Marraskuun harmaa valo
The Grey Light of November (englanninkielinen nimi)
Det gråa ljuset i november (ruotsinkielinen nimi)
Kuolema Tallinnassa (käsikirjoituksessa käytetty nimi)
Sivullinen (työnimi)
Finna-arvio
Marraskuun harmaa valo
Anssi Mänttärin ohjaamassa ja käsikirjoittamassa rikoselokuvassa Marraskuun harmaa valo (1993) liikemies Kari Syysmäki (Esko Salminen) ampuu Tallinnassa hotellihuoneeseensa tunkeutuvan pankkiryöstäjän (Elmo Nüganen). Syysmäki ei palaa Suomeen vaimonsa Raijan (Hannele Lauri) kanssa vaan jää hotelliin, jossa tutustuu viehättävään venäläiseen laulajattareen (Jelena Kostina). Rikospoliisi Rein Kilvet (Madis Kalmet) ja paikallinen mafia seuraavat herkeämättä Syysmäen tekemisiä.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||
K14 |
||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||
22.11. - 9.12.1992 - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||
"Marraskuun harmaa valo keräsi ohjaajan monen muun elokuvan tavoin pienen yleisön", Pentti Kejonen (Kaleva 20.6.1995) kertasi tv-esityksen yhteydessä. "Se ohitettiin lehdistössäkin vaisuin äänenpainoin paria poikkeusta lukuunottamatta. Se on kuitenkin Mänttärin pitkän uran parhain teos." Antti Lindqvist (Katso 18/1993) kiinnitti huomiota kieleen: "Siinä ihmiset puhuvat joko kielivaikeuksien tai muiden kommunikointiongelmien takia koko ajan toistensa ohi, ikään kuin kaikki omaa monologiaan. Ratkaisu tuo mieleen Harold Pinterin älylliset tekstit." Kritiikkiä tuli varsinkin väreistä ja epätarkoista kuvista. Velipekka Makkonen (Tiedonantaja 18/1993) täydensi: "Tämä on elokuva, joka äärimmäisen huonosti sopii Mänttärin tapaan tehdä elokuvaa. Se kärsii koko ajan hänen legendaksi muodostuneesta nopeasta työtavastaan. Se ei anna hänelle mahdollisuuksia miettiä ratkaisuja loppuun saakka, ainoastaan luo ilmaisulle ääriviivat". Jussi Karjalaiselle (Helsingin Sanomat 20.6.1995) ongelma oli ajankuvassa: "Marraskuun harmaassa valossa on jossain määrin kolonialismin makua: kulahtanutta farkkumuotia ja paikallisten ihmisten ilmeetöntä melankoliaa." Pertti Lumirae (Demari 23.4.1993) tulkitsi samoja elementtejä toisin: "Marraskuun harmaa valo on lakoninen, ankara ja kuvallisesti tapahtumien yleistä ankeutta voimakkaasti korostava. Elokuvan heijastama syvä pessimismi on määrätynlaista sukua film noirin maailmankuvalle." - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||
Anssi Mänttärin johtaman Reppufilmin oli määrä tuottaa syksyllä 1992 Elina Kivihalmeen esikoiselokuva "Oikeus toiseen", mutta pari kuukautta ennen tuotannon käynnistymistä päärahoittajat Yleisradio ja Suomen elokuvasäätiö vetivät tukensa pois hankkeelta. "Pieni suomalainen tuotantoyhtiö ei kestä luppoaikaa, koska kiinteät kulut ovat mitä ne ovat", Mänttäri tilitti joulukuussa 1992 (Lehtiset 5/1992) ja kertoi tehneensä budjetin ja käsikirjoituksen uuteen elokuvaan nimeltä "Kuolema Tallinnassa": "Tämän elokuvan idea oli muhinut päässäni jo useampia vuosia", Mänttäri jatkoi lehdistötiedotteessa. "Samoin Tallinnan olin valinnut kuvauspaikaksi; yhtä kafkalaista kuvauspaikkaa on vaikea löytää kuin hotelli Viru ympäristöineen. Virunhan ovat suomalaiset rakentaneet sekä raiskanneet. (kuvauspaikka muuttui toteuttamisvaiheessa käytännön syistä hotelli Olympiaksi ja osittain hotelli Palaceksi). Saadessani käsikirjoituksen valmiiksi olin yllättynyt. Ympäröivä maailma oli muokannut sitä näköisekseen." Marraskuun harmaa valo kuvattiin Tallinnassa marras-joulukuuussa 1992 pääosin virolaisin näyttelijävoimin ja päänimikkeitä lukuunottamatta virolaisen kuvausryhmän avulla. Mänttärin mukaan virolainen työvoima oli niin paljon halvempaa, että elokuva tuli sen ansiosta maksamaan 400 000 markkaa vähemmän kuin täysin suomalaisin voimin tehtynä. (Lehtiset 5/1992). Marraskuun harmaa valo oli Anssi Mänttärin 16. ja Esko Salmisen 43. pitkä elokuva - miespääosaan kaavailtiin aluksi Dick Idmania ja Tom Wentzeliä. Naispääosaa esitti venäläinen Jelena Kostina, johon Mänttäri oli tutustunut Moskovan-matkoillaan ja jolla oli takanaan yli 30 elokuvaosaa. Sivuosanäyttelijöistä Kaljo Kiisk oli neuvosto-eestiläisen elokuvan tunnetuimpia ohjaajia, Jüri Järvet veteraaninäyttelijä, joka oli nähty mm. Grigori Kozintsevin Kuningas Learin (Korol Lir, 1970) nimiosassa. Pankkiryöstäjää esittänyt Elmo Nüganen on sittemmin ohjannut virolais-suomalaisen yhteistuotantoelokuvan Nimed marmortahvlil / Nimet marmoritaulussa (2002). Anssi Mänttärin seuraava pitkä elokuva Palkkasoturi valmistui 1997. - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||
1. "Marraskuu-teema" Säv. Asko Mänttäri, sov. Anssi Mänttäri 1) Asko Mänttäri, syntetisaattorit (off, alkutekstit), kaksi kertaa, yht. 1' 20". 2) Asko Mänttäri, syntetisaattorit (off), kolme kertaa, yht. 1' 20". 2. Harlem Nocturne / Harlem Notturno Säv. Earle Hagen, sov. Earl Bostic Earl Bostic, saksofoni, ja orkesteri (off), 2' 10". Levytys: Earl Bostic; Charly Records Charly R & B 241, 1990 (alkuperäisäänitys 1956). 3. Night Train Säv. Jimmy Forrest - Oscar Washington - Lewis Simpkins (sävelmän perustana käytetty Duke Ellingtonin kappaletta Happy-Go-Lucky Local), sov. Earl Bostic Earl Bostic, saksofoni, ja orkesteri (off), 0' 40". Levytys: Earl Bostic; Charly Records Charly R & B 241, 1990 (alkuperäisäänitys 1957). 4. Ständchen / Serenade Säv. Franz Schubert, sov. Earl Bostic Earl Bostic, saksofoni, ja orkesteri (off), 2' 40". Levytys: Earl Bostic; Sing 500, 1988 (alkuperäisäänitys 1950-luvulta). 5. Blue Skies Säv. Irving Berlin, sov. Earl Bostic Earl Bostic, saksofoni, ja orkesteri (off), 0' 55". Levytys: Earl Bostic; Sing 529, 1987 (alkuperäisäänitys 1950-luvulta). 6. Tu mana Africa, mana Antarktida Säv., san. ja sov. Kaspars Dimiters Kaspars Dimiters, laulu ja kitara (off), 0' 50". Levytys: Kaspars Dimiters; Melodija C 6027417009, 1987. 7. Vologda Säv. Boris Mokrousov, san. M. Matusovski Pesnjary (off), 2' 05". Levytys: Pesnjary; Kansankulttuuri KK 33, 1979. 8. Ne uježai ty moj golubtšik / Älä lennä pois kyyhkyni Säv. ja san. trad. venäläinen Es. Jelena Kostina, laulu venäjäksi ja piano (playback), kolme kertaa, yht. 5' 15". 9. Dumy okojannyje / Yksinäisiä mietteitä Säv. ja san. trad. venäläinen Es. Jelena Kostina, laulu venäjäksi ja piano (playback), 2' 35". 10. Dorogaja / Rakas Säv. ja san. trad. gruusialainen 1) Es. Jelena Kostina, laulu venäjäksi ja piano (playback), 0' 45". 2) Jelena Kostina, laulu venäjäksi ja piano (off, lopputekstit), 1' 30". 11. Melodija iz kinofilma Osenni marafon / Teema elokuvasta Syysmaraton Säv. Andrei Petrov Leningradin konserttiorkesteri (off), 1' 20". Levytys: Leningradin konserttiorkesteri; Melodija C 6026403008 (äänite 1980-luvulta). 12. Vals iz kinofilma Beregis avtomobilja / Valssi elokuvasta Varo autoa! Säv. Andrei Petrov Leningradin konserttiorkesteri (off), kahdessa osassa, yht. 2' 25". Levytys: Leningradin konserttiorkesteri; Melodija C 6026403008 (äänite 1980-luvulta). - Suomen kansallisfilmografia 11:n (2004) mukaan. |
||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||
Peeter Urbla, Ravintola Gloria, Hotelli Palace, Kahvila Saialill, Hotelli Olümpia, Baari Nordia, Kahvila Neitsitorn, Baari Kaupmehe, Tallinnfilm, Tallinna Pank |
||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||
|