Haku

Upseeriksi kasvaminen ja kadettien ammatillisen identiteetin kehittyminen kandidaattikoulutuksessa

QR-koodi

Upseeriksi kasvaminen ja kadettien ammatillisen identiteetin kehittyminen kandidaattikoulutuksessa

Tutkielmani käsittelee upseeriksi kasvamista ja kadettien ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tehtäväni on vastata kysymykseen, millä tavoin kadetit kuvaavat upseerin ammatillisen identiteetin kehittymistä sotatieteiden kandidaattikoulutuksessa. Tarkoituksena on saada tietoa ammatillisen identiteetin kehittymisestä ja upseeriksi kasvamisesta tarkastelemalla ammatillisen identiteettien kehittymiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia kadettien kuvaamina.
Keräsin tutkimusaineiston kerronnallisella kyselyllä keväällä 2015. Tutkielmassa mukana olevat kadetit ovat aloittaneet opintonsa Maanpuolustuskorkeakoulussa vuosina 2012, 2013 ja 2014. Tutkielmani on laadullinen, jossa lähestyn aineistoa fenomenografisesti. Analyysimenetelmänä käytin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että kadettien ammatillisen identiteetin kehittymisen perusta muodostuu jo ennen koulutukseen hakeutumista. Ammatillisen identiteetin kehittymistä tukee kadettien kulttuurinen tausta ja aikaisempi sotilaskokemus. Sitoutuminen sotilasuraan ammatinvalinnan, uratavoitteiden ja ammatillisen kasvun kautta edistävät ammatillisen identiteetin kehittymistä. Tiivis yhteisö, upseerikasvatuksen ohjaavat tehtävät, upseerin ihanneominaisuudet ja edustamiseen liittyvä julkinen kuva ohjaavat kadettien ammatillisen identiteetin kehittymistä. Kasvu upseeriksi hahmottuu henkisenä kasvuna sekä upseeriuden ja toimintakulttuurin sisäistämisenä. Eniten ristiriitoja ammatillisen identiteetin kehittymisessä aiheuttavat yksilöllisyyden ja kollektiivisuuden väliset ristiriidat ja vanhentuneiksi koetut kasvatuskäytännöt. Käsityserot upseeriudesta muodostuvat kutsumuksen, elämäntavan tai upseeriuden ammatillistumisen kokemuksesta. Tutkielmani tulokset antavat vertailupohjan vuonna 2015 toteutetun sotatieteiden kandidaatin tutkintouudistuksen aikaansaamille muutoksille. Jatkossa voisi syventyä selvittämään, millä tavalla yksilöllisyyden ja kollektiivisuuden välinen vastakkainen asetelma vaikuttaa kadettien ammatillisen identiteetin kehittymiseen. Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa myös vertailututkimuksen kandidaattikoulutuksessa opiskelevien ja tutkinnosta valmistuneiden työelämävaihetta suorittavien upseerien käsityksistä ammatillisen identiteetin kehittymisestä.

Tallennettuna: