Haku

Von Eisbärbaby-Hype zu Mr Möchte-gern-Cool. Zur Bildung und Funktion von Okkasionalismen in der Jugendzeitschrift Bravo

QR-koodi

Von Eisbärbaby-Hype zu Mr Möchte-gern-Cool. Zur Bildung und Funktion von Okkasionalismen in der Jugendzeitschrift Bravo

Tässä pro gradu-tutkielmassa suoritetaan korpuspohjainen tutkimus saksankielisistä uudissanoista, tarkemmin ottaen satunnaisesti käytettävistä okkasionalismeista. Tutkimuspohjana käytetään kahta vuonna 2008 ilmestynyttä saksalaista Bravo-nuortenlehteä. Lehden artikkelit kertovat mm. nuorten idoleista, ajankohtaisista trendeistä sekä julkisuuden henkilöistä. Tutkimuksessa otetaan huomioon koko lehti kuvatekstit mukaan lukien. Korpus muodostuu kaiken kaikkiaan 250 sanasta. Korpukseen hyväksyttävien sanojen kriteerinä käytetään kahta saksankielistä sanakirjaa.

Tutkielman päätarkoituksena on selvittää, miten okkasionalismit on muodostettu. Lisäksi halutaan saada selville, mitä okkasionalismien käytöllä yritetään saavuttaa, eli mikä näiden sanojen tarkoitus on. Tutkielmassa kiinnitetään myös huomiota sanojen yleisiin tunnusmerkkeihin. Koska kansainvälisyys on nykyajan trendi, halutaan myös selvittää, minkälainen vaikutus anglismeilla on uudissanoihin.

Tutkimustulokset osoittavat selvästi, että okkasionalismit muodostetaan useimmiten yhdyssanojen avulla. Suuri osa yhdyssanoista on myös moniosaisia. Toinen selvä tulos on anglismien käyttö – yli puolet korpuksen sanoista sisältää anglismin. Suurin osa sanoista on myös substantiiveja. Okkasionalismien tyypillisiä piirteitä ovat yhdysviivan käyttö sekä sanojen kuvaileva tyyli. Bravo-lehdessä esiintyvät okkasionalismit ovat selvästi nuorille suunnattuja, koska ne käsittelevät nuorille tärkeitä asioita: muotia, musiikkia sekä rakkautta. Uudissanojen tärkein tehtävä on puolestaan uuden ilmiön tai tapahtuman nimeäminen. Lisäksi ne herättävät huomiota, sekä luovat nuorille yhteenkuuluvaisuuden tunteen.

Tallennettuna: