Haku

Text-Bild-Beziehungen in Produktprospekten

QR-koodi

Text-Bild-Beziehungen in Produktprospekten

I avhandlingen behandlas text-bild-relationer i produkt-broschyrer. I det föreliggande arbetet behandlas de som en egen reklamsort, vilken avviker från annan reklam genom att den bl.a. innehåller mer produktinformation. Som material för undersökningen används tre tyska och en schweizisk broschyr. Syftet med avhandlingen är att undersöka vilka slags text-bild-relationer som förekommer i materialet. Även reklamspråket och broschyrernas uppbyggnad undersöks.

Teoridelen består av tre huvudkapitel. Det första kapitlet behandlar reklam och reklamspråk. Reklamen spelar en stor roll i dagens samhälle och påverkar på så vis även språket. Det andra kapitlet behandlar text och bild och deras olika funktioner samt bilder som kommunikation. Det tredje kapitlet presenterar text-bild-relationer enligt några forskare.

För undersökningen av text-bild-relationerna används en modell av Gabriele Bechstein. Av undersökningen framgår att bilderna dominerar i broschyrerna. Alla broschyrer innehåller helsidesbilder samt många mindre bilder. I det undersökta materialet har text och bild nästan alltid ett klart sammanhang. Textavsnitten är rika på information och av varierande längd. Språket i broschyrerna är inte fackspråkligt, trots att även facktermer används. Av undersökningen framgår att den största ordklassen i broschyrernas rubriker är substantiv, följt av verb, adjektiv samt pronomen, vilket stämmer överens med teorin för reklamspråket.

Tallennettuna: