Haku

Carbon pricing and its effect on company profitability

QR-koodi

Carbon pricing and its effect on company profitability

Hiilen hinnoittelu ja sen vaikutus yritysten kannattavuuteen

Kahden asteen ilmastotavoitteen saavuttamiseksi tulee hiilen hinnan nousta merkittävästi, jotta päästöjen vähentämiseen tarvittavat investoinnit ovat kannattavia yritysten näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka merkittävä nousu hiilen hinnassa vaikuttaa yritysten kannattavuuteen. Aiemmat tutkimukset eivät ole päässeet yksimielisyyteen siitä, kuinka päästöjen sääntelypolitiikka vaikuttaa yrityksiin. Tämä tutkimus katsoo hiilen hinnoittelua kannattavuuden näkökulmasta, yhdistäen aihepiirin keskeisimpiä tekijöitä. Näihin kuuluu hiiliriski, hiilen hinnoittelumekanismit sekä hiilestä aiheutuvien ylimääräisten kustannusten siirtyminen asiakkaille. Tutkimus on kvantitatiivinen ja tarkastelee 328 eurooppalaisen yrityksen talous- sekä päästötietoja koskien suoria (scope 1) sekä epäsuoria (scope 2) kasvihuonepäästöjä. Datan analysointiin käytetään herkkyysanalyysia, joka toteutetaan skenaarioanalyysin muodossa. Tutkimuksessa käytetään erilaisia hinnan nousun sekä kustannusten siirron asteita, jotta voidaan arvioida, minkälaisia vaikutuksia niillä on kannattavuuteen. Yritykset jakaantuvat 9 sektorin ja 53 alan välille ja täten myös tulokset vaihtelevat. Aloilla, jotka ovat vaikutuksen alaisia, nähdään merkittäviä negatiivisia muutoksia yritysten kannattavuudessa. Tulokset täydentävät aikaisempia tutkimuksia hiili-intensiivisten alojen osalta, mutta tuovat esiin myös uusia näkökulmia sellaisten alojen kohdalla, jotka saattavat olla vaikutuksen alaisia hiilen hinnan noustessa. Alat, jotka kuuluvat tuotannon, sähkön ja energian piiriin ovat osin merkittävän vaikutuksen alaisia, mutta näiden lisäksi myös turismiin sekä ruokateollisuuteen liittyvät alat osoittavat merkkejä muutoksista, kun korotettu hiilen hinta otetaan käyttöön.

Tallennettuna: