Haku

Developing social sustainability through supplier development

QR-koodi

Developing social sustainability through supplier development

Sosiaalisen vastuun kehittäminen toimittajien kehittämisen avulla

Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoitus on tutkia miten toimittajien kehittämistä voidaan käyttää keinona toimitusketjun sosiaalisen vastuun kehittämiseksi, ja ymmärtää paremmin syitä miksi yritykset pyrkivät kehittämään sosiaalista vastuuta. Tämän hetkisen tutkimuksen perusteella sosiaalinen vastuu ja toimittajien kehittäminen on melko uusi tutkimusalue, sillä vastuullisuuden kolmesta dimensiosta sosiaalinen vastuu on ollut vähiten tutkituin. Viime aikoina aihe on kuitenkin herättänyt enemmän kiinnostusta, ja nykyisten tutkimusten sekä tämän tutkielman empiiristen tulosten pohjalta voi todeta, että toimittajien kehittämien on yksi tärkeimmistä prosesseista toimitusketjun sosiaalisen vastuun kehittämisen kannalta. Tämän Pro gradu -tutkielman empiirinen osuus on toteutettu haastattelemalla neljää ostotoiminnan ja vastuullisuuden ammattilaista vähittäiskaupan alalta. Empiirisen osuuden tulokset osoittavat, että sosiaalisen vastuun hallinta toimittajien kehittämisen avulla on tärkeä osa yritysten vastuullisuus-strategiaa. Yleinen tietoisuus liittyen sosiaaliseen vastuullisuuteen on lisääntynyt, joten sosiaalisen vastuun huomioiminen toimitusketjussa on tärkeää. Empiirisen osuuden tuloksien perusteella sekä sisäiset että ulkoiset tekijät motivoivat yrityksiä kehittämään toimitusketjun sosiaalista vastuuta. Merkittävimmät haasteet ovat toimitusketjujen pituus ja monimutkaisuus, toimittajien kaukainen sijainti ja yksittäisen yrityksen rajoitettu vaikutusvalta.

Tallennettuna: