Sökning

Kestävän luontomatkailun suunnat tuotekehityksessä: tapaustutkimus Pyhä−Luoston alueen toimijoista

QR-kod

Kestävän luontomatkailun suunnat tuotekehityksessä: tapaustutkimus Pyhä−Luoston alueen toimijoista

Tutkin Pro gradu -tutkielmassani Metsähallituksen kestävän luontomatkailun periaatteiden hyödynnettävyyttä Pyhä−Luoston alueen toimijoiden tuotekehityksessä. Näistä periaatteista tutkielmassa on käyty läpi etenkin sosiokulttuuristen periaatteiden hyödynnettävyyttä. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää miten matkailutuotteita voi tuottaa kestävimmiksi ja laadukkaammiksi lähinnä luontomatkailuyrityksissä Pyhä−Luoston alueella Metsähallituksen kestävän luontomatkailun periaatteiden avulla.

Tutkielma on tehty tapaustutkimuksena kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä sisällönanalyysiä apuna käyttäen. Sisällönanalyysin kohteena on ollut Pyhä−Luoston alueen luontomatkailuyrittäjille ja muille toimijoille tehty teemahaastattelu, josta tutkielmani aineisto koostuu. Anonyymeja haastateltavia oli tutkielmassa mukana kymmenen. Tutkielman sisällönanalyysi on laadittu teoriasidonnaisesti.

Pyhä−Luoston alueen toimijat hyödynsivät Metsähallituksen kestävän luontomatkailun sosiokulttuurisia periaatteita melko kattavasti tuotekehityksessä. Kävi ilmi, että erityisesti sosiokulttuuristen periaatteiden avulla tuotekehityksessä on helpompi keskittyä asiakkaisiin. Metsähallituksen kestävän luontomatkailun periaatteet voivat kohentaa matkailutuotteen laatua tuotekehityksessä siitä saatujen hyötyjen vuoksi. Tutkielman tuloksena oli, että periaatteista saadaan hyötyä alueen toimijoiden tuotekehityksessä luonnonsuojelun ja varjelun kannalta. Toisaalta hyötyjä voidaan saada tuotekehityksessä lisääntyvän kaupankäynnin, paremman imagon sekä kilpailuedun ja enenevän yritysyhteistyön kautta. Näitä periaatteita voidaan hyödyntää tuotekehityksessä mm. paremmin tehtäväänsä koulutettujen oppaiden avulla sekä mitoittamalla paremmin palveluja kysynnän ja kohteen mukaan.

Sustainable Nature Tourism Directions in Product Development: a Case Study of Actors in Pyhä−Luosto Area This thesis focuses on how general principles for sustainable nature tourism in protected areas administrated by Metsähallitus can be utilized in product development processes of actors in Pyhä−Luosto area. This research concentrates especially on the utilization of sociocultural principles. Other aim is to find out how tourism products can be produced in more sustainable and quality driven manner with the help of these principles particularly in nature tourism companies in Pyhä−Luosto area.

This case study is implemented with qualitative research method by using content analysis. The target of this theory guided content analysis was a semistructured interview to nature tourism entrepreneurs and other actors in Pyhä−Luosto area. The data of this thesis is based on these ten interviews made anonymously.

Sociocultural principles for sustainable nature tourism in protected areas administrated by Metsähallitus were utilized in quite comprehensive manner in product development processes of these Pyhä−Luosto area actors. The results of this study show that especially with help of sociocultural principles, it is easier to focus on customers in product development processes. Due to the benefits of implementation of these principles, the quality of a tourism product can be improved through product development. As a result of this research it can be argued that Pyhä−Luosto area entrepreneurs and other actors can achieve benefits for the sake of nature conversation and protection when implementing these principles during product development processes. This implementation can also result to other benefits during product development. These benefits can be seen as higher profits, better image, improved competitive advantage and increased co-operation volumes between businesses. The findings of this research also indicate that these principles can be utilized in product development by hiring better educated guides and by improving the measurements of services according to the demand and destination.

Sparad: