Juhannustarinoita
Midsummer Stories (englanninkielinen nimi)
Finna-arvio
Juhannustarinoita
Juhannustarinoita kertoo ihmisistä, jotka syystä tai toisesta joutuvat jäämään juhannusaattona kaupunkiin. Kaupunki tyhjenee vähitellen ja yötä kohti ilmapiiri muuttuu oudoksi ja hämmentäväksi. Tutusta ympäristöstä tulee vieras. Samalla tavoin elokuvan henkilöt joutuvat kohtaamaan jotain uutta ja hämmentävää. Toisaalta nämä täysin sattumanvaraisilta tuntuvat kohtaamiset voivat olla alku muutokselle, jota he tietämättään elämässään kaipaavat.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Muut esiintyjät
Arkistoaineisto / esiintyjät: Esko Riihelä, Jarmo Öunap (radioäänet) ,
Arkistoaineisto / esiintyjät: Esko Riihelä, Jarmo Öunap (radioäänet)Hae aiheistaAvustajat
Andorado Oy<br />Harveli ry <br />Marjaniemen VPK (palomiehet) ,
Andorado Oy<br />Harveli ry <br />Marjaniemen VPK (palomiehet)Hae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
21.6., 3. - 28.7.1996 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Juhannustarinoita on harvinaisen kypsä ja hallitusti tasapainoinen elokuva", Tarmo Poussu (Ilta-Sanomat 21.3.1997) kehui. "Siinä on enemmän tarina-ainesta kuin monessa kaksi kertaa pidemmässä elokuvassa, mutta sen kerronta on silti vapautuneen ilmavaa. Elokuvan tarinat ovat haikeita ja hauskoja, helliä ja surumielisiä. Ne kertovat ihmisistä, joiden sielu on säröillä ja elämän kompassi ainakin hetkellisesti hukassa. Niissä erotaan ja kohdataan, riidellään ja rakastutaan. Illin kerronta pujottelee sulavasti eri tarinoiden välillä pitäen ne kaikki mielenkiintoisina ja antamatta yhden peittyä toisen taakse. Hänen dialoginsa on luontevaa ja tiiviisti ilmaisevaa. Hienon ja osaavasti ohjatun näyttelijätiimin puhumana sitä on ilo kuunnella." Hans Sundströmin (Hufvudstadsbladet 21.3.1997) mukaan "Illi och hans kamera fångar stadens tysta melankoli där inget särdeles dramatiskt händer men där huvudpersonerna ändå slumpmässigt sammanstrålar med individer som, åtminstone temporärt, fungerar som katalysatorer." Mikael Fränti (Helsingin Sanomat 14.4.1997) kiinnitti huomiota elokuvan helsinkiläisyyteen televisioesityksen arviossaan 1997: "Juhannustarinoita nousee Helsingin sydämestä. Ensimmäiset kuvat Koffin vanhasta panimoalueesta herättävät mielenkiinnon. Jatkossakin henkilöt sijoitetaan aidosti paikkoihin ja ympäristöihin. Vihkiytyminen helsinkiläiseen todellisuuteen on tavattoman vahva. Elokuvassa aurinko laskee ja nousee Helsingissä. Värikuvissa on jotakin samaa pakotonta runollisuutta ja ilmaisevuutta kuin Risto Jarvalla 1960-luvun mustavalkoisessa Onnenpelissä. Tietenkin pääkaupunki on muuttunut Jarvan päivistä, niin ovat muuttuneet helsinkiläisetkin, mutta ihmiset eivät ole kadottaneet tunteitaan ja ahnetta janoaan toisen luokse." Raili Mykkänen (Kaleva 14.4.1997) määritteli elokuvan televisioesityksen yhteydessä 1997: "Viihdettä. Ihmiset ovat siinä luodakseen lopultakin enemmän tapahtumia kuin synnyttääkseen sisäistä kehitystä toisissaan, vaikka juuri liikettä kertomuksessa on lopultakin perin vähän ja henkilökemian kuvausta enemmän. Jollain tavalla näiden henkilöiden syvyys, mieli ja henkilökohtainen problematiikka ei elävöidy, vaikka he ovatkin hyvin motivoituja. Huonosta tai osaamattomasta ei Juhannustarinoissa voi puhua. Jo näyttelijäkaarti takaa ammattitekoista eteenpäinvientiä. [- -] Mitä he toisistaan oppivat? He oppivat sen, että jokainen kantaa sisällään oman menneisyytensä, jota ei voi poiskaan lapioida, mutta sen dynamiikan saattaisi muuttaa, jos omat voimat riittävät hyväksymään muutoksen tarpeen ja sen synnyttämät toimenpiteet. Näiden ihmisten tarinallisen olemassaolon päätepiste on itsekullakin todellisen tunteensa tunnustaminen. Oikeassa elämässä käsikirjoituksen teko vasta alkaisi tästä." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Esa Illi (s. 1962) valmistui Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osaston ohjaajalinjalta 1994, mutta jo opiskeluaikanaan - ja itse asiassa jo ennen sitä - hän oli tehnyt lukuisia lyhyitä dokumentti- ja fiktioelokuvia kuten Häät (1987), Mikä-mikä-maa (1988), Pertti Neumann Nieminen (1990), Laiska kuolema (1991), Kili-kali (1993), Ennätysten tekijät (1993) ja Kati (1994). Hän oli työskennellyt mm. omien lyhytelokuviensa kuvaajana ja pitkien elokuvien kamera-assistenttina (mm. Ystävät, toverit, 1990; Äidin tyttö, 1993) sekä ollut mukana Heikki Aholan ohjaaman Kaupunkisinfonian (1995) tekijäryhmässä. Puolipitkä näytelmäelokuva Juhannustarinoita syntyi Sparrausrinki-projektin (ks. alla) puitteissa ja valmistui sen toiseksi viimeisenä elokuvana. Idean Illi sai omista tuttavistaan ja heidän tarinoistaan. Käsikirjoitus käynnistyi episodirakenteena, jossa eri tarinat oli selvästi erotettu toisistaan. Illin ja Perttu Lepän ensimmäinen käsikirjoitusversio syyskuulta 1995 erosi varsin paljon valmiista elokuvasta ja sisälsi episodit "Terassi", "Teräsmies", "Kalterit", "Luigi" ja "Radio". Illin ja Simo Halisen lopullinen käsikirjoitus on toukokuulta 1996, ja siinä episodit ovat nimiltään "Nyt tai ei koskaan" (Ninan, Antin ja Aleksin tarina), "Maskit" (Pian ja Samin tarina), ja "Kalterit" (Jykän, Meerin ja Irman tarina). Valmiissa elokuvassa episodit on limitetty sisäkkäin, sulautettu yhdeksi kokonaisuudeksi ja jätetty nimeämättä. "Juhannustarinoita on episodielokuva, joka koostuu kolmesta lyhyestä tarinasta, jotka kaikki tapahtuvat juhannusaattona kaupungissa", määriteltiin käsikirjoituksen johdannossa. "Ne kaikki kertovat ihmisistä, jotka syystä tai toisesta jäävät tai joutuvat jäämään kaupunkiin, mikä on jotenkin 'luonnoton' ja onneton tilanne. Juhannuksena kaupunkiin jääminen vihjaa yksinäisyyteen, epäonnistumiseen, varattomuuteen, ylipäänsä kaikkeen mitä ihminen haluaisi elämässään välttää. Kaikkia tarinoita leimaa määrätty surkuhupaisuus. Tarinoiden painopiste ja ratkaisut sijoittuvat öiseen, tyhjentyneeseen kaupunkiin, mikä luo tapahtumille omalaatuisen ja hieman absurdin ilmapiirin. Juhannusyö on kaupungissa myös taikayö, joten jokaisen tarinan päähenkilö törmää 'sattumalta' henkilöön, joka pystyy ainakin hetkellisesti auttamaan päähenkilöä tämän ahdingossa." Juhannustarinoita kuvattiin 20 kuvauspäivässä heinäkuussa 1996 Villealfa Filmproductions Oy:n tuotantona. Elokuva jäi nuorena syöpään kuolleen näyttelijän Rebecca Trouppin (1967-2001) viimeiseksi. Elokuvassa esiintyvät Sanni ja Tilja Vanttaja ovat kirjailija Tomi Kontion tyttäriä. Lopullisesta versiosta leikattiin pois juhannusjuhlinta asuintalon pihalla, jolloin Juha Kukkosen ja Kirsti Kuosmasen roolit jäivät pois. Elokuvassa esiintyvä kissa lainattiin Les Ikaros -sirkuksesta. Juhannustarinoita pääsi ensi-iltaan maaliskuussa 1997 ja se palkittiin kotimaisen tuotannon laatutuella. Illin seuraava, niin ikään puolipitkä näytelmäelokuva Apinajuttu valmistui 2000. Sparrausrinki: Vuosina 1990-96 toteutettu Sparrausrinki oli Suomen elokuvasäätiön (SES), Audiovisuaalisen viestintäkulttuurin edistämiskeskuksen (AVEK), Yleisradion ja MTV3:n yhteinen hanke, jonka tarkoitus oli kannustaa nuoria lupaavia tekijöitä tarjoamalla rahoitus puolipitkään fiktioelokuvaan. Hankkeeseen hyväksytyille tuotannoille myönnettiin kullekin 1 300 000 mk:n budjetti, josta Elokuvasäätiön ja AVEK:n osuus oli 900 000 mk ja televisioyhtiöiden 400 000 mk. Projekti rahoitti kahtatoista vuosina 1991-97 valmistunutta elokuvaa. (Leena Louhivuori: Sparrausrinki. Helsinki: AVEK 1996) Projektissa syntyneistä elokuvista kahdeksan päätyi teatterilevitykseen ja on näin ollen sisällytetty Kansallisfilmografiaan. - Toim. Lauri Piispa ja Jorma Junttila Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) pohjalta. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Outi Alikoski 1) Outi Alikoski, laulu ja piano, ja Pekka Suominen, basso (off, alkutekstit), 2' 40". 2) Outi Alikoski, laulu ja piano, ja Pekka Suominen, basso (off, lopputekstit), 2' 30". Huomautuksia: Ninan asunnossa soi itämaista musiikkia (off), 0' 45". - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Helsingin keskusvankila, Marjaniemen VPK, Kvaerner Masa-Yards -telakka, Jarkoskuva Oy, Meditekniikka Oy, Satamalaitos, Radio City, Elim-koti/Diakonissalaitos, Direct.art<br />Rauno Ahonen, Riikka Ala-Harja, Jarmo Haakana, Kimmo Hujanen, Ari Illi, Juha Kukkonen, Kirsti Kuosmanen, Olivia Luukas, Petri Manninen, Martti Outinen, Martti Palo, Thea Phil, Elina Taavitsainen, Esa Tulkki, Piitu Uski, Tilja Vanttaja, Riikka Virtanen, Ari "Hirvi" Hirvonen LuPa |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|