Haku

vaunukärryt

QR-koodi

Aineistosta vastaa

  • Kymenlaakson museo

vaunukärryt

Kehyspuut muodostuvat kahdesta, n. 115 - 118 cm pitkästä, toisiinsa nähden vinosti asetetusta puusta ja näihin pitkittäispuihin nähden kohtisuoraan asetetuista kahdesta poikkipuusta (liitokset loviliitoksia). Poikkipuut asetettu 44 cm:n päähän toisistaan niin, että pidempi poikkipuu on kädensijojen päistä mitattuna n. 40 cm:n päässä ja lyhyempi n. 90 cm:n päässä. Lisäksi pidemmän poikkipuun edessä on pyöreänmuotoisesta ohuesta rautatangosta tehty poikkirauta. Pitkittäin sijoitetut kehyspuut muodostuvat kahdesta puukappaleesta siten, että kädensijat on tehty erillisistä kappaleista (n. 35 cm). Ne ovat profiloidut, ts. vuoltu kaareviksi ja alaspäin päistään taipuviksi. Muuten pitkittäispuut ovat suorat, mutta paksunevat etuosaan päin tasaisesti. Pitkittäispuut suojattu päältäpäin kädensijoja lukuun ottamatta rautalevystä tehdyin raudoituksin, alhaaltapäin vain pyörien kohdalta. Lisäksi raudoitukset päälläpäin niin pitkät, että muodostavat mutkalle käännetyt nokat pitkittäisten kehyspuiden jatkoksi. Näiden nokkarautojen tarkoituksena on pitää lasti paremmin paikoillaan. Raudoitukset kiinnitetty rautapultein kehyspuihin. Kärryjen alapuolella tukijalat, joiden varassa kärry on lepoasennossa. Tukijalat on tehty n. 2,5 cm leveästä rautalevystä ja taivutettu V-kirjaimen muotoon. Tukijalat yhdistetty vielä toisiinsa V-muotoon taivutetun, poikittaissuuntaan asetetun raudan avulla. Pyörät valetut, kumipäällysteiset, laakeroidut ja yhdistetty toisiinsa rauta-akselin avulla. Pitkittäiset kehyspuut muodostavat samalla myös kädensijat. Puuosat halkeilleet vähän, maalipinta lohkeillut paljon. Kädensijat korjattu ja ovat nyt kahdesta puukappaleesta (alun perin yhdestä puusta, mutta ilmeisesti katkenneet).

Tallennettuna: