Daddy and the Muscle Academy
Tom of Finland - Daddy And The Muscle Academy (televisioesityksessä käytetty nimi)
Tom of Finland. Daddy and the Muscle Academy (työnimi)
Tom of Finland (muu nimi)
Finna-arvio
Daddy and the Muscle Academy
Dokumenttielokuva lokakuussa 1991 kuolleen suomalaisen homotaiteilijan, Tom of Finlandin elämästä ja taiteesta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
K15 |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
Syksy 1990 (Tom of Finlandin haastattelu), maaliskuu 1991 (haastattelut Los Angelesissa), syksy 1991 (piirrokset) - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Pohjolan tunnin mittainen dokumentti on informatiivinen, hallitusti jäsennelty", kiitteli Olli Manninen (Iltalehti 18.10.1991). "[- -] Daddy and the Muscle Academy on suomalaisissa mittapuissa rohkea, tuore dokumentti. Se paljastaa vaietun marginaalikulttuurin viitoittajan, jonka vaikutus näkyy nykyään ilmiselvästi valtakulttuurin mainoskuvissa ja kuvailmaisussa." "Filmin kuvamaailman rytmittämisessä on tehty tuloksellista ajatustyötä", kirjoitti Petri Kemppinen (Helsingin Sanomat 19.10.1991). "Esimerkiksi: koska puhuvat kasvot ovat keskeisintä ja pääosassa, niitä on kuvattu rauhallisesti, mutta kuvakokoja ja -kulmaa vaihtaen. Sama puheenaihe jatkuu, Tomin vieressä vaihtuvat hänen piirroksensa. Katsomiseen ei puudu, vaikka Tomin ääni onkin sointuva ja Elliot Sharpin musiikkitausta hieno. Daddy and the Muscle Academy on hyvin sävykäs ja taitavasti valaistu - se on määrätietoinen, mutta se tavoittaa jotain hyvin harrasta." Sauli Pesosen (Kaleva 6.1.1992) mielestä "Daddy and the Muscle Academyn ongelmana on se, että muut puhuvat enemmän Tom of Finlandista kuin taiteilija itse perusteistaan: hänet nostetaan ikään kuin jalustalle. Tom of Finland antaa itsestään kuitenkin tyystin toisenlaisen vaikutelman, hillitty ja asiallinen vanha herra kertoo turhaan omaa persoonaansa korostamatta vaiheistaan. Nyt henkilökuvaa voidaan kuitenkin moittia yksipuoliseksi." "In seeing his images on film", kirjoitti Richard Lippe festivaaliraportissaan (Cineaction 30/1992), "I was struck by the extent to which the drawings are inherently filmic - the works inevitably involve narrative and action and reveal a sensitivity to the construction of mise-en-scène. [- -] I realize that not every gay person finds Tom of Finland's drawings liberating or sees them as representative of gay fantasy images; but I find his work to be generally witty, sexy and loving, with many of the drawings displaying an underlying gentleness. [- -] Daddy and the Muscle Academy is an important contribution to the documenting of gay history and culture. Pohjola has created an elegant, informative and affirmative film that is a loving tribute to its subject and his work." - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Ilppo Pohjola (s. 1957) opiskeli Yhdysvalloissa (Center for Advanced Film and Television Studies of the American Film Institute, Los Angeles), Kanadassa (Media Arts Department of Sheridan College, Toronto) ja Englannissa (Faculty of Art, Design and Film of Harrow College of Higher Education, Lontoo), missä hän suoritti loppututkinnon 1988 ja teki lopputyönsä englantilaisesta videotaiteesta. Suomeen palattuaan hän ohjasi Yleisradiolle taidetta käsitteleviä dokumentteja, joissa hän pyrki yhdistämään videotaiteen menetelmät ja tv-ohjelmien käytännön. Pohjola on työskennellyt myös valokuvaajana ja graafisena suunnittelijana ja tehnyt mm. musiikkivideoita käsittelevän kirjan Sähköiset unet (1992) yhdessä Antti Alasen kanssa. Daddy and the Muscle Academy oli Pohjolan varsinainen esikoiselokuva, puolipitkä dokumentti, jonka aiheena oli Tom of Finland alias Touko Laaksonen (1920-1991), suomalainen taiteilija, joka homoeroottisilla piirroksillaan oli noussut kansainväliseen maineeseen ja vaikuttanut merkittävästi homoseksuaalisen identiteetin muotoutumiseen etenkin Yhdysvalloissa. Pohjola joutui taivuttelemaan Laaksosta puolentoista vuoden ajan, ennen kuin tämä suostui kuvattavaksi ja haastateltavaksi: "Puhuimme pitkään elokuvan käsittelytavasta, sisällöstä ja tyylistä, ja kun hän uskoi ettei kysymys ole tirkistelystä tai sensaatiohakuisuudesta, hän myöntyi. Toisaalta hän ymmärsi olevansa vanha mies, eikä hänen työtään ole järjestelmällisesti esitelty elokuvan muodossa. [- -] Emme halunneet arvottaa Tomin taidetta, tai kysyä onko se hyvää vai huonoa, onko se ylipäätään taidetta vai pornografiaa. Meille riitti se, että se kunnioitti kohdettaan. Toisaalta neutraalius tarkoitti meille myös sitä, ettemme halunneet mitenkään pönkittää Tom of Finland -kulttia." (Aamulehti 23.11.1991). "Tom oli Suomen rajojen ulkopuolella useimmin esille tuleva linkki Suomeen ja suomalaisuuteen", Pohjola perusteli hankettaan. "Minua alkoi tavattomasti kiehtoa ajatus suomalaisesta miehestä, joka 1940-1950-lukujen taitteessa alkaa piirtää työhuoneessaan loputtoman määrän seksuaalifantasioita. Parinkymmenen vuoden kuluessa tämän yhden suomalaisen miehen fantasiat alkavat muuttua yhden vähemmistöryhmän arkipäiväiseksi elämäksi ja jokapäiväiseksi käyttäytymismalliksi kaikissa suurkaupungeissa. Kuvioon sisältyy valtava ajatuksellinen kaari yhden miehen mielikuvista ja fantasioista kymmenientuhansien ihmisten arkipäivään ja todellisuuteen." (Uusi Suomi 18.10.1991) Daddy and the Muscle Academy kiersi lukuisilla festivaaleilla, sai laatutukea ja erikois-Jussin sekä toi tekijöilleen elokuvataiteilijapalkintoja. Helmikuun 1992 tv-esityksen yhteydessä syntyi jonkinmoista kohua, kun Yleisradio lyhensi Pohjolan elokuvaa noin kolmen minuutin verran, viidestä kohtaa, jotka tosin oli ehditty näyttää TV 1:n Etulyönti-ohjelmassa tammikuun lopulla. Sama leikattu versio on nähty myös myöhemmissä tv-esityksissä. Elokuva julkaistiin DVD-versiona 2002: lisämateriaaleina ovat mukana Tom of Finlandin / Touko Laaksosen 93-minuuttinen haastattelu, elokuvassa nähdyt piirrokset kokonaisuudessaan, neljä tv-esitysten traileria sekä elokuvateatteritraileri, jota esitettiin Yhdysvalloissa. Ilppo Pohjolan ura on jatkunut transseksuaalisuutta käsittelevällä lyhytelokuvalla P(l)ain Truth (1993) sekä kokeellisilla teoksilla Asphalto - An Aria for 13 Demolition Cars & Gas Stations (1998) ja Routemaster - Theatre of Motor (1999). - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. "Title Song" Säv. ja sov. Elliott Sharp Elliott Sharp, soittimet ja laulu (off, alkutekstit), 3' 00". 2. Bella by Barlight Säv. John Lurie 1) Kronos String Quartet (off), 0' 40". 2) Kronos String Quartet (off, lopputekstit), 2' 15". Levytys: Kronos String Quartet; Elektra 979 181-2, 1988 (uudelleenjulkaisu-cd 1996). 3. Unks Säv. ja sov. Elliott Sharp Elliott Sharp and Carbon (off), 0' 50". Levytys: Elliott Sharp and Carbon; Enemy EFACD 03516-26, 1989. 4. Lacunar Säv. Elliott Sharp Elliott Sharp and Carbon (off), 0' 20". Levytys: Elliott Sharp and Carbon; Dossier Records ST 7515, 1986 (uudelleenjulkaisu-cd SST CD 208, 1988). 5. We Shall Not Accept Your Quarantine Säv. ja san. Diamanda Galas Diamanda Galas, laulu, ja yhtye (off), kaksi kertaa, yht. 1' 05". Levytys: Diamanda Galas; Mute STUMM 33, 1986. 6. Gwyr A Aeth Gatraeth Säv. trad. kelttiläinen Test Dept -yhtye ja Brith Gof -teatteri (off), kaksi kertaa, yht. 2' 05". Levytys: Test Dept ja Brit Gof; Ministry of Power MOP 4 CD, 1989. 7. Kipple Säv. Elliott Sharp Elliott Sharp and Carbon (off), 1' 10". Levytys: Elliott Sharp and Carbon; Enemy EFACD 03516-26, 1989. 8. Gigabytes Säv. Elliott Sharp Elliott Sharp and Carbon (off), 0' 15". Levytys: Elliott Sharp and Carbon; Enemy EFACD 03516-26, 1989. 9. D-Cipher Säv. Elliott Sharp Elliott Sharp and Carbon (off), 0' 55". Levytys: Elliott Sharp and Carbon; Enemy EFACD 03516-26, 1989. Huomautukset: Elliott Sharpin säveltämä taustamusiikki sisältää Teostoilmoituksen mukaan seuraavat osat: "Leather Brotherhood" (0' 30"), "Sketching" (2' 09"), "Farm and Field" (1' 20"), "Nazis" (0' 15"), "A Cop's Day" (0' 29"), "Muscle House" (0' 14") ja "Lumberjack Boots" (0' 33"). Elliott Sharpin elokuviin säveltämää musiikkia on julkaistu erillisellä soundtrack-levyllä (Tzadiak TMO 578, 1997). Elokuvaan Daddy and The Muscle Academy liittyvät kappaleet ovat: Backroom (2' 55"), Farm & Field (0' 56"), Lumberjack Boots (1' 05"), Nazis (0' 33"), Sketching (0' 53"), Musclehouse (0' 36"), Erasing (0' 17"), Motorbike (0' 52") ja Homocop (1' 06"). |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Tom of Finland Foundation, Los Angeles, California, & Kari Elovuori, Juha-Matti Haarti, Richard Heller, Risto Hiirikoski, Arto Kaivanto, Isse Karsten, Kristiina Kaukoranta, Seppo Koskela, Kari Kyrönseppä, Timo Laakso, Jyrki Salmi |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Ote Athletic Model Guildin 8 mm lyhytelokuvasta The Tattooed Sailor and the Hoods, 1950-luku. Ote Tom of Finlandin New Yorkin näyttelyn avajaisten taltioinnista vuodelta 1972. - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|