Haku

Vähittäiskauppaorganisaation myyjähenkilökunnan intranetin käyttö. Tarkastelussa Kokkolan Halpa-Halli Oy

QR-koodi

Vähittäiskauppaorganisaation myyjähenkilökunnan intranetin käyttö. Tarkastelussa Kokkolan Halpa-Halli Oy

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää vähittäiskauppaorganisaation myyjähenkilökunnan intranetin käyttöä; kuinka paljon intranetiä käytetään, mihin tarkoituksiin, ovatko myy-jät tyytyväisiä intranetin sisältöön, käytettävyyteen ja ulkoasuun sekä intranetiin yhtenä sisäisenä viestintäkanavana. Tutkimuksella kartoitetaan myös intranetin käyttöongelmia ja koulutuksen tarvetta. Lisäksi tutkimus selvittää myös muiden sisäisten viestintäkanavien käyttöä sekä tyytyväisyyttä sisäisen viestinnän määrään.

Kyseessä on tapaustutkimus, jonka kohdeyrityksenä on Kokkolan Halpa-Halli Oy. Tutkimusaineisto koostuu kyselylomakkeen avulla kerätyistä vastauksista. Kyselyyn vasta-si 128 myyjää, ja vastausprosentti oli 68. Käsittelen aineistoa tilastollisesti. Avointen kysymysten vastauksia luokittelen kuitenkin ennen määrällistä esittämistä aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.

Tutkimuksessa selviää, että intranet koetaan kolmanneksi tärkeimmäksi tiedonsaantikanavaksi myymäläpäällikön ja työkavereiden jälkeen. Vastaajien mielestä intranet on hyvä lisä sisäiseen viestintään, mutta se ei saa syrjäyttää muita viestintäkanavia. Puolet vastaajista käy lukemassa intranetissä olevaa tietoa itse. Myymäläpäällikkö ja työkaverit ovat myös tärkeitä intranetissä olevan tiedon välittäjiä. Kaksi viidesosaa myyjähenkilökunnasta ei käytä intranetiä koskaan työssään.

Enemmistön mielestä intranetissä olevat tiedot ovat enimmäkseen ajan tasalla ja intranetin ulkoasu on hyvä. Tiedon löytyminen aiheuttaa ongelmia puolelle vastaajista. Intranetin käytön yleisin ongelma on tietokoneiden vähyys tai huono saatavuus. Yleisin intranetin käyttämättömyyden syy on se, että joku myy käyttää intranetiä myyjien puolesta. Toiseksi tärkein syy on se, etteivät myyjät osaa käyttää intranetiä. Vastaajista 42 prosenttia haluaisikin koulutusta intranetin käyttöön. Selvä enemmistö kohdeyrityksen myyjähenkilökunnasta kertoo olevansa enimmäkseen tyytyväinen sisäisistä viestintäkanavista saatavan tiedon määrään.

Tallennettuna: