Vuosaari
Vuosaari
Aku Louhimiehen ohjaama draamaelokuva Vuosaari (2012) sijoittuu itähelsinkiläiseen kaupunginosaan. Elokuva kertoo rakkauden ja hyväksynnän kaipuusta, pahoinvoinnista ja epätoivosta. Kahdeksan toisiaan sivuavaa tarinaa antavat ihmisten välisistä suhteita lohduttoman kuvan, mutta niiden taustalla voi nähdä toivoa paremmasta. Elokuvan henkilöitä ovat mm. syövän kanssa taisteleva yksinhuoltajaäiti (Alma Pöysti) ja hänen tyttärensä (Aino Louhimies), pieni poika (Topi Tarvainen), jonka ainoana ystävänä on koira, hinnalla millä tahansa julkisuuteen haluava 16-vuotias tyttö (Amanda Pilke), koulukiusattu poika (Eemeli Louhimies), laihduttamiseen ja kuntoiluun takertuva yksinhuoltajaisä (Mikko Kouki), avioliitossaan umpikujaan ajautuneet puolisot (Matleena Kuusniemi ja Pekka Strang) sekä nuori pariskunta (Laura Birn ja Deogracias Masomi), jolla on taakkanaan suuret velat ja huumeriippuvuus.
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
Muut esiintyjät
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
Kosketusten talo työryhmä: <br />Käsikirjoitus: Jenni Kaunisto<br />Näyttelijät: Mari Hatakka, Milla Kuikka, Anssi Kömi, Tomi Pulliainen, Elena Rekola, Julius Susimäki<br />Tuotantoassistentti: Linda Haapanen<br />Äänittäjä: Liisa Kupari<br />Kameramies: Patrick Almgren, Antti Majala, Antti Nikunen<br />Leikkaaja: Jussi Rautaniemi<br /> <br />Making of työryhmä: <br />Ohjaus Jenni Kaunisto<br />Editointi Dimitri Okulov<br /> <br />Rio Crew: <br />DoP Jacques Cheuiche A.B.C<br />Camera assistant Pedro von Kruger <br />Logger Bacco Andrade <br />Production Luca Macedo <br />Driver Mariano da Silva<br />Security José Roberto Lessa<br /> <br />Käännös Susan Heiskanen, Aretta Vähälä, Said Dakash, Nora Rutanen-Couavoux, Anton Nikkilä, Saliven Gustavsson<br /><br />Tv-materiaalien lisensointi Patrik Sigmundt<br /><br />Kirjanpito Satu Virkki <br />Maria Vuorenmaa / Kulttuuritilit<br />Palkanlaskenta Tytti Viljakainen<br /><br />Vakuutukset Tapiola / Timo Pylkkä<br /><br />Musiikki<br />Markus Koskinen<br />Kaiho Publishing<br />Tommi Suoknuuti<br />Kirka Sainio<br />Upright Music<br /><br />Music Supervision<br />Pete Eklund<br />Kaiho Publishing
Kosketusten talo työryhmä: <br />Käsikirjoitus: Jenni Kaunisto<br />Näyttelijät: Mari Hatakka, Milla Kuikka, Anssi Kömi, Tomi Pulliainen, Elena Rekola, Julius Susimäki<br />Tuotantoassistentti: Linda Haapanen<br />Äänittäjä: Liisa Kupari<br />Kameramies: Patrick Almgren, Antti Majala, Antti Nikunen<br />Leikkaaja: Jussi Rautaniemi<br /> <br />Making of työryhmä: <br />Ohjaus Jenni Kaunisto<br />Editointi Dimitri Okulov<br /> <br />Rio Crew: <br />DoP Jacques Cheuiche A.B.C<br />Camera assistant Pedro von Kruger <br />Logger Bacco Andrade <br />Production Luca Macedo <br />Driver Mariano da Silva<br />Security José Roberto Lessa<br /> <br />Käännös Susan Heiskanen, Aretta Vähälä, Said Dakash, Nora Rutanen-Couavoux, Anton Nikkilä, Saliven Gustavsson<br /><br />Tv-materiaalien lisensointi Patrik Sigmundt<br /><br />Kirjanpito Satu Virkki <br />Maria Vuorenmaa / Kulttuuritilit<br />Palkanlaskenta Tytti Viljakainen<br /><br />Vakuutukset Tapiola / Timo Pylkkä<br /><br />Musiikki<br />Markus Koskinen<br />Kaiho Publishing<br />Tommi Suoknuuti<br />Kirka Sainio<br />Upright Music<br /><br />Music Supervision<br />Pete Eklund<br />Kaiho PublishingHae aiheista |
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
21.2.-21.4.2011 (43 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Vuosaari on syntynyt samoista aineksista kuin Louhimiehen elokuvat Paha maa (2005) ja Valkoinen kaupunki (2006). Suomalaista pahoinvointia poikkeuksellisen pelkäämättömästi ja vereslihalla peilanneet teokset kasvavat trilogiaksi uuden elokuvan myötä”, Tuomas Riskala (Iltalehti 3.2.2012) kokosi. ”Vaikka tarinat kuulostavat lohduttomilta, elää niiden taustalla myös pieni toivo paremmasta. Puhdistava katarsis pilkottaa monen syöksykierteen helpottavalla päätepysäkillä. Kokonaisuus ei kasva yhtä suureksi kuin Pahassa maassa, mutta onnistuu leikkaamaan ihmisyyden kipupisteisiin ihailtavan suoralla ja syvällä viillolla. Vuosaari ei ole helppo elokuva katsoa, mutta sen rankan pinnan alta paljastuu monta merkittävää teemaa. Näistä etusijalle nousee ennen kaikkea lasten ja nuorten pahoinvointi.” ”Pahaa oloa pursuavia, emotionaalisesti voimakkaita tarinoita katsellessa mieleen hiipii sama ajatus kuin Pahan maan kohdalla: eikö vähempikin onnettomuus olisi riittänyt?”, kysyi Kaisa Hiltunen (Savon Sanomat 3.2.2012). ”Nenäliinoja nimittäin kuluu. Toisaalta, nyt Aku Louhimies on sallinut toivon ja huumorin tulla mukaan. Näkökulma on astetta lempeämpi. Silti ohjaajan näkemys elämästä nykypäivän Suomessa ei ole järin valoisa. Louhimies on kuitenkin parhaimmillaan synkkäsävyisten, realististen tarinoiden parissa. [- -] Vuosaari ei ole kaikilta osiltaan tasavahva tarina. Suuri henkilögalleria, näkökulman jatkuva vuorottelu heidän välillään sekä teemojen moninaisuus hajottavat elokuvaa. Kerronnan edetessä koossapitäviä voimia kuitenkin löytyy. Vuosaari kuuluu uuden kotimaisen fiktioelokuvan parhaimmistoon.” Teknistä toteutusta ja etenkin Tuomo Hutrin kuvausta kehunut Kalle Kinnunen (Suomen Kuvalehti 5/2012) puuttui henkilökuvien ohuuteen. ”Ei ole suuri paljastus kertoa, että lopussa kaiken väitetään olevan hyvin. Se on elokuvan ongelma. Yksikään tarina ei kasva niin suureksi, että se voisi päättyä tragediaan ja katarsikseen. Henkilöt hölmöine ratkaisuineen jäävät pieniksi. Elokuva ei tunnu hyväksyvän heitä vilpittömästi. Ihmiskuva on julma. Herää kysymys, kuinka moni tarinoista olisi pitänyt hylätä, jotta muut saisivat lihaa luittensa päälle.” Jukka Kangasjärvi (Aamulehti Valo-liite 5/2012) väitti käsikirjoittajien nostaneen kätensä ylös silloin, kun henkilöiden elämäntilanteista olisi pitänyt alkaa välittää. ”Vuosaari sortuu kömpelöön kurjuuden maksimointiin, jonka Louhimies vielä täysin arvaamatta sulattaa keväiseksi toivoksi kuin lähiostarista löytyneellä parin euron lämpöpuhaltimella. Todennäköisesti ohjaaja etsii monien mallielokuvien kuten Magnolian (1999) tarjoamaa katharsista, mutta Robbie Williamsin kulunut superhitti on viimeisin tekijä, joka voisi auttaa pyrkimyksessä.” Vuosaarta vahvana näyttönä pitänyt Pertti Avola (Helsingin Sanomat Nyt-liite 5/2012) kiitti kauttaaltaan hyvää näyttelijäntyötä. ”Laura Birn vetäisee tähänastisen elokuva- ja tv-uransa parhaan suorituksen hörhöilevänä Iriksenä, Amanda Pilke on suloinen television kasvattamana Millana ja Matleena Kuusniemi ymmärrettävän hyytävä vaimona, joka ei halua päästää irti miehestään, vaikka avioliitto on ollut romuna jo kauan.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Elokuvaohjaaja-käsikirjoittaja Aku Louhimies (s. 1968) valmistui Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osastolta vuonna 2000. Hän opiskeli lisäksi Helsingin yliopistossa mm. historiaa. Louhimiehen ohjaustöihin kuuluu myös televisiosarjoja (esim. Irtiottoja, 2003), musiikkivideoita, mainoksia ja lyhytelokuvia kuten Ensi tiistaina Brahmsia (1997) ja Late Fragments (2008). Jussi-palkittu ohjaaja tunnetaan pitkistä näytelmäelokuvista Levottomat (2000), Kuutamolla (2002), Paha maa (2005), Riisuttu mies (2006) ja Valkoinen kaupunki (2006). Elokuvan Käsky (2008) Louhimies ohjasi Leena Landerin romaanin pohjalta. Suomen Elokuvaohjaajaliiton puheenjohtajaksi hänet valittiin vuonna 2011. Useat Louhimiehen elokuvista ovat käsitelleet suomalaisten pahoinvointia. Hänen seuraava pitkä elokuvansa Vuosaari (2012) kertoi ihmisten elämän- ja rakkaudennälästä. Elokuvan työnimenä oli ”Kosketus”. Vuosaarta mainostettiin ”elokuvana rakastamisen vaikeudesta” ja ”tarinana ihmissuhteista, joissa rakkaudesta jää arpi.” Osansa saavat eriarvoisuus, työttömyys, rasismi, väkivalta, päihteet, hajoavat liitot ja hylätyt lapset. Aviopari Niina Repo ja Mikko Kouki käsikirjoitti elokuvan yhdessä Louhimiehen kanssa. Louhimiehellä oli vuonna 2009 todettu nielurisasyöpä ja toipuminen vei aikansa. Näin myös Vuosaari-elokuvan tekeminen viivästyi. Lopulta elokuvasta tehtiin väkevä ajankuva 2010-luvun Suomesta. Henkilögalleriaa laajentaa monikulttuurisuus maahanmuuttajineen, kerronnan kohteina on ihmisiä kaikista yhteiskuntaluokista. Louhimiehen poika Eemeli näyttelee koulukiusattua maahanmuuttajapoikaa ja Aino-tytär syöpää sairastavan yksinhuoltajan tytärtä. Elokuvassa on viittaus myös Suomessa tapahtuneisiin koulusurmiin. Vuosaari koostuu kahdeksasta tarinasta, jotka tapahtuvat Vuosaaressa, joka on noin 40 000 asukkaan kaupunginosa Itä-Helsingissä. Ilta-Sanomien 14.1.2012 haastattelun mukaan Louhimies valitsi tapahtumapaikaksi Vuosaaren, koska siellä on satama, metron päätepysäkki, kaikkia yhteiskuntaluokkia ja elämäntilanteita. Louhimiehen mukaan paikka on lisäksi kuvauksellinen. Kuvauspaikkana on mm. Suomen korkein asuintorni Cirrus. Elokuva kuvattiin 43 kuvauspäivässä helmi-huhtikuussa 2011 Arri Alexa -digikameroilla. Kohtauksia kuvattiin kahdella kameralla yhtäaikaa. Kuvauspaikkoja oli Helsingin Vuosaaren lisäksi mm. Itäkeskuksessa, Kontulassa, Ruoholahdessa ja Oulunkylässä sekä Espoossa. Vuosaaren henkilöitä ovat mm. syövän kanssa taisteleva yksinhuoltajaäiti (Alma Pöysti), hinnalla millä hyvänsä julkisuuteen haluava 16-vuotias tyttö (Amanda Pilke), pieni poika (Topi Tarvainen), jonka ainoana ystävänä oli koira, terveysfasismiin takertuva yksinhuoltajaisä (Mikko Kouki) ja nuori pariskunta (Laura Birn ja Deogracias Masomi), jolla on taakkanaan suuret velat ja huumeriippuvuus. Lähiönuorta Makea esittävä Deogracias Masomi tunnetaan hiphop-artistina nimellä Gracias. Hänet löydettiin elokuvaan Masomin Hki-musiikkivideon kautta. Louhimiehen elokuvaa varten kuvattiin yhdeksäskin episodi, jossa Antti Luusuaniemi esitti suomalaista vapaapainijaa ja Miss-Saksa Asli Bayram hänen turkkilaistaustaista rakastettuaan. Helsingin Sanomien 8.1.2012 Louhimiehen haastattelun mukaan jakso leikattiin kuitenkin pois, koska se erottui liikaa muista tarinoista. Louhimies suunnitteli aineistosta omaa elokuvaansa. Elokuva sai laatutukea 20 000 euroa. Sille myönnettiin palkintoja ulkomaisilla festivaaleilla. Portugalin Setúbalin Festróia - Tróia International Film Festivalilla palkittiin Amanda Pilke parhaana naisnäyttelijänä ja Tuomo Hutri parhaasta kuvauksesta. Elokuvalle myönnettiin CICAE-palkinto. Se sai lisäksi Saksan Lyypekin pohjoismaisilla elokuvapäivillä Interfilm Church Prize -palkinnon. DVD:llä on lisämateriaalina mm. making of, Laura Närhin ja Lenna Kuurmaan musiikkivideot Hetken tie on kevyt ja Naked Harbour, poistettuja kohtauksia, traileri sekä lyhytelokuva Late Fragments ja Tulossa 2013: Aku Louhimiehen uusi elokuva Ultimate Fight. Seuraavaksi Louhimies ohjasi pitkän näytelmäelokuvan 8-pallo (2013) Marko Kilven rikosromaanin Elävien kirjoihin (2011) pohjalta. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2017 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Annoying Ronya Säv. & san. Ronya & Rake Warner Music Finland 2011 HMC Publishing, Warner/Chappell Music Finland & Inkfish Oy Hetken tie on kevyt Tehosekoitin Säv. Matti Mikkola San. Otto Grundström Levy-yhtiö Records 2002 Manus Niin kaunis on maa Säv. Kari Rydman San. Kari Rydman Warner/Chappell Music Finland La fée turquoise Irina Björklund Säv. Irina Björklund & Peter Fox San. Irina Björklund MuFarang International 2011 Ei kauniimpaa Säv. & san. Ilkka Wirtanen, Petri Somern, Pekka Eronen, Kerkko Koskinen Warner/Chappell Music Finland Oy / Kaiku Songs Kaiku Recordings Feel Robbie Williams Säv. Robbie Williams & Guy Chambers San. Robbie Williams & Guy Chambers EMI Music 2001 EMI Music Publishing Hetken tie on kevyt Laura Närhi Säv. Matti Mikkola San. Otto Grundström Warner Music Finland 2011 Manus Mikä boogie Fintelligens Tuottajat Elastinen, Iso H, Sakke Aalto Rähinä Records 2010 Elastinen Live Arts Oy Dance d'amour 69 Eyes Säv. Bazie San. Jyrki 69 Gaga goodies Oy EMI Music Finland Desert Man Horsehead Union |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Hartwall, Maan Auto, UrhoTV / Heidi Heikkinen, Tekniset Rajala, Helsingin Katse Oy, Inchcape, Audi, UFS Helsinki / Petri Tykkä, Tikau, HUS / Osasto 102, Turo Tailor Oy, Sepän Viisari / Juha Seppä, Offconsult Oy / Sami Helpelä, Pore Helsinki, Klinikka 22 / Jan Lassus, Clubhouse, Laru Fitness, Innojok, Artek, Boutique Kaarina K, Turo Tailor Oy, Suunto, Vepsäläinen, Cosa Nostra, Probleemi ry, The Circus, Grillifilms, Vuotalo<br /><br />Mila Pentti, Timo Hietala, Sirkku Hautala, Sami Asikainen, Pia Naarajärvi, Anne Slåen, Omar Abdi, Niina Hosiasluoma, Anita Tatti, Israa Ibraham, Eka Ruola, Sivi Uitto, Anu Niemonen, Jari Sarasvuo, Timo Ylitalo, Emilia Leppilampi, Riina Maidre, Bettina Poulsen, Aino Seppo, Anni Turunen, Karita Tykkä, Simone Santa Cruz Acao, Markku Lassila, Peter Franzén, Tatu Delcos, Alina Delcos, Katrin Kissa, Leana Jaluske, Martti-Pekka Pastinen, Mari Vilkki, Emmi-Sofia Markkanen, Mikael Grönfors, Magda Känninen, Isa Tarvainen, Peter Lindholm, Erkki Lume, Antti Ainamo, Anssi Leino, Joni Juutilainen, Sanna Palonoja, Pietu Korhonen, Marjo Lindberg-Kaita, Antti Mäkitie, Jari Rantala, Raakel Liekki, Klaus Härö, Raimo Nenonen, Kukka Louhimies<br /><br />Baltic Event Co-production Market, Grimar Jonsson, Sari Jussila / Sanoma, Hasan & Partners<br /><br />Asli Bayram, Antti Luusuaniemi, Janne Virtanen, Inari Pentikäinen, Alma Louhimies |
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|