Minerva
Amos ja Minerva (työnimi)
Amos laskeutuu (työnimi)
Chinese Love Tales (työnimi)
Ihmiset ilman ihoa (työnimi)
Kuu Minervan yllä (työnimi)
Minervan laskuoppi (työnimi)
Moon Over Minerva (työnimi)
Sumuun eksyneet koneet (työnimi)
Sydänääniä (työnimi)
Yölento (työnimi)
Finna-arvio
Minerva
Muutamaan syksyiseen päivään sijoittuva rakkaustarina Maurista ja Minervasta, eroamaisillaan olevasta avioparista ratkaisevien valintojen edessä.
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
|
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
10.10. - 3.11., 11.12.1996 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Minerva on yksi Rooman jumalista, se joka kultainen kypärä päässään käy taistoon viisauden ja taiteen puolesta", avasi Helena Ylänen (Helsingin Sanomat Nyt 15.8.1997). "Minerva on Simo Halisen elokuvan päähenkilö, jonka nimikkojumalattaren hyveet ovat lainanneet voimiaan tämän elokuvan edistykseksi. Sillä Minervassa on jotain viisasta, ja sen tekijällä on myötäsyntyinen käsitys siitä, miksi elokuvia tehdään. [- -] Halinen osaa kertoa. Elokuva käynnistyy irrallisen tuntuisina pikku kohtauksina, jotka tiivistyvät eheäksi kertomukseksi. Samalla kun ihmiskuvat syvenevät, tarina käy runsaammaksi, mutta edelleenkään asioita ei puhuta puhki. [- -] Minerva ei ole täydellinen elokuva. Tarinan kaikki ainekset eivät ole yhtä mielenkiintoisia tai viimeisteltyjä. Mutta hyvin palkitseva se on. Sen päättyessä katsoja jää kaipaamaan lisää. Näistä ihmisistä haluaisi tietää enemmän, tuntea heidät paremmin. Milloin sellaista on viimeksi sattunut suomalaista elokuvaa katsellessa?" Silja Sahlgrenin (Hufvudstadsbladet 15.8.1997) mielestä "[d]et finns mycket som fungerar i Halinens film. Här finns bra dialoger, värme och tid för nyanser. Något irriterande är dock den smått ansträngda fågelsymboliken, sättet att tonsätta stämningar på ett sätt som onödigt tydligt för tankarna till Kieslowski, samt den såsiga inledningen, då man har svårt att se mönster som krävs för att man skall kunna orientera sig fram bland personkonstellationerna. Man har helt enkelt lite svårt att urskilja vem som är med vem och vem som egentligen lämnat vem och varför? Utöver det behagliga tempot, goda skådespelarprestationer och många vackra bilder, så är det omväxlande att se en film där man uppehåller sig vid att skildra det pris som alla måste betala för sin kärlek. Vare sig man väljar satsa på det man vill ha eller om man avstår från det." Televisioesityksen yhteydessä 1997 Riitta Kurkijärvi (Aamulehti 6.10.1997) huomautti, että "[j]uoni tuntuu banaalilta, mutta elokuva ei ole sitä. Ihmissuhteita selvitellään melko aidonoloisesti, toki niin, että katsojalle pikku hiljaa hahmottuu tuleva tilanne. Sentimentaalisuus tunkee paikoin kuitenkin läpi. Ihmisten hiljaisessa kohtaloonsa alistumisessa on jotain suomalaiskansallista ja rassaavaa. [- -] Halinen on miettinyt kuvakokoja ja -kulmia huolella. Hämärä ja pimeäkin suodattuvat syksyiseksi kaupungiksi. Kuva tukee elokuvan verkkaista henkeä. Katsojalla on aivan epätavallisen paljon aikaa sisäistää kohtauksia." Televisioesityksen yhteydessä vuonna 2000 Pertti Lumirae (Demari 15.8.1997) muistutti katsojia siitä, että "Minerva on älykäs ja hienostuneiden tunteiden elokuva." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Ennen puolipitkää näytelmäelokuvaa Minerva Simo Halinen (s. 1963) oli opiskellut dokumenttiohjaajaksi, tehnyt lyhytelokuvat Variksenpelätti (1989), Vanhus näki unta leijonista (1990), Wonderlust (1991) ja Maan sylissä (1992), puolipitkän elokuvan Laihan miehen balladi (1993) sekä osallistunut käsikirjoittajana elokuviin Kaupunkisinfonia (1995) ja Juhannustarinoita (1997). Minervan ideaa Halinen kehitteli ensin We Bop Film and Music Ltd:n ja tuottaja Petri Jokirannan kanssa, kunnes Jokiranta siirtyi Suomen elokuvasäätiön tuotantoneuvojaksi ja tuotantoyhtiöksi vaihtui Kinotar Oy. Ensimmäiset käsikirjoitusversiot, työnimiltään "Sumuun eksyneet koneet" ja "Amos ja Minerva", syntyivät vuonna 1994, minkä jälkeen työ jatkui lyhyempien versioiden muodossa ja Sakari Kirjavaisen dramaturgisella avulla parin vuoden ajan, työnimillä "Sydänääniä" ja "Kuu Minervan yllä". Syyskuun lopussa 1996 päivätty 12. versio toimi pohjana kuvauksille, jotka suoritettiin loka-marraskuussa 1996. Elokuva kuvattiin super-16 mm:n materiaalille, jolta esityskopio levennettiin 35 mm:n filmille. Kutsuvierasyleisölle Minerva esitettiin 25.4.1997, mutta varsinainen ensi-ilta järjestyi vasta Kesäkino Engelissä saman vuoden elokuun puolivälissä. "Olen aina pitänyt elokuvista, jotka käsittelevät ylipäätään ihmisten välisiä suhteita", Halinen kertoi ensi-illan kynnyksellä. "Ne ovat riittäviä aiheita elokuville, aina ei tarvita suurta dramatiikkaa. [- -] On hirveän vaikeata tehdä rullaavaa elokuvaa, jossa olisi samalla muitakin tasoja kuin toiminta." (Helsingin Sanomat 15.8.1997). Syksyn 1995 käsikirjoitusversioon liittyvässä Ohjaajan näkökulmassaan Halinen määritteli tavoitteensa: "Haluan luoda draamallisesti kehittyvän ja lopulta purkautuvan tunnelatauksen, jossa tarinani henkilöiden välinen psykologinen tunneverkosto lopulta tiivistyy hetkeen, joka on henkisesti kohottava, yksilön emotionaalisten valintojen moraalisia vaikutuksia korostava. Haluan myös korostaa, että tarinamme sisältämä ihmissuhteiden verkosto on kirjoitettu tarkoituksella mahdollisimman monivivahteiseksi. Paitsi miehen ja vaimon, seuraamme myös isän ja pojan, isän ja tyttären, lapsen ja vanhuksen, syntyvän ja kuolevan suhteita toisiinsa." Yhdessä kuvaaja Tuomo Virtasen kanssa Halinen suunnitteli visuaalisen maailman, jonka esikuvana olivat Jan Vermeerin, 1600-luvun hollantilaisen taiteilijan maalaukset. Ohjaajan mukaan "kuvissa on paljon pimeyttä, joka korostaa kohtausten intiimiyttä". (Helsingin Sanomat 15.8.1997). Lopullisesta versiosta leikattiin pois kohtaus, jossa Minerva ja Klaus ovat huonekaluostoksilla. Käsikirjoituksessa oli roolinsa myös Minervan syntymättömän vauvan äänellä: sen teki Leea Klemola, mutta ääntä ei valmiissa elokuvassa käytetty. Tästä syystä Minervan kohtaus terveydenhoitajan kanssa siirrettiin elokuvan keskivaiheilta alkuun. Leikkausvaiheessa vaihdettiin myös Maurin viimeisten kohtausten järjestystä. Elena Leeve (s. 1983) esiintyi Minervassa ensimmäisessä elokuvaroolissaan: hänet löydettiin, kun hän oli taksvärkkityössä Kinotar Oy:ssä. Leif Wager (1922-2002) nähtiin vielä tv-sarjoissa Hovimäki (1999) ja Raid (2000), mutta Minerva oli hänen viimeinen elokuvansa vuonna 1942 alkaneella ja noin 40 elokuvaroolia sisältäneellä urallaan. Valaisija-grip Jari Lehtiniemen nimi on lopputeksteisssä virheellisessä muodossa Jari Lehtimäki. Simo Halisen ensimmäinen varsinainen kokoillan näytelmäelokuva Cyclomania valmistui 2001. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Alkumusiikki Säv. ja sov. Sanna Salmenkallio Studio-orkesteri (off, alkutekstit), 1' 50". 2. Egg of Everything Säv. ja san. Head & Bodies 1) Head & Bodies (off, autoradio), 1' 10". 2) Head & Bodies (off, korvalappustereot), 0' 30". 3) Head & Bodies (off), 1' 05". Levytys: Head & Bodies; Royal ROREC-2, 1995. 3. Divertimento B-Dur KV 137 II osa Allegro di molto Säv. Wolfgang Amadeus Mozart Studio-orkesteri (off), 2' 35". 4. Loppumusiikki Säv. ja sov. Sanna Salmenkallio Studio-orkesteri (off, lopputekstit), 2' 15". Huomautuksia: Mikko Reitala ja Harriet Abrahamsson laulelevat Sid Barrettin laulua Terrapin (100 %), 0' 10". - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Ragni Grönblom, Antti Reini, Leena Kemppi, Tiina Paavilainen, Kaija Ilomäki, Antti Kotilainen, Kimmo Taavila, Valter Gullichsen, Kaisa Bremer, Roni Pihlaja, Ville Piha, Susanna Mero, Sirkka Könönen, Jouko Lehtola, Hanna Raulo, Ilppo Pohjola, Ville Tanttu, Juha-Veli Äkräs, P. Parikka, Kyky ry/Petteri Keinänen, Kukkakauppa Metsätähti, Auroran nuorisopoliklinikka, Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry, Yliopiston fysiikan laitos, Yliopiston kasvitieteellinen kirjasto, Suomen laskuvarjokerho ry, Helsingin normaalilyseo, Taivallahden ala-aste, Kirurginen sairaala, Ilmatieteen laitos, Asko/Suomenoja, Laterna Magica, Bilia Kaivoksela, Skåne-lamppu, Sota-arkisto, Finnsteve, Kipsari, IBM, KLM |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Elokuvan lintukuva on Juha-Veli Äkräksen Pohjanmaalla kuvaamasta aineistosta. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|