Neitoperho
Samlaren (ruotsinkielinen nimi)
The Collector (englanninkielinen nimi)
La Collectionneuse (ranskankielinen nimi)
Die Nacht des Schmetterlings (saksankielinen nimi)
El Coleccionista (espanjankielinen nimi)
La Collezionista (italiankielinen nimi)
Samleren (norjankielinen nimi)
Motyljok (venäjänkielinen nimi)
Kultainen noutaja (työnimi)
The Maiden Butterfly (englanninkielinen työnimi)
Finna-arvio
Neitoperho
Neitoperho (1997) on Auli Mantilan ohjaama ja käsikirjoittama psykologinen jännityselokuva. Työtön nuori Eevi Rantanen (Leea Klemola) varastaa sisarensa Amin (Elina Hurme) auton ja lähtee ajamaan ilman päämäärää. Hänen aggressiivisuutensa saavat kokea niin sympaattinen liftarinuorukainen Jusu (Robin Svartström) kuin tämän naisystävä Anja Hopia (Rea Mauranen).
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||||
K16 |
||||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Avustajat
Karjalainen näyttämö (valokuvalaboratorion työntekijöitä), Kellariteatteri (ihmisiä diskossa), Putkinotko ry, Eteläsuomalainen osakunta, Hämäläinen osakunta, Vantaan naisvoimistelijat, Masa-Yards, Limes ,
Karjalainen näyttämö (valokuvalaboratorion työntekijöitä), Kellariteatteri (ihmisiä diskossa), Putkinotko ry, Eteläsuomalainen osakunta, Hämäläinen osakunta, Vantaan naisvoimistelijat, Masa-Yards, LimesHae aiheista |
||||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||||
Kreditoimattomat
|
||||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||||
2.10. - 14.11.1996 - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||||
"Neitoperho on psykologinen jännäri", Helena Ylänen (Helsingin Sanomat Nyt 31.10.1997) luonnehti elokuvaa. "Mantila tekee hyvännäköistä elokuvaa. Avauskohtaus Amin työpaikassa valokuvalaboratoriossa, jossa kehitetään ja kopioidaan tavallisten ihmisten näppäilemiä valokuvia, on laittamattomasti ohjattu, hyvin kuvattu ja sisältää elokuvan teemojen idut ja pohjan tulkinnalle. Ihmisen sielun omistaminen jonkin välikappaleen - kuten valokuva - avulla, tunkeutuminen yksityisalueelle, petos ja seksuaalinen pohjaviritys ovat kaikki jo mukana. [- -] Eevi on sympaattinen hirviö, kiehtova, selittämätön ja liikuttava pikkusisko, koska Mantila haluaa sanoa, että meissä jokaisessa on pisara samaa kiihkoa. Hän saattaa jopa tarkoittaa, että ainakin meissä pitäisi olla pisara tätä intohimoa. Mantila on myös aito kertoja, joka kiertää katsojan pikkusormensa ympäri, seuraamaan innostuneena merkillisemmänkin olion toimia." Harri-Ilmari Moilanen (Kansan Uutiset 31.10.1997) tunnisti elokuvan tarinan takaa John Fowlesin romaanin muunnelmaksi: "Siinä estynyt perhosten keräilijä turvautui nuoren tytön kidnappaukseen laajentaakseen kokoelmaansa. [- -] Mantilan elokuvan päähenkilö on kaikkea muuta kuin estynyt. Tarinan dramaattisessa käännekohdassa lievästi hidastetuissa kuvissa nähtävät Leea Klemolan kasvot kertovat, ettei kaikki ole kohdallaan hänen esittämänsä Eevin tapauksessa. [- -] Neitoperho on arki- ja melodraaman välimaastoon sijoittuva, hyvin jäsennelty ja tiivistetty nykykuvaus. Ohjaaja kuljettaa itse kirjoittamaansa tarinaa jäntevästi. Mantilan debyytti on toimiva ja lupaava. [- -] Mantilan suhde henkilöiden edesottamuksiin on hillityn toteava. Hän ei harrasta päällekäyviä psykologisia tai muitakaan selittelyjä siitä, miksi näin. Rekisteröivä, sopivasti etäisyyttä ottava lähestymistapa on Neitoperhon tapauksessa erityisen tervetullut." Juhani Nurmi (Kaleva 5.12.1997) kiinnitti huomiota pääosan esittäjään: "Leea Klemolaa elämänmakuisempaa näyttelijää on vaikea kuvitella Eevin rankkaan roolihahmoon. Vielä onnistuneemmalta tämän väkivaltaan taipuvaisen henkilön näyttelijävalinta tuntuu, kun tietää Klemolan tekevän Neitoperholla elokuvadebyyttinsä. Paljon on siis Auli Mantilalla pelissä nuoren pääosanesittäjänsä suhteen, joka onneksi lunastaa kaikki lupaukset rajuihin mittasuhteisiin kohoavilla edesottamuksillaan. Itse käsikirjoitus on kerrankin - ja suomalaisessa elokuvassa vieläpä sangen pitkästä aikaa - samalla tasolla näyttelijäsuoritusten kanssa. Eevi on kuin Eevan, tuon Aatamin kylkiluun synkeä peilikuva, Elektran ja Lilithin kaltaisten kostonhengettärien aito sukulaissielu. Vaistojensa varassa toimivassa Eevissä onkin aimo annos vinksahtanutta Hannibal Lecterin oppityttöä, joka tuntuu olevan sodassa koko maailman kanssa." Pertti Lumirae (Demari 31.10.1997) totesi samansuuntaisesti, että "Klemolalla on aivan erikoinen kyky asettaa itsensä totaalisesti alttiiksi ja hän vie tuon piirteen pelkäämättömästi aivan absurdiuteen saakka." Hanna Kangasniemi (Turun Sanomat 1.11.1997) nosti esiin elokuvan naiskuvan: "Valkokankaiden tytöt eivät enää välttämättä kulje näteissä mekoissa suu sievästi supussa. Nuorten naisten silmät säihkyvät yhä intohimoja, mutta enää ei kyse ole vain tulenpalavasta rakkaudesta, vaan mukana on koko tunteiden kirjo vihaan ja raivoon asti. 1990-luvulla on nähty jo ilmiöksi asti elokuvia, joissa tytöt purkavat turhaumiaan väkivaltaisesti, jopa tappamalla. Esimerkiksi Peter Jacksonin Heavenly Creatures, Rafael Zielinskin Fun, Michael Winterbottomin Butterfly-Kiss käyvät kaikki tyttöjen maailman pimeällä laidalla. [- -] Elokuva on visuaalisesti tarkkaan ajateltu ja elokuvallinen. Sen henkeen vaikuttavat olennaisesti kaikki ne kasteen kostuttamat tiet, märät lehdet ja ylipäätään syksyinen ilmapiiri, jota myötäilevät oivaltavasti tarinaan upotetut 60- ja 70-luvun iskelmät. [- -] Eevin tapaan myös Neitoperho on ehdoton. Siinä ei selitellä vaan näytetään." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||||
Auli Mantila (s. 1964) valmistui Taideteollisen korkeakoulun Elokuvataiteen osastolta 1995 ja hän ohjasi jo opiskeluaikanaan lyhytelokuvat Jehu (1991) ja Nälkä (1992) sekä vajaan tunnin mittaisen tv-elokuvan Marja (1994). Kaikissa oli mukana näyttelijä Leea Klemola (s. 1965), jolle Mantila kirjoitti ensimmäisen pitkän elokuvansa Neitoperho pääosan ja jonka kanssa syntyi myös haastatteludokumentti Jäykkä, kapea ja pelokas (1997). Klemola oli nähty sivuosissa elokuvissa Kauhun millimetrit (1992) ja Tuhlaajapoika (1992), mutta Neitoperhossa hän sai ensimmäisen pääroolinsa kokoillan elokuvassa. Mantilan ja Klemolan ohella myös Neitoperhon tuottaja Tero Kaukomaa, tuotantopäällikkö Markku Tuurna, kuvaaja Heikki Färm ja leikkaaja Riitta Poikselkä olivat tehtävissään pitkän elokuvan ensikertalaisia. Neitoperhon idean ja inspiraation lähteen Mantila löysi John Fowlesin esikoisromaanista The Collector / Neitoperho (1963), jossa yksinäinen poikamies vangitsee salaa rakastamansa opiskelijaneitosen kellariinsa ja josta William Wyler ohjasi samannimisen elokuvasovituksen 1965. Mantila esitti aiheen tuottaja Tero Kaukomaalle syksyllä 1995 ja toi tälle lähes saman tien ensimmäisen 72-sivuisen käsikirjoitusversionsa. Tuolloin Mantilan oli määrä toimia apulaisohjaajana Jaakko Pyhälän elokuvassa Armon aika, mutta hankkeen viivästyessä Mantila aloitti oman elokuvansa kehittelyn. Kevään 1996 mittaan saatiin elokuvan rahoitus kuntoon, ja 20.9.1996 päivätty seitsemäs käsikirjoitusversio (joka rahoituksen hankkimiseksi käännettiin englanniksi nimellä "The Maiden Butterfly") kuvattiin 30:ssä kuvauspäivässä loka-marraskuussa, lähinnä Helsingissä, Mäntsälässä ja Jyväskylässä. Sanna-Kaisa Palon rooli Eeviä diskossa tarkkailevana naisena leikattiin pois lopullisesta versiosta. Tappelukohtauksen näyttelijät tekivät ilman stuntteja. "Elokuvani päähenkilö on sen järjettömän omistushalun ja ketään kumartamattoman primitiivisen tahdon kuva, jonka tiedän meissä kaikissa asuvan", Mantila kirjoitti Ohjaajan sanassaan vuodenvaihteessa 1995-96. "Jokainen meistä tunnistaa sen hetken, jolloin hampaat narskuen haluaisimme ajaa tahtomme läpi. Kuitenkaan emme tee sitä. Näin siksi, että me vielä osaamme asettua toisen ihmisen asemaan ja kunnioittaa hänen vapaata tahtoaan ihmisenä ja lajitoverina. Tämä taito elokuvani päähenkilöltä puuttuu. Siksi hän kiinnostaa minua. En ole koskaan tavannut ketään hänen kaltaistaan - ehkä toivon, että en tapaisikaan. Haluaisin kuitenkin tutkia häntä - etäältä ja ilman vaaraa - tämän elokuvan muodossa." "Eevi on luonnollisesti erilainen kuin minä", Mantila jatkoi ensi-illan jälkeen. "Hän on poikkeuksellinen nuori nainen, jolle ei sanota ei. Eevi on kurkkua myöten täynnä heittopussina olemista, niinpä hän ei enää suostu olemaan kenenkään uhri. Ymmärrän Eeviä psykologisesti täysin, sillä hänen käyttäytymisensä on pitkälti nykyisen ajan hengen sanelemaa. Hänen on saatava vangitsemansa naisen perhoset kuolleena, hänen on tapettava ja vangittava nykyhetki, jotta ymmärtäisi ylipäätään itseään." (Kaleva 3.12.1997). "Se mikä minua veti puoleensa Eevin hahmossa oli, että häntä ei tavallaan voi mitenkään psykologisoida", pohti puolestaan näyttelijä Leea Klemola. "Hänessä on niin vähän mistä ylipäänsä tarttua kiinni, siispä katsoja kavahtaa kaikkia hänen tekojaan. Eevi on äärimmäisen impulsiivinen henkilö. Hän ei kaipaa mitään empatiaa tai edes anteeksiantoa keneltäkään. Häntä oli kiehtovaa näytellä, koska Eevillä on takanaan niin vähän tunnettua henkilöhistoriaa. Innoittajana toimi nykyinen meininki, mietin paljon ihmisen oman tahdon toteutumista, mikä on tahtomme ja mikä on ihmisen lopullinen matka." (Kaleva, em.). Neitoperhon visuaalisessa tyylissä vuorottelevat Ohjaajan sanan mukaan "harmaa luonnonvalo ja tarkkaan konstruoitu pimeys. Tähän oleellisena lisänä liittyy elokuvani äänimaailma, joka perustuu pikkutarkasti rakennettuun hiljaisuuteen. Se on maailma, jossa voimme kuulla neulan putoavan - ja kun se neula putoaa, se kuulostaa räjähdykseltä korvissamme." Neitoperho sai julkisen ensiesityksensä Taiteiden yönä 28.8.1997 Kaapelitehtaan Merikaapelihallissa. Elokuva nähtiin myös Venetsian ja Mannheim-Heidelbergin festivaaleilla ennen lokakuun lopun varsinaista Suomen ensi-iltaansa, minkä jälkeen se palkittiin vuoden suurimmalla laatutuella, kahdella näyttelijä-Jussilla, Humanismin kädellä sekä ulkomaisilla festivaalipalkinnoilla. Auli Mantilan seuraava elokuva oli Pelon maantiede (2000), sovitus Anja Kaurasen samannimisestä romaanista, pääosassa jälleen Leea Klemola. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||||
1. Sunrise, Sunset / Nousee päivä musikaalista Fiddler On The Roof / Viulunsoittaja katolla Säv. Jerry Bock, san. Sheldon Harnick, suom. san. Esko Elstelä, sov. Esa Pethman Carola, laulu, ja Esa Pethmanin orkesteri (off, alkutekstit), 1' 20". Levytys: Carola ja Esa Pethmanin orkesteri; RCA Victor FAS 962, 1966. 2. "Viku" Säv. ja sov. Risto Iissalo Risto Iissalo, syntetisaattorit (off), 1' 15". 3. A Taste of Honey / Hunajainen Säv. Bobby Scott, san. Ric Marlow, suom. san. Jussi Raittinen, sov. Aarno Raninen Carola, laulu, ja The Boys (off), 1' 40". Levytys: Carola ja The Boys; RCA Victor FAS 938, 1965. 4. Cento campane / Sata kelloa televisiosarjasta Il segno del comando / Käskijän merkki (1971) Säv. Romolo Grano - Franco Pisano, san. Fiorenzo Fiorentini, suom. san. Saukki, sov. Nacke Johansson Pasi Kaunisto, laulu, ja Nacke Johanssonin orkesteri (off, autoradio), 2' 35". Levytys: Pasi Kaunisto ja Nacke Johanssonin orkesteri; Decca SD 5796, 1973. 5. Pandora's Box / Hermes Säv. Gary Brooker, san. Keith Reid, suom. san. Hector, sov. Markku Johansson 1) Pepe Willberg, laulu, ja yhtye (off), 2' 20". 2) Pepe Willberg, laulu, ja yhtye (off, lopputekstit), 2' 30". Levytys: Pepe Willberg; Philips 6034114, 1976. 6. Var det du / Niin aikaisin Säv. ja san. trad. ruotsalainen, suom. san. Jukka Kuoppamäki, sov. Jörgen Petersen Anki, laulu, ja Jörgen Petersenin studio-orkesteri (off), kaksi kertaa, yht. 5' 40". Levytys: Anki ja Jörgen Petersenin studio-orkesteri; Top Voice TOP-5, 1967. 7. Sunny Säv. ja san. Bobby Hebb, suom. san. Anki Anki, laulu, ja yhtye (off), 2' 00". Levytys: Anki; Top Voice TOP-2, 1966. Huomautuksia: Leea Klemola laulaa radion mukana laulua Cento campane. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||||
Jukka Asikainen, Reetta-Maria Tolonen-Salo, Aki Kaurismäki, Sanna-Kaisa Palo, Anne Lakanen, Kreetta Onkeli, Heidi Kokki, Risto Salo, Jari Innanen, Piia Piekäinen, Christian Virolainen, Eero Laaksonen, Anssi Kuivalainen, Rafael Huhta, Raymond Eubanks, Anja Jokinen, Pia Jokinen<br />Tielaitos/Olli Haavisto, Kodak/Kari Nordberg, Timo Pulkkinen; IKEA, Elokuvataiteen laitos, Insmat Oy, TB-Kaukalampi, Lindström Oy/Reijo Eskelinen, Tuomiojärven leirintäalue, Jyväskylä; Lohjan Hinauspalvelu, Kuljetus Nyke Oy/Timo Nylund, Länsi-Auto Oy, Indian Bazar, Espoon nimismiespiiri, Suomen Superlon Oy, Starlike Oy, Suomen Ympäristökeskus, HPY, Palajärven koulu, Don't Tell Mama/Anna Heiskanen, Professional Makeup Center/Riitta Vaara, Paulig Oy/Iiro Jussila, Viestituote/Olli Kuusela, Tapettitalo, Lohjan kaupunki/Martti Huuska, Hartwall Oy/Lapin Kulta, Vero Moda, Helsingin poliisilaitos, Lohjan liikkuva poliisi, Vartiomiehet Oy, Lektar Oy, Eläinmuseon hyönteistieteen laitos, Ajo-Ankkuri Oy |
||||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||||
|