Haku

Tiedon ikkunat

QR-koodi

Tiedon ikkunat

Www-sivujen suunnittelu on käytännössä käyttöliittymän suunnittelua. Graafinen suunnittelija tekee valintoja värien, typografian, sommittelun, painikkeiden, kuvien käytön, animoinnin ja muiden mahdollisuuksien suhteen. Mikä tekee yhdestä käyttöliittymästä onnistuneen, toisesta epäonnistuneen? Minkälainen on vetävä ja käyttäjäänsä arvostava web-käyttöliittymä? Www-sivujen layoutsuunnittelu on kiinteästi sidoksissa selainohjelmien, editoriohjelmien ja digitaalisten formaattien kehitykseen, mutta myös käsitykseen siitä, mitä minäkin aikana hyvänä suunnitteluna pidetään. Tarkastelen www-käyttöliittymäsuunnittelun kehitystä kohti nykyistä web-designia ja sekä käyttöliittymätutkimuksen historiaa.

Tutkimukseni aiheena on, millaista käytettävyysstrategiaa suurten päivälehtien www-portaalit edustavat graafisen suunnittelunsa kautta. Käytin päivälehtien portaalisivuja esimerkkeinä www-käyttöliittymaistä, joissä suuri määrä erilaista informaatiota on luokiteltu ja jaettu katsojalle. Tutkin sivujen layoutin ja tekniset ratkaisut, sitten tein vertailevan analyysin sekä johtopäätökset.

Päivälehtien etusivuista suurin osa pyrkii toistamaan sanomalehtien paperisten versioiden ulkoista formaattia: kapeita palstoja tiukoilla marginaaleilla, paljon uutisotsikoita, yleensä pienikokoisia still-kuvituskuvia joiden kontrastina liikkuvia ja värikkäitä mainoksia. Sivut hakevat arvovaltaa ja journalistista painokkuutta uutisten suurella tarjonnalla, otsikoitten massalla. Sivujen typografia suosii yllättävällä tavalla päätteellisiä tekstityyppejä otsikoinnissa, mutta päätteettömiä ingressiteksteissä. Sininen väri korostuu huomiovärinä otsikoinnissa. Navigointi perustuu suureksi osaksi vaakavalikoille ja uutisotsikoitten toimimiseen tekstilinkkeinä varsinaiseen uutisartikkeliin. Kuvitus perustuu yleensä pääuutisen keskikokoiselle kuvituskuvalle ja pienikokoisille uutisotsikoitten kuville.

Multimedian käyttö on maltillista ja sillä haetaan sivuille pientä lisäarvoa, ei kerronnallista kantavuutta tai vetävyyttä. Suosituinta multimediaa on kuvatiedostojen slideshow, toiseksi suosituinta video. Mainontaa löytyi joka sivulta ja kolme neljäsosaa siitä käyttää animointia/liikkuvaa kuvaa. Sosiaalinen media näkyy palveluiden logolinkkeinä

Tallennettuna: