Big Game
Suurriistaa (suomenkielinen käännösnimi)
Storvilt (ruotsinkielinen käännösnimi)
Big Game - Die Jagd beginnt! (saksankielinen nimi)
Big Game: Le grand coup (ranskankielinen nimi)
Caza mayor (espanjankielinen nimi)
Big Game - Caccia al presidente (italiankielinen nimi)
Big Game - Instinto Caçador (portugalinkielinen nimi)
Polowanie na prezydenta (puolankielinen nimi)
Big Game: A nagyvad (unkarinkielinen nimi)
Test of Manhood (työnimi)
Finna-arvio
Big Game
Jalmari Helanderin ohjaama ja yhdessä tuottaja Petri Jokirannan kanssa ideoima toimintaelokuva Big Game (2015) on suomalais-brittiläis-saksalainen yhteistuotanto. Terroristien hyökkäyksessä Yhdysvaltain presidentin (Samuel L. Jackson) lentokone putoaa Pohjois-Suomeen. Terroristien jahtaaman presidentin ja metsästysretkellä miehuuskoettaan suorittavan 13-vuotiaan Oskarin (Onni Tommila) polut kohtaavat keskellä erämaata. Metsästysretki muuttuu selviytymistaisteluksi, jossa panoksena on Oskarin ja presidentin henki.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||||
12 |
||||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
ADR studio UK: Molinare, London<br />ADR studio France: Studio Line, Paris<br />ADR sound mixer France: Vendome UHL<br /><br />Bratislava Symphony Orchestra<br />1st Violins: Lucia Benková, Stanislav Beňo, Pavel Bogacz, Radomir Cikatricis, Štefan Filas, Vladimír Harvan, Zuzana Hrubovčáková, Monika Jurčenková, Zuzana Gavorkníková, Aprád Patkolo, Jana Sopkuliaková, Eva Chlebová, Yvetta Slezáková, Václav Votruba, Patrik Čižmarovič, Martin Heriban<br />2nd Violins: Andrea Benická, František Černý, Július Horváth, Anežka Karová, Zuzana Ondrejková, Eduard Pingitzer, Ján Džavik, Milan Frátrik, Fratišek Heriban, Zlatica Hlucháňová, Lubica Klasová, Oleg Latták, Johanna Motýlová, Ivo Raška, František Šenigla, Villiam Trgo, Ladislav Veselý, Natalia Vontszemü<br />Violas: Mikuláš Blaas, Daniela Bogaczová, Lubomír Ďuriš, Kornel Klatt, Dimitrij Kopčák, Alexander Kušč, František Magyar, Ladislav Maršovský, Igor Medzay, Lubomir Mierny, Degamar Morávková, Karol Vontszemü<br />Violonceloss: Boris Boho, Imrich Fothy, Michal Haring, Roman Harvan, Katarína Kleiknová, Kristína Luptáčiková, Peter Mischonēk, Ján Pospíšl, Csaba Rácz, Karol Trubac,Ivan Tvrdík, Roman Vráblik<br />Contrabasses: Marián Bujňák, Juraj Černý, Richard Gašpar, Ladislav Chlapík, Filip Jaro, Peter Jurncenko, Peter Kán, Oto Šereš, Marián Vavro, Peter Vizvári<br />Percussions: Eduard Mikulášsko<br />Bassoons: Roman Mešina, Jozef Rotter<br />Flutes: Tomáš Jánošík, Cyril Šikula<br />Harps: Adriana Antalová, Lucia Papánová<br />Oboe: Igor Fábera<br />French Horns: Igor Bielik, Roman Bielik, Ján Budzák, Tomáá Horkavý, Branislav Hóz, Peter Kižňanský, Roland Lukovický, Marcel Majornoš, Karol Nitran, Peter Sivanič, Viliam Vojčik<br />Clarinets: Zuzana Dinková, Jozef Eliáš<br />Trombones: Albert Hrubovčák, Michal Jaško, Juraj Mitošinka, Michal Motyl<br />Trumpets: Lubomír Kamenský, Petr La Garde, Stanislav Masaryk, Maroš Podhájský, Rastislav Suchan<br />Tubas: Nikolaj Kanišák, Milan Bauman<br />Singers: Ivana Belaňová, Bagdaléna Gajdošová, Anna Ciconová, Eva Gregorová, Kristína Hanzelová, Daniela Huertas, Zuzana Chlpíková, Zuzana Marczelová, Alexandra Mikušová, Helena Oborníková, Zuzana Pappová, Jarmila Pufflerová, Lillian Puťrová, Katarína Kvanková, Denisa Struňáková, Ondrej Šaray, Lubomíra Šarayková, Milica Štefánková, Rút Veselová, Helena Veselská, Zdenka Zemková, Annariina Seppä<br /><br />Music recorded in the Studio 1 of the Slovak Radio in Bratislava<br /><br />For Altitude Film Entertainment:<br />Head of finance Pamela McDonald<br />Assistant to Will Clarke and Andy Mayson Ellie Gibbons<br />Altitude corporate publicist Tina McFarling<br /> <br />For Egoli Tossell Film / Film House Germany: <br />Associate producers for FHG Mohammed Hans Dastmaltchi, Klemens Hallmann, Jean-Pierre Valentini, Pierre Lorinet, Jens-Peter Stein<br />Head of development / additional casting Germany Jona Wirbeleit<br />Assistants to producer Friederike Linge, Lina Nothwang<br />Production coordinator Christine Rau<br />Team assistants Anne Hofmann, Heidi Peters<br />Accounting Sofie Thörner-Andersen, Kerstin Krentz, Renate Graichen, Astrid Krebs<br /><br />For Bavaria Film Partners: <br />Production executives Cathrin Schlegel, Julia Koch<br />Production trainee Monika Lang<br /> <br />Legal services UK: Lee & Thompson LLP / Reno Antoniades, Nicki Parfitt, James Walker, Angela Scurrah, Christos Michaels<br />Legal services Finland: Beach House Consulting / Pia Naarajärvi, Asianajotoimisto Merilampi Oy / Mika Pakarinen, MetaLaw / Jyri Kukkonen<br />Legal services Germany: Marc Hansell, Brehm & v. Moers / Dr. Dirk Poppendieck, Unverzagt von Have / Dr. Andreas Pense, Dr. Gero Brugmann<br /><br />Camera equipment: ARRI Rental Munich GmbH<br />Light and grip equipment: Cine-Mobil GmbH<br />2nd unit camera, light and grip equipment: Angel Films Oy<br />3rd unit camera equipment: Filmlike Oy<br />2nd unit sound equipment: SoundeFilm Oy<br />Cherry Pickers: Roggermaier GmbH / Jörg Fischer<br />Multicopter: Bildlich-t / Christian Geiselbrechtinger<br />Car rental: Car Motion Service GmbH / Jan Paul Fortmann, Tobias Soika; Scandia Rent Helsinki Kallio / Martti Lehelä <br /> <br />Travel agency: TELEVISA GmbH / Andreas Lohmann<br /> <br />Production insurance: Caninenberg & Schouten / Thomas Mohr, Klaus Eisenberger<br />E&O insurance: Hiscox Insurance Company Ltd<br /> <br />Translations: Petra Rossi, Jeremias Raime, Cinescript / Liane Kirsch, Heidi Rund<br /> <br />Production Financing Provided by Comerica Entertainment Group / Adam J. Korn and Jacqueline Vega <br />Financed with the participation of KfW / Markus Röhle and Nadja Welter <br /> <br />Collection Account Management by Freeway CAM B.V. <br /> <br />Completion Bond: <br />Film Finances Scandinavia / Production executive Scandinavia Maritha Norstedt<br />Film finances UK Tatiana Wait<br />Film finances UK James Shirras<br />Production executive Germany Marcus Loges<br /> <br />Accountant extras services provided by MECON Media Concept / Marco Schenke <br />Production account services UK provided by Coutts & Co. / David Campbell and Graham Watts <br />Production account services Finland provided by FaktaCount Suomi Oy / Heikki Keskinen <br /> <br />International Sales by Altitude Film Sales Limited / International marketing managers Robin Andrews, Tejinder Jouhal, International sales manager Vicki Brown<br />Sales artwork Wonderland / Sam Spratt, Additional artwork Marcus Stamps <br />Sales creative Edit Pool / John Piedot, Andrew Snook <br /> <br />William Morris Endeavor / Jerome Duboz, Graham Taylor, Jessica Kovacevic, Mark Ankner, Robert Newman, Shawn McDonald <br /><br />Distribution:<br />Nordisk Film / Katarina Nyman, Rasmus Krogh<br />Entertainment One UK / Alex Hamilton, Jo Sweby <br />Ascot Elite / Stephan Giger, Ralph Dietrich <br />PT Prima / Harris Lasmana, Sacheen Lasmana <br />Gulf Film / Selim El Azar <br />Pioneer / Wilson Yuloque<br />IPA Asia Pacific / Robert Jones
ADR studio UK: Molinare, London<br />ADR studio France: Studio Line, Paris<br />ADR sound mixer France: Vendome UHL<br /><br />Bratislava Symphony Orchestra<br />1st Violins: Lucia Benková, Stanislav Beňo, Pavel Bogacz, Radomir Cikatricis, Štefan Filas, Vladimír Harvan, Zuzana Hrubovčáková, Monika Jurčenková, Zuzana Gavorkníková, Aprád Patkolo, Jana Sopkuliaková, Eva Chlebová, Yvetta Slezáková, Václav Votruba, Patrik Čižmarovič, Martin Heriban<br />2nd Violins: Andrea Benická, František Černý, Július Horváth, Anežka Karová, Zuzana Ondrejková, Eduard Pingitzer, Ján Džavik, Milan Frátrik, Fratišek Heriban, Zlatica Hlucháňová, Lubica Klasová, Oleg Latták, Johanna Motýlová, Ivo Raška, František Šenigla, Villiam Trgo, Ladislav Veselý, Natalia Vontszemü<br />Violas: Mikuláš Blaas, Daniela Bogaczová, Lubomír Ďuriš, Kornel Klatt, Dimitrij Kopčák, Alexander Kušč, František Magyar, Ladislav Maršovský, Igor Medzay, Lubomir Mierny, Degamar Morávková, Karol Vontszemü<br />Violonceloss: Boris Boho, Imrich Fothy, Michal Haring, Roman Harvan, Katarína Kleiknová, Kristína Luptáčiková, Peter Mischonēk, Ján Pospíšl, Csaba Rácz, Karol Trubac,Ivan Tvrdík, Roman Vráblik<br />Contrabasses: Marián Bujňák, Juraj Černý, Richard Gašpar, Ladislav Chlapík, Filip Jaro, Peter Jurncenko, Peter Kán, Oto Šereš, Marián Vavro, Peter Vizvári<br />Percussions: Eduard Mikulášsko<br />Bassoons: Roman Mešina, Jozef Rotter<br />Flutes: Tomáš Jánošík, Cyril Šikula<br />Harps: Adriana Antalová, Lucia Papánová<br />Oboe: Igor Fábera<br />French Horns: Igor Bielik, Roman Bielik, Ján Budzák, Tomáá Horkavý, Branislav Hóz, Peter Kižňanský, Roland Lukovický, Marcel Majornoš, Karol Nitran, Peter Sivanič, Viliam Vojčik<br />Clarinets: Zuzana Dinková, Jozef Eliáš<br />Trombones: Albert Hrubovčák, Michal Jaško, Juraj Mitošinka, Michal Motyl<br />Trumpets: Lubomír Kamenský, Petr La Garde, Stanislav Masaryk, Maroš Podhájský, Rastislav Suchan<br />Tubas: Nikolaj Kanišák, Milan Bauman<br />Singers: Ivana Belaňová, Bagdaléna Gajdošová, Anna Ciconová, Eva Gregorová, Kristína Hanzelová, Daniela Huertas, Zuzana Chlpíková, Zuzana Marczelová, Alexandra Mikušová, Helena Oborníková, Zuzana Pappová, Jarmila Pufflerová, Lillian Puťrová, Katarína Kvanková, Denisa Struňáková, Ondrej Šaray, Lubomíra Šarayková, Milica Štefánková, Rút Veselová, Helena Veselská, Zdenka Zemková, Annariina Seppä<br /><br />Music recorded in the Studio 1 of the Slovak Radio in Bratislava<br /><br />For Altitude Film Entertainment:<br />Head of finance Pamela McDonald<br />Assistant to Will Clarke and Andy Mayson Ellie Gibbons<br />Altitude corporate publicist Tina McFarling<br /> <br />For Egoli Tossell Film / Film House Germany: <br />Associate producers for FHG Mohammed Hans Dastmaltchi, Klemens Hallmann, Jean-Pierre Valentini, Pierre Lorinet, Jens-Peter Stein<br />Head of development / additional casting Germany Jona Wirbeleit<br />Assistants to producer Friederike Linge, Lina Nothwang<br />Production coordinator Christine Rau<br />Team assistants Anne Hofmann, Heidi Peters<br />Accounting Sofie Thörner-Andersen, Kerstin Krentz, Renate Graichen, Astrid Krebs<br /><br />For Bavaria Film Partners: <br />Production executives Cathrin Schlegel, Julia Koch<br />Production trainee Monika Lang<br /> <br />Legal services UK: Lee & Thompson LLP / Reno Antoniades, Nicki Parfitt, James Walker, Angela Scurrah, Christos Michaels<br />Legal services Finland: Beach House Consulting / Pia Naarajärvi, Asianajotoimisto Merilampi Oy / Mika Pakarinen, MetaLaw / Jyri Kukkonen<br />Legal services Germany: Marc Hansell, Brehm & v. Moers / Dr. Dirk Poppendieck, Unverzagt von Have / Dr. Andreas Pense, Dr. Gero Brugmann<br /><br />Camera equipment: ARRI Rental Munich GmbH<br />Light and grip equipment: Cine-Mobil GmbH<br />2nd unit camera, light and grip equipment: Angel Films Oy<br />3rd unit camera equipment: Filmlike Oy<br />2nd unit sound equipment: SoundeFilm Oy<br />Cherry Pickers: Roggermaier GmbH / Jörg Fischer<br />Multicopter: Bildlich-t / Christian Geiselbrechtinger<br />Car rental: Car Motion Service GmbH / Jan Paul Fortmann, Tobias Soika; Scandia Rent Helsinki Kallio / Martti Lehelä <br /> <br />Travel agency: TELEVISA GmbH / Andreas Lohmann<br /> <br />Production insurance: Caninenberg & Schouten / Thomas Mohr, Klaus Eisenberger<br />E&O insurance: Hiscox Insurance Company Ltd<br /> <br />Translations: Petra Rossi, Jeremias Raime, Cinescript / Liane Kirsch, Heidi Rund<br /> <br />Production Financing Provided by Comerica Entertainment Group / Adam J. Korn and Jacqueline Vega <br />Financed with the participation of KfW / Markus Röhle and Nadja Welter <br /> <br />Collection Account Management by Freeway CAM B.V. <br /> <br />Completion Bond: <br />Film Finances Scandinavia / Production executive Scandinavia Maritha Norstedt<br />Film finances UK Tatiana Wait<br />Film finances UK James Shirras<br />Production executive Germany Marcus Loges<br /> <br />Accountant extras services provided by MECON Media Concept / Marco Schenke <br />Production account services UK provided by Coutts & Co. / David Campbell and Graham Watts <br />Production account services Finland provided by FaktaCount Suomi Oy / Heikki Keskinen <br /> <br />International Sales by Altitude Film Sales Limited / International marketing managers Robin Andrews, Tejinder Jouhal, International sales manager Vicki Brown<br />Sales artwork Wonderland / Sam Spratt, Additional artwork Marcus Stamps <br />Sales creative Edit Pool / John Piedot, Andrew Snook <br /> <br />William Morris Endeavor / Jerome Duboz, Graham Taylor, Jessica Kovacevic, Mark Ankner, Robert Newman, Shawn McDonald <br /><br />Distribution:<br />Nordisk Film / Katarina Nyman, Rasmus Krogh<br />Entertainment One UK / Alex Hamilton, Jo Sweby <br />Ascot Elite / Stephan Giger, Ralph Dietrich <br />PT Prima / Harris Lasmana, Sacheen Lasmana <br />Gulf Film / Selim El Azar <br />Pioneer / Wilson Yuloque<br />IPA Asia Pacific / Robert JonesHae aiheistaKokoonpanot
|
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
11.9.-1.11.2013 (37 + 2 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Jalmari Helanderin toinen pitkä elokuva Big Game on suorastaan valloittavan vanhanaikainen ja perinnetietoinen toimintaseikkailu. Niin syvällä 1980-luvun Hollywoodissa sen juuret ovat”, Anssi Juntto (Kaleva 20.3.2015) mieltyi. ”Realistisuus ja yllätyksellisyys ovat joutaneet romukoppaan, ja näyttävyys on päivän sana. Elokuvaaja Mika Orasmaa ottaa kuvista ja maisemista kaiken irti. Vaikka erikoistehosteet eivät kaikilta osin täysin vakuutakaan, maaliinsa nekin osuvat. [Samuel L.] Jackson tekee sen, mitä häneltä odotetaan, eli laukoo lakonisia repliikkejä tuttuun tyyliinsä. Englantilainen Oscar-voittaja Jim Broadbent sen sijaan on erikoinen valinta Pentagonista tilannetta tarkkailevaksi veteraaniagentiksi. Pentagon-osuudet ovat muutenkin elokuvan tylsintä ja hengettömintä antia.” Pertti Avola (Helsingin Sanomat Nyt-liite 12/2015) havaitsi Big Gamessa sekä Helanderin Rare Exportsin (2010) huumoria ja inhimillistä kosketusta että Renny Harlinin Cliffhangerin (1993) uhkeita vuoristomaisemia ja kärjistettyjä pahishahmoja. ”Parasta Big Gamessa on, että Helanderin on onnistunut säilyttää omaperäisyytensä kansainvälisessä trilleriformaatissa, huonointa taas se, etteivät käsikirjoituksen käänteet tarjoa juuri mitään tavanomaisesta b-toimintaelokuvasta poikkeavaa, muutamaa hupaisaa yksityiskohtaa lukuun ottamatta. [- -] Presidentin ja pikkuvanhan pojan keskinäistä isottelua on hauska seurata. Jacksonilla ja [Onni] Tommilalla tuntuu olleen aidosti hauskaa rooleissaan, ja heidän kemiansa toimii hienosti. Heidän suhteensa kehitystä seuraavia kohtauksia saisi olla enemmänkin, mutta koska kyseessä on napakka toimintaelokuva, niin tilaa on tehtävä rytinälle. Toimintajaksot on pääsääntöisesti rytmitetty onnistuneesti ja nokkelastikin.” ”Big Game on ennen muuta iloisen hullu idea. Toteutuksessa on rytmiä ja tahtoa yllätyksiin”, koki Kari Salminen (Turun Sanomat 19.3.2015), jota toimintaelokuvan lajityypillä leikittely liikutti, jännitti, yllätti ja nauratti. ”Big Gamessa on tekemisen riemua. Monissa kohdin mennään rohkeasti yli äyräiden ja sopivaisuuksien. Riskinottoa seuraa mielikseen. Big Game on kansainvälisyydessäänkin urheasti suomalainen ja vielä mytologinen. [- -] Koomiset kohtaukset vievät kerrontaa. Big Game muuttuu lähes lastenelokuvaksi ennen loppurytinää. Monet tietokonetehosteet räjähdyksineen ja ilmalentoineen ovat budjetin huomioon ottaen yritteliästä jälkeä. Koko juttu on kirjoitettu lähes sarjakuvaisen huumorin ja liikkeen riemun mukaan, ei totiseksi tuhokarnevaaliksi tai maailmanpoliittisen arkipäivän tietoiskuksi. Englanninkielinen dialogi pujottelee kliseestä toiseen camp-herkällä luistolla.” Antti Selkokari (Aamulehti 19.3.2015) ei löytänyt Big Gamesta mainosten lupaamaa huumaavaa jännitystä. ”Lopputuloksen ollessa lähempänä lämmintä perhe-elokuvaa kuin uutta Die Hardia käy selväksi, että Big Game ei ole kunnolla kumpaakaan, ei actionia, eikä komediaakaan. Oikeaksi aikuisten toimintaelokuvaksi se on liian kiltti ja liian pienellä rahalla tehty, mikä näkyy pahiten leffan tehosteissa. [- -] Steven Spielbergin E.T. resonoi Big Gamessa kautta elokuvan. Helander on ilmeisen tietoisesti kirjoittanut Suomessa maan kamaralle rysähtävän amerikkalaispresidentin totaalisen vieraaseen ympäristöön joutuvaksi ihmettelijäksi. Tämän huopaan kääriytynyttä hahmoa Oskari kiidättää mönkijänsä kyydissä kuin E.T.:n Elliott-poika pyyhkeeseen kiedottua avaruusolentoa.” Big Gamen Toronton elokuvajuhlilla arvioinut Dennis Harvey (Variety 12.9.2014) piti toimintaseikkailua hauskana joskin hupsuna. ”Ludicrous premise aside, Big Game has all the trappings of a muscular, expansive popcorn adventure, with sweeping aerial shots of the spectacular terrain (much of it actually shot in Germany) and a conventional, thundering orchestral score. Taken in a lighthearted spirit, it’s all good fun, with well-handled if increasingly improbable action. It’s not always clear just how much Helander is in on his own joke, however, and some audiences who take feature at face value may be forgiven for thinking it’s just about the dumbest thing they’ve ever seen.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Elokuvaohjaaja Jalmari Helander (s. 1976) on ohjannut pitkien elokuvien lisäksi mainoksia, lyhytelokuvia ja musiikkivideoita. Hän on käynyt Yleisradion järjestämän media-assistenttikoulutuksen opetellen mm. leikkaamista. Helander aloitti uransa lyhytelokuvilla Jäämies (1999), Maximilian Tarzan (1999) ja Ukkonen (2001. Toiminnallisissa lyhytelokuvissa Rare Exports Inc. (2003) ja Rare Exports Inc. – The Official Safety Instructions (2005) kolme metsästäjää (Jorma Tommila, Tommi Korpela, Rauno Juvonen) saalisti harvinaista villieläintä, joulupukkia, josta he kouluttivat oivan lastenviihdyttäjän. Käsikirjoitukset Jalmari Helander oli tehnyt veljensä Juuson kanssa. ”Aikuisten joulusatu”, tummasävyistä huumoria sisältävä Helanderin ensimmäinen pitkä näytelmäelokuva Rare Exports (2010) oli vuonna 2007 perustetun tuotantoyhtiön Cinet Oy:n ensimmäinen elokuva. Se kertoo Korvatunturille 486 metrin syvyyteen kätketystä joulun tarkimmin varjellusta salaisuudesta, jonka kansainvälinen tutkijaryhmä poraa esiin tunturista jouluaaton alla. Elokuvan kuvaukset tehtiin pääsääntöisesti Pohjois-Norjassa. Helander sai elokuvataiteen valtionpalkinnon vuonna 2011. Seuraavana elokuvanaan Helander ohjasi kansainvälisen, englanninkielisen toimintaelokuvan Big Game (2015). Tarinassa lappilaisen suomalaiskylän miesväki järjestää 13 vuotta täyttävälle Oskarille (Onni Tommila) miehuuskokeen ja jättää pojan luonnon armoille. Samanaikaisesti Yhdysvaltain presidentin (Samuel L. Jackson) lentokone putoaa Pohjois-Suomeen. Poliittisessa trillerissä "maailman vaikutusvaltaisin mies tapaa vähiten vaikutusvaltaisen pojan, Oskarin". Elokuva Big Game sai tuottaja Petri Jokirannan Ilta-Sanomille 24.10.2013 antaman haastattelun mukaan alkuideansa vuonna 2011. Jalmari Helander ehdotti, että mitä jos tehtäisiin elokuva siitä, että Air Force One putoaa metsään. Ajatusta lähdettiin työstämään. Elokuva tehtiin suomalais-brittiläis-saksalaisena yhteistuotantona. Sen lopullinen budjetti on 8,5 miljoonaa euroa. Elokuvan rahoitus saatiin mm. amerikkalaispankilta, yksityisiltä rahoittajilta, Baijerin vapaavaltion rahastosta, EU:lta ja Suomen elokuvasäätiöltä. Elokuvan päätuotantoyhtiönä oli suomalainen Subzero Film Entertainment Oy. Jokiranta kertoi Ilta-Sanomissa tapahtumien sijoittuvan Lapin korpeen: "Olisimme halunneet filmata Suomessa, mutta tarvitsimme suuren metsän, jonka lähistöllä on korkeat vuoret. Sellaista ei löytynyt edes Lapista." Lopulta päädyttiin Saksan korkeimman vuoren huipulle. Alkukeväästä 2013 varmistui, että toiseen päärooliin, afroamerikkalaiseksi Yhdysvaltain presidentiksi saataisiin yli 140 elokuvassa, mm. Tarantinon elokuvissa, näytellyt Hollywood-tähti Samuel L. Jackson. Mukaan saatiin myös mm. Oscar-voittaja Jim Broadbent ja televisiosarjasta Täydelliset naiset tuttu Felicity Huffman. Big Gamen Oskarin esittäjä Onni Tommila oli kuvausten aikaan 13-vuotias. Onnin eno, Jalmari Helander, olikin kirjoittanut käsikirjoituksen häntä ajatellen. Elokuvassa on mukana myös Onnin isä, Jorma Tommila. Isä ja poika olivat näytelleet Rare Exportsin lisäksi Oululaisen Kova kuin elämä -jälkiuunileipämainoksessa jo vuonna 2007, ohjaajana oli Aleksi Salmenperä. Tuottaja Petri Jokirannan sähköpostikirjeiden 30.-31.3.2021 mukaan Big Game kuvattiin 11.9.-1.11.2013 välisenä aikana Baijerin osavaltiossa Münchenissä ja Garmisch-Partenkirchenissä sekä yksi päivä Itävallassa Grazissa. Kuvauspäiviä oli 37. Lisäksi oli kahden päivän ajan second unit -kuvauksia Helsingissä. Alun prologin metsäkämppä kuvattiin Seurasaaressa. Elokuva kuvattiin kolmella Arri Alexa Plus -kameralla. Kaikki interiöörit, lentokone mukaan lukien, kuvattiin Bavarian studioilla Münchenissa. Tarinan vaatimat sukellukset järvessä suoritettiin isossa vesialtaassa. Helander kommentoi studioiden varustetasoa huikeaksi Ilta-Sanomissa 24.10.2013: "Saan käyttää useita kameroita, joissa on loistavat linssit. Näin saan filmattua aiempaa lyhyemmässä ajassa enemmän. Olen voinut tehdä kohtauksia, joita oikeasti olen halunnut." Helander roikkui helikopteristakin kameransa kanssa. Jokirannan mukaan (sähköposti 30.3.2021) kaikki vuorikohtaukset kuvattiin Garmisch-Partenkirchenissä Osterfelderkopf-vuorella 2000 metrin korkeudessa. Metsälokaatioita (esim. Oskari löytää presidentin kapselista ja norjalainen mies löytää paikantimen trampoliinin alta) kuvattiin Münchenissä Bavaria studion läheisessä metsässä. Jokiranta kertoi Iltalehdessä 25.10.2013: "Yritimme valita parhaan sijainnin. Studion takana 200 metrin päässä on metsä, missä hakattiin puita ja tehtiin avotulia kuvauksia varten. Saksa oli taloudellisestikin paras vaihtoehto, koska kolmasosa budjetista tuli täältä." Toimintaseikkailun konnaa näyttelevä, Thor-elokuvasta tuttu Hollywood-tähti Ray Stevenson kommentoi kuvausten vaikeutta Matkaan-lehden numerossa 5/2015: "Vaikeakulkuisessa vuoristossa kuvauspaikalle menoon tarvittiin nelivetoautoja, helikoptereita ja köysiratoja. Eihän sellaista voi kuin rakastaa!" Elokuvalla oli maailmanensi-iltansa Kanadan Toronton elokuvajuhlilla syyskuussa 2014. Se on saanut laajan kansainvälisen levityksen ympäri maailmaa Lähi-itää myöten. Tuottaja Jokiranta arvioi Iltalehdessä 13.3.2015 elokuvan Suomen ensi-illan aikaan: "Elokuvan oikeudet on myyty yli sataan territorioon. Kiinaa lukuun ottamatta olemme myyneet elokuvan kaikkiin levitysalueisiin. Enempää ei voi myydä. Uskoisin, että elokuva päätyy levitykseen ainakin sataan maahan." Big Gamesta on tullut yksi kansainvälisesti katsotuimmista suomalaiselokuvista. Favex ry myönsi elokuvalle elokuva- ja tv-alan vientipalkinto Huldan. Elokuva sai myös laatutukea 30 000 euroa. Timo Anttila ja Tuomas Seppänen saivat Jussi-palkinnon parhaasta äänisuunnittelusta. Dan Smith kirjoitti Jalmari Helanderin ja Petri Jokirannan alkuperäistarinan pohjalta seikkailuromaanin Big Game. Sen englanninkielisen alkuperäisversion kustansi vuonna 2015 The Chicken House. Suomenkielisen version julkaisi WSOY. Kalle Kinnunen kirjoitti suomalaisen genre-elokuvan noususta kirjan Big Game - Kuinka Hollywood tuotiin Suomeen (2015), kustantajana oli Johnny Kniga. Kinnunen oli havainnut, miten nuoret elokuvantekijät olivat murtaneet scifin, fantasian ja kauhun kaltaisia kansainvälisiä lajityyppejä halveksivan ilmapiirin. Kirjassa painotettiin myös monikansallisten tuotantojen rahoituksen järjestämisen ja levityksen suunnittelun kuvausta tekoprosessien rinnalla. Elokuvan dvd-julkaisu sisältää monipuoliset extra-materiaalit. Mukana ovat Jalmari Helanderin ja Petri Jokirannan kommenttiraita elokuvasta, traileri, teaseri, kansainvälinen traileri, making of -dokumentti, VFX-koosteet ja Samuel L. Jacksonin tervehdys. Kuvagalleria sisältää konseptikuvia, otteita kuvakäsikirjoituksesta, tuotanto- ja metsästyskuvia ja kansainväliset julisteet. Helander on ohjannut myöhemmin mm. TV2:n komediallista televisiosarjaa Luottomies (2018). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2021 |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
Subzero thanks: Tero Ojanperä, Marko Tulonen, Tanu-Matti Tuominen, Outi Kiviluoto, Leena Kemppi, Niina Otva, Jaana Puskala, Jenni Domingo, Jani Pösö, Pauliina Naala, Anssi-Pekka Fredriksson, Tuomas Helminen, Markus Virpiö, Marko Antila, Marko Kilpi, Tommi Korpela, Petri Neuvonen, Runar Waag, Seurasaari Open-Air Museum, Jokelan VPK, N2, Teräase-keskus, Suomen Metsästysmuseo<br /><br />Altitude thanks: Eli Seldon, Toni Howard, Carter Cohn, Professor Anthony Glees<br /> <br />ETF thanks: Manfred Burger and Christoph Szonn, Heiko Burkardsmaier, Cornelia Hammelmann, Stephan Giger and Ralph Dietrich, Julia Koch, Gemeinde Kreuth, David Kussel, Yoshi Nishio, Nikolaus Prediger, Achim Rohnke, Prof. Klaus Schäfer, Andreas Schnoor, Tobias Soika, Peter Thoma, the ACE network <br /><br />Jalmari Helander would like to thank: Salli Helander, Elsa Helander, Eeva Helander, Mooses Helander; In loving memory of: Elina Miettinen, Janne Miettinen<br /> <br />Petri Jokiranta would like to thank: Maarit Heino, Raili Jokiranta, Markku Cavén, Matti Heino, Tuomas Heino, Lauri Heino <br /><br />Will Clarke would like to thank: Ana Ayesta, Olivia Clarke, Tomas Clarke <br /><br />Andy Mayson would like to thank: Sharon, Devon, Harry and George Mayson <br /><br />Jens Meurer would like to thank: Jade, Joseph, Jasper and Judy; Thanks for the wedding Dennis and Röli; Gabriela Bacher; Carter and Hildy <br /><br />Thanks to: Bavaria Film / Achim Rohnke, AHT freezer / Mr. Bartolit, Alutec Munich / Eva Krämer, Cisco Communication / Angelika Harrer, Daimler AG, Hasselblad / Mr. Pohlmann, Hotel Bayerischer Hof Munich / Philipp Herdeg, Gewerbeaufsichtsamt Munich / Werner Wöhrl, Locavi GmbH / Stefanie Buthe, Susann Schmidt, Polaris / Uli Schäfer, Zarges / Michael Blum<br /><br />Thanks to German agencies: Gunda Kniggendorf Management / Gunda Kniggendorf, Agentur Caci / Salvatore Caci, Süd Cast Casting / Christoph Pilsl, Agentur Divina / Marketa Modra, Agentur Magnet / Kathrin Kruschke, Sutter Management / Christine Post<br /><br />Thanks to all Bavarians who helped finding locations, who provided locations or any other imaginable dynamic support: Bavaria Studios & Production Service / Nick Jay, Bernd Schneider, Bavaria Film GmbH (VVT) / Robert Eldredge, Bavaria Film Werksfeuerwehr, Community Grünwald, Police Headquarters Munich / Winfried Mundl, Schindler Autokran / Ulrich Schindler, RMC Consultants.com / Kirstin Roegner, Arqueonautas / Peter Konietzko<br /><br />FFF Film Commission / Anja Metzger, Joan Thomas Hartmann, Bayern Tourismus Marketing / Johann Baptist Koller, Vereinigung der Helfer und Förderer des Technischen Hilfswerks Garmisch‐Partenkirchen e.V. / Günter Klein, Sepp Meier, Wolfgang Erhardt, Markus Saam, Toni Häsch, Bernhard Schrallhammer, Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG / Verena Lothes, Andreas Schäfers, Bayerische Staatsforsten AöR / Eugen Huber, Market Garmisch‐Partenkirchen / Rudi Achtner, 1st Mayor of Garmisch‐Partenkirchen / Thomas Schmid, Garmisch‐Partenkichen tourism / Peter Nagel, Garmisch‐Partenkichen marketing / Elisabeth Brück, DAV Deutsche Alpenverein / Markus Dorfleitner, Weidegenossenschaft Garmisch / Josef Glatz jr., Kreuzeckhaus / Barbara Bokor, Rudolf Spichtinger GmbH, Weidegenossenschaften Grainau / Anton Diepold, 1st Mayor of Grainau / Andreas Hildebrandt, 2nd Mayor of Grainau / Herr Scheffler, tourist office Grainau / Petra Vogt, Franz Fritz<br /><br />Wasserwirtschaftsamt Weilheim, Community Lenggries, Landratsamt Bad Tölz – Wolfratshausen, Bayerisches Rotes Kreuz / Wasserwacht Lenggries & Wasserwacht Walchensee<br /><br />Community Farchant, Trachtenverein Farchant, Community Bodenmais / Walter Ronsberger<br /><br />Professional Fire Brigade Munich, Fire Station 5 / Herr Hauerwaas<br /><br />Österreichisches Luftfahrtmuseum / Sepp Barwisch, Johan Loibner, Lutz Neubacher, Alois Wosckanisch |
||||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|