Haku

”Otti sillai just ihmisenä, että ollaan erilaisia” : äitien kokemuksia pienryhmäopetuksen merkityksestä lapsilleen

QR-koodi

”Otti sillai just ihmisenä, että ollaan erilaisia” : äitien kokemuksia pienryhmäopetuksen merkityksestä lapsilleen

Tutkimus käsittelee pienryhmäluokan oppilaiden äitien kokemuksia lastensa pienryhmäopetuksesta ja integroitumisesta suureen opetusryhmään.

Tutkimusaineisto kerättiin tekemällä havainnointia starttiluokassa ja haastattelemalla oppilaiden äitejä. Tutkimuskysymys oli: Millaisia kokemuksia äideillä oli lastensa pienryhmäopetuksesta ja integroitumisesta tavalliseen luokkaan?

Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä grounded theorya. Aineistoa analysoitiin monivaiheisesti ja raportoitiin siten, että teorian muodostumisen vaiheet on nähtävissä tutkimusraportissa. Tutkimuksen tuloksena keskiöön nousi lapsen yksilöllisten edellytysten huomioiminen koulunkäynnissä ja opetuksessa. Yksilölliset edellytykset ovat yhteydessä lapsen kokemiin haasteisiin, tuen tarpeeseen, harrastuksiin, sosiaaliseen kompetenssiin ja itsensä ilmaisuun. Lapsen elämän toimintaympäristöjen välinen yhteistyö lisäsi oppimista ja edisti lapsen kehitystä.

Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että lapsen yksilöllisten edellytysten huomioon ottaminen on olennaista opetusta järjestettäessä. Oppilaaseen on suhtauduttava yksilönä, jonka ainutlaatuisuutta arvostetaan ja tuetaan moninaisessa opetusryhmässä.

Tallennettuna: