trukki; haarukkatrukki; Carloader 4015; Clark
trukki; haarukkatrukki; Carloader 4015; Clark
Neli- ja umpikumipyöräinen, kirkkaan punaiseksi maalattu trukki, polttomoottorikäyttöinen. Trukkiin ei kuulu ajo- eli kuljettajan koppia. Trukin perässä moottori, kuljettajan selkänojallinen istuin, täyttöaukot jäähdytysnesteelle, bensiinille ja öljylle sekä virtalukkokytkin sekä vivut kelkan nostoon ja laskuun. Istuimen selkänojassa teräsputkikehys, vaneriselkänoja ja istuin pehmustettu vaahtomuovilla ja päällystetty punaisella (teko?)nahalla. Selkänojan taustapuolella ajopäiväkirjakotelo, jota suojaa läppä. Trukin etupäässä ohjauslaitteet (ohjauspyörä, mittarit ja kytkin-, kaasu-, jarrupolkimet) sekä nostolaitteet (masto ja kelkka). Mittareita ovat lämpömittari (C- ja F-asteikko), polttoaine- ja painemittari ja ajotuntimittari. Vipu, josta mastoa kallistetaan, sijaitsee äärimmäisenä oikealla jalkatilassa. Ohjauslaitteiden edessä pystysuora masto ketjuineen, jota pitkin kelkka nousee ja laskee, sekä kelkka, joka muodostuu lähinnä kahdesta päällekkäin vaakasuoraan asentoon asetetusta teräspalkista.
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Kymenlaakson museo |
Kokoelma |
Ahtauskokoelma |
Tunniste |
AMUE91228:1 |
Mitat |
paino 2500.0 kg, pituus 190.0 cm, leveys 97.0 cm (Koko esine) |
Merkinnät |
sijainti: trukin päällä (merkinnän sijainti)sisältö: CARLOADER / REG. U.S. PAT. OFF. / MFG BY / CLARK EQUIPMENT CO. / INDUSTRIAL TRUCK DIVISION / BATTLE CREEK MICHIGAN U.S./ MODEL 4015 SERIAL NO DCL-291 LK / ALWAYS GIVE MODEL AND SERIAL / NUMBER WHEN ORDERING REPAIR PARTS. / CAPACITY UPRIGHTS VERTICAL / 4000 LBS. AT 15 INCHES FROM FACE OF FORKS / [patenttimerkinnät] (merkinnän sisältö)sijainti: Tarrat ovat molemmin puolin trukin konepeltiä (sivuilla). (merkinnän sijainti)sisältö: FSL (merkinnän sisältö)sisältö: DCL-291-LK (merkinnän sisältö)sijainti: konepelti (merkinnän sijainti)sisältö: CLARK (merkinnän sisältö)sijainti: konepellin sivuseinät (merkinnän sijainti)sisältö: 1 (merkinnän sisältö) |
Valmistus |
Käyttö |
1952 - 1969 Käytettiin rulla- ja paalitavaran nostamiseen ruumassa tai rautatievaunussa. Jäi pois käytöstä 1960-luvun loppupuolella, koska trukin nostoteho oli liian pieni ja se ei täyttänyt työturvallisuusmääräyksiä. |
Aiheet |