Downhill City
Almas perdidas en la ciudad (espanjankielinen nimi)
Finna-arvio
Downhill City
Tallennettuna:
Genre | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ikäraja | ||||||||||||||||
S |
||||||||||||||||
Näyttelijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat näyttelijät
Näyttelijäkokoonpanot
Avustajat
Alexander Kistner, Jürg Kraft, Jörg Klimek, Ray Wiele, Franco Büttcher, Gerda Kotzur, Bernd Dietrich (potkunyrkkeilijä), Sascha Hoeldtke ,
Alexander Kistner, Jürg Kraft, Jörg Klimek, Ray Wiele, Franco Büttcher, Gerda Kotzur, Bernd Dietrich (potkunyrkkeilijä), Sascha HoeldtkeHae aiheista |
||||||||||||||||
Muut tekijät | ||||||||||||||||
Kreditoimattomat
Kokoonpanot
|
||||||||||||||||
Tuotantotiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Esitystiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvauspaikat | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Kuvausaika | ||||||||||||||||
26.1. - 2.3. (Berliini), 5. - 7.3.1999 (Suomi) (29 kuvauspäivää) - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Sisältöseloste | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Lehdistöarviot | ||||||||||||||||
"Hannu Salosen Downhill City on vaikuttava esikoistyö, joka tekee uudesta suomalaisesta elokuvasta entistäkin rikkaamman ja monipuolisemman", Ywe Jalander (Suomen Kuvalehti 37/2000) kiitteli. "Ennen muuta tulee mieleen Wong Kar-Wai ja hänen elokuvistaan eniten Fallen Angels - Neonpyhimys. Sama urbaani runous, rakeinen, milloin minkäkin värin valaisema neonmainosten ja metroasemien yöllinen maailma, rappion ja graffitien hallitsema katutila. Tunnetila ja ihmistyypit ovat lähellä akikaurismäkiläistä melankoliaa. Juoni muistuttaa Robert Altmanin monihenkilöisiä tarinankuljetuksia." Helena Ylänen (Helsingin Sanomat Nyt 1.9.2000) vertaili: "Kaurismäkeläisen estetiikan vaikutukset näkyvät Salosen työssä parhaimmillaan hauskoina pikku viittauksina. Hän sekoittaa suomalaiseen melankoliaan myös toisenlaisia, levottomia, kovia suurkaupunkikuvia. [- -] 22-Pistepirkko on tehnyt elokuvaan musiikin. Yhtyeen aikaansaama lystikkäästi depressiivinen murina sopii erittäin hyvin pitämään Downhill Cityn aineksia koossa." Jouni Hokkanen (TV-maailma 18/2000) löysi hänkin vertauskohdan Kaurismäen töistä: "Välillä tuntuu siltä kuin Salonen olisi siirtänyt Berliiniin Aki Kaurismäen työläisdraaman Varjoja paratiisissa. Kaurismäkeläistä henkeä tavoittelevat hahmot jäävät valitettavan yksiulotteisiksi. Osa on pelkästään lakonisia, ja loput niin vastenmielisiä, ettei katsoja viitsi tai kykene kiinnostumaan heidän vaiheistaan." Olli Kangassalo (Iltalehti 1.9.2000) muistutti elokuvan vetonaulasta: "Salonen on saanut Teemu Aromaan vastanäyttelijäksi Saksan kuumimman naistähden Franka Potenten, joka muistetaan ikuisesti Tom Tykwerin "Juokse, Lolan" juoksevana Lolana. Ohjaaja on tehnyt kauniista Frankasta mahdollisimman tavallisen naapurintytön näköisen." Televisioesityksen yhteydessä vuonna 2002 Pekka Eronen (Aamulehti 5.11.2002) näki, että onnistuneimpina hetkinään Downhill City on luontevaa eurooppalaista kaupunkileffaa, jossa kansallisuudet ovat elämäntavan rinnalla sivuseikka." Samassa yhteydessä Mikael Fränti (Helsingin Sanomat 5.11.2002) maalaili elokuvan olevan "rosoisesti värähtelevää mosaiikkia taiteilija-elämästä ja laitapuolen kulkijoista Berliinissä. Hannu Salosen ongelma on materiaalin rönsyilevä runsaus. Kaikkea kertyy ja paljon, mutta johtoteeman 'life is a bitch' käsittely jää vielä oraalle." - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Taustaa | ||||||||||||||||
Hannu Salonen (s. 1972) opiskeli elokuvaohjaajaksi saksalaisessa elokuva-akatemiassa Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin (DFFB) ja teki opiskeluaikanaan lyhytelokuvat Das Erbe (1995) ja Moments in Monochrome (1997). Lopputyönään Salonen kirjoitti ja ohjasi ensimmäisen pitkän näytelmäelokuvansa Downhill City, joka valmistui saksalais-suomalaisena yhteistuotantona Talent House Oy:n toimiessa suomalaisena tuottajaosapuolena. "Downhill City on episodimainen elokuva kuudesta elämän kolhimasta ihmisestä, jotka ovat kaikki omalla tavallaan suuren elämänmuutoksen edessä", määriteltiin lehdistöesitteessä. "Kuuden päähenkilön tiet kietoutuvat yhteen eri tavoin. Downhill City onkin kuin mosaiikki, jonka monista paloista muodostuu tiivistunnelmainen kuvaus yhdestä aikamme kiinnostavimmista kaupungeista." Ennen Salosen työtä Berliini oli toiminut suomalaisen elokuvan kuvauspaikkana 1980-luvulla, Anssi Mänttärin Morenassa (1986) ja Mika Kaurismäen elokuvassa Helsinki Napoli All Night Long (1987). "Jo kirjoitusvaiheessa minulle oli tärkeää, että rakennan lyhyitä kohtauksia, joissa mennään nopeasti ja yksinkertaisin keinoin suoraan asiaan", Salonen kertoi lehdistöesitteessä. "En halunnut mitään eeppistä tarinankerrontaa, vaan lyhyin siveltimenvedoin kertoa jotain elämästä, jotain joka yleensä on näkyvissä mutta ei aina havaittavissa. [- -] Yritän tehdä elokuvia, jotka rakastavat päähenkilöitään. Yritän saada niihin lämpöä ja maailmannäkemyksen, jota voisi kutsua universaaliksi. Se on näkemys, joka yrittää kertoa ihmisestä kaiken sen, mitä he ovat. Etenkin sellaisten ihmisten, joita me helposti ylenkatsomme." Suomalainen miespääosan esittäjä Teemu Aromaa valmistui Teatterikorkeakoulusta keväällä 2000, vuosi kuvausten jälkeen. Hän oli esiintynyt sivuosassa jo Pekka Mandartin elokuvassa Virtaset ja Kekkonen (1993) ja hänet on nähty sittemmin mm. tv-sarjoissa Kylmäverisesti sinun ja Kotikatu sekä Aleksi Mäkelän elokuvassa Pahat pojat (2003). Sivuosien suomalaisnäyttelijöitä olivat mm. Pertti Sveholm ja Irma Junnilainen, elokuvan musiikki oli kokonaan suomalaisen 22-Pistepirkon työtä. Naispääosan esittäjä Franka Potente kuului saksalaisen elokuvan valovoimaisimpiin nuoriin näyttelijöihin: Suomessa hänet oli nähty Tom Tykwerin elokuvan Lola Rennt / Juokse Lola! (1998) nimiosassa ja sittemmin hänen uransa on jatkunut Hollywood-elokuvissa (mm. The Bourne Identity / Medusan verkko, 2002). Leikkausvaiheessa kohtausten järjestys muuttui melkoisesti, kokonaan pois jäivät episodi Artsin äidin työpaikalla Suomessa, osa Fabianin ja hänen äitinsä kohtauksista, Hansin työ juniorivalmentajana sekä Doriksen joutuminen pyörätuolipotilaaksi ja aviomiehensä Güntherin hoidettavaksi auto-onnettomuuden seurauksena. Downhill City kuvattiin talvella 1999 Berliinissä ja kolmen päivän ajan Suomessa, kaikkiaan 29 kuvauspäivänä. Elokuva valmistui esityskuntoon saman vuoden kesällä. Loppuvuoden kuluessa se ehdittiin esittää Münchenin, San Sebastianin ja Welsin festivaaleilla, ja tammikuussa 2000 se voitti Angersin esikoiselokuvien festivaalin pääpalkinnon. Saksan ensi-ilta oli Berliinissä huhtikuussa 2000, ja Suomessa Downhill City nähtiin Sodankylän ja Espoo Cinén ohjelmassa ennen syyskuun alun varsinaista ensi-iltaa. Saksassa elokuvaa levitettiin seitsemän kopion voimalla ja vastaanotto oli valtaosin myönteinen, mutta menestys kotimaan suppealla teatterikierroksella ja sittemmin myös Nelosen myöhäisillan tv-esityksessä jäi vaatimattomaksi. Esikoiselokuvan jälkeen Salonen on jatkanut uraansa Saksassa ja työskennellyt lähinnä televisiolle: tv-yhtiöt ovatkin Saksassa myös elokuvatuotannon pääasiallisia rahoittajia. Salosen tv-elokuvia ovat mm. Feuertaufe (2003), Resturlaub (2004) ja Vorwärts wie Rückwärts (2005) - kaksi viimemainittua yhteistyössä tunnetun näyttelijän Henry Hübchenin kanssa. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Musiikki | ||||||||||||||||
1. Truth (Heavy Machine Version) Säv., san. ja sov. 22-Pistepirkko 1) 22-Pistepirkko (off, alkutekstit), 1' 50". 2) Es. Janne Hyytiäinen, laulu ja basso, Teemu Aromaa, kitara, ja Jarkko Tiainen, rummut (playback / Espe Haverinen, laulu, ja 22-Pistepirkko), 0' 40". 3) 22-Pistepirkko (off), 0' 20". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 2. Snowy Dave -99 Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 1) 22-Pistepirkko (off), 0' 50". 2) Es. PK Keränen, laulu, ja 22-Pistepirkko (playback), 2' 40". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 3. Fujisan / "Artsi's Theme" Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), seitsemän kertaa, yht. 5' 35". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 4. Tokyo Tiger (Aleksei Borisov Remix) Säv., san. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), neljä kertaa, yht. 3' 10". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 5. Fabian's Theme Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), neljä kertaa, yht. 3' 15". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 6. Sascha's Theme Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), kaksi kertaa, yht. 1' 05". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 7. Coffee Girl 2 / Coffee Girl (Short demo mix) Säv., san. ja sov. 22-Pistepirkko 1) Es. Teemu Aromaa, kitara (playback / PK Keränen, kitara), neljä kertaa, yht. 0' 30". 2) 22-Pistepirkko (off), kaksi kertaa, yht. 1' 55". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 8. Roundabout 2 Säv., san. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off, kasettinauhuri), kaksi kertaa, yht. 1' 45". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 9. "Punker's Theme" Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), kaksi kertaa, yht. 1' 15". 10. Doris Drives Away / "Doris' Theme" Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), kolme kertaa, yht. 1' 55". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 11. "Boxing Theme" Säv. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off), 0' 30". 12. Where's The Home, Joey? Säv., san. ja sov. 22-Pistepirkko 22-Pistepirkko (off, kasettinauhuri), 1' 30". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. 13. Downhill City (End version) Säv., san. ja sov. 22-Pistepirkko Es. Janne Hyytiäinen, laulu ja basso, Teemu Aromaa, kitara, ja Jarkko Tiainen, rummut (playback / PK Keränen, laulu, ja 22-Pistepirkko, ja off, lopputekstit), yht. 4' 30". Levytys: 22-Pistepirkko; Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999. Huomautuksia: Elokuvan musiikista julkaistiin Saksassa soundtrack 22-Pistepirkko - Downhill City - Original Soundtrack (Clearspot / EFA Medien GmbH CS032 / EFA 05418-2, 1999). Elokuvan lopputeksteissä mainitaan kappale Let The Romeo Weep (Flamenco Mix) (Teostomerkintöjen mukaan kesto 0' 55"), jota ei kuitenkaan käytetty lopullisessa versiossa. Osa elokuvan taustamusiikista on miksattu lähes kuulumattomiin. - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Kiitokset | ||||||||||||||||
Adidas Sport, Auguste-Viktoria-Krankenhaus, fa. Bates, Berliner Stadtmission, Chez Jacques, City Bowling, fa. Eiler, Finnair, Heavens Burger, Kwon, Roolituspalvelu, SPI, fa. Untermann, Cine Sound Effects<br />Professor Reinhard Hauff<br />Anssi, Antti, Werner Bang, Sid Behrend, Julian Dech, Stefan Dierks, Elvi, Monika Fleischer, Nan Goldin, Nicolas Grupe, Frau Hentschel, Hessu, Juha, Tiina Keränen, Oscar Machel-Ebeling, Mertanen, Volker Meyer-Dahbisch, Mosse, Bernhard Möwitz, Tiina Niiranen, Hans-Joachim Rabs, Judit Ruster, Klaus-Peter Schultze, Martin Steyer, Wolfgang Unterzaucher, Versoul ins., Woody, Christina Wintz<br />Kiitos kaikille avustajille |
||||||||||||||||
Arkistoaineisto | ||||||||||||||||
Hans pelaa Playstation-peliä Tekken. Sascha katselee Downhill Cityn televisiosta Robert Wienen elokuvaa Das Kabinett des Doktor Caligari / Tohtori Caligarin kabinetti (1920). - Suomen kansallisfilmografia 12:n (2005) mukaan. |
||||||||||||||||
Tarkastustiedot | ||||||||||||||||
|
||||||||||||||||
Tekniset tiedot | ||||||||||||||||
|