministeri Ahti Karjalainen, toimittaja Pasi Rutanen, Yhdysvaltain ulkoministeri Dean Rusk seurueineen ,
Napatanssijatar: Ketty of the Nile<br /><br />Arkistoaineisto / esiintyjät: tasavallan presidentti Urho Kekkonen, tasavallan presidentin adjutantti, eversti Urpo Levo, ulkoasiainministeri Ahti Karjalainen, toimittaja Pasi Rutanen, Yhdysvaltain ulkoministeri Dean Rusk seurueineenHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Rakennusryhmän jäsen: Lauri Laatikainen (Lähde: Hymy 7/1966) <br /><br />Ilkka Kuusiston studio-orkesteri<br /><br />(Lähde: SKF 7)
Rakennusryhmän jäsen: Lauri Laatikainen (Lähde: Hymy 7/1966) <br /><br />Ilkka Kuusiston studio-orkesteri<br /><br />(Lähde: SKF 7)Hae aiheistaKreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
Heinäkuu 1966 - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Rakkaus alkaa aamuyöstä vie auttamatta ja ihan automaattisesti aatokset menneisyyden ja muistojen maille", aloitti Heikki Eteläpää (Uusi Suomi 5.11.1966) ja kyseli: "Paluu 40-lukuun, sekö lääkkeeksi elokuvamme kriisiin? 40-luvulla nim. tehtiin paljon tällaisia elokuvia, sillä erotuksella tosin, että sukupuoliyhdynnän kuvauksissa vielä sievisteltiin - -. Tämä on tavattoman rosoinen, epätasainen juttu kirjallisena tekeleenä, tuoretta asiaa ja kuluneimpia kliseitä rinta rinnan niin tilannekehittelyssä kuin dialogissakin. Jarno Hiilloskorven ohjauksessa siitä on tullut yhtä rosoinen, epätasainen elokuva, joka sitä ja tätä ja tuotakin kokeillen näyttää etsivän omaa linjaansa viime metreille asti." "Origon jutut ovat älykkäitä, absurdeja, irrallisia, hauskoja", pohjusti E.L. (Erkka Lehtola, Aamulehti 5.11.1966). "Tehdessään tämän filmin käsikirjoitusta on Jouni Lompolo kuitenkin laskenut tasonsa matalalle: katsoja ei tule vakuuttuneeksi filmin kuvaamien nuorten ihmisten ongelmien todellisuudesta ja merkitsevyydestä, näin joutuu myös hämmästymään, miten omituista puhetta nämä ihmiset monesti päästävät suustaan. - - Hyvä ohjaaja olisi arvatenkin voinut puhdistaa ilmaa käsikirjoituksen ympäriltä, mutta Hiilloskorvelta tämä ei ole käynyt: Rakkaus alkaa aamuyöstä on sellaista viisikymmenlukuista kotimaista elokuvaa, jota joskus ennen olisi sanottu ehkä 'kunnianhimoiseksi', mutta joka nyt on enimmäkseen vain vanhahtavaa. Se ei onnistu avaamaan näkökulmia, jotka olisivat todellisia, luotettavia tai kiinnostavia." "Origon pakinoistaan tunnettu Jouni Lompolo on ensikertalaiseksi saanut käsikirjoitukseensa pitkälti jäntevää otetta", koki sitävastoin Leo Stålhammar (Suomenmaa 12.11.1966), "tilanteet kehittyvät useimmiten luontevasti ja luontevuutta on myös replikoinnissa. Hän ei ole kuitenkaan tajunnut elokuvalle ominaista rytmiä ja tässä suhteessa olisi Jarno Hiilloskorven pitänyt olla ohjauksessaan valppaampi. Tempo on kauttaaltaan liian verkkainen, vaikka se tavallaan soveltuukin nuoren miehen pohdiskelujen puitteiksi. Tuloksena tästä eräät kuvajaksot eivät sinänsä onnistuneesta toteutuksestaan huolimatta toimi sillä tavoin kokonaisuuden hyväksi kuin toivoisi." "Misslyckade film", ruttasi G.B-s (Greta Brotherus, Hufvudstadsbladet 5.11.1966) ja B.P-m (Bengt Pihlström, Nya Pressen 4.11.1966) säesti: "Regissören Jarno Hiilloskorpi tycks inte ha någon kontroll över materialet och ger inte ens någon sensualitet åt de många sängscenerna - däremot presterar han rena smaklösheten i det sammanhanget. De äldre skådespelarna får fritt spela över i 'den gamla goda stilen' och bara filmens två ungdomar - Martti Järvinen och Elli Castrén, med ett plus för den fräscha flickan - kommer någorlunda helskinnade undan." "Mutta jotakin kullanarvoista Fennadan uutuudella on suomalaiselle elokuvalle antaa", näki myös Yrjö Kemppi (Ilta-Sanomat 4.11.1966): "Kaksi erinomaisen aidosti elokuvaan mukautuvaa näyttelijää, Elli Castrénin ja Martti Järvisen Erkkinä ja Eilana, joiden käyttökelpoisuus ei pohjaudu pelkkään ilmiasuun, vaan joissa näyttää riittävän volyymia määrätietoiseen roolinrakenteluun jopa aivoista alkaen. Osmo Harkimoa voidaan kehaista useista monisävyisistä kuvista ja näkymien järkevästä rajauksesta, ja Ilkka Kuusiston musiikkiosuudesta voi sanoa sen jotakuinkin kelvollisesti luovivan ratkaisuissaan puolitiehen jääneen aiheen kehittelyssä. Lavastajalle riittää plastikruusu." - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Rakkaus alkaa aamuyöstä oli Fennada-Filmin ensimmäinen yksin tuottama pitkä elokuva kolmeen vuoteen - jouluna 1965 ensi-iltansa saanut Täällä alkaa seikkailu oli syntynyt yhteistyössä ruotsalaisen Sandrewsin kanssa. Elokuvan sai ohjattavakseen Jarno Hiilloskorpi, joka oli ensi kerran kokeillut taitojaan Tähtelä-Filmi Oy:n elokuvassa Varjostettua valoa (1962). Käsikirjoituksen laati ensikertalainen, kirjailija Jouni Lompolo, tunnettu pakinoitsijanimimerkki Origona. Näyttelijöistä olivat Martti Järvinen, Elli Castrén, Liisamaija Laaksonen ja Arto Tuominen myös kaikki ensikertalaisia, Tuula Nyman oli toiminut avustajana elokuvassa Vaaksa vaaraa (1965) ja Jouni Lompolon puoliso Liisa Palteisto esiintynyt Liisi Palteiston nimellä lapsinäyttelijänä elokuvissa Kaunis Kaarina (1955) ja Jokin ihmisessä (1956). Pia Hattaran tilalla piti alunperin esiintyä Asta Backmanin ja Kari Franckin roolissa ohjaajan itsensä. Myös Siiri Angerkoski kuului ensimmäisiin näyttelijäkaavailuihin. Kuvausvaiheessa käsikirjoitukseen tehtiin runsaasti muutoksia. Elokuvan sitovat tekoaikaansa mm. juliste kevään 1966 menestyselokuvasta Sytten / Seitsemäntoistavuotias eli Viattomuus Paratiisissa, televisio-ohjelmat Lahjomattomat ja Me Tammelat, uudelleen avattavan Saimaan kanavan rakennustyömaa sekä maatalousnäyttelyn avajaisissa kutsuvieraana istuva tasavallan presidentti Urho Kekkonen adjutantteineen. Takaumajaksossa "Erkin seksuaalihurjasteluista" Erkin asunnon seinällä nähdään taulu, joka somisti taiteilija Kurt Kuurnan ateljeeta elokuvassa Kaasua, komisario Palmu! (1961). Rakkaus alkaa aamuyöstä sai ensi-iltansa kaksi viikkoa myöhemmin kuin erinomaiseksi yleisömenestykseksi osoittautunut Käpy selän alla ja jäi pahasti sen jalkoihin. Elokuva jäi myös vaille valtionpalkintoa, mutta sen osalle tuli Elli Castrénin Jussi-patsas. Vielä maaliskuussa 1977 Rakkaus alkaa aamuyöstä osoitti 56 994 markan tappiota. Suomen rajojen ulkopuolella elokuva nähtiin Itävallassa, Ruotsissa ja Saksan liittotasavallassa. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Ilkka Kuusisto Ilkka Kuusiston studio-orkesteri (off), 1' 25". 2. Kun poistuit luotani maailmaan 3. osa laulusarjasta Aviollinen sarja Säv. ja sov. Ilkka Kuusisto, san. Jouni Lompolo 1) Es. Elli Castren, laulu, ja Kari Franck, kitara (playback, Eila Pienimäki, laulu, ja Heikki Laurila, kitara), 2' 05". 2) Ilkka Kuusiston studio-orkesteri (off), kahteen kertaan, yht. 1' 40". 3) Ilkka Kuusiston studio-orkesteri, ja Eila Pienimäki, vokaaliosuus (loppumusiikki, off), 1' 15". Levytys: Matti Lehtinen; Finnlevy SFX-12, 1973. Huomautuksia: Alkumusiikki toistuu taustamusiikin teemana. Siinä erottuvat myös mm. "ravintolamusiikki", 4' 05", "striptease-musiikki", 0' 40", kesämökillä "dixieland", 1' 05", ja "pop", 1' 15", sekä "veneilymusiikki", 0' 45", kaikki off. Takaumajaksossa elektronista musiikkia (off), 0' 25". Kasarmilla sotamies esittää kitaramusiikkia (playback, Heikki Laurila, kitara), 1' 50". Esko Salminen laulahtaa ravintolassa katkelman laulusta Tuopin jäljet (säv. Kari Aava, san. Reino Helismaa ja K. Wilkman; 100 %), 0' 05". Leo Jokela laulahtaa Kun nuoruuden aika on ruusuinen (säv. Mikael Nyberg, san. Lina Sandell, suoni. E. Tamminen; 100 %), 0' 05". Humalakohtauksen saksofonisoolon (off) soittaa Esa Pethman. - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Arkistoaineisto/ kuvauspaikatSuomenlahti (laivastoharjoitukset) - Suomen kansallisfilmografia 7:n (1998) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|