Nykytaiteen museo
Museum för modern konst (ruotsinkielinen nimi)
The Museum of Modern Art (englanninkielinen nimi)
A Museum for Modern Art (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Nykytaiteen museo
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Esiintyjät
Kreditoimattomat esiintyjät
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
Kesä - syystalvi 1985 - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
Aune Kämäräinen (Uusi Suomi 4.3.1986) totesi Tampereen lyhytelokuvajuhlien yhteydessä Nykytaiteen museon olevan "tervetullut kommentti ummehtuneeseen taidekeskusteluumme. [- -] Peippo on onnistunut siinä missä vain harva: Hän on saanut taiteilijat puhumaan itsestään ja taiteestaan. Mutta luoja paratkoon kaikki taiteilijat eivät ole sellaisia verbaalisia lahjakkuuksia kuin joku Juhana Blomstedt. He eivät tiedä miksi tekevät niin kuin tekevät puhumattakaan että pystyisivät kertomaan siitä. Sen tähden olisi muunlainen selostus monesti ollut antoisampi. Mutta elokuva on ennakkoluuloton ja raikas - ja sitä paitsi lähes ensimmäinen lajissaan." Sakari Toiviaisen (Ilta-Sanomat 25.4.1986) mielestä "harvoin museokäynti on yhtä palkitseva ja yhtä asiantuntevasti opastettu kuin Peipon elokuvassa. Siitä aistii tekijän kiintymyksen tuohon taiteeseen, jopa taiteilijoihin. Elokuva sisältää näkemyksen tuosta taiteesta, rytmin ja teeman [- -]." "Peipon elokuvan perusidean, dokumentin 'fiktiivisestä', kuvitteellisesta museosta voi nähdä erään dialektiikan lähtökohtana", analysoi Mikko Piela (Filmihullu 3-4/1986): "meillehän ei mitenkään alleviivatusti kuviteta kuvitelmaa, vaikka arkkitehti Kauton pienoismallia käytetäänkin, vaan katsojan odotus tavallaan antiteesimäisesti petetään esittämällä vain näennäinen sarja taiteilijahaastatteluita. Näistä katsojan tietoisuus sitten kohoaa korkeammalle tasolle miettimään sellaista asiaa kuin taide ja todellisuus: mistä tässä kaikessa on kyse?" Marja-Terttu Valtonen (Kaleva 16.12.1986) valitti televisioarvostelussaan, ettei elokuva "juurikaan vastaa nimeään. Se marssittaa katsojien eteen parisenkymmentä nykytaiteilijaa, jotka kukin vuorollaan pitävät monologia lähinnä omista töistään. [- -] Ohjelmasta saa lisäksi sen käsityksen, että nykytaidetta tekevät lähes yksinomaan miehet. Vasta 43 minuutin kuluttua alusta tavataan ensimmäinen naistaiteilija, Rauni Liukko." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Antti Peippo (1934-1989) työskenteli Risto Jarvan kuvaajana 1964-77, teki toistakymmentä dokumentaarista lyhytelokuvaa vuodesta 1972 lähtien ja ohjasi pitkän näytelmäelokuvan Ihmemies vuonna 1979. Nykytaiteen museo on noin tunnin mittainen dokumenttielokuva, joka sai kantaesityksensä Tampereen elokuvajuhlilla helmikuussa 1986 ja Helsingin ensi-iltansa Illusionin matineanäytäntönä saman vuoden huhtikuussa. Ennen elokuvauraansa Peippo oli kuvataiteilija, joka oli opiskellut Suomen Taideakatemian koulussa 1951-54 ja sen jälkeen Pariisissa. Hänen kiinnostuksensa ja kiintymyksensä kuvataiteisiin säilyi läpi elämän ja näkyi hänen monissa lyhytelokuvissaan: esimerkiksi Graniittipojan (1979) aiheena on Wäinö Aaltosen veistos ja Kolme salaisuutta (1984) käsittelee mielisairaalapotilaiden tekemiä kuvia ja taideterapiaa. Nykytaiteen museon lähtökohtana oli Peipon harmi siitä, että tällaisen museon perustaminen lykkääntyi jatkuvasti. Niinpä hän loi oman kuvitteellisen nykytaiteen museonsa haastattelemalla tuntemiaan ja arvostamiaan suomalaisia nykytaiteilijoita ja kuvaamalla heidän teoksiaan. Jussi Kauton suunnitteleman pienoismallin avulla hahmottui museon arkkitehtuuri ja sijainti VR:n makasiinien alueella vastapäätä Eduskuntataloa - parin sadan metrin päässä paikasta johon nousi vuonna 1998 avattu Nykytaiteen museo Kiasma. Nykytaiteen museon matineanäytösten alussa esitettiin Peipon lyhytelokuvaa Ateneumin joululehti (1985), jossa taiteen maailmaa lähestyttiin Ateneumin historian ja Akatemian taidekoulun oppilaiden piirrosten kautta, kiintopisteenä taidekoulun muutto pois Ateneumin tiloista vuonna 1984. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
Helsingin Taidehallin näyttelyn yhteydessä kuullaan äänellisesti käsiteltynä instrumentaaliversiona Gualtiero Malgonin sävelmää Guarda che luna / Hopeinen kuu (off), 1' 15". - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Taiteilijat: Martti Aiha, Lauri Anttila, Juhana Blomstedt, Carolus Enckell, Cris af Enehielm, Jorma Hautala, Jussi Kivi, Olavi Lanu, Kauko Lehtinen, Rauni Liukko, Leena Luostarinen, J.O. Mallander, Jarmo Mäkilä, Paul Osipow, Kain Tapper, Raimo Utriainen, Sam Vanni, Rafael Wardi, Reijo Viljanen<br /> Timo Aalto, Kari Cavén, Mauno Hartman, Markku Hakuri, Kari Huhtamo, Tapio Junno, Matti Kujasalo, Lauri Laine, Heikki Leinonen, Annikki Luukela, Ukri Merikanto, Marika Mäkelä, L.G. Nordström, Marjatta Palasto, Tarja Pitkänen, Rauno Pohjolainen, Kimmo Pyykkö, Mari Rantanen, Raimo Reinikainen, Pekka Rytkönen, Pekka Ryynänen, Hannu Siren, Risto Suomi, Raili Tang, Merja Vainio, Osmo Valtonen<br />Taideteokset ja kuvauspaikat: Ateneumin taidemuseo, Carl Milles Museum, Espoon kaupungin taidekokoelmat, Harkonmäen kokoelmat, Helsingin kaupungin taidemuseo, Helsingin Taidehalli, Imatran kaupungin taidemuseo, Joensuun aluesairaala, Jyväskylän kaupunki/Alvar Aalto -museo, Jenni ja Antti Wihurin rahasto, Lahden taidehalli [po. Lahden taidemuseo], Otava, Oulun kaupungin taidemuseo, Suomen Taideakatemian koulu, Tampereen teknillinen korkeakoulu |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|