Bring the Beat Back!
Talo, jonka Jaska jätti rakentamatta (työnimi)
Finna-arvio
Bring the Beat Back!
Bring the Beat Back! on dokumentti teknobeatista ja acid house -ilmiöstä.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||
S |
||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||
Esiintyjät
Kreditoimattomat esiintyjät
Esiintyjäkokoonpanot
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Martin Sheen (<i>The Rites of Mu</i>'n kertoja), The Justified Ancients of Mu Mu, Kraftwerk, Cabaret Voltaire, Sweet Exorcist, LFO
Arkistoaineisto / esiintyjät: Martin Sheen (<i>The Rites of Mu</i>'n kertoja), The Justified Ancients of Mu Mu, Kraftwerk, Cabaret Voltaire, Sweet Exorcist, LFOHae aiheista |
||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||
|
||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||
10.1.-2.4.1992 - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||
|
||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||
"Visuaalisesti taidokas ja monimuotoinen, tutkimansa musiikinlajin rytmiä noudattava ohjelma ei oikeastaan analysoi teknomusiikin historiallista tai sosiaalista merkitystä, vaikka siinä paljon puhetta ja tekstiä onkin", kirjoitti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 3.7.1992). "Puttosen kommentaattorit heittävät katsojalle/kuulijalle haltioituneita kärjistyksiä ja tekoälyllistä hölynpölyä, eivät punnittuja mielipiteitä tai tutkittua tietoa. 'Rock'n'roll on kuollut, tekno merkitsee ydinräjäytystä oman pään sisällä', jne. Kuka nyt milläkin haluaa päänsä posauttaa... Teknisesti ja esteettisesti Bring the Beat Back on kuitenkin tekijältään vakuuttava taidonnäyte." Kari Siirtonen (28/1992) oli samoilla linjoilla: "Jo alussa selviää, mistä on kyse, kun sanotaan, että tekno(-musiikki) on uskonto. Tätä lausumaa seuraava ohjelma on näin ollen saarna, jolla lujitetaan uskovaisten ryhmähenkeä. Ulkopuolinen katsoja tuntee itsensä vaivautuneeksi. Mahdolliset kysymykset tai kiinnostuksen herääminen tyrmätään ympäripyöreällä ja tyhjänpäiväisellä filosofoinnilla. Visuaalisesti ohjelma on upeaa kuvilla ja väreillä leikittelyä, joskin nopeat leikkaukset, puhumattakaan jatkuvasta taustajumputuksesta, alkavat heikentää kykyä keskittyä näkemäänsä." Leena Virtasen (Helsingin Sanomat 10.7.1992) mielestä on onni, ettei dokumentti "yritäkään olla kaikenkattava historiikki tai sosiaalinen analyysi. Se tuskin olisi kovin kiinnostavaa. [- -] Mukaan mahtuu nuorten luovaa hulluutta, mutta myös silkkaa hurmoshenkisyyttä. Tekijät eivät ole tehneet ilmiöstä mieleistään ääripäitä siistimällä." - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||
Taustaa | ||||||||||
Hannu Puttonen (s. 1960) oli tehnyt musiikkivideoita, radio- ja tv-ohjelmia sekä toiminut kulttuurilehti Chantin päätoimittajana ennen dokumenttielokuvaansa Bring the Beat Back!. Häntä saatettiin luonnehtia "mediakokeilujen pioneeriksi", jolle eri välineet "liittyvät saumattomasti yhteen" (Helsingin Sanomat 3.7.1992). "Tekno on 90-luvun kulttuurinen katalysaattori, sulauttaja, Moolokin kita", Puttonen perusteli aiheenvalintaansa ja määritteli lehdistötiedotteessa: "Bring the Beat Back! on manifestin muotoon puettu audiovisuaalinen dokumentti teknohousesta [- -]. Se lähestyy aihettaan eri näkökulmista - siihen liittyvistä filosofisista lähtökohdista (joista osaa kuvataan puhtaasti tanssiosuuksilla, mm. fraktaalein varustettuna), teknosta elämäntapana ja musiikkiteollisuuden uutta luovana moottorina sekä tietysti itse ko. musiikin tekemisen erityispiirteistä (esim. sämpläys) käsin." "Se mikä tekee teknosta radikaalia", Puttonen lisäsi kirjeessään Juha Seitajärvelle, "on idea siitä eräänlaisena rockkulttuurin kuolemana ja päätepisteenä. Se ilmenee tietynlaisena tekijän anonymiteettinä ja perinteisen rocktähden kieltämisenä. Tanssiva yleisö ja heidän olemistilansa on pääosassa. Kaikki osaksi valtavirtaa kasvaneet rockkulttuurin elementit on pyritty kääntämään ylösalaisin ja tuhoamaan kokonaan." "Dedicated to the life and times of Kingboy D & Rockman Rock & Ford Timelord", kuului alkutekstien omistus. Elokuva sai nimensä hokemasta, jota KLF-yhtye käytti mm. hitissään Justified and Ancient (1992); suomenkielinen työnimi on väännös englantilaisesta teknohitistä The House That Jack Built (1991). Aineistoa kuvattiin Helsingin lisäksi Lontoossa, Leedsissä, Sheffieldissä ja Pietarissa. Lisäksi käytettiin otteita musiikkivideoista sekä sekaisin erilaisia animaatio-ohjelmistoja kuten "halpaa" Amigaa ja "kallista" Quantelia. Suurin osa elokuvasta syntyi kahden miehen, Puttosen ja videotaiteilija Kimmo Sinisen, voimin. Haastatelluista henkilöistä MC Pixy oli tamperelais-helsinkiläinen tekno-dj, Captain Freedom helsinkiläinen rave-tapahtumien järjestäjä, Hz Raivio ja Roo Ketvel nuoria filosofeja. Raivio, Jakke Holvas ja Veikko Somerpuro esiintyivät myös kollektiivina Teoriatehtaan nimellä. Englantilaista näkemystä edustivat KLF:n jäsen Bill Drummond, LFO-duon Marc Bell ja Jez Varley, Cabaret Voltairen Richard Kirk, New Musical Expressin teknopalstan vastaava Graham Sherman, populaarikulttuurin tutkija Jon Savage sekä rave-tapahtumia mainostavien flyereiden suunnittelija Pez. Pietarista löytyivät rave-manageri Saša Potapov ja Novyje Kompozitory -teknoyhtyeen säveltäjä Miša Malin. Sittemmin Puttonen on jatkanut yhteistyötä Seppo Koskelan Tosijutut Oy:n kanssa ja tehnyt niin dokumenttielokuvia, musiikkivideoita kuin tv-ohjelmia - niistä Linus Torvaldsia ja tämän käyttöjärjestelmää Linuxia esittelevä dokumentti The Code - Koodi (2001) sai ensiesityksensä elokuvateatterissa. - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||
Musiikki | ||||||||||
1. Wichita Lineman Was a Song I Once Heard Säv. ja san. James Cauty - William Drummond The KLF (off, alkutekstit), 0' 08". Levytys: The KLF; KLF Communications KLF 99X, 1990. 2. Intro Säv. ja san. Mark Bell - Gez Varley LFO (off, alkutekstit), 0' 20". Levytys: LFO; Warp Records WARPCD03, 1991. 3. 1-2-3 Acid! (Extended "Futuristik" Mix) Säv. ja san. Luca Pretolesi Digital Boy (off), 1' 50". Levytys: Digital Boy; Flying Records FLYUK 19T, 1991. 4. The Rites of Mu (musiikkivideo, 1991) Säv. ja san. James Cauty - William Drummond The KLF (off), viidessä osassa, yht. 6' 00". 5. 20 000 Hardcore Members Säv. ja san. Mark Davies - Ali Ghani Messiah (off), 0' 23". Levytys: Messiah; Kickin Records KICK 8, 1991. 6. Anasthasia (Out of History Mix) Säv. ja san. Patrick De Meyer - Olivier Abbeloos T99 (off), 0' 07". Levytys: T99; XL Recordings XLT-19, 1991. 7. Technofunk (Part I) Säv. ja san. Steve Bicknill Lost (off), 0' 15". Levytys: Lost; Perfecto Records PT 44560, 1991. 8. Mentasm Säv. ja san. Joey Beltram - Mundo Muzique Second Phase (off), 0' 50". Levytys: Second Phase; R & S Records RSUK 2, 1991. 9. My Sound Säv. ja san. Joey Beltram Beltram (off), 0' 04". Levytys: Beltram; R & S Records RSUK 3, 1991. 10. Lift Säv. 808 State 808 State (off), 1' 32". Levytys: 808 State; ZTT (Universal) UD 53139, 1991. 11. Justified and Ancient (Stand by The JAMS) (musiikkivideo) Säv. ja san. James Cauty - William Drummond - R. Lyte Es. The KLF ja Tammy Wynette (playback), kaksi kertaa, yht. 1' 52". Levytys: The KLF ja Tammy Wynette; KLF Communications KLF 99X, 1990. 12. America: What Time is Love? (musiikkivideo) Säv. ja san. James Cauty - William Drummond - Isaac Bello - J. Leslie McFarland Es. The KLF (playback), 1' 23". Levytys: The KLF; Arista 12366-4, 1992. 13. 3 A.M. Eternal Säv. ja san. James Cauty - William Drummond - R. Lyte KLF & Extreme Noise Terror (off), 0' 05". Levytys: KLF & Extreme Noise Terror; KLF Communications KLF 5, 1991. 14. Disco 130 (Sonic Assault Version) Säv. ja san. Lee Newman - Michael Wells Tricky Disco (off), 0' 37". Levytys: Tricky Disco; Rumour Records RUMAX 39, 1991. 15. Nightmare Säv. ja san. Lester Fitzpatrick Kid Unknown (off), 0' 40". Levytys: Kid Unknown; Warp Records WAP 20, 1992. 16. The Groove That Won't Stop Säv. ja san. Kevin Saunderson Kevin Saunderson (off), 0' 22". Levytys: Kevin Saunderson; Network Records RETRO LP1, 1991. 17. It's Grim Up North (musiikkivideo) Säv. ja san. James Cauty - William Drummond Es. The Justified Ancients of Mu Mu (playback), kahdessa osassa, yht. 0' 45". Levytys: Justified Ancients of Mu Mu; KLF Communications JAMS 028R, 1991. 18. LFO (musiikkivideo) Säv. ja san. Mark Bell - Gez Varley - Martin Williams Es. LFO (playback), 1' 10". Levytys: LFO; Perfecto Records WARP CD3, 1991. 19. Autobahn Säv. ja san. Ralf Hütter - Florian Schneider, san. Emil Schult Kraftwerk (off), 0' 02". Levytys: Kraftwerk; Electrola 7966721, 1974. 20. Chime (Joey Beltram Mutation) Säv. ja san. Phil Hartnoll - Paul Hartnoll Orbital (off), 0' 20". Levytys: Orbital; FFRR Records FXR 181, 1990. 21. Nag Nag Nag (musiikkivideo) Säv. ja san. Richard H. Kirk - Stephen Mallinder - Chris Watson Es. Cabaret Voltaire (playback), 0' 35". Levytys: Cabaret Voltaire; Rough Trade RT 018, 1979. 22. Sleepwalking (musiikkivideo) Säv. ja san. Richard H. Kirk - Stephen Mallinder Es. Cabaret Voltaire (playback), 0' 28". Levytys: Cabaret Voltaire; Virgin CVM 1, 1985. 23. Sensoria (musiikkivideo) Säv. ja san. Richard H. Kirk - Stephen Mallinder Es. Cabaret Voltaire (playback), 0' 33". Levytys: Cabaret Voltaire; Some Bizarre CVS 312, 1984. 24. Kick Jack Säv. ja san. Richard H. Kirk - dj. Parrot Sweet Exorcist (off), 0' 25". Levytys: Sweet Exorcist; Warp Records WAP 13, 1991. 25. Testone (musiikkivideo) Säv. ja san. Richard H. Kirk - dj. Parrot Es. Sweet Exorcist (playback), 2' 15". Levytys: Sweet Exorcist; Warp Records WAP3, 1990. 26. Biofeedback Säv. ja san. George Evelyn - Kevin Harper Nightmares on Wax (off), 0' 16". Levytys: Nightmares on Wax; Warp Records WAP 15, 1990. 27. Vamp (The Original Mix) Säv. ja san. Marcos Salon Outlander (off), 0' 06". Levytys: Outlander; R & S Records RS 9116, 1991. 28. Sputnik Säv. ja san. Valeri Alakhov - Igor Veritšev New Composers (= Novyje Kompozitory) (off), 3' 45". Levytys: New Composers; Ark Records, 1989-1990. 29. Malfunction Säv. ja san. Mark Franklin - Nigel Champion N-Joi (off), 0' 05". Levytys: N-Joi; Deconstruction PT 44446, 1991. 30. Fever Called Love Säv. ja san. Caspar Pound - Lonich - Marc Williams R.H.C. [= Rising High Collective] (off), 0' 11". Levytys: R.H.C.; R & S Recordings RSUK 9, 1991. 31. Reach (Project One Mix) Säv. ja san. Caspar Pound - Lonich - Marc Williams R.H.C. (off), 0' 12". Levytys: R.H.C.; Rising High Records RSN 24X, 1992. 32. Track With No Name Säv. ja san. Robert Gordon - Winston Hazel - Sean Maher Forgemasters (off), 0' 46". Levytys: Forgemasters; Warp Records WAP 1, 1989. 33. Q Säv. ja san. Brian Dougans - Garry Cockbain Mental Cube (off), 0' 04". Levytys: Mental Cube; Debut DEBTX 3112, 1990. 34. Stabbed in the Back Säv. ja san. D. Hope Mind of Kane (off), 1' 04". Levytys: Mind of Kane; Déjà Vu R.e.c.o.r.d.i.n.g.s. DJV 007, 1991. 35. Activ 8 (Come With Me) (Hardcore Holocaust Mix) Säv. ja san. Marc Archer - Chris Peat Altern 8 (off), 0' 02". Levytys: Altern 8; Network Records NWKT34, 1992. 36. Charly (Original Mix) Säv. ja san. Liam Howlett The Prodigy (off), 0' 07". Levytys: The Prodigy; XL Recordings XLT 21, 1991. 37. Go (Woodtick Mix) Säv. ja san. Richard Melville Hall (perustuu David Lynchin teemaan Laura Palmer's Theme) Moby (off, lopputekstit), 0' 38". Levytys: Moby; Outer Rhythm FOOT 15, 1991. Huomautuksia: Kappaleiden kestot on merkitty Teostoilmoituksen tarkkuudella. |
||||||||||
Kiitokset | ||||||||||
Bill Drummond & Jimmy Cauty (KLF), Eliot Ness, Samu Mielonen, Kari Kallioniemi, Veikko Somerpuro, Jakke Holvas, Sam Inkinen, Johanna Kantola, Sari Volanen, Marika (Mega Records), NME, Virgin Records, Fran (Warl Record), Kevin (Rage), Ray (Raindance), Sasha (Fontanka), Hyperdelic Housers, Vision, Probe, Pulse, Destroit III, Plastic Factory, Theory Factory, Berlin, KY, Happy Ever After, KSL Video Workshop, Ecstasy, Roland, Strobo, Savukone, Avaruus, Kaaosteoria, Rock'n'roll -- for it's timely Death |
||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||
The KLF:n viisiosainen, Skotlannin Jura-saarella kuvattu musiikkivideo The Rites of Mu (1991) esitetään kokonaisuudessaan. Elokuvassa on näytteitä myös seuraavista musiikkivideoista: The KLF:n Justified and Ancient (1991), The Justified Ancients of Mu Mun (The JAMS) It's Grim Up North (1991), The KLF:n America: What Time Is Love? (1992), LFO:n LFO (1991), Cabaret Voltairen Nag Nag Nag (1979), Sleepwalking (1985) ja Sensoria (1984) sekä Sweet Exorcistin Testone (1990). Lisäksi nähdään kuvainsertti Kraftwerkin Musique non-stop -musiikkivideosta (1986). Kirjallisuusnäytteet: The Timelords: The Manual (How to Have a Number One the Easy Way). - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||
|
||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||
|