Haku

Rural LIFE Design - Maaseutuyritysten ympäristöarvoja tuotteistamassa

QR-koodi
Finna-arvio

Rural LIFE Design - Maaseutuyritysten ympäristöarvoja tuotteistamassa

Tässä raportissa esitellään Rural LIFE Design projektin eri osa-alueita ja niistä saatuja tuloksia. Raporttiin on koottu kaikki hankkeessa tehdyt selvitykset. Kustakin työstä on laadittu muutaman sivun lyhennelmä, joissa tuodaan esille työn tavoitteet, saadut tulokset sekä mahdolliset ongelmakohdat. Selvitykset on jaettu seuraavien osa-alueiden alle: ekotuotteistamisvalmiuksien selvittäminen, ekotuotteistamisen työkalut ja ekotuotteistamisen kautta saavutettujen hyötyjen arviointi. Ekotuotteistamisvalmiuksien kartoittaminen sisältää selvitykset alueellisista ekotuotteistamispalveluista, yritysten ekotuotteistamisvalmiuksista sekä kuluttajien käsityksistä maaseutuympäristöstä. Ekotuotteistamisen työkaluina esitellään elinkaariarviointi ja elinkaarikustannusmalli, maaseudun pienyritysten ekomarkkinointimalli, yrityksen kokonaisviestinnän hallinta sekä ekotuotteistamisopas maaseudun pienyrityksille. Ekotuotteistamisen kautta saavutettuja hyötyjä tarkastellaan yritysten saamien hyötyjen, kuluttajien sitoutumisen ja alueellisten ympäristövaikutusten osalta. Projekti toteutettiin vuosina 2001-2004 tutkimuksen, koulutuksen, maaseudun pienyritysten ja ympäristöviranomaisten välisenä yhteistyönä. Tavoitteena oli rakentaa maaseudun tuotteiden ja palveluiden ekotuotteistamiseen toimintamalli, jonka avulla yritykset voivat sitoa tuotteisiinsa sellaisia myönteisiä, todennettuja ympäristöarvoja, joita kuluttajat arvostavat. Maaseudun pienyrityksille suunnattuja ekotuotteistamiseen liittyviä projekteja ei ole Suomessa aikaisemmin tehty. Projektissa tehdyt tutkimukset ja kehitetyt työkalut ovat pelinavauksia , joita on jatkossa kehitettävä ja testattava niiden toimivuuden ja käyttökelpoisuuden takaamiseksi. Projektista saadut tulokset tuovat kuitenkin arvokasta tietoa siitä, miten ja millaisin työkaluin ekotuotteistamista voidaan pienyrityksissä edistää. Ekotuotteistaminen on usein pitkä prosessi, jossa muutoksia tarvitaan niin yrityksen arvoissa, toiminnassa, tuoteketjussa kuin markkinoinnissakin. Pitkäntähtäimen suunnittelun kautta on kuitenkin mahdollista luoda uusia, innovatiivisia tuotteita. Yritysten lisäksi tarvitaan toimenpiteitä julkiselta hallinnolta ja asiakkailta ekotuotteistaminen edistämiseksi. Julkisen hallinnon on luotava edellytykset yritysten ja kuluttajien ympäristömyötäiselle toiminnalle. Asiakkailla on puolestaan mahdollisuus vaikuttaa valinnoillaan ja toiminnallaan ympäristömyötäisen yritystoiminnan menestymiseen ja elinympäristönsä laatuun.

Tallennettuna: