The Girl King
Tyttökuningas (suomenkielinen nimi)
Flickkungen (ruotsinkielinen nimi)
La Reine garçon (ranskankielinen nimi)
Reina Cristina, la mujer que fue rey (espanjankielinen nimi)
Момичето Крал (bulgariankielinen nimi)
Karaliene Kristīna (latviankielinen nimi)
A Jovem Rainha (portugalinkielinen nimi)
Dziewczyna, która została królem (puolankielinen nimi)
Regina Kristina (romaniankielinen nimi)
Devojka kralj (serbiankielinen nimi)
Kráľovná Kristína (slovakinkielinen nimi)
Královna Kristýna (tšekinkielinen nimi)
Lánykirály (unkarinkielinen nimi)
Девушка-король (venäjänkielinen nimi)
Kuningas Kristiina (vironkielinen nimi)
Kuningatar Kristiina (työnimi)
Kristina of Sweden (työnimi)
Finna-arvio
The Girl King
Mika Kaurismäen ohjaama historiallinen draama The Girl King / Tyttökuningas (2015) on suomalais-kanadalais-saksalais-ruotsalainen yhteistuotantoelokuva. Epookkielokuva kertoo Ruotsin kuningatar Kristinasta (Malin Buska), joka isänsä kuoltua nousee kuusivuotiaana kruununperijäksi ja hallitsee Ruotsia 1600-luvulla. Prinssin kasvatuksen saanut, tieteitä ja taiteita rakastava Kristina kamppailee vallankäytön, perinteisten ja uskonnollisten arvojen sekä seksuaalisen heräämisensä ja vapauden kaipuunsa luomassa ristipaineessa.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||||
12 |
||||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||||
Esiintyjät
Muut esiintyjät
Additional voices (lisä-ääniä, mm. kansalaisten ääniä): Claudia Besso, Teale Bishopric, Angela Galuppo, Susan Glover, Bruce Dinsmore, Richard M. Dumont, Arthur Holden, Tony Robinow<br /><br />Kulkukoira: Taisto ,
Additional voices (lisä-ääniä, mm. kansalaisten ääniä): Claudia Besso, Teale Bishopric, Angela Galuppo, Susan Glover, Bruce Dinsmore, Richard M. Dumont, Arthur Holden, Tony Robinow<br /><br />Kulkukoira: TaistoHae aiheista |
||||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||||
Production legal services:<br />Claire Benoit Legal Services Inc., Canada<br />Sandra Richmond, Diana Cafazzo<br />Stohn Hay Cafazzo Dembroski Richmond LLP, Canada<br />Dean J. Chenoy, Phillippe St. Pierre,<br />Miller Thomson SENCRL, Canada<br />Berit Norrenberg, Germany<br /><br />Production Auditor, Canada: Joe Iacono, Weisbord Del Gaudio Iacono<br />Production Auditor, Germany: Florentin Kesel, Dr. Fritz Kesel & Partner<br /><br />Insurance Broker: Multimedia Risk<br /><br />Interim financing by National Bank of Canada, TV and Motion Picture Group, DZ Bank Germany<br /><br />Travel Agents: <br />Rade Sekulic and Kris Knowles, Hospitality Tours<br />Patricia Tsatoumas, Le Groupe Voyages Vision 2000<br /><br />In association with The Yellow Affair and Vision+ Fund <br />For Vision+: Tanu-Matti Tuominen<br />For The Yellow Affair: Miira Paasilinna, Chris Howard, Karoliina Martikainen<br />PHI: Phoebe Greenberg, Penny Mancuso<br />In cooperation with Ilann Girard, Arsam International
Production legal services:<br />Claire Benoit Legal Services Inc., Canada<br />Sandra Richmond, Diana Cafazzo<br />Stohn Hay Cafazzo Dembroski Richmond LLP, Canada<br />Dean J. Chenoy, Phillippe St. Pierre,<br />Miller Thomson SENCRL, Canada<br />Berit Norrenberg, Germany<br /><br />Production Auditor, Canada: Joe Iacono, Weisbord Del Gaudio Iacono<br />Production Auditor, Germany: Florentin Kesel, Dr. Fritz Kesel & Partner<br /><br />Insurance Broker: Multimedia Risk<br /><br />Interim financing by National Bank of Canada, TV and Motion Picture Group, DZ Bank Germany<br /><br />Travel Agents: <br />Rade Sekulic and Kris Knowles, Hospitality Tours<br />Patricia Tsatoumas, Le Groupe Voyages Vision 2000<br /><br />In association with The Yellow Affair and Vision+ Fund <br />For Vision+: Tanu-Matti Tuominen<br />For The Yellow Affair: Miira Paasilinna, Chris Howard, Karoliina Martikainen<br />PHI: Phoebe Greenberg, Penny Mancuso<br />In cooperation with Ilann Girard, Arsam InternationalHae aiheista |
||||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||||
18.12.2013, 11. -28.2., 3.3.-2.4.2014 (38 kuvauspäivää), heinäkuu 2014 (noin 2 kuvauspäivää) |
||||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||||
”Kun Tyttökuninkaan aihe alkaa valjeta, elokuvateatterin pimeydessä täytyy hieraista silmiään. Tässähän käsitellään lesborakkautta ja pidäteltyä, romanttista intohimoa”, Jarno Lindemark (Savon Sanomat 11.12.2015) yllättyi ohjaajalle poikkeuksellisesta teemasta. ”Kaurismäellä on elokuvassaan monta ässää hihassaan. Ensimmäinen niistä on kelpo käsikirjoitus, jonka on laatinut kanadalainen näytelmäkirjailija Michel Marc Bouchard. Joitakin kömpelöitä takautumia ja lopun pientä lässähdystä lukuunottamatta Kuningatar Kristiinan tunne- ja ajatusmaailma välittyvät napakasti.” Näyttelijäsuorituksia ja etenkin Malin Buskan pääroolia kiittäneen Lindemarkin mielestä tietoinen ylinäytteleminen sopi pukudraamaan. ”Suurta paatosta tavoitellaan, kliseitä pelkäämättä. Buskan hovineitoa ja rakastajatarta esittää Sarah Gadon, joka tekee mainion roolityön. Michael Nyqvist Kristiinan holhoojana on karismaattinen.” Kari Salmisen (Aamulehti 11.12.2015) mukaan ”Tyttökuningas on kunnianhimoinen kansainvälinen hanke, jossa nykyaikaiset psykologiset ailahtelut kohtaavat uskonto- ja suurvaltapolitiikan. Mallipoikarokkarien näköiset aateliset ja pehmoeroottiset petikohtaukset jopa vähän naurattavat. Näyttelijätyö on yliviritettyä melodraamaa. Rituaaleissakin leiskuvat tunteet. Dialogi on sen verran terävää, että elokuvasta voi poimia aforismin poikineen. Tyttökuningas ei yritä olla eeppisen lavea aikakausien kronikka vaan yksilöpsykologinen ja seksuaalinen draama uskonnon ja politiikan valtapelien varjoissa. Liioittelu sopii aiheeseen hienosti.” ”Tyttökuningas on elokuva täynnä räjähtävää naisenergiaa”, otsikoi Juho Rissanen (Iltalehti 11.12.2015), joka vertasi sitä Sofia Coppolan ohjaamaan elämäkertakuvaukseen Marie Antoinette (2006). ”Tyttökuningas vetää kuitenkin helposti pidemmän korren ja sen voisi ehkä arvioida olevan sellainen elokuva, jonka monet Coppolan Marie Antoinetten aikanaan odottivat olevan.” Tyttökuninkaan roolitusta Rissanen kuvaili elokuvanörtin taivaaksi. ”Elokuvan todellinen tähti on kuitenkin kuningatar Kristiinaa esittävä 31-vuotias ruotsalainen Malin Buska. Hän tekee roolin lihaksi jokaisella solullaan ja sydänverellään. Filmi kannattaakin käydä katsomassa jo pelkästään Buskan intensiivisen ja räjähtävän voimakkaan suorituksen vuoksi.” ”Ei tämän näin pitänyt mennä”, pettyi sen sijaan Veli-Pekka Lehtonen (Helsingin Sanomat 11.12.2015), jolle teos oli yhdentekevä ja käsikirjoitus luvattoman heikko. ”Iso ongelma on se, että Kaurismäki kertoo kaikesta vähän eikä mistään tarpeeksi eikä kiinnostavasti. [- -] Valtakysymykset ja uskonkiistat käsitellään kuin koulukirjassa. 1600-luvun vauraasta Tukholmastakaan elokuvan kautta ei saa otetta. Marjatta Nissisen puvustus tai Markku Pätilän lavastus ei auta, jos niitä ei osata hyödyntää, jos henkilöt eivät elä. Kaurismäeltä loppuvat kertojana eväät tai ainakin innostus, kun tarina käy monimutkaisemmaksi, on kyse hovietiketistä tai poliittisista intrigeistä. Melodraaman puolella lavea ohjausote on vähän enemmän paikallaan: silloin Kristiina energioineen pääsee esiin, piehtaroimaan lemmentuskassaan.” Myös Lehtonen vertasi Tyttökuningasta Coppolan Marie Antoinetteen, mutta jälkimmäisen eduksi. Hans Sundström (Hufvudstadsbladet 11.12.2015) koki Kaurismäen etsivän elokuvallaan rajoja rikkovan naisen mentaalista totuutta. ”Den engelska språkdräkten och samproduktionens schackdrag kan väl inte helt undvika en bismak av multinationell pudding men mycket känns ändå fräscht och innovativt om en kvinnas och kunglighetens medvetna val och väg. Dessbättre är Mika Kaurismäkis bidrag inte ett i den långa raden av likgiltiga och letargiska kostymbiografier.” |
||||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||||
Ohjaaja-tuottaja-käsikirjoittaja Mika Kaurismäki (s. 1955) aloitti ohjaajan uransa 1980-luvulla. Hänen ohjaustöitään ovat mm. näytelmäelokuvat Klaani – tarina Sammakoitten suvusta (1984), Helsinki Napoli All Night Long (1987), Cha Cha Cha (1988), Paperitähti (1989), Zombie ja Kummitusjuna (1991), Last Border (1993) ja Petri Karran romaaniin perustuva Haarautuvan rakkauden talo (2009). Kaurismäki on tehnyt elokuvia myös Brasiliassa ja muualla Etelä-Amerikassa, niitä ovat mm. Amazon (1990) sekä värikkäästä musiikkiperinteestä tehdyt dokumenttielokuvat Moro no Brasil (2002), Brasileirinho (2005), Sonic Mirror (2007) ja Mama Africa (2011). Kaurismäen monikansallisina tuotantoina valmistuneisiin näytelmäelokuviin kuuluvat Condition Red (1996), L.A. Without a Map (1998), Highway Society (1999) ja Honey Baby (2005). Kaurismäki ohjasi lähes parinkymmenen vuoden tauon jälkeen Suomessa osittain improvisaatioon perustuvat pienimuotoiset elokuvat Kolme viisasta miestä (2008) ja Veljekset (2011). Hän teki näyttelijä-laulaja Vesa-Matti Loirista dokumenttielokuvan Vesku (2010). Loirin tähdittäminä pitkinä näytelmäelokuvina valmistuivat Tie pohjoiseen (2012) ja Elämältä kaiken sain (2015), johon Kaurismäki teki käsikirjoituksen yhdessä Sami Keski-Vähälän kanssa. Ensimmäisenä epookkielokuvanaan Kaurismäki ohjasi näytelmäelokuvan The Girl King / Tyttökuningas (2015). Kansainvälisestä elokuvasta muodostui suomalais-kanadalais-saksalais-ruotsalainen suurtuotanto. Elokuva kertoi Ruotsia vuosina 1632-1654 hallinneesta kuningatar Kristinasta (1626-1689). Kristina (Malin Buska) nousi Ruotsin hallitsijaksi, mutta kruunattiin vasta 24-vuotiaana. Todellista valtaa käytti pitkään valtiomies Axel Oxenstierna (Michael Nyqvist). Vahva Kristiina ei istunut aikansa sukupuolirooleihin. Mika Kaurismäki kertoi sähköpostikirjeessä 4.6.2021, että elokuvan idea tuli alunperin tuottaja Hank Levineltä 2000-luvun alkupuoliskolla. Hän pyysi Kaurismäen ohjaajaksi. Levine kehitteli tuotantoa pitkään, mutta ei saanut sitä kasaan ja siksi vuoden 2013 vaiheilla vetäytyi siitä. Kaurismäki käsikirjoitti elokuvan lopulta kanadanranskalaisen näytelmäkirjailija Michel Marc Bouchardin kanssa. Kristinan poikkeuksellinen persoona viehätti. Sodankäynnin sijaan tätä kiinnostivat taiteet ja tieteet. Hän kutsui mm. filosofi René Descartesin hoviinsa. Kristinan ratkaisut olivat moderneja. Kaurismäki analysoi Turun Sanomissa 28.8.2013: "Hän päätti luopua kruunusta, koska halusi itselleen vapauden. Hän myös lopetti 30-vuotisen sodan, mitä tekoa pidetään Euroopan unionin ensimmäisenä askeleena." Pääosan esittäjä Malin Buska oli kotoisin Ruotsin Övertorneåsta. Hän kertoi Turun Sanomien haastattelussa 5.2.2015 tutustuneensa syvällisesti roolihahmoonsa: "Tunsin päässeeni hyvin lähelle häntä. Tein paljon tutkimustyötä ja luin runsaasti hänestä kirjoitettua aineistoa. Mielestäni kuningatar Kristiina ei ollut mikään traaginen hahmo. Hän oli oman tiensä kulkija, jotkut asiat eivät menneet niin kuin olisi pitänyt, ja se saattoi olla traagista." Elokuvassa Kristinalla on miehisiä harrastuksia kuten metsästys ja miekkailu. Hän käyttää myös housuja. Eräs elokuvan keskeisistä teemoista on rakkaussuhde Kristinan ja hänen hovineitonsa Ebba Sparren kanssa. Tätä aihetta oli käsitelty hyvin varovasti Greta Garbon tähdittämässä, Rouben Mamoulianin ohjaamassa Hollywood-elokuvassa Queen Christina (1933). Kaurismäen elokuvassa keskiössä on kahden naisen rakkaustarina: "Kristinan aikaan oli hyvin tavanomaista, että naiset olivat keskenään intiimissä suhteessa, mikä osittain johtui siitä, että miehet olivat sodassa. Tavallaan voisi sanoa, että meidän aikamme on monessa suhteessa paljon puritaanisempi kuin Kristinan", Kaurismäki analysoi Turun Sanomissa 20.11.2015. Pukusuunnittelija Marjatta Nissinen kertoi Turun Sanomien haastattelussa 22.1.2014, että haasteita 1600-luvun epookkipukujen, korujen, asusteiden ja aseiden tekemisestä ei puuttunut: "Pukuja on säilynyt hyvin vähän. Materiaaleja ja yksityiskohtia on vaikea nähdä. Apua on onneksi saatu mm. [Turun] linnan hautavaatekokoelmasta." Kaurismäki halusi pukujen olevan laadukkaita, epookin hengessä tehtyjä. Puvustuksen tekemiseen osallistui kymmeniä käsityöläisiä, ammattilaisia ja alan opiskelijoita. Elokuvaa varten valmistettiin omassa ompelimossa yli 200 pukua. Järjestäjä Petteri Kulmalan (1.6.2021), Mika Kaurismäen (4. ja 8.6.2021) sähköpostien ja elokuvan call sheetien mukaan 37 päivän kestoinen pääkuvausjakso ajoittui helmi-huhtikuuhun 2014. Sen lisäksi joulukuussa 2013 oli yksi kuvauspäivä. Kuvauspaikkakuntina olivat Turku, Lieto, Naantali ja Kemiö. Heinäkuussa 2014 kuvauksia jatkettiin Saksan Farchantissa ja Eschenlohessa epilogin osalta. Kaikkiaan elokuvan kuvauspäivien määrä on noin 40. Pääkamerana oli Arri-digikamera. Elokuva The Girl King on omistettu saksalaisen leikkaajan Hans Funckin (1953-2014) muistolle. Hän toimi elokuvan leikkaajana, mutta kuoli kesken leikkaustyön. Leikkauksen suoritti loppuun Alexander Berner. Turun museopalvelukeskus järjesti elokuvan tiimoilta Turun Linnassa näyttelyn Tyttökuningas - Made in Turku 5.2.-27.9.2015. Näyttely valaisi samalla elokuvan tekemistä ja puvuston valmistumista. Esillä oli elokuvan pukujen lisäksi alkuperäisiä kuningatar Kristinalle kuuluneita esineitä, jotka saatiin lainaksi Livrustkammarenista. Elokuva The Girl King sai palkintoja kotimaassa ja ulkomailla. Marjatta Nissinen palkittiin Jussi-palkinnolla parhaasta pukusuunnittelusta. Kanadan Festival des films du monde de Montréal -festivaalilla Malin Buska sai parhaan naisnäyttelijän palkinnon. Elokuva sai suosituimman kanadalaisen elokuvan yleisöpalkinnon. Elokuvan dvd:llä on lisämateriaalina sen traileri. Seuraavaksi Mika Kaurismäki ohjasi ja käsikirjoitti dokumenttielokuvan Ryhmäteatteri (2018). Pitkänä näytelmäelokuvana valmistui kansainvälinen Mestari Cheng (2019). Teksti: Juha Seitajärvi / Suomen kansallisfilmografia 2021 |
||||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||||
L'amore Composed by Anssi Tikanmäki Lyrics by Anssi Tikanmäki and Maarit Tikanmäki Performed by Johanna Rusanen-Kartano Ballet des Plaisirs Composed by Jean-Baptiste Lully Quattro ragioni Composed by Anssi Tikanmäki Du gamla, du fria Traditional, arranged by Eemil Tikanmäki Te Deum by Martin Luther |
||||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||||
A very special thanks to the City and the Residents of Turku, Finland, and all the extras who participated in The Girl King<br /><br />Eurimages: Roberto Olla, Sergio Garcia de Leaniz<br />Finnish Film Foundation: Kaisu Isto, Hannu Tuomainen<br />The West Finland Film Commission: Teija Raninen, Sami Blomberg, Risto Hyppönen, Lotta Mujo<br />Nordisk Film & TV Fond: Petri Kemppinen, Hanne Palmquist<br />Swedish Film Institute: Suzanne Glansborg<br />FilmFernsehFonds Bayern: Prof. Dr. Klaus Schaefer, Nikolaus Prediger<br />FFA: Peter Dinges, Petra Kashmiry<br />Yle: Erkki Astala<br />SVT: Agneta Perman, Helena Åkerman<br />AB Svensk Filmindustri: Eva Svendenius, Helena Stenberg, Jenny Stjernströmer Björk<br />NFP marketing + distribution: Christoph Ott<br /><br />Finland: Juha-Pekka Mikkola, Akseli Hannula, Jenny Rostain, Ami Missi-Sandelin, Mirkka Lappalainen, Taija Kekäläinen, Finnkino Oy, Kuntsari, Salon Seudun Sanomat, Turun Radio, Turun Sanomat, Turkulainen, Miia Tapio, Jan Lundberg, Izabella Lundberg, Lisa-Marie Sahlström, Aaron Sahlström, Heidi Musta, Peppi Musta, Tuomas Hyrsky, Tom Bergroth, Turku Provincial Museum, Finland’s National Board of Antiquities, Dick Holmström, Åbo Svenska Teater, Marjo Muntola, Turun Kaupunginteatteri, Falck Textile, Suomen KattoCenter Oy, Ritva Rautiainen and Anne Salonen, Turku Work Center, Pertti Ojala, Seppo Pohjanpalo, Tapio Kaunisto, Kimi Seppänen, Ville Grönroos, Kari Hintsala, Timo Ervelä, Turun Asuntohankinta Oy, Pekka Tähtinen, Turun Talokulma Oy, Aki Äijälä, SGL turvapalvelut Oy, Jan Laitinen, Aurarent, Simo Laurila, Finnsteve Oy, Lasse Hyttinen, Fennia, Ville Penttilä & Petri Anttonen, Angel Films Oy, Anette Montanari, S Group / TOK, Henry Toivari, Tuto Ry, Petri Romu / Bike & Boat World Turku, Simo Savioja, Kaisa Kauma-Laula, Maarit Oksanen, Esa Mettälä, Leena Viskari, Hannu Putila, Mika Miettula, Tapio Aalto, Ely-Keskus, Jari Takatalo, Timo Laaksonen, Pekka Ali-Kirri, Leena Viskari, Pertti Peltola, Patrik Sigmundt, Esa Harkka, Harkka-Yhtiöt Oy, Ari Vierula, Heimo Rinne, Lauri Leikas, Jari Marjasto, Leena Vuorio, Elina Ovaska, Olli-Pekka Leskinen, Janne Laiho, Kuntec, Seppo Kantoniemi, Anne Sarin / Kuljetus HJK Oy, Ismo Sainio, Simo Laine, Maria Mertamo, Naantalin Aurinkoinen Oy, Samuli Isomäki, Liikuntakeskus LUMO, Fålkhälsan Turku, Vartiovuorenkadun päiväkoti, Jaakko Asplund, Villa Rauhala, Jukka Ranta, Bertel Wahlström, Katedralskolan i Åbo, Kimmo Kyynäräinen, Janne Laiho, Heini Saari, Kari Koivisto and Teemu Alastalo, Havator, Annika Backman, Veera Nyfors, Anita Hartikainen, Tuomo Aaltonen, Emma Peltonen, Simo Seppänen, Kerim Kairinen, Wolfgang Hirsch, Jere Pulkkinen, Funfar Films Oy, Ville Väänänen and Kaisa Isoaho, Valofirma Cine Light Rental Oy, Daniel Thisell, Ljud & Bild Media Ab, Anna Havanto, Roihuvuori Art and Craft College, Mynämäki Art and Craft College: Instructors (fashion): Anu Saarinen, Liisa Hupio, Instructors (metal): Inkeri Pyötsiä, Petri Tölkkö, Instructors (wood): Laura Tuomi, Esko Rihu, Students (fashion): Pauliina Ruotinen, Katri Vehanen, Jonita Arema , Maarit Nieminen, Katri Vanhatalo, Joona Salonen, Timo Rajala, Milja Tuomi, Monika Manninen, Heli Viili, Laura Hiironen, Annamari Reivonen, Mirva Nummelin, Linda Granlund, Helena Nieminen, Anne Lamminpää, Sara Tenhunen, Roosa Lehtinen, Mirja Laitinen, Tytti Haapakangas, Morris Viitanen, Maria Niittymäki, Maria Marquis, Saara Kantonen, Linda Gustafsson, Inka Nurminen, Heli Routi, Students (metal): Niko Hiltunen, Minja Tuomisalo, Hanna Leino, Benjamin Ekman, Suvi Hurme, Miina Reinikainen, Jussi Kukkola, Tanja Andergård, Samuli Kuusinen, Students (wood): Mari Laaksonen, Laura Santavuori, Mika Lietonen, Panu Siik, Jarkko Pajunen / Niskanen Lutes, Turku University of Applied Sciences, Fashion Department, Instructors: Arja-Liisa Kuitunen, Anne Henriksson, Students: Heiskanen Annaliina, Karjalainen Milla, Konttinen Asta, Lehtonen Liisi, Lintunen Veera, Matikainen Taru, Mäkiö Inka, Nieminen Tytti, Raappana Päivi, Sagulin Tarja, Tötterman Tua, Turun Linna / Turku Castle: Olli Immonen, Seijä Väärä, Nina Lepokorpi, Jukka Ranta, Jari Marjasto, Janne-Pekka Niininen, Mats Sjöström, Ilpo Leino, Turun Tuomiokirkko / Turku Cathedral, Luostarinmäki Handicrafts Museum, Herrankukkaro, Kasvitieteellinen Puutarha<br /><br />Canada: Michel Pradier, Stephanie Azam, Catherine Loumède, Alan Bacchus, Julie Baines, Chris Bell, Geneviève Bouchard, Kelly Bowman, Liam Campbell, Tom Campbell, Grace Carnale-Davis, Anna Carr, Centre des auteurs dramatiques (CEAD), Celia Chassels, Corrie Coe, Lyne Côté, Zoé Crabtree, Hervé de Fontenay, Dani De Lio, Erika Fabian, Claude Forest, David Forget, Anne Frank, Linda Gaboriau, John Galway, Graeme Gerussi, Lisa Gotlieb, Louis Gravel, Maria Hale, Martin Harbury, Moira Holmes, Jayne Kennedy, Heidi Levitt Cindy Lising, Kathleen Meek, Monica Moore, Julie Morin, Kristine Murphy, Lynda Myles, James Luscombe, Jan Öqvist, Karen Paré, Sarah Polley, Marielle Poupelin, David Remington, Sasha Robertson, Hélène Ross, Jim Sternberg, Kale Stockwell, Stratford Festival, David Stratton, Natalia Taronno, Jane Tattersall, Théâtre du Nouveau-Monde, Karen Thorne-Stone, Jennifer Trainor, Merrily Weisbord, James Weyman, Perry Zimel<br /><br />Germany: Cornelia Ackers, Kai Bleser, Andreas Brey, Manfred Burger, Ortholf Freiherr von Crailsheim, Katharina Deltow, Christopher Doyle, Sylvie El Sayegh, Christoph Hahn, Yvonne Heim, Sandra Herrmann, Hucky Hornberger, Christian Kaul, Philipp F. Kölmel, Sabine Kölmel, Cosette Liebgott, Martijn Meerstadt, Anja Metzger, Gabriele Pfenningsdorf, Max Emanuel Graf von Rechberg, Peter Reuss, Tom Steiner, Christoph Szonn, Anke Zindle<br /><br />Sweden: Charlotta Denward, Jeanette Klintberg, Filmregion Stockholm-Mälardalen Film Commission, Eva Mattsson, Ingrid Rudefors |
||||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||||
|