Haku

Pohjoinen design - design pohjoisessa ; pohjoisen käsityömuotoilun asema alan toimijoiden kokemana

QR-koodi

Pohjoinen design - design pohjoisessa ; pohjoisen käsityömuotoilun asema alan toimijoiden kokemana

Tutkimus käsittelee design-pohjaisen käsityömuotoilun asemaa ja nykytilaa Lapissa sekä käsityömuotoilijoiden kokemuksia työstään, yrittäjyydestä sekä asemastaan pohjoisessa. Miten käsityömuotoilua edustavat toimijat kokevat positionsa lapintavaran hallitsemilla markkinoilla? Tarkastelun kohteena on pohjoisessa tuotettu sekä pohjoisista lähtökohdista tuotettu design D jota pääsääntöisesti voi kutsua käsityömuotoiluksi. Käsityömuotoilussa yhdistyvät käsityö, muotoilu, taide ja yrittäjyys. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jonka analyysimenetelmä on aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimusaineistoni muodostuu teemahaastatteluista sekä tutkimuskirjallisuudesta. Käsityöyritysten toimintaa ohjaa vankka arvopohja. Usein tämän katsotaan olevan ristiriidassa yritystoiminnan taloudellisen tavoitteellisuuden kanssa. Tämä tutkimus ei vahvistanut ristiriitaa. Haastatteluaineiston perusteella yritystoiminnan kehittäminen näyttäytyy mahdollisena ilman, että yritystoimintaa ohjaavat arvot kärsivät. Käsityöyrittäjyyttä koskeva diskurssi yksipuolistaa käsityöyrittäjyydestä syntyviä mielikuvia niin, että käsityömuotoilijoiden on vaikea identifioitua niihin. Kulttuuriyrittäjyysdiskurssissa kulttuurisesti arvokas työ ja suunnitelmallinen liiketoiminta yhdistyvät toiminnan arvopohjan huomioon ottavalla tavalla. Myös elämäntyyliyrittäjyys tarjoaa käsitteitä puhua käsityöyrittäjyydestä sen ominaispiirteet ja arvopohjan huomioiden. Elämäntyyli- ja kulttuuriyrittäjyyttä sekä luovia aloja koskevien diskurssien liittäminen nykyistä tiiviimmin käsityöyrittäjyyteen näyttäisikin olevan avainasemassa, jotta ala nähtäisiin sen omilla ehdoilla ja erityispiirteitä kunnioittaen. "Pienuuden ongelma" on tyypillistä käsityöyrityksille. Haastateltujen kohdalla se, ettei toimita yksin näyttäytyi tärkeänä. Positiivinen ja luottavainen suhde tulevaisuuteen sekä ammattimainen liiketoiminta näyttää perustuvan siihen. Haastateltujen suhde matkailuun näyttäytyy ambivalenttina. Matkailussa nähdään olevan tiettyä potentiaalia, mutta sitä ei nähdä varteenotettavana markkinasegmenttinä. Matkailutoimialan tuottamat yksipuoliset mielikuvat sekä matkamuistojen kokeminen muotoilualalle vieraina näyttäisivät johtavan tietoisiin erontekoihin. Pohjoista toimintaympäristönä käsiteltäessä keskeiseksi nousi verkostojen puute. Se esiintyykin merkittävimpänä vetävä tai työntävä tekijä. Pohjoiseen vetävinä tekijöinä korostui elämänlaatu ja elinympäristö. Haastatteluaineisto mursi käsityöyrittäjyyteen liitettyjä stereotypioita. Käsitys, ettei käsityöyrittäjä ole sitoutunut yrittäjyyteen, ei saanut vahvistusta. Tutkimus mursi myös käsityksiä käsityöyritysten homogeenisuudesta.

Tallennettuna: