nuija; club of rhinoceros, magical object; rituaaliesine
nuija; club of rhinoceros, magical object; rituaaliesine
fyysinen kuvaus: Pääluettelo: B Erityistä
I Aseet
Onzinbo joluinga luompanda = Rhinoceros-sarvesta [sarvikuonon sarvesta] tehty keppi.
Sarvikuonon sarvesta veistetty nuija, jossa on pallomainen uurrekoristeinen pää ja pitkähkö suora varsi, joka kapenee vähän tyveä kohti.
Aineistotyyppi |
---|
Esine |
Organisaatio |
Suomen kansallismuseo |
Kokoelma |
Yleisetnografiset kokoelmat |
Tunniste |
VK1049c:47 |
Mitat |
pituus: 47,0 cm halkaisija, pää: 6,5 cm |
Valmistus |
valmistusaika 1880-luku Tekniikka: käsityö Materiaali: sarveisaine/sarvi |
Käyttö |
ndongalaiset Pääluettelo: Tämä on harvinainen ja kallisarvoinen keppi sekä aineensa että käytäntömerkityksensä puolesta, ja tämmöisiä sauvoja on vaan varakkailla perhekunnilla ja ne kulkevat perintönä polvesta polveen ja on perhekunnan vanhimmalla ja arvossapidetyimmällä henkilöllä hoidossa ja kuuluu pyhitettyjen kappalten joukkoon. Sitä käytetään edesmenneiden henkien poiskarkottamiseen yksityisistä ruumiin osista. Ndongalaiset niink. yleensä kaikki ambolaiset uskovat sielun kuolemattomuuden ja että kuolleiden henget voivat oleskella näkymättömässä muodossa maan päällä omaistensa seurassa, mutta heidän esiintymisensä on aina pahaa vaikuttava ja pääasiallisimmasti kun ne liikkuvat maan päällä niin ne tekevät ihmisiä, nimitt. sukulaisia ja muita läheisimpiä henkilöitä kipiäksi, joko koko ruumiin tahi yksityisiä ruumiin osia niink. rintaa, käsivarsia, jalkoja j.n.e. Poistaaksensa pois näitä vaivaavia henkiä painellaan tällä sauvalla sairaita kohtia ja - henget menevät menoihinsa. Perin vaikia on saada ndongalaisia luopumaan tästä uskostansa. Yllä sanotusta käypi selville, että näitä sauvoja ei saa muuten kuin aivan erityisissä tilaisuuksissa lahjaksi, joten tämäkin on saatu. Voipi olla, että tämän onzimbon suku on kuollut sukupuuttoon, ja siten on se tavallaan kadottanut varsinaisen merkityksensä. This is a rare and valuable stick for its material as well as its use, and this kind of stick is owned only by rich families and they are inherited from generation to generation and owned by the eldest and most respected family member and it is one of the sacred objects. It is used to chase away the spirits of the deceased from individual body parts. The Ndonga, like all the Ovambo people, believe in the immortality of the soul and that the spirits of the deceased can linger in an invisible form on earth among their family, but their appearance always has an evil effect and often, as they move on the earth they make people, meaning their family members and other friends, sick, either the whole body or single body parts such as a breast, arms, legs etc. To remove these bothering spirits, the sick part is pressed with this stick and the spirits go away. It is very difficult to get a Ndonga person to give up this belief. As is apparent in what was said above, these staffs cannot be obtained except as presents on special occasions, hence this one was also received. It might be the family of this ondhimbo is extinct, and hence it has, in a way, lost its actual significance. |
Aiheet |
Luokitus |
322 puutyö (luokitus)
554 status, rooli ja arvovalta (luokitus)
886 vanhuus (luokitus)
776 henget ja jumalat (luokitus)
755 maaginen ja henkinen terapia (luokitus)
753 sairausteoriat (luokitus)
|