Kerron sinulle kaiken
Låt mig berätta (ruotsinkielinen nimi)
Jag berättar allt för dej (ruotsinkielinen televisioesitysnimi)
Open Up to Me (englanninkielinen nimi)
La Mia vita (italiankielinen nimi)
Powiem ci wszystko (puolankielinen nimi)
Je te dirai tout (ranskankielinen festivaalinimi)
Eu Vou Lhe Dizer Tudo (portugalinkielinen festivaalinimi)
Pizza desperata (työnimi)
Se oikea asia (työnimi)
Finna-arvio
Kerron sinulle kaiken
Simo Halisen ohjaama ja käsikirjoittama draama Kerron sinulle kaiken (2013) käsittelee rakkautta, parisuhdetta, seksuaalisuutta ja transsukupuolisuutta. Nelikymppinen Maarit (Leea Klemola) on korjannut sukupuolensa naiseksi. Hän yrittää rakentaa uudelleen suhteensa teini-ikäiseen tyttäreensä Pinjaan (Emmi Nivala) ja auttaa ihmisiä entisen koulukuraattorin työnsä tapaan. Sattuman kautta hän tutustuu ja ihastuu Samiin (Peter Franzén), jonka avioliitto on kriisissä, ja joutuu kosketuksiin myös tämän vaimon Julian (Ria Kataja) kanssa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
Avustava työryhmä: Veli-Matti Mikkonen, Ville Tervonen, Kata Launonen, Lauri Tamminen, Henry Wacklin, Marjut Samulin, Johanna Tarvainen, Kalle Polkutie, Matleena Kuusela
Avustava työryhmä: Veli-Matti Mikkonen, Ville Tervonen, Kata Launonen, Lauri Tamminen, Henry Wacklin, Marjut Samulin, Johanna Tarvainen, Kalle Polkutie, Matleena KuuselaHae aiheista |
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
20.3. - 20.4.2012 (22 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Kerron sinulle kaiken on alkuvuoden paras kotimainen elokuva. Sen pääosassa Leea Klemola tekee upean roolityön naisena, joka on ennen ollut mies”, julisti Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 8.3.2013). ”Transsukupuolisuus on haastava ja harvinainen aihe fiktioelokuvalle. Elokuva käsittelee sitä rohkeasti ja empaattisesti, mutta tekemättä siitä liian suurta numeroa. [- -] Elokuva on älykkäästi kirjoitettu, ilmavasti ohjattu ja kauttaaltaan erinomaisesti näytelty draama, josta huokuu aito elämänviisaus ja ihmismielen ymmärrys. Sen tarinassa saattaa olla pari sivujuonnetta liikaa, mutta ne eivät vähennä sen koskettavuutta eivätkä samenna sen kirkasta näkemystä rakkauden, seksuaalisuuden ja identiteetin kolmiyhteydestä.” ”Kerron sinulle kaiken -elokuva käsittelee aihettaan tavattoman tyylikkäästi ja jäntevästi”, koki Olli-Matti Oinonen (Savon Sanomat 8.3.2013), joka kiitti myös laadukasta jälkeä. ”Henri Blombergin tyylikäs kuvaus on ilmavaa ja kuvakulmiltaan näyttelijöiden tunnemaailmaa hyvin rekisteröivää. Ohjaaja Halinen saa taitavasti pidettyä elokuvansa jännitteen yllä ja tarina imee vahvasti mukaansa. Elokuvan loppupuolella, ratkaisujen keskiössä, tulee katsojalle tunne, että joitain teemoja olisi voinut tiivistää. Ohjaaja-käsikirjoittaja on ehkä liikaa ahnehtinut materiaalia ja tällöin kaiken loppuunsaattaminen aiheuttaa tiettyä hätäisyyttä. Se on kuitenkin pieni moite muuten niin vahvassa ja hyvässä elokuvassa. Se, mikä tekee elokuvasta erityisen, on Leea Klemolan täydellisen hieno suoritus transsukupuolisen Maaritin roolissa. [- -] Klemolassa on munaa, karismaa, machoa poweria, naisellista kauneutta ja taitoa näytellä tällainen rooli sävykkäästi ja katsojan sieluun pysyvästi jääväksi. Jussi-patsas jo tilaukseen!” Kalle Kinnuselle (Suomen Kuvalehti 11/2013) Kerron sinulle kaiken "on tapaus jo siksi, että joka kohtaus on voimakkaasti merkityksellinen. 95 minuuttiin mahtuu enemmän jännitteitä ja käänteitä kuin tusinaan keskivertoon kotimaiseen. [- -] Halinen rakentaa melodramaattisen tilanteen ympärille saumattoman todentuntuista tarinaa. Tyyli tuo mieleen tanskalaisohjaaja Susanne Bierin parhaat elokuvat Rakastan sinua ikuisesti, Häiden jälkeen ja Kosto. Draamaan kasvaa sekä sähäkkää tilannehuumoria että jännityselokuvan aineksia. Henkilöt ja heidän motiivinsa ovat niin aitoja, että ihmisistä pinteessä todella välittää. Näyttelijäsuoritukset ovat ykkösluokkaa. [Peter] Franzén esiintyy pienemmällä liekillä ja juuri siksi kiinnostavammin kuin vuosiin. Hieman ärsyttävä ja hyvin rakastettava Maarit puolestaan on yksi uuden kotimaisen elokuvan väkevimmistä henkilöhahmoista.” Leena Virtasen (Helsingin Sanomat Nyt-liite 10/2013) mielestä ”Halisen käsikirjoitus on kunnianhimoinen, mutta elokuva pyörii juonen ja dialogin tasolla. Juoneen on ladattu myös turhia aineksia, varsinkin Pohjanmaan osuus jää irralliseksi. Suuret kysymykset sukupuolesta ja seksuaalisuudesta unohtuvat taka-alalle, vaikka tarkoitus on varmasti ollut toinen. Ja kenties rohkeuskin on jäänyt puolitiehen, sillä seksiä käsitellään häveliäästi, enkä nyt tarkoita vain sitä, että pitäisi ’näyttää’ enemmän. Kun seksuaalisuus on elokuvan teema, olisi oleellista päästä syvemmälle Maaritin tuntemuksiin. Miten hän kokee ruumiinsa? Leea Klemola ja Peter Franzén näyttelevät pääroolit ajatuksella, ja he olisivat varmasti olleet valmiita laittamaan itseään vieläkin enemmän peliin.” ”Halisen etäännytetty ja älyllinen ohjaus tekee elokuvasta ajoittain turhankin viileää, tv-sarjamaista kerrontaa, jossa mikään ei pomppaa silmille”, Antti Selkokari (Aamulehti Valo-liite 10/2013) arvioi. ”Puolitoistatuntinen elokuva jaksaa hädin tuskin kantaa asiat, joissa olisi eväitä paksuun romaaniin tai 8-tuntiseen tv-sarjaan rakastamisen vaikeudesta. Vain Maaritin tytär Pinja (debyytissään erinomainen Emmi Nivala) on ainoa, joka rakastaa Maaritia ehdoitta ja pelottomasti.” Maaritia esittävä Klemola ”on aiemmissa töissään pohtinut niin paljon seksuaalisuuden ja kasvuympäristön aiheuttamia ongelmia, että se näkyy hyvin sisäistyneenä roolityönä". ”Rohkea, ympäristön ennakkoluuloista kärsivä Maarit on kiinnostava hahmo, ja Klemola näyttelee hyvin”, totesi myös Kaisa Hiltunen (Keskisuomalainen 8.3.2013), vaikka pitikin itse elokuvaa tavanomaisena ihmissuhdedraamana. ”Matala ääni ja voimakkaat piirteet tekevät Klemolasta uskottavan ilman sen kummempia vippaskonsteja. Silti mieleen nousi kysymys, olisiko tarina ollut vakuuttavampi, jos Maaritia olisi sittenkin esittänyt miesnäyttelijä?” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja-käsikirjoittaja Simo Halinen (s. 1963) valmistui Taideteollisesta korkeakoulusta vuonna 1995. Hän on tehnyt lukuisia dokumenttielokuvia, kuten Vanhus näki unta leijonista (1990) ja Maan sylissä (1992), fiktioelokuvan Laihan miehen balladi (1993), televisiosarjoja ja romaaneja. Hänen ensimmäisenä teatterilevityksen saaneena näytelmäelokuvanaan valmistui vajaan tunnin mittainen Minerva (1997). Ensimmäinen varsinainen kokoillan esikoiselokuva, polkupyöräläheteistä kertova Cyclomania (2001) vaati kolmen vuoden työn. Sittemmin Halinen on ohjannut kaksiosaisen tv-elokuvan Hokkasen näköinen nainen (2004), kolmiosaisen tv-elokuvan Kultainen noutaja (2007) ja julkaissut romaanit Idänsydänsimpukka (2004) ja Lemmenomenia (2008). Toisena pitkänä elokuvateatterilevityksen saaneena näytelmäelokuvanaan Halinen ohjasi ja käsikirjoitti elokuvan Kerron sinulle kaiken (2013). Sen pääteemana on seksuaalisuus ja sen moninaisuus. Elokuvassa käsitellään transseksuaalisuuden aihepiiriä laajasti ja ilman sensaatiohakuisuutta. Elokuvan päähenkilönä on siivoojana toimiva nelikymppinen Maarit (Leea Klemola), joka on käynyt läpi sukupuolenkorjausleikkauksen ja avioeron. Hän haluaa rakentaa uudelleen yhteyden tyttäreensä Pinjaan (Emmi Nivala), päästä takaisin koulutustaan vastaavaan työhön ja löytää elämänsä miehen. Opettaja ja jalkapallovalmentaja Sami (Peter Franzén) etsii apua avio-ongelmiinsa ja luulee Maaritia erehdyksessä psykoterapeutiksi. Klemola oli jo Ilppo Pohjolan elokuvassa P(l)ain truth (1993) esittänyt nuorta naista, joka haluaa muuttua mieheksi. Hän oli myös näytellyt miehiä, esim. Hamletia. Vahvoja, arvaamattomiakin naisia, esimerkiksi elokuvassa Neitoperho (1997) esittänyt Klemola pohti naiseuden esittämistä ja konventioita. Hän totesikin Keskisuomalaisen 5.3.2013 haastattelussa joutuvansa pienentämään itseään näytellessään naista, jota joku mies rakastaa. Vain silloin on uskottavaa, että vastanäyttelijä rakastaa hänen roolihahmoaan. Kansan Uutisten Viikkolehden 8.3.2013 haastattelun mukaan Maaritin roolissa ei riittänyt, että roolia näyttelevä Klemola on nainen, hänen piti rakentaa esitys naiseudesta. ”Minun piti näytellä naisellisempaa naista kuin mitä itse olen tai mitä olen koskaan näytellyt.” Alun perin Halinen suunnitteli tekevänsä aiheesta kolmiosaisen televisiosarjan. Työniminä olivat mm. ”Se jokin Sirpassa”, ”Se jokin Seijassa” ja ”Se oikea asia”. Lopulta käsikirjoitus muotoutui pitkäksi elokuvaksi. Kuvauksia tehtiin Helsingissä, Kemissä, Espoossa ja Vantaalla 22 kuvauspäivän aikana Arri Alexa -digikameralla maalis-huhtikuussa 2012. Kuvausvaiheessa työnimenä oli ”Pizza Desperata”. Elokuvalle myönnettiin 40 000 euroa laatutukea. Ohjaaja-käsikirjoittaja Simo Halinen sai Humanismin käsi -palkinnon Viitasaaren elokuvaviikolla, hän sai myös 4 000 euron suuruisen Anjalankosken elokuvapalkinnon. Halinen palkittiin Jussi-palkinnolla parhaasta käsikirjoituksesta ja Leea Klemola parhaasta naispääosasta. Elokuva huomioitiin myös ulkomailla. Se sai Seyfi Teoman Award -palkinnon Serbian European Film Festival Palić -festivaalilla. Se palkittiin parhaana elokuvana Romanian Bukarestin FAQiff - Feminist and Queer International Film Festivalilla, sille myönnettiin parhaan pitkän näytelmäelokuvan yleisöpalkinto Italian Bolognan Divergenti - International Trans Film Festivalilla. Leea Klemola palkittiin parhaasta naispääosasta Espanjan Bilbaon Zinegoak Festivalilla. Simo Halinen sai SELO ry:n Vuoden elokuvaohjaaja -palkinnon 2013. Vuonna 2018 sai ensi-iltansa seuraava Halisen käsikirjoittama ja ohjaama näytelmäelokuva Kääntöpiste. Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2018 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
Like Myself Reuna Säv. Teppo Mäkynen Sov. Teemu Korpipää, Jarmo Saari Exogenic Breaks Records 2006 Gesges Oy Ab Hyvännäköinen Markku Aro You're such a good looking woman Säv. Albert Louis Hammond, Michael E. Hazlewood San. Ari Hukkanen, Harri Laukkanen, Tuula Valkama Sov. Paul Johansson Warner Music Finland 1970 Universal Music Publishing AB Desire Jarmo Saari Solu Säv. Jarmo Saari Rockadillo Records 2007 Zen Master Publishing Aloitan Jarmo Saari Trubamolli Säv. Jarmo Saari Rockadillo Records (2011) Glow (Opening) Jarmo Saari Solu Säv., sov. Jarmo Saari Rockadillo Records 2007 Zen Master Publishing Heaven Or Hell Osmo Ikonen Säv, sov. Osmo Ikonen Van Gogh Records 2010 Stunt music Ltd Gone Jo Stance Säv, san. Johanna Försti, Teppo Mäkynen Ricky-Tick Records 2010 Groove Attack & Sony Music Entertainment Finland No More Tears Jo Stance Säv, san. Johanna Försti, Teppo Mäkynen Ricky-Tick Records 2010 Groove Attack & Sony Music Entertainment Finland Paikka Timo Kiiskinen feat. Janna Säv. & san. Timo Kiiskinen Sov. Sampo Haapaniemi, Timo Kiiskinen Kaiho Publishing 2012 |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Ilkka Villi, Christian Lindblad, Juha Heininen, Taisto Saari, Teemu Korpipää, Sirkku Hautala, Tero Saarinen Company, Sami Asikainen, Tapio Korjus, Pia Naarajärvi, Pauli Pentti, Peter Toiviainen, Inka Rusi, Niko Siponen, Rimbo Salomaa, Tuija Tanninen, Cilla Werning, Jouni Tanninen, Hannes Vartiainen, Salla Kalliola, Michael Baran, Elizabeth Aaltonen, Inka Nieminen, Hedda Halinen, Saara Saarela, Lauri Nurkse, Irina Pulkka, Malin Grahn, Elias Koskimies, Tuure Kilpeläinen, Sanna Salmenkallio, Timo Hilska, Jukka Filppula, Petri Sarjanen, John Saxberg, Lauri Kärkkäinen, Mari Aaltonen, Irja ja Hardy Gustavsson, Liisa Aaltonen, Minna Kinnunen, Päivi Durchmann, Leena Keskinen, Anita ja Roope Loukiainen, Hannaliina Luttinen, Ulla Varsia, Raili Pohjasmäki, Marko Salo, Minna Heinonen, Ilkka Jäntti, Teemu Nurminen, Ilkka Riiali, Pekka Luoma, Jari Järvinen, Heikki Kahri, Pertti Laaksonen, Hannele Karvonen, Antti Virtanen, Taina Taskinen, Teija Pasula, Pekka Pusa, Jaakko Anttila, Heikki Tahvanainen, Marko Vuoni, Harri Koivula, Christian Martens, Peppi Kankare, Marja Milsap, Oona Oinonen, Kimi Aalto, Tiina Kaukanen<br /><br />Sol / Sanna Peltola, Jacob Ehrnrooth /Exogenic Records, Kim Lappalainen / Sonera Stadium, Risto Oksanen / Veikkausliiga, Aki Riihilahti / Sonera Stadium, Sami Verno / Veikkausliiga, Kari Haapiainen / HJK, Jakup / Food Corner, Sanna Vuori / Agency Unreal, Satu Kivipuro /HOAS, Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennia, Laura Munsterhjelm / Actors in Scandinavia, Siivouskauppa, Aune Muranen / Kemin lyseon lukio, Food Corner , Vallila Interior/ Katri Korpela, Cafe Piritta, Imagewear, Prisma Tikkurila, Duosport, Automaa / Jarmo Timberg, Pengerkujan rekki, Myyrmäen Urheilupuisto, Helsingin medialukio, Eglo Finland Oy, Aker Arctic, Ramirent, Pentik, Altia, Arabia, Oulun taidekoulu, Iittala, EMI Music Finland, Miltton |
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|