Puhdistus
Utrensning (ruotsinkielinen nimi)
Puhastus (vironkielinen nimi)
Purge (englanninkielinen nimi)
Utrenskning (norjankielinen nimi)
Renselse (tanskankielinen nimi)
Fegefeuer (saksankielinen televisioesitysnimi)
Oczyszczenie (puolankielinen televisioesitysnimi)
Tisztogatás (unkarinkielinen televisioesitysnimi)
Пречистване (bulgariankielinen nimi)
Finna-arvio
Puhdistus
Antti J. Jokisen ohjaama draama Puhdistus (2012) perustuu Sofi Oksasen samannimiseen Finlandia-palkittuun romaaniin. Elokuvassa liikutaan Viron lähihistoriassa kahdessa aikatasossa. Neuvostomiehityksen ikeen alla Aliide (Laura Birn) rakastuu siskonsa Ingelin (Krista Kosonen) mieheen Hansiin (Peter Franzén), joka liittyy metsäveljiin. Aliide ottaa miehekseen kommunistipuolueen agitaattorin Martinin (Tommi Korpela) suojellakseen perhettään vainolta. Vuosikymmeniä myöhemmin, Viron itsenäistyttyä 1992 parittajiaan pakeneva Zara (Amanda Pilke) etsii turvaa vanhan Aliiden (Liisi Tandefeldt), isotätinsä, luota. Aliide saa mahdollisuuden vapautua menneisyyden taakasta.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
16.-20.8., 20.9.-2.11.2011, 30.1.-3.2.2012 (41 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Väkevä. Pysäyttävä. Raastava. Briljantti. Puhdistus on vuoden suomalainen elokuvatapaus”, suitsutti Tuomas Riskala (Iltalehti 7.9.2012). ”En muista koska viimeksi suomalainen elokuva olisi iskenyt yhtä lujaa luihin ja ytimiin. Suuri kiitos kuuluu tietenkin Oksaselle, joka on luonut ravistelevan tarinan. Mutta rohkeus ja tyyli, jolla Jokinen on siirtänyt sen kuviksi, ansaitsee kaiken hehkutuksen. [- -] Puhdistus peilaa Viron kipeää lähihistoriaa verisellä suurennuslasilla. Jotkut kuvat ja kohtaukset ovat niin raakoja ja brutaaleja, että heikompaa pyörryttää. Mutta sokki ei ole tällä kertaa itseisarvo, vaan draaman tehostin. Tapahtumien julmuus, henkinen ja fyysinen, saa suuremman painon, koska sen ytimessä on pakahduttavan inhimillinen, psykologisesti nerokas kertomus. [- -] Puhdistuksessa tuntuu olevan liki kaikki kohdallaan. Se on suomalaiseksi elokuvaksi, ei vain järisyttävän vahvaa, vaan poikkeuksellisen virheetöntä työtä.” Jussi Virratvuori (Karjalainen 7.9.2012) piti Antti J. Jokisen näkemystä itsenäisenä ja kirjan vahvaa tarinaa täydentävänä. ”Jokinen osoittaa ohjauksellaan elokuvalliset lahjansa. Kerronta on tiivistä ja siirtymät toteutetaan tyylikkäästi. Rauno Ronkaisen elävä kuvausjälki on todella vaikuttavaa katsottavaa. Kun kuvien ja tunnelmien ylle virittyy Tuomas Kantelisen musiikki, niin kokonaisuus on täyteläisen täydellinen. Elokuvasta tekee järkyttävän hienon elämyksen kaksi näyttelijätärtä. Puhdistus on Liisi Tandefeltin ja Laura Birnin tarkoilla ja läsnäoloa huokuvilla rooleilla kruunattu.” ”Puhdistus on hengästyttävä tykitys tiukasti leikattuja komeita kuvia, jotka levittävät tarinan loputtoman väkivallan silmien eteen peittelemättömän suorasukaisesti”, totesi Pauliina Siekkinen (Keskisuomalainen 7.9.2012). ”Kauhu on elokuvan päällekäyvin ominaisuus, johon ohjaaja Antti Jokinen ja kuvaaja Rauno Ronkainen vahvasti tarttuvat. Vääristynyt maisema löytää vastineensa vääristyneistä ihmiskasvoista. Kuvat ovat voimakkaan asetelmallisesti rakennettuja ja Tuomas Kantelisen musiikki vahvistaa tätä eittämätöntä pahuuden vyöryä. Antti Jokinen olisi kuitenkin rohkeammin voinut antaa aikaa myös vahvalle näyttelijäntyölle – henkilöille tilaa kasvaa ja rakentaa yhteyttä toisiinsa. Jokinen uskaltaa räväyttää kankaalle ilmeisen ja näennäisen, mutta onko hän valmis tutkimaan sitä arkaaista petoa, joka asuu meissä jokaisessa. Tässä mielessä elokuva suhteessa Sofi Oksasen romaaniin on yksinkertainen ja oikova. Hetkittäin kerronnan alleviivaavuus ja henkilöiden yksiulotteisuus vaikuttavat jopa lapselliselta. Elokuvan kaaresta ja henkilöiden välisistä suhteista puuttuu sisäinen jännite. Tarinan kuljetus rakentuu komeiden, rajujen kuvien ja tiheän leikkauksen varaan. Jokinen rakentaa sykkivää ja pusertuneesti huohottavaa kauhun karusellia, josta puuttuu ihmisen mentävä aukko. Komeat ruskeanharmaat maisemat ja intiimi, kasvojen uurteisiin porautuva kuvaus luovat elokuvan näyttävän pinnan. Ilmeisen rajuuden rinnalle elokuva kaipaa kuitenkin hitaudesta syntyvää herkkyyttä.” ”Historia tulvii varoittavia esimerkkejä siitä, kuinka vakaalta kirjalliselta pohjalta on alettu filmata uhkeaa melodraamaa ja keitetty valmis puuro vielä ylikin. Jokinen ja hänen käsikirjoittajakumppaninsa Marko Leino eivät ole niistä välittäneet”, moitti Jukka Kangasjärvi (Aamulehti Valo-liite 7.9.2012). ”Filmatisointi säilyy Oksasen tekstille niin uskollisena, että se resonoi kireänä alistuneisuutena. Romaanin tyrmääville käänteille ei ole löydetty tehokkaita elokuvallisia ratkaisuja. Tunteita ei tarvitsisi selittää ääneen. [- -] Naisten kokemat julmuudet, jotka Oksanen jätti juuri ja juuri kuvitelmiemme varaan, korostuvat visualisoinnissa. Niiden rinnalla romanttisten pettymysten, petoksen, verisiteiden repimisen ja elämänvalheen kipeä tematiikka ei koskaan kristallisoidu. Tuomas Kantelisen pompöösi musiikki alleviivaa Jokisen selkiintymätöntä näkemystä ihmisluonnosta pakkovallan alla.” Myös Tapani Maskula (Turun Sanomat 7.9.2012) piti elokuvaa mahtipontisena ja yksinkertaistavana. ”Puhdistus on kaupallisesti laskelmoitu popcorn-spektaakkeli, jossa Aliiden ja Zaran sattumanvaraista kohtaamista käytetään lähtölaukauksena järkyttävyyksien sarjatulitukselle. Postikorttinostalgian ja tylyn julmuuden vuorottelussa ei ole sijaa hienovaraiselle sävytykselle, puhumattakaan sisäiseen todellisuuteen porautuvasta epookin syvätarkkuudesta. Levottomasti liikkuvalla kameralla ja nopeasti laukkaavalla leikkauksella tasapaksuun kuvien kavalkadiin luodaan keinotekoista vauhtia vaikka jaksojen uskottava motivointi kaipaisi harrasta hiljentymistä. Raskassoutuisessa kokonaisuudessa ei jätetä mitään arvailujen tai katsojan päättelykyvyn varaan. Tietysti Antti J. Jokisen ohjausta voi puolustella laajan yleisöpiirin tavoittavana rankkana väkivaltadraamana. Aliiden ja Zaran roolit tulkitaan liikuttavan lihallisina, kiitos Oksasen intiimisti pelkistävän tekstin, mutta mieshahmoista piirretään vain karkeat karikatyyrit. Puhdistuksessa olisi ollut aineksia paljon monitahoisempaan elokuvaan kuin jähmeään kiukun kylvöön.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja Antti J. Jokinen syntyi 1968 Nurmijärvellä. Hän on tehnyt mittavan uran Yhdysvalloissa musiikkivideoiden ohjaajana; niiden laulajina ja yhtyeinä ovat olleet mm. Run DMC, Wyclef Jean, Celine Dion ja Shania Twain. Kotimaassa Jokisen musiikkivideoiden tähtiä olivat mm. Samuli Edelmann ja Sani, Leningrad Cowboys, Aikakone, Apocalyptica, Nightwish, Redrama ja Stratovarius. Hänet muistetaan myös euroviisuvoittaja Lordin musiikkivideon Hard Rock Hallelujah (2006) ohjaajana. Jokinen ohjasi MTV3:lle draamasarjan Tähtilampun alla (1997). Kesäisin Jokinen on ohjannut Yleisradiolle Urheiluruutua. Hän on tehnyt mm. lyhytelokuvan Handful of Sand Jim Morrisonin runoista. Esikoiselokuvanaan Jokinen ohjasi Yhdysvalloissa pitkän näytelmäelokuvan The Resident (2011). Sen tähtenä oli Hilary Swank. Jokisen ensimmäinen pitkä näytelmäelokuva Suomessa oli Puhdistus (2012). Se pohjautuu Sofi Oksasen vuonna 2008 ilmestyneeseen kansainvälistä menestystä ja Finlandia-palkinnon saaneeseen romaaniin (WSOY), jonka pohjana on näytelmä, joka kantaesitettiin Suomen kansallisteatterissa helmikuussa 2007. Päärooleissa näyttämöllä olivat Tea Ista vanhana Aliidena, Elena Leeve nuorena Aliidena, Leena Pöysti Zarana ja Jussi Nikkilä Hansina. Ohjaajana toimi Mika Myllyaho. Virolainen Jüri Reinvere sävelsi Puhdistuksen oopperaversion. Se sai kantaesityksensä Suomen kansallisoopperassa huhtikuussa 2012. Puhdistus-elokuvan tarinan keskiössä on virolaisten sisarusten Aliiden (Laura Birn) ja Ingelin (Krista Kosonen) kiirastuli 1930-luvun lopulta lähtien. Aliide on sairaalloisen kateellinen sisarelleen ja tämän rakkaalle Hansille (Peter Franzén). Aliide kokee Stalinin ajan julmuudet 1940-luvun Virossa ja kantaa seurauksia lopun elämäänsä. Elokuvan toisessa pääjuonessa, joka ajoittuu vuoteen 1992, päähenkilönä on nuori, Vladivostokissa syntynyt Zara (Amanda Pilke), joka joutuu prostituution uhriksi ja päätyy pakomatkallaan vanhan Aliiden (Liisi Tandefelt) mökille. Jokinen kertoo motiiveistaan elokuvan tekoon Kirkko & Kaupunki -lehden haastattelussa 12.9.2012: ”Puhdistuksella on suuri merkitys, koska se antaa tietoa Viron historiasta. Ei monikaan ole tiennyt, että kahden tunnin matkan päässä meiltä on maa, joka on läpikäynyt näin raskaita vaiheita.” Elokuvan keskeisenä teeman on naisten hyväksikäyttö ja nykyajan ihmiskauppa. Ohjaaja kuvailee elokuvaa Kansan Uutisten Viikkolehdessä 7.9.2012: ”Temaattisesti siinä on kolme pääasiaa: traaginen rakkaustarina, itselle tehty vankila ja sovitus.” Elokuvassa vangitsemisen ja karkaamisen teemat toistuvat niin konkreettisina tekoina kuin mielentiloina. Helsingin Sanomien 14.10.2011 Jokisen haastattelun mukaan tavoitteena on ollut tuoda valkokankaalle intiimi psykodraama, jossa kansanmurha ja vankileirit ovat historiallista taustaa. Elokuvaa kuvattiin 41 kuvauspäivässä kolmessa kuvausjaksossa elokuun puolestavälistä 2011 helmikuun alkuun 2012 Virossa Tallinnassa ja Länsi-Viron maaseudulla Koluveressa. Kuvausryhmä päätyi kuvaamaan sattumalta romaani- ja elokuvahahmo Aliiden tarinaa todellisuudessa eläneen Aliiden Otsa-nimiselle talolle Koluvereen. Ilta-Sanomien 1.9.2012 haastattelun mukaan Peter Franzén laihdutti Hansin roolia varten 12 kiloa kuudessa viikossa. Amanda Pilke puolestaan leikkautti päänsä kaljuksi rankkoja kohtauksia varten. Elokuva sai kotimaassa teatterikierroksellaan 210 013 katsojaa. Viron levitystä varten elokuvasta tehtiin viroksi dubattu versio. Elokuvaa palkittiin runsaasti. Laura Birn sai Jussi-patsaan parhaasta naispääosasta, Liisi Tandefelt parhaasta naissivuosasta, Rauno Ronkainen parhaasta kuvauksesta, Kirka Sainio parhaasta äänisuunnittelusta ja Riikka Virtanen parhaasta maskeeraussuunnittelusta. Elokuvalle myönnettiin 30 000 euroa laatutukea. Elokuva huomioitiin ulkomaisilla festivaaleilla. Jokinen sai parhaan ohjaajan Golden Reel -palkinnon ja Ronkainen parhaan kuvaajan Golden Reel -palkinnon Yhdysvaltojen Tiburon International Film Festivalilla. Alankomaiden Vlissingenin Film by the Sea -festivaalilla elokuvalle myönnettiin yleisöpalkinto. Tuomas Kantelinen sai 10 000 euron suuruisen HARPA - Nordic Film Composer Award 2013 -palkinnon. Elokuvan dvd-julkaisussa on lisäaineistona traileri. Seuraavaksi Jokinen ohjasi Katja Ketun romaaniin pohjautuvan jatkosodan aikaiseen Lappiin sijoittuvan elokuvan Kätilö (2015). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2017 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Ai Niga-Naga trad. Kangastus säv. san. Elbe Häkkinen / Käyhkö The Anthem Of The Soviet Republic Of Estonia Gustav Ernesaks / Johannes Semper Mis Maa See On Siiri Sisask / Peeter Volkonski Puccini: Manon Lescaut - Sola, Perduta, Abbandonata Miriam Gauci; Alexander Rahbari: Belgian Radio And Television Philharmonic Orchestra |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Neste Oil Oyj<br />Oy Sinebrychoff Ab<br />Niemi Palvelut Oy / Esa Niemi<br />Infront Finland Oy<br />Cramo Estonia As / Ivar Valdmaa<br />AS Tallink Grupp / Luulea Lääne, Svea Aljõe, Sirgit Roomaa<br />AS Avallone<br />L' Oréal Professionnel<br />As Tallinna Küte / Priidu Nõmm, Aulis Meitus, Kairit Kuusmann<br />Audi Eesti As / Peeter Tiitson, Lauri Ligi<br />As Tele2, Eesti / Margit Rüüsak, Silva Laur, Liis Kõiv<br />Hansabuss / Kristi Luuken, Urmas Nõgu, Olav Vesinksi, Ago Tammekivi, Ülo Sõrmus, <br />Jüri Oks, Kuno Veiderpass, Eerik Randmaa, Jaanus Rumm, Alari Rohusaar<br />Ülo Männik, Anatoli Ivanov<br />Olerex<br />Koopia 3<br />As G4s Eesti<br />Eesti Energia<br />Tõnu Kark<br />Maria Avdjuško<br />Fiji<br />Timo Korppi<br />Kessel Haus / Hans Christian Kessel<br />Tractors And Threshing Machine / Jüri Vaikjärv<br />Niina Hõlpus Nuhja Tall / Imre Sams<br />Eesti Jalgrattamuuseum / Valdo Prost<br />Military Antiques / Juri Stenile<br />Old Cars / Jaan Eelmaa, Raivo Raju, Taneli Leivat, Mart Eller, Märt Kirik, <br />Villu Nael, Jüri Vaikjärv, Tiit Talts<br />Rae Vallavalitsus / Veigo Gutmann<br />Tallinna Linnavalitsus / Kalle Klandorf<br />Kaitsevägi Rando Randveer / Heiki Heinmaa<br />Tallinna Munitsipaalpolitsei / Monica Rand, Jüri Pajupuu<br />Riigimetsa Majandamise Keskus / Rmk<br />Keskkonnaamet Hiiu-Lääne-Saare Regioon / Kaja Lotman, Elvo Leppmaa, Laasu Tamm<br />Matsalu Rahvuspark / Marju Pajumets<br />Kullamaa Vallavalitsus / Heikki Salm<br />As Keemiakaubandus / Roman Popov<br />Koluvere Linnus / Kuno Vaev, Aivar Reivik<br />Eesti Vabaõhumuuseum / Aile Heidmets,<br />Eesti Rahva Muuseum / Piret Õunapuu<br />Eesti Ajaloomuuseum / Hiljar Tammela, Mati Mandel<br />Põhjaka Mõis / Ott, Märt, Joel<br />Maardu Linnavalitsus / Ants Tsugart<br />Näkkiallika Tööriistade Muuseum<br />Sex Shop Hot Lips<br />Eesti Tervishoiu Muuseum<br />Mõisa Pood Kolgas<br />Err<br />Piirsalu Kirik<br />Salon Museon Elektroniikkakokoelmat / Leena Järvelä<br />Rakennusapteekki Oy<br />Majatohter Oü<br />Peeter Lillestik<br />Kaisa Mäkinen<br />Markus Myllymäki<br />Sanna-Mari Pirkola<br />Paroc Oy<br />Tanel Viksi<br />Mika Karttunen<br />Jukka Mattila, Kari Virkkala, Marjatta Nissinen, Anneli Rintanen, Hannele Herttua, Sirje Pallo, Leho Järvela, Maija Talonen, Ragnar Tamre, Anton Linholm, <br />Karl-Joosep Maltis, Andree Raat, Ralf Siig, Reet Puman, Aile Sillamaa, Maarika Kulm, <br />Elo Võõsa, Piret Seimann, Raido Karjane, Kirke Ert, Anneli Lepik, Evelin Soosaar, Meelis Seimann, Killu Mägi, Aldo Järvsoo, Martin Pedar, Jarek Jõepera, Kaarel Kaisel, Maarja Noormnets, Pärtel Eelmaa, Jaanus Rumm, Raigo Lilleberg, Mailis Estorn, Terje Vasar, Märt Aavik <br />Jonni Aho <br />Ulla Saari <br />Mika Myllyaho <br />Paavo Jokinen <br /><br />Musical thanks: Antti Pylkkänen, Musiikkitalo, Jyrki Koulumies |
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|