Tappavat sekunnit
Dödande sekunder (ruotsinkielinen nimi)
The Killing Seconds (englanninkielinen käännösnimi)
Secondes meurtrières (ranskankielinen käännösnimi)
Tödliche Sekunden (saksankielinen käännösnimi)
Finna-arvio
Tappavat sekunnit
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||
S |
||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Maskun Katajan juoksijoita (Pyrinnön juhlakisojen juoksijoita) ,
Maskun Katajan juoksijoita (Pyrinnön juhlakisojen juoksijoita)Hae aiheista |
||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||
|
||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||
Kesä 1985 - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||
|
||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||
"Tappavat sekunnit" ei ole mahdoton elokuva, jos sitä vertaa eräitten muitten kotimaisten pienyrittäjien tuotteisiin", myönsi Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 26.10.1985). "[- -] Ihmisissä ja yhteisön kuvauksessa on arkista rehellisyyttä ja aitoutta. Dialogissa ja kuvauksessa on vaatimatonta, ilmaisevaa luonnollisuutta. [- -] Mutta välttämättömäksi koettu 'jännitysjuoni', heikosti piirretyt keskinäiset juonittelut ja salakähmäisyys ovat valitettavasti sotkeneet hentoa rakennelmaa ja yhtä päälleliimattuja kuin perusteeton nimikin." Myös Hans Sundström (Hufvudstadsbladet 31.10.1985) piti jännitys- ja mustasukkaisuusjuonia ongelmallisina ja olisi suonut elokuvan keskittyvän päähenkilön valintoihin juoksun ja ammatin välillä: "Egentligen hade det räckt mer än väl med detta, i synnerhet som Tappavat sekunnit i många fina scener lyckas visualisera vår milers spartanska ensamhet mot bakgrunden av en oförstående omgivning och en avfolkad landsbygd." Heikki Eteläpääkin (Uusi Suomi 26.10.1985) arvosteli käsikirjoituksen epämääräisyyksiä, mutta kokonaisuutena Tappavat sekunnit oli hänestä "sympaattinen pieni elokuva, aiheeltaankin virkistävästi 'toisenlainen'. Mitä urheilusta ja urheilijoista on viime ajat puhuttu yleisillä foorumeilla, se tiedetään eikä se ole ollut aina positiivista. Joten on hyvä, että juoksijan paineista nyt puhutaan rehdisti, mutkattomasti ruohonjuuritasolla. Ei yleisfilosofiana, vaan yhden yksilötapauksen mitoissa." Kari Uusitalo (Hyvinkään Sanomat 23.2.1988) kiinnitti vuoden 1988 televisioesityksen yhteydessä huomiota elokuvan nimeen ja mainosjulisteeseen, joita hän piti sinänsä hyvinä mutta valmistusyhtiön nimen tavoin suurellisuudessaan harhaanjohtavina. Ja elokuvan "logotyyppi julisteessa ja mainoksissa viittaisi taas enemmän johonkin tietokone- tai agenttijännäriin, mutta sellaisesta ei tässä yhteydessä ole todellakaan kyse." - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||
Tappavat sekunnit sai alkunsa nuoren miehen haaveesta: Lontoon International Film Schoolissa opiskellut, Ulvovassa myllärissä (1982) ja Apinan vuodessa (1983) järjestäjän apulaisena työskennellyt Petri Pykälä (s. 1962) halusi tuottaa elokuvan ja tilaisuus tarjoutui, kun hän Suomeen palattuaan tapasi Turussa Peter Lindholmin (s. 1960), joka oli tehnyt amatöörielokuvia ja videotöitä Turun Kylä-TV:lle. Pykälä perusti yhtiön nimeltä Yhtyneet Filmituottajat Oy, teki käsikirjoituksen yhdessä Lindholmin kanssa ja valitsi kuvauspaikat Turun lähiympäristöstä. Lindholmin mukaan "tuotannon langat olivat tiukasti Pykälän käsissä ja elokuvaa tehtiin kuristusbudjetilla", Pykälän omin sanoin budjetti oli "vähemmän kuin 5% normaalin säätiörahoitteisen elokuvan budjetista". Välittömästi elokuvan ensi-illan jälkeen Pykälä vastasi Kari Uusitalon tiedusteluun ohjaaja Juhani Hurmeesta olevansa "ikävässä välikädessä, sillä jo tuotannon alussa lupasin hänelle, että en paljasta hänen henkilöllisyyttään". Kun Lindholm sittemmin tunnusti olevansa Juhani Hurme, hän sanoi käyttäneensä salanimeä, "koska minulla ei ollut mitään subjektiivista suhdetta koko elokuvaan: sen sijaan että olisin mennyt tenttiin, menin Tappavien sekuntien kuvauksiin. Olin työnjohtaja ilman mitään luovaa panosta, tehtävänäni oli vain valvoa, että kaikki toteutuu sellaisena kuin tuottaja halusi."(Filmihullu 3/1994). Omalla nimellään Lindholm ohjasi jo seuraavana vuonna "varsinaisen pitkän esikoisensa" Kill City. Tuottaja Pykälä on sittemmin kunnostautunut kirjailijana: taiteilijanimellä Ilkka Remes hän on kirjoittanut jännitysromaaneja, jotka ovat olleet sekä arvostelu- että myyntimenestyksiä. Salanimiksi ovat osoittautuneet myös kuvaaja Pertti Rautanen, joka oli äänittäjänä paremmin tunnettu Matti Lehtonen, sekä äänittäjä Tuomo Äikäs, jonka takaa löytyy Benjamin Oroza, tuolloinen elokuvaopiskelija. Näyttelijöistä Petri Rajala tuli Turun kaupunginteatterista, Kari Kinnari Riihimäen teatterista ja Petteri Sallinen Teatterikorkeakoulusta; muut olivat amatööriesiintyjiä. Elokuvateattereissa Tappavat sekunnit nähtiin ainoastaan Helsingissä, televisiossa se esitettiin 1980-luvun lopulla kahdesti. Helsingin ensiesitysviikolla tuottaja järjesti katsojakyselyn, jolla toivottiin palautetta itse elokuvasta ja siitä millaisia kotimaisia elokuvia suomalaiset haluavat nähdä sekä ehdotuksia kiinnostavista elokuva-aiheista: "Useinhan kotimaisia elokuvia syytetään siitä, että ne kertovat asioista, jotka eivät kiinnosta yleisöä". Parhaille ehdotuksille luvattiin 15 000, 5 000 ja 3 000 markan palkkiot, ja samalla etsittiin näyttelemisestä kiinnostuneita henkilöitä muidenkin ohjaajien ja tuottajien käyttöön tulevaa tiedostoa varten. Kyselyn tuloksista ei ole tietoa. Kansallisen audiovisuaalisen arkiston kokoelmissa ei ole elokuvan käsikirjoitusta. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||
1. "Tappavat sekunnit" Säv. ja sov. Tommi Viksten Studio-orkesteri (off, alkutekstimusiikki), 1' 10". Huomautuksia: Teoston musiikki-ilmoituksessa taustamusiikin teemoille on annettu seuraavat nimet ja kestot, kaikki off: Tommi Viksten: "Tappavat sekunnit", 2' 37", "Välike", 0' 51", "Testi", 0' 50", "Rakkausteema", 10' 41", "Kilpailu", 0' 55", "Enne", YIT, "Juoksu", 2' 15", "Kuoppa", 1' 42"; Heikki Merenkylä: "Kauppa", 1' 00", "Lava", 1' 05", "Turbo" (off, kasettisoitin), 1' 05". Väinön pelatessa elektroniikkapeliä kuuluu taustalla virsi (off), 0' 45". Lopputeksteissä mainitaan muusikkona Markku Korhonen, joka kuitenkaan ei osallistunut taustamusiikin tekoon. - Suomen kansallisfilmografia 9:n (2000) mukaan. |
||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||
Autovuokraamo J. Tenko, Jussin huolto (Maaria), Ritva ja Heikki Muurinen, Reijo Virtanen, Turun Kylä-TV, Kari Reinikainen, Eero Karhu, Terhi Rantanen, Mikko Kuumola, Timo Pitkänen, Marja Pursimo, Jari Pitkänen & Riitta Kettunen, Maskun Katajan juoksijat, Anneli ja Aarne Pykälä |
||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||
|
||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||
|