Amazon
Amazonas (portugalinkielinen nimi)
Amazonas (työnimi)
Finna-arvio
Amazon
Mika Kaurismäen ohjaamassa ja kansainvälisesti toteutetussa toiminnallisessa draamassa Amazon (1990) vaimonsa liikenneonnettomuudessa menettänyt Kari (Kari Väänänen) pakenee suruaan kahden tyttärensä kanssa Rio de Janeiroon. Hän tutustuu lentäjä Daniin (Robert Davi) ja ryhtyy tämän kanssa kullankaivajaksi. Kari rakastuu opettajana ja ravintoloitsijana työskentelevään Paolaan (Rae Dawn Chong), joka kantaa huolta Amazonin tuhoamisesta ja intiaanien kohtalosta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
26.9.-16.12.1989 (Brasilia), tammikuu 1990 (Suomi) - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
Amazon ei Pertti Lumirakeen (Demari 16.11.2001) mielestä ollut se "conradilainen matka kohti pimeyttä, johon pressimateriaali viittaa, vaan pikemminkin pimeydessä vain käväistään ja tullaan sitten turvallisesti valoon takaisin. Ja vaikka Amazon on hyvällä asialla [- -] se on ennen kaikkea seikkailu- ja toimintaelokuva, jonka syvällisyys ei ole mitenkään päätähuimaava. Mutta omissa raameissaan Amazon kyllä toimii aivan kiitettävästi ja siitä puuttuu ilahduttavasti vastaavien jenkkifilmien mekaaninen väkivalta ja pinnistetty toiminnallisuus." Olli Manninen (Iltalehti 14.12.1990) kritisoi seikkailutason toteutusta ja henkilösuhteiden kehittelyä ja katsoi, että "ekodraaman parasta antia on sykähdyttävä miljöökuvaus, jossa koskemattomien ja raiskattujen sademetsien kontrasti pysäyttää ajattelemaan luonnon alistettua asemaa nykyajassa. Amazon ei tarjoa turistimaisemia, vaan kuvaa Brasiliaa arkisen dokumentoivasti." Myös Helena Ylänen (Helsingin Sanomat 15.12.1990) piti tarinaa ohuena ja yllätyksettömänä, rytmiä hitaana ja henkilöhahmoja ylimalkaisina, mutta hänkin löysi kiitettävää muualta: "Elokuvana Amazon paljastaa todellisen luonteensa ja kauneutensa samalla kun sankari saa kosketuksen ympäristöstään. Silloin kuva ja rytmi alkavat puhua täysillä, viidakon ja joen kielellä. Koko ajan filmi on pyrkinyt löytämään hiljaisen virtauksensa, mutta se onnistuu täysin vasta tarinan hiljentyessä todelliseen teemaansa. Se on ihmisen ja luonnon pyhä ykseys. Ihminen ei pakota luontoa. Ohjaaja ei pakota elokuvaa." "Lainkaan kiistämättä aiheen tärkeyttä ja ajankohtaisuutta, tuntuu kuitenkin hiukan huvittavalta huomata miten kaukaa - historiallisesti tai maantieteellisesti - kotimaisten ohjaajien täytyy nykyisin etsiä turvallista kaikupohjaa maailmanparannukselleen", pohti Tapani Maskula (Turun Sanomat 15.12.1990). "Vähemmän huvittavaksi nimenomaan tämän teelmyksen kohdalla koituu se laskelmointi, jolla filmin tekijät peittävät omat itsekkäät intressinsä. Mika Kaurismäkeä eivät niinkään kiinnosta sademetsien säälimättömät hakkuut kuin vetelän vaellusromantiikkansa tyydyttäminen vierasperäisellä eksotiikalla. Pörssihai Pentti Kouri voi puolestaan tuottajan roolissa röyhistellä ennakkoluulottomana taiteentukijana ja laupiaana samarialaisena pelkäämättä, että elokuva koskettelisi kriittisesti ylikansallisen pääoman osuutta ekokatastrofiin." Myös Velipekka Makkonen (Tiedonantaja 21.12.1990) tunnusti epäilleensä luonnonsuojeluteemaa markkinointikikaksi: "Ehkä epäilyttävintä Kaurismäen elokuvassa kuten yleensä hänen tuotannossaan on hänen aseistariisuva sinisilmäisyytensä. Mutta sitä voi pitää hänen ilmaisunsa kauneutena samalla tavalla kuin hänen 'suurta asiaansa'. Mietiskelyt luonnon mahtavuudesta päähenkilön meloessa pitkin Amazon-virtaa nälän kouriessa vatsaa ovat tuskin uskottavia, mutta siitä huolimatta erottamaton tämän elokuvan ilmaisusta, joka pitää joko hylätä tai hyväksyä." "Shot in Cinemascope with an international B movie cast playing foreigners at the ends of their ropes in the Brazilian jungle, Amazon plays like a dualer that might have been made in the 1960s by Samuel Fuller or Gordon Douglas starring Burt Reynolds or Stuart Whitman", kirjoitti Todd McCarthy (Variety 2.3.1992). "This oddity from Finnish Director Mika Kaurismäki has a few grace notes that can be appreciated by aficionados, but is neither bold nor weird enough to cut a swath on the art circuit, and grindhouses no longer exist." - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
"Elokuvan alkuperäisidea syntyi vuosina 1981-82, jolloin tein elokuvaa Arvottomat", Mika Kaurismäki kertoi Amazonin kuvausvaiheessa. "Sain ajatuksen kuvata lentäjän seikkailijanluonnetta. Ajattelin ensiksi, että elokuvan tarina sijoittuisi Väli-Amerikkaan tai Karibian alueelle. Mutta kun aika kului ja idea kypsyi, sain runsaasti tietoa Brasiliasta, ja maa alkoi kiinnostaa minua todella paljon. Kun kolme vuotta sitten tulin tänne, totesin Brasilian voimakkaiden vastakohtien maaksi. Tämä on valtava maa." (Seura 50/1989). Käsikirjoitusvaiheeseen Amazon pääsi elokuvan Helsinki Napoli All Night Long (1987) jälkeen, Kaurismäen ja Richard Reitingerin treatment valmistui joulukuuksi 1988 ja käsikirjoituksen kolmas versio kesäksi 1989. Välissä Kaurismäki ohjasi pienimuotoiset elokuvat Cha Cha Cha (1989) ja Paperitähti (1989). Kuvaukset alkoivat Brasiliassa syyskuussa 1989 ja jatkuivat keskellä viidakkoa varsin vaikeissa ja primitiivisissä olosuhteissa joulukuulle. Tuotantoryhmän Line Producer (kuvauspäällikkö) -nimikkeellä työskennelleet Telmo Maia ja Pauli Pentti olivat tosiasiassa tuotantopäälliköitä ja vastaavasti Production Manageriksi (tuotantopäällikkö) merkitty Caique Martin Ferreira toimi kuvauspäällikkönä. Tammikuussa 1990 kuvattiin vielä elokuvan Suomi-osuudet. Amazonista kehkeytyi yli 15 miljoonan markan kansainvälinen tuotanto, jonka keskeiseksi rahoittajaksi saatiin sijoittaja Pentti Kouri Noema Pictures -yhtiöineen. Kari Väänäsen rinnalla elokuvassa esiintyivät Hollywood-näyttelijät Robert Davi ja Rae Dawn Chong, joista edellinen oli juuri nähty roiston osassa James Bond -elokuvassa Licence to Kill / 007 ja lupa tappaa (1989) ja jälkimmäinen mm. Steven Spielbergin elokuvassa The Color Purple / Häivähdys purppuraa (1985). Alun perin Amazonin ensi-iltaa kaavailtiin Cannesin festivaaleille toukokuuksi 1990, mutta viimeistelyvaiheen hankaluuksien vuoksi se lykkääntyi joulukuuhun. Ensimmäisen leikkausversion kolmesta tunnista elokuva oli lyhennettävä puoleentoista tuntiin, koska amerikkalaiset osapuolet halusivat sen "tiiviimmäksi amerikkalaisia makutottumuksia myötäileväksi seikkailuelokuvaksi" (Iltalehti 21.11.1990). "Juonen koukeroita piti oikaista, Suomi- ja Rio-jaksoja lyhentää", Kaurismäki tilitti. "Tottakai sydän vuoti verta, mutta realiteetit olivat sellaiset. Mutta kyllä minä tämän elokuvan takana seison, ei se niin paljon muuttunut." (Apu 51-52/1990). Ensi-illan jälkeen Mika Kaurismäki leikkasi elokuvan uudelleen, lyhensi Suomessa ja Rio de Janeirossa tapahtuvia jaksoja, niiden sisältämiä pohjustuksia ja motivointeja. Tätä "alkuperäistä versiota" ei enää ollut Suomen kansallisfilmografian käytettävissä, vain "kansainvälinen versio" ja "videoversio", joissa kuullaan Robert Davin kertojanääntä. "Lähdin aluksi tekemään vain seikkailua eksoottisessa maisemassa", Kaurismäki myönsi, "mutta nähtyäni omin silmin Amazon-alueen ymmärsin, että luonto on oikeastaan elokuvan pääroolissa." (Iltalehti 21.11.1990). Amazonin ensi-illan yhteydessä käynnistyi myös Amazonia-keräys, jolla tuettiin Brasilian Rondonia-alueen intiaanikansojen terveydenhoito-ohjelmaa. Projekti järjestettiin yhteistyössä Maailman luonnonsäätiön (WWF) ja Suomen luonnonsuojeluliiton kanssa siten, että jokaisesta myydystä elokuvalipusta tilitettiin kaksi markkaa keräykseen. Toukokuussa 1991 Mika Kaurismäki sai työstään Osuuspankkiryhmän ympäristöpalkinnon, "Ympäristö-Finlandian", arvoltaan 100 000 markkaa. - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. Nana Vasconcelos, sov. Teese Gohl Studio-orkesteri (off, alkutekstit), 2' 05". 2. "Bossa nova" Säv. Nana Vasconcelos, sov. Teese Gohl Studio-orkesteri (off), 0' 25". 3. Solidão Säv. ja san. Francisco Rogue ja Carlos Colla Sandra De Sá, laulu, ja yhtye (off), 1' 20". 4. O Rei de Côco Säv. ja san. José Bezerra Da Silva Jose Bezerra Da Silva, laulu, ja yhtye (off), 1' 00". Levytys: José Bezerra Da Silva; Tapecar TC-082, 1976. 5. Mar de Emoções Säv. ja san. Beto Barbosa Beto Barbosa, laulu, ja yhtye (off), 0' 35". Levytys: Lambada. Beto Barbosa; CBS 4655992, 1989. 6. Madagascar Olodum Säv. ja san. Rey Zulu Reflexu's (off), kaksi kertaa, yht. 2' 20". 7. Paola Theme Säv. ja sov. Teese Gohl Romero Lubanbo, kitara (off), kaksi kertaa, yht. 3' 50". 8. Amazon Song/Theme Amazon Säv. Nana Vasconcelos ja Teese Gohl, san. Duncan Lindsay, sov. Teese Gohl Milton Nascimento, laulu, ja studio-orkesteri (off, lopputekstit), 3' 50". Huomautuksia: Aili Sovio ja Minna Sovio soittavat nelikätisesti pianolla tunnistamatonta valssia (100 %), 0' 35". Robert Davi improvisoi pianolla (100 %), 0' 40". Koululaiset laulavat tunnistamatonta lastenlaulua (100 %), 0' 20". Robert Davi laulelee laulua The Lion Sleeps Tonight, joka on alunperin zulu-heimon kansansävelmä Mbube / Wimoweh (sov. Paul Campbell, engl. san. Hugo Peretti, Luigi Creatore, Harry Stanton ja George Davis Weiss) (100 %), neljään otteeseen, yht. 0' 40". Rae Dawn Chong hyräilee (100 %), 0' 15". Intiaanit laulavat ja soittavat tanssiessaan (100 %), 1' 20". Nana Vasconcelosin taustamusiikissa on mm. seuraavia teemoja: "Suspense" (yht. 3' 40"), "Robbery" (0' 30"), "Bahia" (yht. 2' 30"), "Gold diggers" (yht. 4' 30"), "Drums" (yht. 2' 15"), "Tepequem" (0' 20") ja "Favela" (1' 20"). - Suomen kansallisfilmografia 10:n (2002) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Chico Diaz, Maria Silvia, Jose Dumont, David Pinheiro, Guilherme Karam, Marcus Vinicius, Caca Silva, Kristina Kuningas, Sari Havas, Finnair, Talousosuuspankki, Jorvin sairaala, Helsinki--Vantaan lentoasema, Suomen Yhdyspankki Oy, SKOP, Postipankki, Stockmann, Jarkoskuva, Finnkino, Hanslin Travel Service, Hotelli Vaakuna, First City International Production Services, Jim Stark, Umberto Molo, Denise De Graff, Octavio Bezerra, Helga Borsche, David Kelly, Martin Bruce-Clayton, Mark Lavis, Jukka Vilhunen, Chris Smith, Kirsi and Lauri Tykkyläinen, Jukka Mäkelä, Pia ja Mikko Pyhälä, Eeva Hagman, Sanna Fransman, Leena Harjupatana, Tuula Sora, Leena Virkkunen, Pirjo Ahvenainen, Sergio and Soile Machada De Lima, Pekka Koli, Juha Tamminen, Ion Muniz, Tytti Sutela, Veikko Mattila, Markku Pahkajärvi, Raimo Makkonen, Timo and Sirkku Kosunen, Erkki Astala, Outi Eranti, Matti Pellonpää, Associacao Dos Estudantes Indigenas Do Estado De Amazonas, Associacao Das Mulheres Indigenas Do Alto Rio Negro, Garimpeiros de Serra Pelada, Associacao Dos Moradores Da Mangueira, Associacao Dos Moradores Do Parque Uniao, Companhia Docas Do Rio de Janeiro, Paul Cesar Costa, Policia Militar do Estado do Rio de Janeiro, Detran-Ro, Arsa, Solucao Acessoria e Planejamento, Andrade Gutierrez, Detran-Am, Rio Taxi Aereo, Hotel Paisandu-Rio, Hotel Anaconda-Manaus, Hotel Amazonas-Manaus, Carlinhos Anaconda, Zygmund Sulitrovski, Policia Militar Do Estado Do Amazonas, Kaduana Despachos Aduaneros, Transbrazil, Governo Do Estado Do Amazonas, Escola Municipall de Cacau Pirera, Associacao Dos Moradores Capeu de Palha, Governo Do Estado de Roraima, Batalhao de Engenearia e Construcao, Kodak do Brazil, Marcod Antonio Leite, Joao Cecar F. Oliveira, Fernando Do Canto Filho, Ivo Borges, Nelson Gradinete, Pessoal Do Banana II, Tropicao Agencia de Viagens, Antonio Piao Neto, Julia Lucia Picao; Familai Tosin: Senhor Tosin, Abimael, Franca, Evantuil, Avo Jolanda, Chico, Elizeu; Manoelzinho EA Todo-Pessoal do Tepequem |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|