Pulakapina
Krisupproret (ruotsinkielinen nimi)
Krisupproret (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
Nöduppror (ruotsinkielinen nimi Ruotsissa)
The Horse Rebellion (englanninkielinen nimi)
Nivalan kapina (työnimi)
Nivalan konikapina (työnimi)
Révolte de disette (ranskankielinen käännösnimi)
Bauernerhebung (saksankielinen käännösnimi)
Konikapina (purkin päältä otettu nimi)
Finna-arvio
Pulakapina
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K12 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
|
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
Kesä 1976 - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Balladi talonpojan puolesta", otsikoi Leo Stålhammar (Suomenmaa 1.2.1977) ja pehmitti kritiikkiään: "Pulakapina ei siten sijoitu Mikko Niskasen tuotannon kärkeen, mutta huomionarvoton se ei ole. Rikkeissäänkin siinä on juurevaa otetta, parhaimmillaan myös elokuvallisesti vaikuttavaa tehoa puhumattakaan siitä, että se kansallisena aiheena vetoaa katsojaansa. Pulakapina pateettisenakin on katsomisen arvoinen balladi suomalaisesta talonpojasta, hänen oikeuksiensa polkemisesta ja kärsimyksistään silloin kun hänen panostaan yhteiskunnassa ei arvosteta. Elokuva on talonpojan asialla ja siten myös keskustelua herättävä tänä hetkenäkin tärkeästä aiheesta." "Teos värittyy tietynlaiseen hartaaseen talonpoikaispaatokseen", luonnehti Simo Tuomola (Turun Sanomat 30.1.1977), "vaikka tapahtumien mittasuhteet sinänsä viittaavatkin mustan farssin suuntaan. Ohi dramatisoinnin on kenties etsitty historiallista totuutta, mutta toisaalta taidetta ei voi olla olemassakaan ilman tekijän omakohtaista kannanottoa. Juuri tässä on Niskasen voima ja samalla Konikapinan heikoin lenkki. Jykevä, amatöörivoimin uljaasti toteutettu kansankuvaus kiinnittyy luontevasti Pohjanmaan lakeuksien maalauksellisiin kehyksiin." "Hänen kerrontansa on täynnä valtaisaa paatosta", koki myös Markku Tuuli (Katso 43/1979), "jonka ääressä analyyttisyyden puute ja kerronnan pienet rosoisuudet ja epätasaisuudet tuntuvat yhdentekeviltä. Pulakapina on tulisieluinen saarna pienen ihmisen puolesta, ihmisen joka elää ja kasvaa maisemassaan, Niskasen sykähdyttävästi kuvaamassa luonnossa, ja sen mahtipontisuus ja kärjistykset kuuluvat asiaan." "Fiasko", ilmoitti sitä vastoin Greta Brotherus (Hufvudstadsbladet 30.1.1977). "Humorns befriande sol är fjärran från Niskanens fyrkantiga gravallvarliga berättande, i stället har det smugit sig in falskt patos. Amatörskådespelarnas i långa bilder exponerade ansikten är ungefär lika uttrycksfulla som hyvlade bräder och det blir alldeles klart att Niskanen är ganska främmande för det trettiotal han behandlat. [- -] Det finns knappast en enda människa i hela filmen som åskådaren kunde identifiera sig med och utan identifikation upplever vi ingenting." "Parhaimmillaan Mikko Niskanen ei tämän filmin ohjaajana ole", myönsi Paula Talaskivi (Helsingin Sanomat 29.1.1977) ja eritteli pettymystään: "Pahimpia vaiheita ovat muutamat pahasti teatraaliset ja asetelmalliset kohtaukset, mm. pakkohuutokaupan yhteydessä [- -]. Monet siirrynnät ovat outoja jopa niin, että ellei etukäteen tunne tapahtumain kulkua, saattaa olla vaikea ymmärtää yhteyksiä. Elokuvassa pitkitetään usein melko toisarvoisia tilanteita [- -] ja jätetään eräitä tärkeitä tapahtumakäänteitä varsin vähälle huomiolle. [- -] Tunnustan, että pettymystäni Pulakapinaan lisäsi se, että äskettäin näin televisiossa Ralf Långbackan samasta aiheesta ohjaaman näytelmäsovituksen ja se vaikutti minuun tavattoman voimakkaasti. Ehkä odotin Pulakapinasta vielä enemmän, kitkerämpiä otteita ja ennen kaikkea keskitetympää kerrontaa." "Pulakapinassa on", puntaroi Aune Kämäräinen (Uusi Suomi 29.1.1977), "tuskallisesta paatoksestaan, kerronnan onnahtelusta ja kertakaikkisesta hymyttömyydestään huolimatta monia onnistuneita elokuvallisia osatekijöitä. Niitä ovat ennen kaikkea Markku Lehmuskallion kaunis, tunnelmallinen värikuvaus, joka pääsee oikeuksiinsa varsinkin yö- ja sisäkuvissa, joissa on vähän valoa. Teknisesti elokuva on niin täsmällisesti rytmitettyä leikkaustaan (Juho Gartz) kuin tunnelmissa myötäelävää musiikkiaan (Jorma Panula) myöten aivan kunniallinen saavutus. Mutta, Mikko, Mikko, minne piilotit Surmanluotien rehevän elämänläheisyyden ja eleettömän, aidon ihmiskuvauksen?" "Toteutuksena Niskasen elokuva vaikuttaa aluksi hieman juhlalliselta ja kankealta", katsoi Sakari Toiviainen (Ilta-Sanomat 29.1.1977), "mutta kun vauhtiin päästään peittyy tämä toimintaan ja alkaa vaikuttaa siltä 'jäyhältä pohjalaisuudelta'. Näin voisi hyvällä tahdolla yrittää selittää joidenkin näyttelijäsuoritusten ilmeistä kankeutta. Henkilöitä on sitäpaitsi paljon eikä heihin kaikkiin ehdi tulla juuri minkäänlaista syvyyttä. Poikkeuksena tulee jälleen mieleen Niskasen oma suoritus: hän on saanut Heikki Niskaseensa vakuuttavaa jäyhyyttä ja vakaumuksen paloa." Vuoden 1992 tv-esityksen yhteydessä Harri Moilanen (Kansan Uutiset 29.10.1992) muistutti, että 15 vuotta aikaisemmin "Pulakapinaan suhtauduttiin hieman nuivasti, sitä pidettiin jonkinlaisena populistisena junttielokuvana'", ja jatkoi: "Aikamme tapahtumien valossa elokuvan nostaminen arvoonsa tuntuisi siten olevan vähintäänkin paikallaan. Toisaalta Niskasen opus ei kaipaa erityisempää kunnianpalautusta, sillä siinä on ollut jo syntyessäänkin ajatonta voimaa. Pulakapina on emotionaalisesti 'mikkomaisen' väkevä kuvaus inhimillisestä hädästä ja nöyryytyksestä ja niiden pohjalta nousevasta vastarinnasta." - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Pulakapina oli Mikko Niskasen ensimmäinen elokuvateatteriohjaus sitten vuonna 1972 myös teatteriversiona nähdyn Kahdeksan surmanluodin. Väliin mahtuivat mm. Ilmari Kiannosta kertova televisioelokuva Omat koirat purivat (1974) sekä dokumenttielokuva Suomi tässä ja nyt (1976). Pulakapinan pohjana oli Lempi Linnan 1965 julkaistu teos Konikapina sekä Niskasen haastattelut tapahtumien asianosaisten kanssa. Samasta aiheesta oli jo tehty kaksikin erilaista kesäteatterinäytelmää, joita oli esitetty Närpiössä vuosina 1974-76 sekä 1975-76 Nivalassa. Oman sovituksensa Niskanen kirjoitti yhdessä elokuvan tuotantopäälliköksi ja apulaisohjaajaksi kiinnittämänsä Tapio Suomisen kanssa. Miespääosan, pulamies Heikki Niskasen roolin, ohjaaja varasi itselleen. Sivuosat ja avustajat Niskanen miehitti paljolti paikallisin nivalalaisin voimin sekä jo Kahdeksassa surmanluodissa mukana ollein amatöörinäyttelijöin. Kuvaukset tapahtuivat parhaastaan autenttisilla paikoilla. Pulakapina oli Mikko Niskasen Käpy-Filmi -yhtiön ensimmäinen pitkä tuotanto. Kustannukset nousivat alun toiselle miljoonalle. Opetusministeriö myönsi hankkeelle 450 000 markan ennakkotuen, ja Suomen elokuvasäätiö tuki sitä 115 000 markalla. Jälkikäteistä laatutukea elokuva sai 40 000 markkaa, ja kuvaaja Markku Lehmuskalliolle myönnettiin osin tästä työstään 2 000 markan henkilökohtainen elokuvataiteilijapalkinto. Elokuvan kantaesitys tapahtui 26.1.1977 Nivalan Tuiskulassa. Valtakunnallinen levityskierros alkoi kaksi päivää myöhemmin Helsingin lisäksi myös Oulusta, Tampereelta ja Turusta. Katsojia Pulakapina keräsi vuoden uutuuksista kolmanneksi vähiten, 37 593 henkeä eli 17,5 % keskiarvosta. - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Siionin virsi 181 (vuoden 1892 Siionin virsikirjassa, "Soi, virteni, kiitosta Herran! --"; vuoden 1972 Siionin virsikirjassa Siionin virsi 173) Säv. trad., san. Mikko Katila, muokannut Jaakko Haavio Es. "kyläläiset" (playback), kahdessa osassa, yht. 1' 35". 2. Virsi 381 (vuoden 1886 virsikirjassa, "Walittaa täytyy totta --"; vuoden 1938 virsikirjassa Virsi 440, "Jo vääryys vallan saapi --") Säv. trad., san. Haqvin Spegel, suom. Elias Lönnrot, muokannut Virsikirjakomitea Es. "seurakunta", laulu, urkusäestys (playback), 1' 55". 3. Valssi menneiltä ajoilta Säv. Iosif Ivanovici Es. Maliskylän torvisoittokunta (100 %), 0' 35". 4. Virsi 282 (vuoden 1886 virsikirjassa; vuoden 1938 virsikirjassa Virsi 338, "Oi Herra, ilo suuri --") Säv. Melchior Vulpius, san. Haqvin Spegel, suom. trad., suom. muokannut Carl Gustaf von Essen "Kylän naiset" (off), 0' 50". 5. Kymmenen virran maa Säv. Oskar Merikanto, san. A. V Koskimies Es. "pulamiesten johtajat" (100 %), 0' 55". Huomautuksia: Eeva-Maija Haukinen laulahtaa "Herra Jeesus sua syvyydestä avukseni mä huudan --" (100 %), 0' 10". Sotilasosaston torvifanfaari (off) kuullaan kahteen kertaan, yht. 1' 15". - Suomen kansallisfilmografia 8:n (1999) mukaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Nivalan kunta, kuntalaiset ja Maliskylän torvisoittokunta |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|